FW200 Condor

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

FW200 Condor

Inlägg av Lansen » 13 feb 2018 17:40

Det enda tyska 4-motoriga bombplanet jag känner till. Användes vid marin krigföring bland annat. Men hur kommer det sig att tyskarna inte fick idén att att använda dem såsom de allierade gjorde så framgångsrikt med sina flygande fästningar?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Trismegistus » 13 feb 2018 20:10

Fw 200 byggde ju på en civil modell för långflygningar, vilket gjorde att den kom att passa bäst som transportplan eller för marina insatser över långa distanser. Anpassningen till militärt bruk gjorde bl.a. att planet fick så pass mycket extra vikt att flera plan helt enkelt kom att knäckas vid hårda landningar.

B-17 var väl från början en ren militär produkt där man tagit hänsyn både till beväpning, bombkapacitet och stryktålig flygplanskropp.

Det tvåmotoriga Heinkel 177 var ju det tunga bombflygplan som Luftwaffe från början tänkt att satsa på, men då utvecklingen initialt gick långsamt så började man snegla på Fw 200 som en tänkbar stand-in.

Vi har ju sedan även Junkers Ju 290, efterträdaren till Fw 200 Condor. Också den fyrmotorig, men lika lite tänkt att sättas in som regelrätt bombflygplan. Huvudtanken med Ju 290 var att ersätta Condoren som spaningsflygplan över Atlanten och Biscayabukten då man runt 1941/42 fått stora problem med att brittiska flygplan ur RAF Coastal Command där plockade ner Fw 200-flygplan på löpande band.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 jul 2013 07:33
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Sonderling » 14 feb 2018 07:49

Jag har fått för mig att Heinkel He 177 egentligen är fyrmotorig men att motorerna sitter efter varandra på rad, det ser tvåmotorigt ut.
Sen så har jag läst denna förklaring att Tyskland satsade på taktiskt bombflyg medan de allierade satsade på strategiskt bombflyg (hoppas jag inte blandat ihop termerna nu). När så Tyskland började bombas sönder och samman så hade de inget att satsa emot och tiden fanns inte till att ta fram nya flygplans typer. Och det är väl där som V1 och V2 kom in i bilden som hämnd-vapen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Inlägg: 865
Blev medlem: 30 jan 2010 01:21
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Horrocks » 14 feb 2018 10:30

Jag har läst förklaringen (tror att de var från Tamelander, Slaget om Västeruopa) att Tyskland var inriktade på strategisk bombning (och tränade på det, osv), men att man ansåg att de tvåmotoriga bombflygplanen skulle vara tillräckliga för både detta och taktiskt bombning. När det visade sig vara fel, var det sent att rätta till missbedömningen.

Jag tror nog att det mest handlar om begränsade resurser och prioriteringar. Den strategiska bomkampanjen som britterna och amerkanerna förde var kostsam, både i fråga om material och manskap. Jag tillhör dem som ifrågasätter om det verkligen var så effektivt att det motiverade kostnaden. Som exempel: En del av britternas brister m a p ledning inom armén, framför allt på kompani- bataljons- och brigadnivå brukar ibland förklaras med för dåligt rekryteringsunderlag. Bombflygets kår av besättningsmän (ca 50 000 man?) hade rekryteras med ungefär samma kravprofil m a p inteliigens, psykiskt stabilitet, etc som armén hade för infanteriofficerare. Under återuppbyggnaden av armén under 1940-1942 hamnade en större andel av begåvningsreserven hos flyget än hos armén. Tyskland valde eller var t o m tvingade att satsa sina begränsade resurser på annat sätt.

Även britterna hade begränsade resurser, men för dem var det under ett par år det enda egentliga sättet de kunde föra krig mot Tyskland (med undantag av den ganska begränsade kampanjen i Nordafrika). Då blev det naturligt att de också satsade på en stor flotta av tunga fyrmotoriga bombplan (och USA hade senare i princip tillräckliga resurser att satsa stort på allt och behövde inte välja).
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 14 feb 2018 22:19

Jag sitter och tittar på QI - discussions about perceptions of accents. Och kom ihåg denna tråd. Där påstår de annorlunda om piloterna. Inte en historisk källa. Men hur var det egentligen?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3346
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Lansen » 21 feb 2018 18:35

Var det Heinkel 177 som man anföll allierade fartyg med i Medelhavet?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Trismegistus » 21 feb 2018 22:24

Lansen skrev:
21 feb 2018 18:35
Var det Heinkel 177 som man anföll allierade fartyg med i Medelhavet?
Nja, jag tror aldrig He 177 användes speciellt mycket för detta ändamål. Dornier 217 användes däremot en hel del mot fartyg, bl.a. med den fjärrstyrda Fritz X-bomben.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 16 mar 2018 14:20

Sitter med 'Aero Journal' #63 där nämns i alla fall en räd med 177 från Bordeaux mot mål i Medelhavet. HMT Rohna gick åt. 31 januari 44 försökte man igen med ett samordnat anfall med torpedbombare. Ingen bra öving då ULTRA ledde till att en 177, två 111 och sex 88 gick åt.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 16 mar 2018 15:34

Bakom en dator nu. Det var 30 (!) stycken 177 var och en med två Henschel Hs 293. Plus lite annat flyg. De allierade får nog vara tacksamma över över bara ett fartyg förlorat. Fast det fanns kanske de som inte delar den uppfattningen:
1,138 men were killed, including 1,015 US personnel. The attack is the largest loss of US troops at sea due to enemy action in a single incident. A further 35 US troops of the 2,000 originally embarked later died of wounds. As well as the troops, five of Rohna's officers and 117 of her 195 crew were killed, along with one of her 12 DEMS gunners and one hospital orderly. USS Pioneer rescued 606 survivors.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 16 mar 2018 15:42

Och Bordeaux är alltså Mérignac med KG 40.

https://fr.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9ro ... e_mondiale

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 13:45

Intressant. Har aldrig hört talas om HMT Rohna-händelsen. Tackar och bockar!

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 14:19

My pleasure Sir :)

Jag misstänker att din franska är lite rostig men här är innehållet:
LE PONT AÉRIEN DE BERLIN
1948-1949
L'histoire du pont aérien de 1948-49, qui a permis à Berlin de subsister malgré le blocus terrestre et fluvial imposé par Staline, semble avoir sombré dans les méandres de la mémoire collective.
Il s’agit pourtant de l’une des avancées majeures réalisées au siècle dernier par l’aviation. À cette occasion, elle a pu affirmer, tant dans le domaine militaire que dans ceux, plus « civilisés », de la logistique et du contrôle aérien, une dimension nouvelle.

LUFTPRODUKTION
Le défi industriel
Le traité de Versailles avait privé l’Allemagne de toute forme d’aviation militaire. Vingt ans plus tard, le Reich entre en guerre avec une force aérienne passant pour la première d’Europe, et dont la puissance brute, que ce soit numériquement ou techniquement, ne va cesser de croître, pour connaître son apogée en 1940-41. Bien que progressivement surclassée par la montée en puissance alliée, la Luftwaffe ne va pas moins vendre chèrement sa « peau ». Elle poursuivra même son accroissement numérique malgré le contexte des bombardements stratégiques anglo-saxons.


TORPEDOFLIEGER !
Raids sur les convois de Méditerranée
Au début de l’été 1943, ayant abandonné ses bases sardes sous la pression alliée, l’essentiel de la Kampfgeschwader 26 (26e escadre de bombardiers) est déployé dans le sud de la France. Cette unité aguerrie dispose alors d’équipages expérimentés et de moyens appropriés à des missions de torpillage. C’est grâce à la personnalité de son Kommodore qu’elle va se distinguer. Werner Klümper est en effet considéré comme l’un des théoriciens allemands de la guerre aéronavale. Et c’est à la tête de l’escadre du Lion qu’il va s’employer à mettre ses théories en pratique.

« BURMA BANSHEES »
Les P-47 du 90th Fighter Squadron
La découverte récente des archives photographiques du T/Sgt Joseph L. Schaffer, affecté en tant que mécanicien de P-47 au 90th Fighter Squadron, rattaché au célèbre 80th Fighter Group « Burma Banshees », permet de revenir sur cette unité, à laquelle plusieurs articles ont déjà été consacrés alors qu’elle était équipée de P-40N.

LES DERNIERS GLADIATEURS
La chasse italienne sur biplan
À l’entrée en guerre de l’Italie, en juin 1940, la Regia Aeronautica aligne encore 140 Fiat CR.32, l’un des protagonistes de la Guerre d’Espagne, ainsi que 183 CR.42 Falco, le dernier biplan de chasse à être entré en service dans une force aérienne de premier plan.

UN PLANEUR PAS COMME LES AUTRES !
Le Blohm und Voss BV 40
La préoccupation majeure de la chasse allemande au cours de la Seconde Guerre mondiale réside dans l’attaque des boxes de bombardiers alliés tout en restant hors de portée des tirs de riposte de leurs mitrailleurs. Pour ce faire, l’utilisation de canons tels les MK108 ou MK103 de 30mm, jouissant d’une bonne portée, s’est imposée d’elle-même. Toutefois demeure le problème des tirs de défense des boxes, la surface frontale offerte à ces tirs par les chasseurs allemands variant de 1,4 à 1,7m² pour les Messerschmitt Bf109 et Focke-Wulf Fw190.

L'actualité de l'aéronautique
- Les enjeux de la prochaine oi de programmation militaire : l'armée de l'Air
- Manœuvres aériennes de grande ampleur en Corée du Sud
- L’Eurofighter Typhoon a les faveurs du gouvernement allemand pour succéder au Tornado
- Le musée Patriot Park : les hélicoptères soviétiques et russes (partie 2)
http://www.aero-journal.com/enkiosque.php

Min fetstil då de listar en hel del om tysk flygplansproduktion - som jag misstänker (vet) att du är intresserad av. Som vidare läsning listar de Murray "Strategy for defeat, the Luftwaffe 1933-45, Tooze "Le salaire de la destruction" samt Vajda & Dancey "German aircraft industry and production".

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 14:24

Här är vad Googletranslate säger:
BERLIN AIR BRIDGE
1948-1949
The history of the 1948-49 airlift, which allowed Berlin to survive despite the Stalin-imposed land and water blockade, seems to have sunk into the meanders of collective memory.
Yet this is one of the major advances made in the last century by aviation. On this occasion, it has been able to affirm, both in the military field and in those, more "civilized", logistics and air traffic control, a new dimension.

LUFTPRODUKTION
The industrial challenge
The Treaty of Versailles deprived Germany of all forms of military aviation. Twenty years later, the Reich entered the war with an air force passing for the first time in Europe, and whose gross power, whether numerically or technically, will continue to grow, to reach its peak in 1940-41. Although progressively outclassed by the allied rise, the Luftwaffe is not going to sell its "hide" any less. It will even continue its digital growth despite the context of Anglo-Saxon strategic bombing.

TORPEDOFLIEGER!
Raids on the convoys of the Mediterranean
At the beginning of the summer of 1943, having abandoned its Sardinian bases under the allied pressure, most of the Kampfgeschwader 26 (26th Bomber Wing) was deployed in the south of France. This seasoned unit then has experienced crews and means suitable for torpedoing missions. It is thanks to the personality of her Kommodore that she will distinguish herself. Werner Klümper is indeed considered one of the German theoreticians of the naval air war. And it is at the head of the Lion's Wing that he will work to put his theories into practice.

"BURMA BANSHEES"
The P-47s of the 90th Fighter Squadron
The recent discovery of the T / Sgt Joseph L. Schaffer photo archive, assigned as a P-47 mechanic to the 90th Fighter Squadron, attached to the famous 80th Fighter Group "Burma Banshees", allows to return to this unit, to which several articles have already been dedicated while she was equipped with P-40N.

THE LATEST GLADIATORS
Italian hunting on biplane
When Italy entered the war in June 1940, the Regia Aeronautica still had 140 Fiat CR.32s, one of the protagonists of the Spanish Civil War, and 183 CR.42 Falco, the last biplane of hunt to have entered service in a leading air force.

A GLIDER NOT LIKE OTHERS!
The Blohm und Voss BV 40
The major preoccupation of the German hunt during the Second World War lay in the attack on the Allied bomber boxes while remaining out of range of the fire of their machine gunners. To do this, the use of guns such as MK108 or MK103 30mm, with a good range, has imposed itself. However, there remains the problem of boxing fire, the frontal area offered to these shots by German hunters ranging from 1.4 to 1.7m ² for Messerschmitt Bf109 and Focke-Wulf Fw190.

The news of aeronautics
- The challenges of the next military planning oi: the Air Force
- Large scale aerial maneuvers in South Korea
- The Eurofighter Typhoon is favored by the German government to succeed the Tornado
- The Patriot Park Museum: Soviet and Russian helicopters (part 2)
Tips, har ni ett lustigt språk ni skall översätta från gå alltid till engelska. Jämför själva:
BERLIN AIR BRIDGE
1948-1949
Historien om Airlift 1948-1949 som tillät Berlin förblev trots marken och river blockad Stalin tycks ha sjunkit i slingrar i det kollektiva minnet.
Ändå är det en av de stora framstegen som gjorts under det senaste århundradet av luftfart. Vid detta tillfälle, kunde hon hävda, både i militären än i mer "civiliserade", logistik och flygledning, en ny dimension.

LUFTPRODUKTION
Den industriella utmaningen
Versailles fördrag berövade Tyskland av alla former av militär luftfart. Tjugo år senare riket i krig med en flygvapnet kommer för första i Europa och vars råstyrka, antingen numeriskt eller tekniskt, kommer bara att fortsätta att växa, att lära sig sin topp under 1940-1941. Även om progressivt outclassed av den allierade ökningen, kommer Luftwaffe inte att sälja sin "dölja" något mindre. Det kommer till och med att fortsätta sin digitala tillväxt trots sammanhanget med angelsaxisk strategisk bombning.

TORPEDOFLIEGER!
Raids på konvojerna i Medelhavet
I början av sommaren 1943, efter att ha övergett sina sardiska baser enligt Allied tryck, den största delen av Kampfgeschwader 26 (26:e skvadron av bombplan) utplacerade i södra Frankrike. Denna erfarna enhet har sedan upplevt besättningar och medel som är lämpliga för torpedoing-uppdrag. Det är tack vare hennes Kommodores personlighet att hon ska skilja sig själv. Werner Klümper är faktiskt ansedd som en av de tyska teoretikerna i flygkriget. Och det är på huvudet av Lion Wing att han kommer att arbeta för att få sina teorier att träna.

"BURMA BANSHEES"
P-47s av 90-talet Squadron
Den senaste upptäckten av fotografiska arkiv T / Sgt Joseph L. Schaffer, tilldelat som en mekaniker P-47 vid 90:e kämpeskvadronen, fäst vid den berömda 80:e kämpegruppen "Burma Banshees' för att returnera denna enhet till vilken flera Artiklar har redan blivit dedikerade medan hon var utrustad med P-40N.

De senaste gladiatorerna
Italiensk jakt på biplan
Vid inträde i kriget i Italien i juni 1940 den Regia Aeronautica fortfarande anpassar Fiat CR.32 140, en av huvudpersonerna i det spanska inbördeskriget, liksom 183 CR.42 Falco, den sista biplan jaga till att ha kommit in i en ledande flygvapen.

EN GLIDARE ÄR inte som andra!
Blohm und Voss BV 40
Det största problemet för de tyska soldater under andra världskriget ligger i attacken av lådor med allierade bombplan samtidigt vistas borta från att återvända eld med sina kulsprutor. För att göra detta har användningen av vapen som MK108 eller MK103 30mm, med ett bra utbud, ålagts sig. Men problemet kvarstår defensiva skott av lådor, att den främre ytan tillgänglig för dessa attacker av tyska soldater på 1,4 1,7m² för Bf109 Messerschmitt och Focke-Wulf Fw190.

Nyheten om flygteknik
- Utmaningarna i nästa militära planering: Luftvapnet
- Storskaliga flygvägar i Sydkorea
- Eurofighter typhonen gynnas av den tyska regeringen för att lyckas med Tornado
- Patriotparkmuseet: sovjetiska och ryska helikoptrar (del 2)
MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 17:10

Hittade faktiskt en del matnyttigt i samlingarna här hemma när jag började leta runt.

Anfallet den 26 november 1943 då HMT Rohna sänktes var faktiskt blott det andra då KG 40 använde sig av He 177 och den radiostyrda glidbomben Henschel Hs 293. Nedanstående dokument är en teknisk rapport till Luftwaffes forskningsanläggning i Rechlin och på sid 5 redogör man för de första två anfallen med Hs 293-glidbomben.

Enligt detta dokument så startade 21 st Heinkel 177 ur KG 40 och avlossade totalt 24st Hs 293-glidbomber mot mål. P.g.a. tekniska problem "förlorade" man 7 st bomber så totalt 17 st var fullt fungerande och kunde leta sig fram mot mål:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 349
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: FW200 Condor

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 17:24

Mycket intressant då siffrorna ifrån Aero Journal är lite fel. Men jag är fortfarande förvånad att inte fler båtar sänktes. Har inte läst dina dokument än då jag förbereder trerätters middag för sju personer. Jo, jag har faktiskt ett liv också. Och en laptop i köket.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst