Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
-
Trismegistus
- Hedersmedlem

- Inlägg: 2740
- Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Ort: Västerås
-
Kontakt:
Inlägg
av Trismegistus » 12 mar 2018 12:14
Hans S skrev: ↑12 mar 2018 10:12
Junkers W 33 & 34 samt Messerschmitt M18.
MVH
Hans
Tack för det Hans.
jag gjorde även själv lite efterforskningar och såg att man även sålt Messerschmitt Bf 108 'Taifun' samt ett antal Heinkel He 111 av tidig modell till Kina.
-
Hans S
- 1:e Sergeant

- Inlägg: 364
- Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
- Från: Östergötland
- Militär Grundutb: Kavalleriet
- Intresse: Generellt intresse
-
Kontakt:
Inlägg
av Hans S » 12 mar 2018 13:00
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.
-
Trismegistus
- Hedersmedlem

- Inlägg: 2740
- Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Ort: Västerås
-
Kontakt:
Inlägg
av Trismegistus » 12 mar 2018 17:38
Hittade en artikel i tidskriften Jet & Prop (2004-01) på detta tema och tyskarna sålde en hel del flygplanstyper till Kina under 1930-talet:
- Udet U 12 Flamingo
- Focke-Wulf S 24 Kiebitz
- Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz
- Heinkel He 111
- Henschel Hs 123 (J&P 2001-04)
- Junkers F 13
- Junkers A 20
- Junkers A 35/K 53 (tillverkad i Limhamn av AB Flygindustri)
- Junkers W 33
- Junkers W 34
- Junkers K 47
- Junkers Ju 52/3
- Raab-Katzenstein RK 2 Pelikan
Japan-kontrollerade Manchukuo-provinsen hade även efter 1937 följande typer:
- Bücker Bü 131
- Heinkel He 116
- Messerschmitt Bf 108
- Junkers Ju 86
- Junkers Ju 160
Gällande Heinkel He 111-bombplanen så står det lite om dessa i Waffen-Arsenal-häftet "Heinkel 111" (nr 20):
Heinkel sålde alltså sina 10 st He 111 A till Chiang Kai-shek, vilka levererades helt utan utrustning till Kina - bara flygplanskroppen i princip.
På några månader så förlorades två stycken i strid med japanerna och kom sedan att användas som reservdelsförråd. De andra 8 planen överlevde marginellt längre och gick förlorade i olyckor tack vare de oerfarna kinesiska piloterna.
-
Hans S
- 1:e Sergeant

- Inlägg: 364
- Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
- Från: Östergötland
- Militär Grundutb: Kavalleriet
- Intresse: Generellt intresse
-
Kontakt:
Inlägg
av Hans S » 13 mar 2018 18:12
Jag tänkte försöka räkna ut hur många olika typer av flygplan de hade men gav upp. Det var ett ganska varierat bestånd de hade och reservdelar måste ha varit knepigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Developme ... ce_1937-45
MVH
Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.
-
Trismegistus
- Hedersmedlem

- Inlägg: 2740
- Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Ort: Västerås
-
Kontakt:
Inlägg
av Trismegistus » 13 mar 2018 20:31
Nej, devisen "less is more" är inte applicerbar i detta fallet. Jag tycker man mer märker desperationen hos de kinesiska ledarna att få lägga vantarna på vad som helst som flög och i vilken obetydlig kvantitet som helst.
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster