Vilka länder hade kemiska vapen under 30/40-talet?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Vilka länder hade kemiska vapen under 30/40-talet?

Inlägg av Trismegistus » 04 apr 2018 12:45

En fråga som jag inte hittat något bra övergripande svar på: vilka europeiska länder hade egentligen tillgång till kemiska vapen under mellankrigstiden och andra världskriget?
De stora drakarna som varit med i första världskriget hade givetvis det: Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sovjet och Italien - men hur var det med resten? Tänker främst på t.ex. Spanien, Tjeckoslovakien och Polen men även på benelux-länderna samt de nordiska länderna.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Vilka länder hade kemiska vapen under 30/40-talet?

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 13:46

Japan och troligtvis Spanien är de enda jag tror. Skall tråla lite vid tillfälle.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 14:53

Spanien använde gas i Rif-kriget på tjugotalet. Jag vet att du inte gillar länken men det var det bästa som kom upp. Verkar inte ha använts i inbördeskriget säger en snabb trål.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 04 apr 2018 17:55

Intressant - tackar! Jag har även för mig att jag läst någonstans om att Polen hade lager med gas, måste dock kolla upp detta under kvällen. Kan inte hitta info om detta någon annanstans. Kan varit så att tyskarna stött på något på polsk mark.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 18:18

Polen? Snabbtrålen gav:
Incident in Poland

The first incident involving poisonous gas in WWII occurred on the evening of Friday, September 8, 1939 in the village of Jaslo in the south of Poland. (5) Polish troops had tried to blow up a railway bridge over the river Jasiolka. The Poles had used a chemical bomb(6)

As German soldiers from 1. Gebirges-Pionere.Battalion 82 (a battalion of engineer infantry) came to clear the bridge it exploded. The engineer soldiers found the Poles had used a chemical explosive - but that explosive had not exploded - as it exploded 14 solders became mustard gas victims, two of the soldiers died.

An investigation by the German High Command explained that they did not have conventional explosives that used poison gas mines. The LOST (6) mines were, as the German High Command investigation revealed, fabricated in England. (7) The Germans did not take revenge on the Polish army.
...
2. Günther W Gellermann, "der Krieg, der nicht statfand", Bertelsmann Greafe veralg, Koblenz 1986, p 134
...
5 Ebeda p 135 ff. Also told by Fritz Hahn "Waffen und Geheimwaffen des deutschen Heeres 1933-1945", Bernhard & Graefe Verlag, Koblenz 1986 p 335
6 LOST: come from the letters used by the chemists Lommel und Steinkopf. Mustard gas delivered during WWI.
7 Gellermann and others p 137
http://rense.com/general83/gas.htm

Jag intuitivt skulle nog vilja ha mer innan jag tror på det.

Tjeckoslovakien låg ju på framkant vad gällde industri så tekniskt hade de nog kunnat.

Tjeckoslovakien ratificerande Geneveprotokollet augusti 38 (!) Polen gjorde det 29.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 04 apr 2018 18:53

Hittade ett av dokumenten jag tänkte på, men då det kommer från den tyska militära underrättelsetjänsten Abwehr så får man nog ta det mer som ett rykte. Hursomhelst rör det sig om uppgifter gällande en järnvägstransport med giftgas från en fabrik i "Dembe" vid Sandomierz till ett ammunitionsförråd i den polska marinbasen vid Oxhöft / Gdynia i juli 1939.

Bild

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 19:13

Intressant. Gasflaska verkar rimligt om 40 cm (Är det det som är skrivet om höjden?) skulle kunna rymma 6 kubikmeter? Men hur tusan vet karln att det är giftgas och inte kanske syrgas (röda korsmärkning)? Och varför giftgasflaskor till marinen?

Jag skall be någon som kan polska att läsa vad som står om Centralny Okręg Przemysłowy som Sandomierz ligger vid.

MVH

Hans

Edit: 6, inte 4 kubik.
Senast redigerad av 1 Hans S, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 19:48

Byggdes en kemisk fabrik som skulle producera sprängämne i COP men den blev ej operativ innan kriget. Fanns en massa andra saker. Vapenfabriker, flygplan dito., kraftverk m.m.

Polsk snabbtrål. Jag fick ha lite fantasi för att förstå översättningen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 apr 2018 20:38

Vid närmare eftertanke (vin) så nog tusan hade tysk propaganda lyft fram Tjeckoslovakiens och Polens gasvapenarsenal om den funnits. De kunde ju s.a.s.
kolla grundligt och snabbt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 05 apr 2018 10:15

Finns en poäng där, men å andra sidan så gjorde tyskarna ingen större sak över detta när det gällde Frankrike Här bör man ha kommit över betydande lager med senapsgas och annat smått och gott.

Ur militär synvinkel så hade ju inte tyskarna så mycket till övers för kemiska vapen men var samtidigt livrädda att de västallierade eller ryssen skulle sätta in det så man höll ju sina egna lager på ett lagom avstånd från fronten. Får mig att tänka på dokumentet om den kvarglömda senapsgasen på en bangård i Polen 1941:
http://krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=12036

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 05 apr 2018 10:29

Att Frankrike hade gas var kännt och de hade två reservationer i Geneveprotokollet.
1. Binding only with regards to states which have ratified or acceded to the protocol.
2. Ceases to be binding in regards to any state, and its allies, which does not observe the prohibitions of the protocol.
Tyskarna raticifierade 29 och hade inga reservationer (!).

Så gas i Frankrike var helt i ordning med protokollet men inte gas i Polen och Tjeckoslovakien

Tack för den bortslarvade gasen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 24 apr 2018 17:48

Vilka typer av gas handlar det om? Det klassiska från första världskriget är väl den omtalade senapsgasen, men tycker jag kommer ihåg att man hade även klor och tårgas under första kriget. Men nervgasen hade väl börjat komma under andra världskriget? Vilka hade tillgång till nervgasen?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 24 apr 2018 18:56

Mig veterligen var det bara tyskarna som utvecklade nervgas under andra världskriget. Därav kom dessa första nervgaser (Tabun / Sarin / Soman) att kallas för "G-serien" (G som i Germany). Under 50-talet spann britterna sedan vidare på de tyska upptäckterna och utvecklade "V-serien" (V som i Venomous) där en svensk kemist (Lars-Erik Tammelin) faktiskt bidrog med så mycket att hela denna nervgas-serie även kallas för "Tammelin's esters".

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 27 apr 2018 15:16

Med andra ord, hade tyskarna ett rejält försprång inom kemisk krigföring. Undrar hur det kommer sig att man var så rädd för att använda vapnen när man själv satt med ett trumfkort?

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 28 apr 2018 10:26

Göring säger hästar.

https://www.factcheck.org/2017/04/hitle ... l-weapons/

Jag tror att mycket har att göra med att i början så behövde de inte och när det började gå sämre så låg huvuddelen av tyskarnas befolkningscentra inom allierat bombflygs räckvidd.

MVH

Hans

Skriv svar