Hunting Hitler (History Channel)

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Hitler flykt till Syd Amerika

Inlägg av Leningrad » 24 feb 2018 09:04

Har inte följt serien, men vad har den att erbjuda kring Hitlers flykt från bunkern och Berlin? Eller har de skippat denna "parentes"?
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 24 feb 2018 16:38

Leningrad
Allt bygger på att inga de facto bevis finns att Hitler begick självmord i bunkern . Samt alla dessa rapporter om Adolf Hitler i Sydamerika.
Trismegistus
Dom greppar precis varje halmstrå , absolut ingenting finns som man kan säkerställa bevis på Hitler i Sydamerika . Men endå själva storyn och teamet är ju väldigt roligt att se på , deras experter och vilda gissningar är underhållande .
Jag älskar denna freakshow.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 24 feb 2018 21:07

lasseman69 skrev:
24 feb 2018 16:38
Leningrad
Allt bygger på att inga de facto bevis finns att Hitler begick självmord i bunkern . Samt alla dessa rapporter om Adolf Hitler i Sydamerika.
Trismegistus
Dom greppar precis varje halmstrå , absolut ingenting finns som man kan säkerställa bevis på Hitler i Sydamerika . Men endå själva storyn och teamet är ju väldigt roligt att se på , deras experter och vilda gissningar är underhållande .
Jag älskar denna freakshow.
Fast vi kan ju lika gärna vända på resonemanget. Det finns heller inga som helst bevis för att Hitler tog sig till Sydamerika men desto fler rapporter med substans om att Hitler faktiskt dog i bunkern. :D Fast den teorin lockar ju inte så många TV-tittare...
Gällande historieskrivning så kommer man sällan till en punkt där man till 100% kan slå fast att det var på ett eller annat sätt - speciellt ju längre från händelsen man befinner sig tidsmässigt. Men däremot kan man bygga ett ganska starkt case och säga att det med väldigt stor sannolikhet var på ett eller annat sätt, baserat på flera av varandra oberoende källor.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 01 mar 2018 08:49

Ikväll smäller det 21.00 History nytt avsnitt mmmmmm love it .
En sammanfattning kommer .
Väl mött

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 02 mar 2018 16:06

Daxs för en update på vad våra hjältar hittar på i detta avsnitt 7.
Man börjar med en update och får ett spår på Dr Mengele som flydde till Sydamerika .
( död 1979 Brasilien )
Chefen för Hunting Hitler Mr Bob Baer fd CIA vill få det till att Mengele ingick i Hitlers nätverk
DEDA9C8D-B789-4D46-93B0-D8F8E38F5B3D.jpeg
Närmare presentation varför ges ej .
Man kör superdatorn där 15.000 dokument scannas för att få fram info om Dr Mengeles förehavande i Sydamerika , han placeras överallt i dom flesta Sydamerikanska länder , vår chef Bob säger att nazisterna var duktiga på desinformation så därför så många obeservationer etc ...
( vilket självklart alla spionorganisationer är duktiga på desinformation )
Låt mig presentera
39CA06EB-185D-4642-A6B5-B66C5B894D8A.jpeg
Nada Bakos också fd CIA är väl den i serien som är mest nykter av alla , har märkt hon vill ha fakta , dokument hardcore stuff innan hon likt våra hjältar hittar på egna uttalande . Hon fingrar på den magiska datorn där 15.000 dokument scannas och får upp ett flertal dokument om Mengele igen . Då trycker Bob på ett och får upp att Mengele gifte sig i Uruguay 1958 enligt underrättelsetjänst, då drar teamet till Uruguay Nueva Helvecia och ett arkiv , man finner spår efter Mengele som kallar sig José Mengele ???? I vigseldokumentet . ( kan det va möjligt ) Tim Kenny o Mike Simpson fd elitsoldater US Army går i taket och anar nåt , den Uruguayanska( osäker stavning mobil ) arkivarien kommer med några papper , varav ett från 1940 där det står om ett tysktbyggt vattenkraftverk . Mike Simpson konstaterar klokt , det är många nazister här 😂
Våra hjältar .
CB7BEAF3-0657-410A-BBF2-943E8F5401FF.jpeg
Undrar om det fanns såna i Sverige 1940 några nazister hahahaha.
Lets go vattenkraftverk , väl där får dom träffa en lokal journalist som säger att nazister byggde vattenverket efter kriget . Samt planer på flygplats .
Man kliver upp i vattenverkets ” fyrtorn ” där Tim Kenny får titta på en stor glödlampa . Oj oj oj nu är dom upphetsade i själva lampan var en svastika ingjuten i glaset , Tim Kenny konstatera det är en signal ( typ Batman då mitt citat ) hahahahahaha
Återigen hahahahaha vilka grabbar .
29408F50-C274-428F-8C9C-9A8EF1937759.jpeg
Kan det inte vara så att lampan gjordes före 1945 och svastikan fanns i produktionen , har ju sett svastika på det mesta ju eller vad tror ni ?
Vidare söker man efter spår på tillverkning tungt vatten men går bet , dock får man se nån plan över tungt vatten . Då konstaterar Bob o teamet att helt plötsligt är Mengele också vatten / kärn / fuhrer allt-i-allo , själv surnar jag och konstaterar , vart är Adolf ?
Man fortsätter jakten på Mengele och hamnar på lite olika ställen och konstaterar att det varit massor av nazister i Sydamerika . Alfredo Stroessner Paraguay president diktator var ju nazistbeskyddare enligt teamet där ” författaren ” Gerrard Williams nu kommit med och man ska även ha observerat Hitler i Colonia Independecia enligt en lokal medborgare
7B592C65-5D7D-4065-813D-B5413ECF136B.jpeg
Äntligen på rätt spår igen enligt mig puuuh.
Nu hamnar teamet i Paraguay i Colonia Independecia o träffar nån lokalbo som påstår Hitler varit där . Samt även sett honom livs levande !
Tar det igen livs levande ( vad säger du Leningrad)
Tim Kenny frågar återigen är du säker var det Hitler
- Ja
DD392E64-9148-4F87-8091-4FAAF5A279E8.jpeg
Gubbe beskriver honom med ovårdad mustasch , gammal rock o Tim går i taket Hitler ....
Salto Suizo ligger huset där vårt ögonvittne sett Adolf Hitler livs levande .
Tänk om det är sant ? ( mitt inlägg )
Teamet drar till huset och man kollar o kollar stängsel är bevis ...
Samt att man kan bara ta sig dit på två sätt bil eller genom djungel ööööö fallskärm då ? undrar jag.
Vill inte förlöjliga för mycket , troligtvis har nån högt uppsatt nazist, eller ej ägt huset , men så länge inte hardcore fakta finns, snälla Hunting Hitler hitta inte på själva så mycket .
Kan ha varit vad som helst .
Knarknäste ? Högt uppsatt politiker , militär etc ...
Nästa vecka då drar man till Chile och hör o häpna man har foto-negativ på Hitlers sista vilja .
Ja vi hörs väl då . Spänd väntan.
Detta avsnitt blev jakten på Mengele och det är fortfarande tunnsått på spår efter Hitler.
Själv borde ögonvittnet ha frågats ut mer etc ..
Väl mött nästa vecka , hoppas nån läser detta?
Tyvärr mobil för snål köpa laptop just nu hahahaha .
Hoppas ni ser bilder o text bra.
Mvh
Senast redigerad av 3 lasseman69, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 02 mar 2018 16:13

Kan York heller nån annan ? Ändra titel till Hunting Hitler istället för Hitler i Sydamerika
Mvh
Edit
Tack York 👍

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 03 mar 2018 14:41

lasseman69 skrev:
02 mar 2018 16:06
Man kör superdatorn där 15.000 dokument scannas för att få fram info om Dr Mengeles förehavande i Sydamerika , han placeras överallt i dom flesta Sydamerikanska länder , vår chef Bob säger att nazisterna var duktiga på desinformation så därför så många obeservationer etc ...
( vilket självklart alla spionorganisationer är duktiga på desinformation )
Just det där stör mig till förbannelse. Inga av de där dokumenten ser ju ut så där i original, så de måste ha lagt ner en hel del tid i produktionen av programmet för att det ska se super-high-tec ut när de söker fram informationen.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Hunting Hitler (History Channel)

Inlägg av lasseman69 » 03 mar 2018 19:42

Du är bara avundsjuk , du kör väl med norskt arkiv?
(Ihopsatt papper med getost )
😂
Vad tror du om svastikalampan ? Alias Batman .
Tillverkad före 45?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 03 mar 2018 20:32

Jag har sett liknande (fast mer grovhuggna) mindre lampor som jag tror såldes som julgransbelysning under perioden. Den här är ju betydligt större och mer avancerad. Men i ärlighetens namn... OM det var frågan om nazister / ett hemligt sällskap som skulle signalera till något/någon med en hemlig signal, varför då välja ett hakkors? Det var inte direkt så att detta stod med i manualen för Abwehr-agenter i utlandet...

Men det kan mycket väl röra sig om en äkta ljuskälla från tiden. Den tyska tillverkaren Osram tvekade ju inte att liera sig med regimen redan från början och det ser ju mer ut som en avancerad reklamprodukt än något man installerar i ett fyrtorn för allmänt bruk.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 08 mar 2018 06:42

Då var det dax igen .
Ikväll hoppas jag man hittar nåt vettigt, för man har inte kommit en meter längre sen första avsnittet.
Goooooo team !

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 mar 2018 09:55

Avsnitt 8 säsong 3
Här kommer en liten sammanfattning . Kvällens avsnitt var när jag fick fundera , lite platt , lite tomt men slår högt men faller djupt .
Chef Bob Baer och Nada Bakos sammanfattar precis allt i en bild . Det finns ingen som har en liten uns om andra världskriget som håller med dom.
9979998F-C993-4101-8E01-C84992BA65CA.jpeg
Har dom hållit på samlat ” bevis ” i 3 år och inte kommit längre ? Menar resurserna ett tv- programserie har och bevisen är ingenting av vikt.
Men ok vidare , programmet heter Hunting Hitler men just jaga Hitler är sekundärt i detta avsnitt så tar man till superdatorn igen och hux flux kommer ett nytt namn upp Walter Rauff
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Walter_Rauff
Tar en bild så geten får se superdatordokumentet.
EC6C0AE9-DC03-44D3-A3AB-4086903B78EC.jpeg
På nåt sätt får dom för sig att denna tysk fått Chile som land av Hitler o nazisterna likt typ Josef Terbov o Norge . Allt blir bara dumt , är väl inte konstigt att flera tusentals fd tyskar lämnar Tyskland några skummisar slinker alltid med. Om jag tar min egen stad / bruksort så fanns det hur många tyska familjer som helst som kom efter kriget .
Av dessa familjer fick man höra på byn att några varit riktiga nazister etc. Såklart så fick många halvskumma nazister erbjudande eller gav erbjudande till dessa diktatorns länder sina tjänster.
Ser inget konstigt i det, men Hunting Hitler gör stor affär av det hela fjärde riket !
Nu vidare där man möter en chilensk kontakt som forskat i DINA( Chiles hemliga polis )
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Direcci ... a_Nacional som grundades 1973/74
Våra hjältar Mike Simpson och Leny DePaul drar slutsatsen att detta är som Gestapo fast i Chile
D5CDA150-23E6-469C-B409-DCD9B9A75B99.jpeg
Man far vidare och träffar en stackars äldre man som suttit i ett läger och utsatts för tortyr , själv undrar jag bara vart för det programmet Hunting Hitler närmare Hitler !
Vi får också besöka ett arkiv där man har bilder på tyskar / sydamerikaner som träffas heilar osv , vad är konstigt med det i en stängd diktatur som tillåtit massa skumma individer komma o verka i dessa länder . Men det tas som bevis på fjärde riket igen.
Man påstår också i programmet att Walter Rauff var chef för den hemliga Chileska polisen ( DINA) trots det sägs han var rådgivare , vidare så tar programmet upp att det nästan fanns 800 läger i Chile vilket dom vinklar det till nazistläger typ Kz-läger . Det var ju Chiles diktaturpolis/ militär som vill ta hand om oppositionen, så att det fanns läger i dessa diktaturer fattar nog vem som helst . Jag tycket skulden faller tungt på Hunting Hitlers teamchef Bob Baer som säkerligen insett att det finns inget att hämta här så vi vinklar det åt tittarna .
966A23E1-8915-4F58-A725-9DBD196EB91E.jpeg
Programmet fortsätter vårt team Mike o Lesley besöker ett läger i Chile och drar givetvis kopplingar till nazister och fjärde riket , man tittar på en liten massgrav och gissa . Ja nazister och samma princip . Känner mig frustrerad och skakar på huvudet åt detta trams.

Nu äntligen tar programmet ett hopp mot Hitler och vi får möta vår chilenska kontakt som hade dessa dokument på tyskarna och Mengele .
Nu ska vi få se nåt historiskt avgörande om fjärde riket enligt programmet .
Vi får veta att villkoret är att kontakten får vara anonym så ansiktet döljs , dock inte huset o inredningen osv hahahaha . Men okej förväntar mig nåt helt otroligt spänning är på topp skriker åt grabben hemma o vara tyst . Man kan höra en knappnål falla hos mig nu schyyyyyyyyyyyyyyyyyy.
Ta ta ta Da nu kommer den stora överraskningen kontakten hämtar en stor låda ujujujujuj spännande
ut kommer ett brev med några små fyrkanter på microfilm .
1C02D371-3BA8-4111-8406-F801195FAE9E.jpeg
Den stora världsavgörande är Hitlers testament !
Aaaaaaaaaa okej ? So what !
Kan vara totalt fejk och gjorts på beställning
Drar i mig ölen o svär för mig själv , varför ser man på denna freakshow varför !
Hur ska testamentet tas oss närmare Hitler , visst om det är äkta och från bunkern så är det spännande och intressant men inte världsavgörande precis .
Nu tycker Bob Baer och Nada Bakos att det är sista pusselbiten och helt avgörande , vi tas tillbaka i programmet med små klipp från alla dessa ” bevis” som teamet hittat världen över .
Bob Bear fd CIA svamlar om Hitler bevis fällande dommar och vill till slut ta detta till FBI för att få en dom om deras utredning/ bevis håller och är trovärdigt.
F410F25A-9500-4E34-8AA0-A16E8AECEC77.jpeg
Oj tänker jag för mig själv , nu kommer ju FBI och tala om sanningen som vi alla lite insatta förstått för länge sen . Detta är trams och inga som helst bevis om Hitler finns , då menar jag trovärdiga .
Sagt o gjort Baer drar iväg men besviken igen vi får träffa en fd FBI utredare såklart ! FBI vill väll inte ställa upp på freakshowen .
Jag ska nu lustmörda hela programmet och mina bevis är deras !
Häng med ...

Baer möter denna agent och nu får vi höra hur Hitler tog sig ur Berlin .
Hitler tog sig ur bunkern ( inga datum/ tid ges ) vidare mot en hemlig nyss upptäkt bunkergång som tog honom till Tiergarten och flögs ut i ett liten flygplan ( ett dokument slänga fram datum 28 april som hastigast )
E293EB82-1047-44A7-AE57-5C14723073C1.jpeg
28 april 1945 Hanna R ska flugit ut Hitler enligt programmet Hunting Hitler .
Hanna flyger Adolf till Hohenlychen där nån person sett Hitler ska ha varit ett sjukhus för sårade soldater . Man visar ett dokument där vittnet sett Hitler 24 april !
3BDFBA6B-24EE-4C60-ABC2-1648CABAEA56.jpeg
Jaha ? 28 april flygs han ut trots ett annat dokument med vittne placerar Adolf i byggnaden utanför Berlin 24 april 1945

Det luktar skit o då riktigt skit vilken freakshow

Efter Hohenlychen flyg till Norge o Narvik där Hitler bordar ett sjöplan för destination Argentina och Misiones ( självklart så är ubåtarna ute på havet tankställe )
Så tog sig Hitler ut ur Berlin och slutligen mot Sydamerika för startande av fjärde riket . Nu ska vi få veta vad den erfarna FBI utredaren tycker . Hoppas så klart han tar all heder av programmet och bara går tyst ut därifrån .
Fd agenten tar av sig glasögon drar en djup suck o säger .
Orkar inte skriva det låter bilden tala för sig själv .
0C284F06-2470-4DB2-B683-21F66143E72E.jpeg
Baer ser så nöjd ut och konstatera över hela storyn med dessa ord
Myten om Hitlers självmord i bunkern är bara en historisk vinkling som folk lever med .
Det ni sug på den .
Detta får bli mina avslutande ord om freakshowen
Trams .
Mvh

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 09 mar 2018 11:22

Angående Walter Rauff så är det väl numera ett välkänt faktum att han var agent för västtyska Bundesnachrichtendienst i Sydamerika, detta har ju BND t.o.m. gått ut med officiellt.

Gällande Hanna Reitsch så tänkte jag återkomma till det ikväll :-)

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 mar 2018 13:42

Ja jag läste också det när man sökte på honom .
Konstigt att inte superdatorn sa nåt till teamet .
Tyvärr brister allt i trovärdighet i denna serie inte ett uns bevis framförs om Hitler i Sydamerika .
Bara vaga spekulationer och teorier.
Denna story är lika trovärdig som teorin som
framförs i boken Hitler i Argentina.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 15 mar 2018 07:01

Jag trodde det skulle komma fler program i serien , men förra veckan var visst också sista avsnittet .
Känner mig lurad på tid .
Hunting Hitler

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 15 mar 2018 07:56

Så om vi summerar det hela så kom de egentligen inte fram till någonting nytt gällande Hitlers vara eller inte vara? Mer än de rykten som snappats upp av framförallt amerikanska underrättelsetjänster?

Personligen tycker jag att de kunde ha fokuserat betydligt mer på flyktvägarna till Sydamerika som vi bevisligen vet att nazisterna använde, samt t.ex. ODESSA-nätverket, även om det sistnämnda fortfarande verkar vara lite halvmytologiskt.

Tyvärr tror jag att Sydamerika kommer att få leva länge med stämpeln som en generell fristad för nazister, även om verkligheten var att andelen anti-nazistiska tyskar vida översteg antalet nazister i samtliga sydamerikanska länder. Det har ju alltid funnits en syn på Sydamerika som en mystisk och hemlighetsfull kontinent. Fram till andra världskriget var det försvunna civilisationer som man jagade på kontinenten, El Dorado, och andra guldstäder. Efter kriget byttes guldstatyerna ut till nazistiska krigsförbrytare men det är fortfarande samma mystik om att djungeln döljer något samt personer som hävdar att man är "så så nära" att hitta de avgörande bevisen.

Skriv svar