Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Inlägg: 628
Blev medlem: 10 aug 2006 17:44
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Ort: Haninge
Kontakt:

Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Inlägg av Tine » 16 sep 2018 08:47

Hitler hade många planer.
Någon som vet mer om planerna för en spårvidd på 4 meter?
Finns det några dokument som stödjer detta?
Bilagor
5C18A00E-E309-47EA-B864-EAAF6A43EE90.jpeg
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Inlägg av Trismegistus » 16 sep 2018 10:31

Projektet i stort kallades "Breitspurbahn" och och pågick mellan 1942 och 1945. Det var ännu ett i raden av nazistiska mastodontprojekt och gick helt enkelt ut på att man skulle koppla ihop hela Europa med Asien och Nordamerika med en ny järnväg som hade en betydligt större spårvidd än den normala (1435 mm). Givetvis skulle de centrala knytpunkterna vara Berlin / Germania samt München. Med åren så krympte projektet lite så att det "bara" omfattade hela Europa ända bort till Volga i Ryssland.

Frågan om större spårvidd i Tyskland hade nazisterna haft på bordet ända sedan 1930-talet och Hitler hade för detta projekt initialt fram en önskan om en spårvidd på 4000 mm. Vissa företag som t.ex. Fa. Luftschiffbau Zeppelin var inte heller senare på att haka på och lade fram förslag om s.k. "räls-zeppelinare" - 4-våningståg med en spårvidd på mellan 6 och 9 meter.

Den samlade expertisen på området samt det tyska statliga tågbolaget Deutsche Reichsbahn skrek givetvis högt då detta var ett gigantiskt projekt som skulle behöva helt ny infrastruktur, på alla tänkbara områden. Detta till trots så valde Hitler & Co ändå att gå vidare med projektet - fortfarande dock på ett skrivbordsstadium - fast med en spårvidd på 3000 mm.

Som mycket annat så blev det heller inte så mycket mer av detta projekt då vindarna vände för nazisterna, även om Hitler precis som med Germania lät drömmen om Breitspurbahn leva ända fram till maj 1945.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Inlägg: 628
Blev medlem: 10 aug 2006 17:44
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Inlägg av Tine » 16 sep 2018 12:24

Tack för snabbt svar👍
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 jul 2013 07:33
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Inlägg av Sonderling » 17 sep 2018 16:43

Rent spontant undrar man ju om inte rälsen gått av på mitten av en sådan tyngd som teckningens pansar tåg visar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ett tidnings urklipp från 2 september 1979

Inlägg av Trismegistus » 17 sep 2018 17:29

Några pansartåg var det inte tal om. De vagnar det skissades på var vanliga civila passagerarvagnar samt godsvagnar som även hade kapacitet att kunna lasta fordon. Det närmaste man kom militärt bruk var en variant av denna godsvagn med 2-cm luftvärnspjäser som skulle kunna skydda tåget.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster