Svenska frivilliga

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Martin Månsson
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Inlägg av Martin Månsson » 27 jan 2006 21:35

NorseLight skrev:Hade svenska frivilliga i den tyska armén ett eget emblem som finnarna hade?
Boken "Foreign Legions of the Third Reich" vol. 4 (Benderserien) anger att en svensk armsköld delades ut i månadsskifter april/maj 1945, detta i ett begränsat antal exemplar. Enligt uppgift som dock inte gått att få verifierad har ett fåtal svenskar fått ut skölden. Två av dem som sades ha fått den missade jag tyvärr med några månader, båda hade avlidit. Tills dess att motsatsen till 100% kunnat bevisas skall den svenska armskölden tas med en nypa salt, precis som Lars skriver.

Fanan som finns upplagd här saknar all verklighetsförankring.

Martin

Tobbius
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Artilleriet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Svenska frivilliga

Inlägg av Tobbius » 27 jan 2017 11:46

Martin Månsson skrev:Söker uppgifter om följande SS frivilliga svenskar:

Lars Norrmén
Klas Nelin
Matias Nyberg
Lars Olsson
Rolf Rosenblad
Bror Rosenberg
Helge Rosenkvist
Johannes Rönnlund
Tom Sahlberg
Holger Sjöblom
Per-Olof Skog

Tack på förhand
Martin
Gammal tråd, men ville bara inflika att Tom Sahlberg inte var svensk frivillig utan var finsk medborgare och gick med i FFB.

usmc
Aspirant
Aspirant
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av usmc » 21 jun 2017 16:24

Hej
När det gäller svenskarna i Waffen SS kunde man tillhöra brigarden Wiking som bildades redan 1941 och senare Nordland som bildades 42-43. Det finns en lista uppdaterad på internet se sv.metapedia.org/m/images/4/42/5._SS-Panzer-Division_%E2%80%9EWiking%E2%80%9C.svg.png Följande länkar är ett register över svenskar som stred i Waffen SS http://www.tobiashubinette.se/waffen_ss.pdf http://www.tobiashubinette.se/ns_frivilliga.pdf Klistra in dem på Goggle. Jag har hittat min egen släkting som var Untersturmbahnfüher i Waffen SS.

usmc
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Re:

Inlägg av usmc » 21 jun 2017 16:36

NorseLight skrev:
26 jan 2006 15:10
Har ännu en fråga angående svenska frivilliga som jag lika gärna kan ta upp här.

Tog de allierade trupperna, tänker främst på England, USA och Kanada, emot frivlliga? Isåfall, ställde sig flest svenskar på axelmakterna eller de allierades sida?
Det fanns en hel del, men vanligen norska sjömän. Min fars kusin blev utbildad till fallskärmshoppare och " Second bomb Pilot" . Han hade otroligt tjänstgjort i Finland och Tyskland och var officer i WaffenSS som untersturmbahnführer. När han varit en stund som frivillig i USA, var han tvungen att avslöja att han var tysk officer. Först blev han fängslad i ca 14 dagar och blev förhörd, för man trodde inte honom i början. Han hade sina tyska papper med sig. Därefter blev han specialutbildad och eftersom han talade flytande tyska var avsikten att han skulle hoppa ner med fallskärm i tysk 8uniform och arbeta som sabotör, men han hade tur för kriget slutade. Han blev medlem i American Legion och vid ett möte i Köpenhamn fick han visa upp sig för deltagarna och en officer sa " Här ser NI krigets mest opolitiska soldat för han har krigat på båda sidor"

usmc
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av usmc » 21 jun 2017 16:50

Hej
När det gäller svenskarna i Waffen SS kunde man tillhöra brigarden Wiking som bildades redan 1941 och senare Nordland som bildades 42-43. Det finns en lista uppdaterad på internet se sv.metapedia.org/m/images/4/42/5._SS-Panzer-Division_%E2%80%9EWiking%E2%80%9C.svg.png Följande länkar är ett register över svenskar som stred i Waffen SS http://www.tobiashubinette.se/waffen_ss.pdf http://www.tobiashubinette.se/ns_frivilliga.pdf Klistra in dem på Goggle. Jag har hittat min egen släkting som var Untersturmbahnfüher i Waffen SS.

Skriv svar