Operation Crossbow

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Operation Crossbow

Inlägg av Trismegistus » 13 jan 2017 18:16

Jag har under den senaste veckan suttit och kikat på brittiska dokument gällande Operation Crossbow, de allierade operationerna mot alla faser av det tyska programmet med V-vapen, dvs:
- Utvecklingsplatserna, t.ex. Peenemünde
- Fabrikerna där de tillverkades
- Logistiken med vilken vapnen fraktades
- Avskjutningsplatserna
- Bekämpning av raketerna i luften

Ett av de första dokumenten jag stötte på var en 5-sidig rapport om planerade vedergällningsaktioner för tyska attacker med V1 och V2-raketer mot brittiska städer. Intressant är att man här inte var det minsta intresserad av tyska städer med industriella eller militära mål utan att det skulle röra sig om välkända tyska mindre städer med historiska eller kulturella sevärdheter. Man tillägger även att flera av städerna kan vara mottagare av evakuerade tyska skolbarn från de större städerna, men det verkar inte ses som ett större problem av de som tog fram dokumentet.

Dock verkar rapporten ha varit för magstark för det brittiska ledningen då de kom till slutsatsen att dessa vedergällningsaktioner inte skulle införas.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Operation Crossbow

Inlägg av Trismegistus » 14 jan 2017 13:00

En Crossbow-rapport från den 9 juli 1944 gällande V1-bomberna och V2-raketerna. Vid denna tidpunkt börjar britterna få fler och fler bevis för att V2-raketen faktiskt existerar. Nytt för mig var att V1-bomben hade en funktion för att kunna skära av kablar till spärrballonger.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 14 jan 2017 18:47

Trismegistus skrev:Nytt för mig var att V1-bomben hade en funktion för att kunna skära av kablar till spärrballonger.
De finns med på den här bilden:
Bilagor
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_lrg0455.jpg
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_lrg0455.jpg (40.27 KiB) Visad 1663 gånger
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 20 dec 2017 19:52

Trismegistus skrev:
13 jan 2017 18:16
Ett av de första dokumenten jag stötte på var en 5-sidig rapport om planerade vedergällningsaktioner för tyska attacker med V1 och V2-raketer mot brittiska städer. Intressant är att man här inte var det minsta intresserad av tyska städer med industriella eller militära mål utan att det skulle röra sig om välkända tyska mindre städer med historiska eller kulturella sevärdheter. Man tillägger även att flera av städerna kan vara mottagare av evakuerade tyska skolbarn från de större städerna, men det verkar inte ses som ett större problem av de som tog fram dokumentet.
Vem var det som låg bakom rapporten? Hade bomber-Harris ett finger med i spelet?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 21 dec 2017 23:58

Har tyvärr inga fler uppgifter än de som anges i dokumenten. Helt långsökt är det väl inte att Harris hade ett finger med någonstans.

Skriv svar