Anmäld saknad, ett styck He 177?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 364
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Anmäld saknad, ett styck He 177?

Inlägg av Hans S » 22 feb 2018 14:22

Bild
He 177 A-3/R1 Greif of KG 40
participated in the first operational sorties flown by the unit from Chateaudun. Farnorough received He 177 A-5/R6 WNr.412951 (F8+AP) on 10 Sept 1944 flown from Blagnac by Wg Cdr Roland 'Roly' Falk (RAF serial no. TS439) and subsequently evaluated by Capt Eric Brown as described in 'Wings of the Luftwaffe'.

http://www.english-for-flyaways.de/disp ... p?pid=4145

Wiki har:
In early September 1944, the Royal Aircraft Establishment (RAE) was ordered to supply an aircrew for a He 177 that the French Maquis and Allied units in Vichy France would take control of at the airfield at Blagnac near Toulouse, where elements of both the He 177A-equipped KG 4 and KG 100 Luftwaffe bomber wings were based. A transport and two escort fighters from the RAE flew to the area to leave the Royal Aircraft Establishment Chief Test Pilot Roland Falk and a flight engineer with the commando group. On 10 September, as Operation Dragoon was wrapping up in the southeast of France, the aircraft was seized and flown back to the UK by Wing Commander Roland Falk.
Källa sags vara: Brown, Eric. Wings on My Sleeve: The World's Greatest Test Pilot tells his story. London: Phoenix Press, 2007. ISBN 978-0-75382-209-8. sida 82-84

Aldrig hört talas om. Franska motståndsmän och kommandosoldater tar in en brittisk pilot som stjäl en He 177? Låter som en sämre B-film. Har det verkligen hänt och om så är fallet varför är det inte mer känt? Som jag fattar det var Blagnac fortfarande i tysk hand I början av September. Eller har jag helt missuppfattat det hela?

Någon?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Anmäld saknad, ett styck He 177?

Inlägg av Trismegistus » 22 feb 2018 18:28

Jag hittade viss info i boken "Aircraft Profile 234 - Heinkel He 177" av Alfred, men bara i form av bildtexter om planet från KG40. Ankom som sagt Storbritannien i september 1944. I boken "Heinkel 177" / Aero Series 13 hittade jag ytterligare 11 foton av planet från testflygningar i England. Så frågan om hur den hamnade i brittiska händer är fortfarande öppen.

Uppdatering
Hittade nu en artikel i den tyska flygtidningen Jet & Prop (maj/juni numret 1999).
Fransmännen hittade mycket riktigt detta flygplan (Förbandsnummer F8+AP, Werk No 550062) på flygplatsen Toulouse-Blagnac i september 1944, efter att tyskarna utrymt flygplatsen. Efter service hos franska Ateliers Industriel de l'air försågs planet med franska kännetecken (bl.a. sidoroder) samt texten "Prise de Guerre" - "krigsbyte" som de franska motståndsmännen målade på. RAF Wing Commander R.J Falk flög sedan planet till RAE Farnborough den 10 september 1944 där man gav planet brittiska kännetecken samt beteckningen "TS 439". Efter kriget skeppades planet i trälådor till USA, som gåva/ersättning för deras He 177 som kraschat.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 364
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Anmäld saknad, ett styck He 177?

Inlägg av Hans S » 22 feb 2018 19:03

Stort tack Trismegistus.

Lite allmänt kaos i samband med att tyskarna drog sig tillbaka och ett typ övergivet flygplan som intresserade britterna som med lite fransk hjälp omhändertas låter betydligt troligare.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 364
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Anmäld saknad, ett styck He 177?

Inlägg av Hans S » 23 feb 2018 10:09

Hittade detta:
From Phil Butlers Warprizes page 21 the following quote:
"TS439 Heinkel He 177A-5/R6 W Nr 550062
This He 177, coded 'F8+AP' of II/KG40, was captured by the
French Resistance at Toulouse-Blagnac where it was under over-
haul in the Ateliers Industriel de l'Air facility in September 1944. lt
also had the radio call-sign 'KM+UK'and wore the nurnber '60' in
yellow on its fin. lt was flown from Toulouse to Farnborough by
W/Cdr R. J. Falk on 10th September. lt wore French markings,
including the title 'Prise de Guerre'. By 20th September it had
received RAF markings and the serial TS439. Its first flight was
made by S/Ldr A. F. Martindale on that day. lt was flown on a
number of occasions at Farnborough, its last recorded flight being
on 20th February 1945, when it landed at Boscombe Down. From
here it is believed to have been shipped in dismantled condition to
the USA where it became 'FE-2100' on arrival. On its last flight the
'177 had sustained irrepairable damage to one of its DB610 engines
and the Americans had obtained a stock of spare engines. (The
USAAF had received another He 177A in Europe, but this was
destroyed at Paris/Orly in a take-off accident at the start of its deliv-
ery flight to the USA). Also see 'FE-2100' in Chapter 16.
TS439 made twenty flights under RAE control (including its
ferry flight), totalling 19 hours 35 minutes. Trials covered aspects
as varied as tests of the spring tab controls, bombsight and altime-
ter tests and checks of the crew's air heating system. Pilots who
fiew the aircraft included S/Ldr Weightrnan, F/Lt Turner, S/Ldr
Keeling, F/Lt Wellwood, S/Ldr Randrup and G/Capt A. F. Hards."

Jaap
Från: http://forum.12oclockhigh.net/archive/i ... -5346.html

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 364
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Anmäld saknad, ett styck He 177?

Inlägg av Hans S » 23 feb 2018 10:17

Och Toulouse blev befriat av motståndsrörelsen redan den 19-20 augusti så en kärra som går iväg i september blir mindre dramatiskt. Blagnac är alltså Toulouses flygplats.
https://www.ladepeche.fr/article/1999/0 ... louse.html

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster