Luftwaffe-krigsmaterial till utlandet 1943-44

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Luftwaffe-krigsmaterial till utlandet 1943-44

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 13:41

Hittade en intressant lista över Luftwaffe-krigsmaterial som sålts och levererats till utlandet under perioden 1 januari 1943 till 31 mars 1944. Den är uppdelad efter kategori samt land och listans kolumner visar: Antal (Anzahl) + typ av material (Art des gerätes), levererat antal + månad (geliefert, anzahl + monat) samt vad som eventuellt är kvar att leverera (noch zu liefern).

Först ut är flygplanen. Intressant så här vid första anblicken är bl.a. att Bulgarien fick 100 st franska Dewoitine D.520 i gåva av Göring. Dessutom så är det alltid spännande och se vad som levererades till så exotiska länder som Japan - och Sverige. :) Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Luftwaffe-krigsmaterial till utlandet 1943-44

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 13:56

Listan över leveranserna av flygmotorer. Sverige köpte bevisligen ett stort antal. Även till japan levererades en handfull, förmodligen via det tekniska utbytet.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 14:07

Intressant. Vad satte svenskarna motorerna i?

DB 605 är inte levererade (än) enligt ditt dokument. De flesta källor säger att 18 och 21 hade svenskbyggda,

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 14:14

B-versionerna av B18/T18 hade så vitt jag förstår dessa tyska Daimler Benz DB605-motorer medan A-versionerna hade svenskbyggda motorer. Men jag är på inget sätt en expert på detta område så jag kan säkert ha fått det om bakfoten. Jag tittade även på Wikipedia nu, men det är ju på inget sätt en kvalitetsstämpel för det ena eller det andra.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 14:24

Efter att ha tittat lite närmare på listan så ser man även att tyskarna levererade ett större antal Focke-Wulf 190-A3 till Turkiet under 1943. Förutom det enda exemplaret till Japan så verkar Turkiet dessutom vara det enda landet man exporterade FW 190 till, vilket vid första ögonkastet kan tyckas vara konstigt. Man kunde ju tycka att tyskarna skulle ha fokuserat på att exportera dessa moderna plan till allierade länder som då skulle ha kastat in dom i striderna mot ryssen.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 14:32

Kanske tyskarna behövde något som bara turkarna kunde leverera? Jag bara spånar nu men varför annars?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 15:57

The negotiations were concluded in July 1942, and resulted in a barter deal whereby Germany would provide 72 Focke-Wulf Fw-190 fighters in exchange for chromium and high-grade iron.
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... h-service/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 16:03

Hans S skrev:
17 mar 2018 14:32
Kanske tyskarna behövde något som bara turkarna kunde leverera? Jag bara spånar nu men varför annars?

MVH

Hans
Jag vet att Turkiet sålde en hel del kromit till tyskarna - som främst behövs inom stålindustrin för att tillverka rostfritt stål.

[edit]Puck-tvåa...

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 16:13

III. Luftvärnsutrustning:
Även här så sticker faktiskt Sverige ut genom att ha storhandlat optik; 1000 st avståndsmätare Entfernungsmesser (Em 1m 36). Dock hade dom inte levererats vid dokumentets tillkomst (april 1944), så frågan är om de någonsin levererades.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 17:02

Trismegistus skrev:
17 mar 2018 16:03
Puck-tvåa...
Sex minuter på ett forum där det kan gå dagar mellan inläggen är faktiskt förlåtet.

Tackar för vidare listor. Vad är ett batteri enligt tyskarna då?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 17:18

Hans S skrev:
17 mar 2018 17:02
Trismegistus skrev:
17 mar 2018 16:03
Puck-tvåa...
Sex minuter på ett forum där det kan gå dagar mellan inläggen är faktiskt förlåtet.

Tackar för vidare listor. Vad är ett batteri enligt tyskarna då?

MVH

Hans
Tack för det :)
Det står anmärkningar i kolumnen längst till höger. I de flesta fall verkar ett batteri bestå av 6 kanoner (Geschütze), men i fallet med 3,7 cm flak så verkar det vara 9 st.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 17 mar 2018 17:28

Anmärkningar, bah, skall man behöva läsa sådana. Det är som det finstilta i försäkringar eller "Yes I have read and understood" pop up fönster.

Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 mar 2018 22:06

Trismegistus skrev:
17 mar 2018 14:14
B-versionerna av B18/T18 hade så vitt jag förstår dessa tyska Daimler Benz DB605-motorer medan A-versionerna hade svenskbyggda motorer. Men jag är på inget sätt en expert på detta område så jag kan säkert ha fått det om bakfoten. Jag tittade även på Wikipedia nu, men det är ju på inget sätt en kvalitetsstämpel för det ena eller det andra.
B18A hade svensktillverkade (piratkopierade) Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, medan B-versionen fick den betydligt starkare DB605-motorn. Sverige fick efter långa förhandlingar köpa motorer från Tyskland, men också tillverkningslicens för DB605-motorn. SFA tillverkade merparten, men outsorcade en del av tillverkningen till Munktells. 2227st ska ha tillverkats i Sverige fram till 1948. Kvaliteten på de tysktillverkade motorerna var tydligen rätt dålig och orsakade flera haverier och de ersattes med svensktillverkade så snart det var möjligt.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 23:33

Horrocks skrev:
17 mar 2018 22:06
Trismegistus skrev:
17 mar 2018 14:14
B18A hade svensktillverkade (piratkopierade) Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, medan B-versionen fick den betydligt starkare DB605-motorn. Sverige fick efter långa förhandlingar köpa motorer från Tyskland, men också tillverkningslicens för DB605-motorn. SFA tillverkade merparten, men outsorcade en del av tillverkningen till Munktells. 2227st ska ha tillverkats i Sverige fram till 1948. Kvaliteten på de tysktillverkade motorerna var tydligen rätt dålig och orsakade flera haverier och de ersattes med svensktillverkade så snart det var möjligt.
Intressant information, det tackar vi för!

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 mar 2018 23:50

Vi fortsätter vår leveranslista med del IV, radioutrustning. Återigen är det främst de japanska leveranserna som får mig att reagera då man verkat ha skeppat dit både Freya och Würzburg-D radar. Skickades allt nerpackat i ubåtar vid denna tidpunkt i kriget? Lastfartyg känns aningen osäkert och flygplan känns också uteslutet.

Gällande Sverige så har jag i ett senare dokument även sett att man fick 44 st Würzburg-D levererade i september och oktober månad 1944.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv svar