Hitlers flykt Norge ?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Hitlers flykt Norge ?

Inlägg av lasseman69 » 17 feb 2018 17:22

Ja många förhör efter 1945 blir ju så , ofta sägs det saker som förhörsledaren vill höra . Det var ju också många som utsattes för tortyr .
Man kan ju också undra varför Stalin på en direkt fråga från Truman sa att Hitler ej var död utan flytt.
Ja tar ned handen direkt minns knappt vad jag gjorde nyss 😂😂

Läste du Peter om min reportage om Hunting Hitler vad sa din far efter avsnittet ?
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 18 feb 2018 14:47

Ok! Då kör vi igen.
lasseman69 skrev:
17 feb 2018 16:43
Angående självmordet, du tolkar fel Leningrad jag menar bara , att ingen är närvarande i Hitlers rum i bunkern , när han begår självmord genom skjuta sig/ta gift. Detta öppnar upp för en konspiration att det hela var iscensatt.
Angående konspirationsteorin så sällar jag mig till Trismegistus svar om svårigheten, för att inte säga omöjligheten, att iscensätta ett sådant scenario. Enligt mig så måste konspiratörerna "ta sig förbi" detta hinder. Kan dom inte det borde det inte spela någon roll vem skallen eller tänderna tillhörde (se längre ner).
lasseman69 skrev:
Sen har ju både ryssarna, amerikanarna ,britterna utredningar om hur det gick till i bunkern-45 där även det finns otal rapport om ett försvinnade till Sydamerika
Ja så är det, gällande rapporterna om Sydamerika har dessa mig veterligen ingen bäring i seriösa kretsar utan endast intressant för den som är lagd åt det konspiratoriska hållet.
lasseman69 skrev:
Skalle är ju relevant, det var ju du som påstod från början ,att man hade Hitlers skalle i Ryssland.
Nej det har jag inte påstått, du tänker nog på Trismegistus länkar om skallen i ett inlägg på första sidan.
lasseman69 skrev:
Skalle är ju relevant........Men genom DNA test visat sig varken tillhöra Hitler eller Ewa
Det enda det här bevisar är att det skallfragment ryssarna hittat och påstod tillhöra Hitler inte stämmer.
lasseman69 skrev:
Med vilken rätt hade dom att slänga bort likdelarna efter en av världens värsta förbrytare. är man lite konspiratorisk så kan man fundera på denna sak.
Rätt och rätt, ryssarna kände sig troligen klara med Hitler (han var död) och kvarlevorna fyllde inte längre nån funktion. Och för att de inte i framtiden skulle kunna upphöjas till reliker med religiösa undertoner så var det enklast att göra sig av med dem. Av samma skäl som britterna begravde Himmler på hemlig plats.
lasseman69 skrev:
Ja jag tycker man borde ifrågasätta självmordet i April 45 om man enligt ryssarna framhävdar att tandgranityret är Hitlers,
Jag tolkar det som att vittnen och andra källor som hävdar att Hitler begick självmord inte är tillräckligt starka och trovärdiga.
lasseman69 skrev:
gör en test så kunde man äntligen göra slut på ett av 1900 talets största myter. Dog han i bunkern eller flydde.
Det innebär alltså att så länge inte tänderna testas så måste man lämna det öppet för vad som faktiskt hände med Hitler, oavsett alla de vittnen som säger sig ha sett Hitlers döda kropp den 30 april? Har jag förstått dig rätt? Jag vet att både jag och Trismegistus lyft fram tänderna i tidigare inlägg, men inte på ett sätt som gör att det är tänderna som är avgörande huruvida Hitler dog eller inte (rätta mig om jag har fel Trismegistus).
lasseman69 skrev:
Självklart tror jag på det förstnämnda men det viss lite kött att gå på som visar annat.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är du tror, ena stunden tror du att han dog för att i nästa stund tvivla.
lasseman69 skrev:
Ja se där... Hitler ska ha kunna tänkt sig fly , det fanns en plan redo. Oderfronten kollapsade ju det vet vi alla.
Ja det är tunt men alltid nåt att gå på .
Klart det fanns planer, alpfästningen m.m. är ju kända tillflyktsmål men de förutsätter en Hitler som är både vid liv och har lust att fly. Sen är jag osäker på hur stridsklar denna alpfästning var, känslan är att den var mer en papperstiger, men hur som helst så är det en seglivad myt och de allierade verkade ju ta den på fullt allvar.
lasseman69 skrev:
April 26-28 ge o ta några dagar mystiska flygningar ut från Berlin,bland annat JU 52 ... vem vet vad som flögs ut ?
Ja, det var ju inte Hitler i alla fall, eller? Vem var det i så fall som Eva Braun gifte sig med och det skulle också innebära att hela självmordet i bunkern den 30:e var iscensatt.
lasseman69 skrev:
Jag tyckte att texten ibland gav lite sken av att Hitler kände sig uppmuntrad och glad över Goebbels barn i bunkern.
Ja, Hitler tyckte ju om att ha barn omkring sig och det var nog inget undantag i bunkern, men det är ju knappast något bevis för en Hitler i fysisk god form kapabel att fly med allt vad det skulle innebära i det inneslutna Berlin.
lasseman69 skrev:
hoppas du kan läsa detta ändå svaren.
Inga problem.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 18 feb 2018 21:41

Hitlers kvarlevor är väl idag av mindre intresse än var det var t.ex. 1948. Idag, år 2018 är det ju av naturliga skäl ställt utom allt tvivel att karln verkligen är död, men 1948 var det ju en mer relevant fråga som fick de olika västmakternas ledare att lite nervöst bita sig på naglarna när det kom på tal då ingen officiellt hade kroppen. Stalin hade ju med det kalla krigets vindar mer att vinna på att inte säga något så att västländerna fick ödsla tid och pengar på olika undersökningar samt kanske så lite misstro mellan exempelvis USA och Storbritannien som redan inofficiellt tävlade om vilkens underrättelsetjänst som skulle bli den främsta i det nya efterkrigstida Västeuropa.

När och hur Hitler sedan dog är ju mer intressant och här ser jag väl egentligen ingenting som får mig att tvivla på att det verkligen var i bunkern den 30 april 1945 och många alternativa teorier faller som sagt för eller senare platt på sin egen orimlighet.

Det är ju fantasieggande att leka med tanken på att han kom undan men jag kan inte riktigt se att någon författare presenterat en hållbar alternativ teori runt detta enligt devisen "extraordinära anspråk kräver extraordinära bevis". Det är svårt att enbart diskreditera de tillgängliga vittnesmålen samt skylla på att vissa detaljer inte stämmer överens mellan dem; vittnesmål som är tagna månader och år efter händelsen; samt att sedan plocka lite utvalda citat helt ur sin kontext för att sedan försöka få ihop en alternativ version. Det är mer sensationsjournalistik än historisk forskning. Trevor-Roper's utredning är nog fortfarande en av de mer vetenskapliga, trots att han hade begränsat med tillgång till vittnen - vilket är det hans bok lider mest av. Många av de som var med i bunkern satt i rysk fångenskap och ryssarna knep igen som musslor. Amerikanarna höll till viss del god min och delade med sig av material och lät fångar av intresse för Trevor-Roper att bli intervjuade av amerikanska förhörsledare, men med frågor som Trevor-Roper skickat till dom. Det sistnämnda är bakgrunden till ett av de stora debaklen kring Trevor-Ropers bok; att Hanna Reitsch officiellt gick ut med anklagelser om att hon aldrig träffar Trevor-Roper och sagt det som tillskrevs henne i boken. Det stämde att hon inte träffat honom, men hon hade svarat på hans frågor via amerikanska förhörsledare.

Alternativet till att Hitler inte sköt sig i bunkern är att han vid någon tidpunkt smet ut, vilket i sig - oavsett tidpunkt - krävde en konspiration utav guds like för att få det hela att fungera. Alla vittnen på plats i bunkern måste antingen ha blivit lurade (osannolikt) eller varit delaktiga i det hela, och att få ett större antal personer att bevara en livslång hemlighet och hålla sig till samma fabricerade story är svårt - om inte omöjligt. Eller som talesättet säger: "tre kan bevara en hemlighet om två av dem är döda".

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 20 feb 2018 09:50

Får tacka er för rolig diskussion, vi kommer nog inte längre ?
Som sagt , jag tror också på självmord bunkern .
Men slänger in i sista stund !
Glöööööm inte Hunting Hitler Torsdagar 21 på History Channel ..
😂😂😂😂

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 20 feb 2018 18:34

Tack själv ! Det här var ju den intensivaste diskussionen på bra många år... :-)
En variant för att ta sig vidare på området är ju att gå igenom de olika alternativa teorierna och plocka ner dom i smådelar därifrån. Vissa saker kan förmodligen omedelbart avfärdas medan andra kräver lite mera. Det är ju trots allt så man kommer framåt inom historieskrivningen; man läser, tolkar källorna, presenterar bevis och i vissa fall kanske t.o.m utmanar den gängse uppfattningen om olika historiska skeenden.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 20 feb 2018 20:41

Ja jag är nyfiken på era teorier ang Bormann - Sydamerika och Gestapo Muller försvinnande Sydamerika .
Vad har vi att bygga på ?

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 20 feb 2018 20:48

lasseman69 skrev:
20 feb 2018 09:50
Vem har sagt att vi ska ge oss? Hitler ska ju fly till Norge och därifrån vidare till Sydamerika och bygga upp en maktbas, denna gång med atomkraft, det har du ju själv sagt och spånat på i tidigare inlägg eller hur? Då kan vi ju inte låta karln bara dö så där utan vidare. Nej, nu gäller det att plocka upp Hitler levande ur bunkern och sedan iväg med honom.

Den 30 april tar Hitler farväl av alla i bunkern och kliver in i sitt rum och stänger dörren efter sig. Efter en stund hörs ett skott och efter ytterligare en stund går Linge, Bormann och Günsche in i rummet, de följs senare av Göbbels, Krebs, Burgdorf och Högl. Hitlers och Evas kropp bärs sedan ut ur bunkern och kremeras i en grop utanför bunkern. De närvarande vid kremeringen tar farväl av sin Führer och går sedan ner i bunkern igen. Det är det som vi har fått lärt oss, att Hitler begick självmord. Men det få vet är att det inte var Hitler som bars ut ur bunkern och kremerades, det var en annan persons kropp som kroppsmässigt liknande Hitler. Denne hade tidigare under dagen smugglats ner i bunkern och gömts i Hitlers sovrum. De som fått uppdraget att smuggla ner liket hade sedan av en händelse hamnat i bakhåll och dödats.

När Eva bet sönder kapseln och lämnade jordelivet så sköt Hitler ett skott i luften. Linge, Bormann och Günsche var de enda som kände till planerna och när de kom in i rummet hade Hitler redan gått in i sitt sovrum. De tre första hämtade den andra kroppen som försetts med ett par likadana byxor och skor som Hitler och rullade in kroppen i en matta innan Göbbels, Krebs, Burgdorf och Högl hann uppfatta vad som egentligen hände. För att förstärka intrycket av att Hitler skjutit sig i huvudet smetades blod ut lite strategiskt på både matta och soffa. I situationen var det ingen som reflekterade över detta eftersom Hitler varit bestämd med att han skulle stanna i Berlin och ta livet av sig. Kroppen med den falska Hitler bärs sedan ut och kremeras.

Den del av bunkern som Hitlers rum låg i var lite avskild så efteråt säkerställer Linge, Bormann och Günsche att inga personer vistas där. Ca en timme senare återvänder Linge till Hitlers sovrum och informerar Führern att kusten är klar. Hitler beger sig då tillsammans med Linge uppför samma trappa som "liken" burits upp. Där uppe väntar två andra initierade personer vars uppdrag är att föra Führern ut ur Berlin. Exakt hur Führern förs ut ur Berlin känner jag inte till utan det kanske du Lasseman eller någon annan kan hjälpa mig med.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 20 feb 2018 21:52

Leningrad skrev:
20 feb 2018 20:48
lasseman69 skrev:
20 feb 2018 09:50
Vem har sagt att vi ska ge oss? Hitler ska ju fly till Norge och därifrån vidare till Sydamerika och bygga upp en maktbas, denna gång med atomkraft, det har du ju själv sagt och spånat på i tidigare inlägg eller hur? Då kan vi ju inte låta karln bara dö så där utan vidare. Nej, nu gäller det att plocka upp Hitler levande ur bunkern och sedan iväg med honom.

Den 30 april tar Hitler farväl av alla i bunkern och kliver in i sitt rum och stänger dörren efter sig. Efter en stund hörs ett skott och efter ytterligare en stund går Linge, Bormann och Günsche in i rummet, de följs senare av Göbbels, Krebs, Burgdorf och Högl. Hitlers och Evas kropp bärs sedan ut ur bunkern och kremeras i en grop utanför bunkern. De närvarande vid kremeringen tar farväl av sin Führer och går sedan ner i bunkern igen. Det är det som vi har fått lärt oss, att Hitler begick självmord. Men det få vet är att det inte var Hitler som bars ut ur bunkern och kremerades, det var en annan persons kropp som kroppsmässigt liknande Hitler. Denne hade tidigare under dagen smugglats ner i bunkern och gömts i Hitlers sovrum. De som fått uppdraget att smuggla ner liket hade sedan av en händelse hamnat i bakhåll och dödats.

När Eva bet sönder kapseln och lämnade jordelivet så sköt Hitler ett skott i luften. Linge, Bormann och Günsche var de enda som kände till planerna och när de kom in i rummet hade Hitler redan gått in i sitt sovrum. De tre första hämtade den andra kroppen som försetts med ett par likadana byxor och skor som Hitler och rullade in kroppen i en matta innan Göbbels, Krebs, Burgdorf och Högl hann uppfatta vad som egentligen hände. För att förstärka intrycket av att Hitler skjutit sig i huvudet smetades blod ut lite strategiskt på både matta och soffa. I situationen var det ingen som reflekterade över detta eftersom Hitler varit bestämd med att han skulle stanna i Berlin och ta livet av sig. Kroppen med den falska Hitler bärs sedan ut och kremeras.

Den del av bunkern som Hitlers rum låg i var lite avskild så efteråt säkerställer Linge, Bormann och Günsche att inga personer vistas där. Ca en timme senare återvänder Linge till Hitlers sovrum och informerar Führern att kusten är klar. Hitler beger sig då tillsammans med Linge uppför samma trappa som "liken" burits upp. Där uppe väntar två andra initierade personer vars uppdrag är att föra Führern ut ur Berlin. Exakt hur Führern förs ut ur Berlin känner jag inte till utan det kanske du Lasseman eller någon annan kan hjälpa mig med.
Ja, detta är väl egentligen den enda alternativa lösningen till den etablerade uppfattningen att Hitler verkligen tog livet av sig. Men jag har inte klart för mig exakt hur det rent praktiskt ska ha gått till. Staden var ju som sagt innesluten av ryssen och vad jag vet så togs väl samtliga överlevande från bunkern av ryssarna på ett eller annat sätt - eller var det någon av de inblandade som faktiskt lyckades smyga sig igenom de ryska linjerna?

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 22 feb 2018 09:10

Din idé Leningrad är inte så dum faktiskt , om man tänker på att fru Hitler användes som lockbete,
offra drottning för kungen. Låt alla tro att Hitler sköt sig , svep en filt över en dubbelgångare , låt alla se Fru Hitler .
Sen tid , rymma ta sig ut . Borde kunna gått om några få edsvurna ( Bormann, Linge , Monke etc ) var inblandade .
Hur lyckas hålla tyst i alla år ?
Spånar - övertygad nationalist, ekonomisk hjälp , dom flesta inblandade varit med i partiet i många år och blivit det man är . Övertygad nazist för alltid , hur man än vrider på det , röva är alltid bak 😜
Övertyga mig om motsatsen .......
Ska kolla när sista officiella plan lyfter från Berlin / Tiergarten .
Själva flykten borde skett nattetid , då mindre strider förekom.
Bunkern hade väl två utgångar ?
Hjälp mig posta ritning ( sitter på mobil endast )
Eller kunde man ha brutit sig ut med nån stridsvagn? Planen håller om man offrar ( mördar ) vittnen .
Detta ska ha skett 30 april/ 1 Maj nattetid.
Läste i Hitler : Stalins hemliga dossier, hur Bormann gick ned på knä tog bort filten o stirrade intensivt någon minut på ” Hitlers ” lik innan man brände upp det .
Varför ?
Hmmmmm , hmmmmmm .
Hittade den tråd angående sista plan ur Berlin
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=49080
Mycket intressant , även Bauers uttalande att han kunnat flyga ut Hitler .
Kan det ha förekommit en dold flygning kväll / natt 30 april -1 maj ?
Hittade även följande Peter !
På Hermann Görings inrådan utnämndes von Below den 16 juni 1937 till Hitlers Luftwaffe-adjutant. von Below var närvarande i Führerbunkern under slutstriden om Berlin. På morgonen den 29 april 1945 undertecknade Martin Bormann, Joseph Goebbels och von Below Hitlers personliga testamente.[2] von Below lämnade bunkern natten till den 30 april 1945 och tog sig till Magdeburg. I januari 1946 greps han i Bad Godesberg och satt internerad till maj 1948.[1]
Han tog sig ur bunkern o togs ej av ryssarna ! 30
April .
Är på mobil , hittar ni fler som tog sig ut ?
Hittar fler som tar sig ur bunkern i sista stund
Günther Schwägermann 1 maj -45 tas ej av ryssar
Werner Naumann 1 maj -45 ( dök upp i Argentina )
Mfl .....

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 22 feb 2018 21:02

lasseman69 skrev:
22 feb 2018 09:10
Din idé Leningrad är inte så dum faktiskt,......Låt alla tro att Hitler sköt sig , svep en filt över en dubbelgångare , låt alla se Fru Hitler .
Sen tid , rymma ta sig ut . Borde kunna gått om några få edsvurna ( Bormann, Linge , Monke etc ) var inblandade.
Nja, det vet jag inte, men det gäller ju att få ut Hitler levande med så få vittnen som möjligt.
lasseman69 skrev:
Spånar - övertygad nationalist, ekonomisk hjälp , dom flesta inblandade varit med i partiet i många år och blivit det man är . Övertygad nazist för alltid , hur man än vrider på det , röva är alltid bak 😜...Övertyga mig om motsatsen .......
Här hänger jag inte riktigt med??
lasseman69 skrev:
Ska kolla när sista officiella plan lyfter från Berlin / Tiergarten.
Det hänger på dig nu Lasseman, att du kan hitta ett plan den 30 eller senare som vi kan skicka iväg Hitler med, annars så får han nog krypa ner i bunkern igen och begå det där självmordet.
lasseman69 skrev:
Själva flykten borde skett nattetid , då mindre strider förekom.
Ja, vi måste nog få iväg honom nattetid.
lasseman69 skrev:
Bunkern hade väl två utgångar ?
Führerbunkern hade bara en utgång, den andra utgången låg i det som var förbunkern och låg långt ifrån Hitlers rum. Den är utesluten, risken att Hitler upptäcks av andra i bunkern är alldeles för stor.
lasseman69 skrev:
Eller kunde man ha brutit sig ut med nån stridsvagn? Planen håller om man offrar ( mördar ) vittnen .
Detta ska ha skett 30 april/ 1 Maj nattetid.
Ok, jag tänker så är. Om det skulle varit möjligt att flyga ut Hitler den 30 så behöver vi en pilot som känner till flyktplanerna och måste på något vis meddela Linge, Bormann eller Günsche att han väntar. Det är då Linge går in till Hitler och meddelar att planet väntar. Nu gäller det att på ett så snabbt och säkert sätt som möjligt föra Hitler till planet. I egenskap av Führerns sekreterare hade Bormann troligtvis kunnat fixa fram låt oss säga tre st. "pansarfordon" till bunkern med kanske 3-4 personer i varje. Ett fordon till Führern och två fordon som eskort. Eskorterna behöver ju inte veta mer än att de ska fungera som eskort, endast fordonet med Führern känner till uppdraget. Att Führern skulle fly till fots är inte tänkbart med tanke på hans fysiska tillstånd, endast fordon var aktuellt och även det var ju riskabelt. Chansen att stöta på ryssen måste ju anses som stor, för säkerhets skull hade Hitler några giftkapslar med sig i fall att. Väl framme vid flygfältet så tror jag att det hade gått ganska smidigt att få upp Hitler i planet och sen iväg. Vart vet jag inte, men nästa steg skulle kunna vara någon ubåt som ligger och väntar någonstans. Ubåten behöver ju heller inte veta vilket uppdrag de ålagts, först när Führern kliver ombord uppdagar det sig. I det här scenariot är det fortfarande väldigt få som känner till att Hitler lever, Linge, Bormann, Günsche, piloten och de fyra som finns i fordonet som tar Hitler till flygfältet. Men för att hålla nere antalet vittnen så låter jag pansarfordonet med Hitler gå på en mina senare på natten. Fordonet är då tvungen att överges och dess besättning stupar en stund senare under en eldstrid med ryssen.
lasseman69 skrev:
Läste i Hitler : Stalins hemliga dossier, hur Bormann gick ned på knä tog bort filten o stirrade intensivt någon minut på ” Hitlers ” lik innan man brände upp det .
Varför ?
Hmmmmm , hmmmmmm .
Naaahh, du läser in för mycket i detta och gör det till något det inte är.
lasseman69 skrev:
Kan det ha förekommit en dold flygning kväll / natt 30 april -1 maj ?
Ja, det är det jag hoppas, eller i alla fall varit möjligt, för annars blir Hitler kvar i Berlin och det vill vi ju inte.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 23 feb 2018 11:19

Hittade denna bild över själva Fuhrerbunkern med dom andra bunkrarna , går klart se att det finns massvis med utgångar att tilllgå, bara man tagit sig förbi förbunkern innan ” Hitler” bunkern
Källa tegelsten Berlin Then and Now
A9CFDD80-ED95-465E-B6D3-1E3092AB400C.jpeg
Borde ha funnits möjligheter att smuggla ut Hitler vid lämpligt tillfälle.
Sen skrev jag tidigare att ett x antal personer lyckades ta sig ut April 29-30 och även 1 Maj -45 från bunkern . Så en Hitler nyrakad huvud , mustasch , sjal för huvudet etc ... eller varför inte kvinnokläder alternativ iklädd enkel uniform , samt dolt och spelat sin sjukdom allt för att dölja flyktplanen.
Nattetid/ kväll ( mörkt ) 30 april, inte många bry sig om 2-3 man om en av dom visar sig vara exempelvis Gestapo Muller, i full uniform ingen tysk stoppar honom frivilligt . Kan även ha haft Hitlerpapper, med fri lejd utverkad och visat upp för nyfikna . Troligtvis ingen som bryr sig om övriga i mörkret , vittnen även döda i slaget om Berlin .
( försvunnen ej hittad , ledare av flyktplan Gestapo Muller försvann 29 april hmmmm , hmmmm )
Är det nån som vet hur striderna såg ut kvällen/ natten 30 april till tidig morgon 1 Maj .
( hinner ej kolla böckerna åker snart till Frankrike )
Kastar även in en ny teori i denna kittel , flyg , stridsvagn , flykt smygande är lite halvljummet , vad tror ni om mini-ubåt i Spree som tar Hitler ut och vidare flygplan / Norge / ubåt / Sydamerika .
Spree ...
sug på den karamellen .

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 23 feb 2018 14:28

lasseman69 skrev:
23 feb 2018 11:19
Hittade denna bild över själva Fuhrerbunkern med dom andra bunkrarna , går klart se att det finns massvis med utgångar att tilllgå, bara man tagit sig förbi förbunkern innan ” Hitler” bunkern
Känns inte troligt, som jag skrev i mitt förra inlägg, alldeles för många personer som kan se Hitler när han "smugglas" ut. Enda logiska vägen ut är den genom Führerbunkern. Om man ska tömma förbunkern på folk bara så där strax efter att Hitler "begått" självmord så kommer frågor att ställas och folk börja undra. Bättre då att låta honom smita ut genom Führerbunkern.
lasseman69 skrev:
Så en Hitler nyrakad huvud , mustasch , sjal för huvudet etc ... eller varför inte kvinnokläder alternativ iklädd enkel uniform , samt dolt och spelat sin sjukdom allt för att dölja flyktplanen.
Nej, nu skenar det iväg igen. För att skapa en kontrafaktisk historia så måste man ändå enligt mig hålla sig inom vissa ramar för vad som faktiskt hände för att ge det kontrafaktiska en form av trovärdighet. Varje ingrepp i de faktiska händelserna som görs riskerar att urholka trovärdigheten i det kontrafaktiska. Att raka av Hitler håret, mustachen och/eller klä ut honom till kvinna och spekulera i att han "spelat" sjuk är inte trovärdigt någonstans. För att inte tappa trovärdigheten helt och hållet så tror jag vi måste tänka på följande. För det första (1), ändra inte för mycket på verkligheten. För det andra (2), skapa så trovärdiga kontrafaktiska scenarier som möjligt som baseras på vad vi faktiskt vet, och vi vet ganska mycket, i alla fall vad som hände i bunkern.

Om vi backar bandet lite så tänker jag så här. Vi låter historien ha sin gång fram till 22 april, det är då som Hitler erkänner att kriget är förlorat och att han ämnar att dö i Berlin. Vid den här tidpunkten är han både fysiskt och psykiskt sjuk och tänker knappast att nu jävlar ska jag fly. Många är dom som försöker övertala Hitler att fly men Hitler är bestämd på denna sak, han ska dö i Berlin, han ser ingen anledning till att fly. Så långt håller vi oss till vad som faktiskt hände. Men här går vi in och skruvar på historien. Under de kommande dagarna så lyckas Bormann övertala Hitler om att fly. Argumentet är inte att fly och fortsätta kampen någon annanstans eller att slicka såren för att sedan börja om från början. Nej, Bormann lyckas övertyga Hitler om att det är viktigt att nationalsocialismen lever vidare, vilket den inte lär göra om Hitler dör. Därför är det viktigt att Hitler lever vidare, inte som en framtida ledare, utan mer som en inspirationskälla för framtida ledare.

Detta tilltalar Hitler, det innebär att han alltjämt blir en central figur inom rörelsen. Om än inte som politisk ledare som i fornstora dar, utan mer som en andlig ledare och gärna med religiösa undertoner, det kan Hitler tänka sig. Han inser nog också att han är körd som reell ledare, men på det andliga planet kan han nog fortfarande leverera. Att bara fly för att fly och leva undangömd och bortglömd någonstans är inte Hitler intresserad utav, då kan det lika gärna kvitta och det vet Bormann. Därför erbjuder han Hitler en större mening med flykten där han fortfarande är betydelsefull. Hitler är dock tydlig med att det är han som ska bestämma hur flykten ska gå till och ingen annan. Är det nåt han har lärt sig under kriget så är det att inte lita på någon. Med Hitlers godkännande börjar Bormann förbereda flykten och han har även fått Hitlers godkännande att inkludera Linge och Günsche om planerna. Vad som sedan sker har jag berättat om tidigare.
lasseman69 skrev:
vad tror ni om mini-ubåt i Spree som tar Hitler ut och vidare flygplan / Norge / ubåt / Sydamerika .
Spree ...
Förenat med alldeles för stora risker och känns som att det rent praktiskt inte är möjligt. Tror att flyg är den enda realistiska möjligheten och inte ens det känns realistiskt. Ska Hitler ut ur Berlin före den 30 april så måste vi skicka ner en dubbelgångare i bunkern och det kommer vi aldrig att kunna ro iland med.

Om vi nu hoppar fram en månad och ubåten med Hitler anländer till Sydamerika så har jag svårt att tro att berört land välkomnar Hitler med öppna armar. Tror snarare att Hitler skulle ses som en belastning och har svårt att se honom kunna hålla sig gömd någon längre tid. Det är en sak för lägervakter/kommendanter och andra krigsförbrytare långt ner i hierarkin att undgå radarn eller t.o.m. åtnjuta ett visst skydd i utbyte mot tjänster, men det är en helt annan sak för Hitler att hålla sig gömd. Vilka tjänster skulle han kunna erbjuda en stat? Och varför skulle en stat vilja ha med Hitler att göra? Och vilken stat då i så fall? Trismegistus har ju nämnt att Argentina och Chile knappast är aktuella. Tror inte ett smack på att han skulle skyddas av en armé bestående av hardcore nazis. Skulle staten som Hitler befinner sig i utsättas för utrikespolitiska påtryckningar, eller t.o.m. ultimatum, skulle de inte lyfta ett finger för Hitler och då är det kört för Hitler och dennes "privatarme".

För vem är Hitler vid denna tidpunkt? En loser som är på flykt med inget som helst inflytande någonstans, förutom den innersta kretsen av beundrare förstås. Möjligtvis kanske en stat ger Hitler och hans "privatarmé" några dagar på sig att lämna landet. Men att skydda honom och riskera sitt anseende för en person som ända sedan han steg iland varit en belastning är inte trovärdigt. M.a.o., om Hitler lyckats fly till Sydamerika så hade det ändå inte blivit som han och Bormann hoppats på. Att sitta ute i den förbannade djungeln eller i en förortskällare med begränsad rörelsefrihet var väl inte direkt vad han hade föreställt sig. Bormann är ju ändå död och Linge och Günsche sitter bakom lås och bom i Moskva. Det självmord som vi genom detta kontrafaktiska händelseförlopp förhindrat i Berlin hade antagligen istället ägt rum någonstans i Sydamerika, och denna gång skulle inte Hitler låta sig övertalas att fly.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 24 feb 2018 16:36

Återkommer längre fram nästa vecka , på g till Frankrike .
Ni andra som läser , vore roligt höra era teorier också .

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 24 feb 2018 22:41

Men å andra sidan, om Hitler planerar att fly till Sydamerika för att ta på sig rollen som andlig ledare så finns det ingen anledning att offra Eva Braun, eller hur? Vi vet ju att Hitler försökte övertala fröken Eva att återvända till Bayern, men hon vägrade och ville dö med honom i Berlin. Jag ser inga skäl till varför Hitler inte skulle kunna berätta för Eva om sina flyktplaner, hon är inte den som pratar vid sidan av, han kanske t.o.m. föreslår att hon vid ett senare tillfälle ska förena sig med honom i Sydamerika. Ser heller inga hinder med att Eva berättar för övriga i bunkern att hon på Hitlers begäran/önskemål återvänder till Bayern. "Självmordet" kan ju ändå äga rum utan att behöva offra Eva. Det blir ju först senare när Hitler dyker upp som "andlig ledare" i Sydamerika som bunkerinvånarna inser att de blivit förda bakom ljuset. Efter krigsslutet kanske Eva på sin höjd blir internerad 6 - 12 månader för att sedan friges. Vad hon då gör beror nog på hur det går för Hitler i Sydamerika. Enda skälet som verkar rimligt till varför Hitler skulle offra Eva Braun så som jag beskrivit tidigare vore om han ville hålla sig gömd och få omvärlden att tro att han faktiskt är död. Evas döda kropp skulle onekligen styrka Hitlers "självmord". Men som jag skrev i mitt förra inlägg, att Hitler skulle vilja fly och försvinna känns inte troligt nånstans. Det är inte hans grej att leva på flykt med en ständig risk att tillfångatas.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 01 mar 2018 08:53

Nyss fått boken från Bokus om Hitler i Sydamerika.
177C59A8-4273-4603-A621-F0D2C13FE482.jpeg
Tittade i den som hastigast , ser billig ut .

Skriv svar