Kannibalism i koncentrationsläger

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Kannibalism i koncentrationsläger

Inlägg av Trismegistus » 30 sep 2018 20:42

Hittade på detta häfte "Dachau" som gavs av amerikanska 7:e Armén och OSS i samband med att man befriade koncentrationslägret 1945.
Ett intressant häfte med tanke på att uppgifterna man här återgav var mer eller mindre dagsfärska.

En bit in i häftet (sid 35-37) stötte jag på en del uppgifter som jag faktiskt inte hört talas om tidigare: kannibalism mellan fångarna. Man återger här E.K.'s dagbok (initialerna för den tyske fången Edgar Kupfer-Koberwitz som förde en dold dagbok mellan 1942-1945 och som informerade OSS om detta) där han den 21 november 1942 skriver om en transport med 500 invalider från Danzig där 51 personer dog under färden och där kropparna delvis blev uppätna av de andra fångarna - en händelse som enligt dagboksförfattaren även framkallade känslor hos vakterna.

Någon som vet mer om denna eventuella händelse?

Bild
Bild
Bild
Bild

och här texten gällande den aktuella händelsen:

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Kannibalism i koncentrationsläger

Inlägg av lasseman69 » 02 okt 2018 17:00

Måste ju fråga, är den till salu ?( pm mig Peter )
Sen själva händelsen , har ju hört om historier speciellt på östfronten att kannibalism förekommit vid extrema händelser . Även läst ? Ghetton där hungern gjorde kannibalism , Leningrad belägring var det flertal fall av kannibalism .
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Skriv svar