Michael Wittman

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Berater
Korpral
Korpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Michael Wittman

Inlägg av Berater » 28 sep 2007 11:40

Vari ligger det onödiga?

deutschearmee
Aspirant
Aspirant
Från: Finland
Militär Grundutb: Artilleriet
Kontakt:

Inlägg av deutschearmee » 22 mar 2008 01:53

a video of the leibstandarte SS adolf hitler !
http://www.deutsche-armee.com/blog/inde ... lf-hitler/

SoT
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av SoT » 20 aug 2008 16:15

Hejsan!

Jag kommer den 25/8-08 åka ner till Normandie. Ett av min mål är krigskyrkogården La Cambe. Enligt vad jag läst skall Michael Wittman med besättning ligga begravda där.

Är det någon här på forumet som besökt hans grav? Är den svår att hitta när man väl är på kyrkogården?

Tacksam för lite hjälp i sista sekunden..

Mats
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mats » 20 aug 2008 17:14

Kolla vid entren till kyrkogården. Där brukar det finnas en mindre byggnad där du hittar en förteckning över vem (och var) de olika är begravda. Finns det inget sådant vid La Cambe så kan du kolla i den större byggnaden vid parkeringen. Normalt finns det också en besöksbok som du kan signera.

Följande hittade jag på nätet:

1983, neununddreißig Jahre nach ihrem Tod auf einem Feld außerhalb Cintheaux wurden Michael Wittmann und seine Besatzung auf dem Deutschen Soldatenfriedhof La Cambe in der Normandie beerdigt, direkt an der NR13 zwischen Isigny-sur-Mer und Bayeux. Die Grabstätte trägt die Namen Wittmanns und aller Besatzungsmitglieder - Fahrer Heinrich Reimers, Richtschütze Karl Wagner, Ladeschütze Günther Weber und Bug-MG-Schütze/Funker Rudolf Hirschel - das 120. Grab in Reihe 3 von Block 47.

Alltså: Grav nr 120 i 3:e raden i block 47.

Lycka till!

Mats

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 20 aug 2008 18:40

Hej
Kolla igenom denna länk här på krigsforum finns mycket att hitta även bild på Wittmanns grav mfl...
viewtopic.php?f=61&t=7119&st=0&sk=t&sd=a
Fråga gärna om du funderar på nåt så svara vi.
Åker själv ned 23 Sept.
Vad ska du mera se i Normandie?
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

SoT
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av SoT » 21 aug 2008 08:52

Tjena Grabbar!

Trevligt att jag fick så bra svar på mitt lilla inlägg. I Normandie kommer jag förstås besöka landstigningsstränderna med tillhörande värn och batterier. Sedan blir det såklart ett och annat besök på diverse museum..

Jag tänkte även ta mig till Vimotiers där jag har hört att det står en Tiger utomhus?
Ett besök i Villers Bocage och ta in atmosfären där känns som ett måste.

Har ni grabbar tips på några smultronställen som kanske inte står med i guideboken?

Mvh Victor

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 21 aug 2008 09:15

Mitt eget smultronställe är först och främst "Falaise Gap", dvs området från Trun ner till Chambois och upp till Montormel. Det var här som Tyskarna fick oerhört med stryk när de flydde från Normandie. "Dödens Väg" finns i detta område. Du måste titta på Moissy Ford som ligger strax intill St-Lambert-sur-Dives. Här fick de vada över Dives. Ett av totalt 2 ställen där de kunde komma över.

Jag skall se om jag hittar en intressant länk om detta.

Mats

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 21 aug 2008 10:00

SoT: som vanligt förväntar vi oss en fyllig reseskildring.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Mats
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Mats » 21 aug 2008 10:20

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 07 sep 2008 14:06

SoT skrev: Jag tänkte även ta mig till Vimotiers där jag har hört att det står en Tiger utomhus?
Har ni grabbar tips på några smultronställen som kanske inte står med i guideboken?
Stämmer bra det ang Tigern
en länk http://tiger1.info/vim/
(kommer snart själv att klappa den )
Vad har du för guidebok?
rekomenderas
Major-Mrs Holts Battlefield Guide
Normandy D-day Landing Beaches
Ett måste för den sanne Normandie turisten allt då menar jag allt intressant finns med.
en läk till adlibris.com pris 203 Kr
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0850526620
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 19 jan 2016 12:19

Lite arkeologi bland gamla trådar, men eftersom det har publicerats en del böcker och dokumentärer det senaste decenniet som berör händelserna kring Michael Wittmans död, kanske det kan vara värt att fortsätta diskussionen. Engelska Wikipedia innehåller en hel del info, men utifrån bl a Ken Touts bok ”A Fine night for Tanks”, finns det en del som kan läggas till. Det finns också en dokumentär https://youtu.be/mCNz7OC8YIs som går igenom de olika scenariona och innehåller bl a korta intervjuer med inblandade inkl Joe Ekins och Radley-Walters. Han som gjort dokumentären är av accenten att döma kanadensare och en aning partiskhet kan anas. Det finns dock inget som direkt motstrider det t ex Ken Tout kommit fram till.

I korthet – den 8 Augusti 1944 valde Wittmann att frivilligt delta i ett motanfall som Kurt Meyer beordrat delar av 12th SS att utföra för återta några höjder som britter och kanadensare erövrat under natten innan i samband med offensiven Operation Totalize inletts. Tysk spaning hade noterat att fienden hade stannat, tätt sammanpackade, till synes utan anledning och möjligheten till en upprepning av Villers Bocage tycktes möjlig. I själva verket hade britterna stannat i väntan på ett bombanfall mot de tyska linjerna och tyska spaningen, inklusive Kurt Meyer själv, hade missat att första anfallsvågen av brittiska och kanadensiska enheter hade nått sina mål och placerat sig i defensiva positioner framför huvudstyrkan i väntan på nästa steg i offensiven.

Wittman tog befälet över 7st Tigervagnar och en Panzer IV, bl a nr 007 (Wittmann), nr 312 (Dollinger), nr 009 (Iriohn), nr 314 (Kister), nr 009 (Heurich & Von Westernhagen). Enligt tyska uppgifter började gruppen ca kl 12.30 avancera längs med vägen mellan Falais och Caen i riktning mot Cintheaux varefter anfallet skulle fortsätta mot höjderna kring Saint-Aignan-de-Cramesnil som britterna och kanadensarna just erövrat. Enligt brittiska uppgifter upptäcktes en grupp Tiger-vagnar kl 12.20, dvs ganska samstämmiga uppgifter tidsmässigt, Enligt brittiska uppgifter slogs första Tigern ut kl 12:40 och sedan två till, kl 12:47 resp 12:52. Tyska uppgifter nämner att Wittmanns grupp hamnade i strid kl 12.45, dvs tyska och brittiska tidsuppgifter ligger nära varandra. Exakt händelseförlopp därefter är inte helt klart, men 12.55 noterade två tyska vittnen, Hans Höflinger och Dr. Wolfgang Rabe att Wittmanns stridsvagn var stillastående men någorlunda intakt med tornet på plats. Pga pågående strider var det ej möjligt att ta sig fram till Wittmann och strax efter exploderade vagnen, sannolikt pga ammunitionsbrand, och tornet flög då av. Rabe hade strax innan sett att flera Tiger-vagnar slagits ut i strid enligt ovan.

På den allierade sidan var händelsen inte särskilt speciellt i sig – man visste inte att man var i strid med just Michael Wittmann och även om man vetat detta var han vid tillfället inte speciellt känd hos de allierade (förmodligen inte alls). Några speciella åtgärder för att kartlägga händelseförloppet gjordes inte just då, men strax efter kriget uppstod större intresse kring händelsen och flera allierade enheter tog på sig att ha slagit ut Wittmanns stridsvagn. De vanligaste teorierna har lagts fram till vem eller vilka som slog ut Wittmans vagn:
1. Raketer från Typhoon-plan från 2nd Tactical Air Force
2. Stridsvagnar ur 1st Polish Armoured Division
3. Stridsvagnar ur 1st Northamptonshire Yeomanry från 33rd Armoured Brigade
4. Stridsvagnar ur 27th Canadian Armoured Regiment, Sherbrooke Fusiliers, från 4th Canadian Armoured Division.
350px-Wittmann_Tiger_007.jpg
Wittmanns utslagna vagn fotad av Serge Varin
350px-Wittmann_Tiger_007.jpg (14.67 KiB) Visad 1721 gånger
St Aignan de Cramesmil 8e Augusti 1944.jpg
Positioner vid Cramesnil
Första teorin baserar sig på de officiella tyska rapporterna som meddelade att Wittmann dödats av Jabos. Den stöds av en ortsbo, Serge Varin, som ett år efter striden undersökt platsen och bl a tagit den enda existerande bilden av Wittmanns utslagna stridsvagn som då fortfarande stod kvar där den slagits ut. Han hittade också rester från flera RP3-raketer runt platsen. De massiva skadorna, med tornet bortsprängt, kan eventuellt stödja att han träffats av den kraftiga RP3-raketen. Det som talar emot denna förklaring är dels att vittnena på plats inte nämnt något om Typhoons vid tidpunkten och att de också ska ha sett Wittmanns stridsvagn utslagen, men med tornet fortfarande på plats kl 12.55. Det finns inte heller några allierade uppgifter om att 2nd Tactical Air Force skulle slagit ut några stridsvagnar i området vid tiden (deras uppgifter är annars notoriskt överdriva ang antalet utslagna stridsvagnar). Det är också osannolikt att Typhoons skulle befunnits sig det aktuella luftrummet precis innan planerat bombanfall. Även om inte teorin helt kan avskrivas, så är det är det mycket som talar för att Typhoons mycket väl kan ha anfallit betydligt senare och skjutit mot en redan utslagen stridsvagn.

Andra teorin kan avfärdas tämligen omgående – de närmaste belägna enheterna från 1st Polish Armoured befanns sig flera kilometer från platsen vid tidpunkten (de tillhörde andra anfallsvågen) och de passerade området först senare , ca kl 13.55, dvs en timme efter Wittmanns vagn rapporterats utslagen.

Tredje teorin är den som åtminstone sedan 2000-talet allmänt betraktas som korrekt, dvs att Sergeant Gordon med Joe Ekins som skytt från 1st Northants i en Sherman Firely slog ut Wittmans från sin position i en fruktodling utanför Saint-Aignan-de-Cramesnil (pos 2 enligt bilden). Det som främst stödjer denna förklaring är att det får anses vara bekräftat att Gordon/Ekins såg, besköt och slog ut tre Tiger-vagnarna vid tiden. Dock kunde man efter striden räkna till fyra utslagna vagnar och exakt vilka av de fyra som Gordon/Ekins slog ut är inte helt säkert. Nr 312, 009 och 314 befann sig på 750-800m avstånd enligt bild medan Wittmanns 007 längre bort, ca 1000m ifrån Gordon/Ekins. Avståndet på nästan 1000m är på gränsen till att vara för långt bort för att en 17-pounder skulle kunna slå ut en Tiger snett framifrån.

Fjärde teorin, som börjar få mer stöd, är att ett kompani från Sherbrooke Fusiliers under ledning av Major Radley-Walters slog ut Wittmans vagn. De var positionerande vid punkt 3 i bilden (i verkligheten något närmare vägen än markeringen). Kompaniet var placerade bakom en delvis raserad mur och hade därmed bra placering för bakhåll med tanke på Tigrarnas framryckning. Avståndet till Wittmans Tiger var kort, ca 150-250m (En del källor anger uppemot 500m, men det baserar sig på att kanadensarna antas ha varit positionerade i själva byn Gaumesnil, men de närmast belägna enheterna befann sig vid ett slott strax utanför byn och betydligt närmare Wittman). Från det avståndet och riktningen behövs inte heller någon Firefly för att slå ut en Tiger utan även ett skott från vanlig Sherman räcker. Radley-Walters rapporterade att hans kompani hade öppnat eld mot en Tiger som passerat deras ställning i riktning mot Cramesnil men att han själv varit delvis skymd. Dock noterade de explosionen där tornet flög av. Vilken av de fyra Tigrarna som de slog ut kan inte bekräftas, men Wittmanns Tiger var helt klart närmast kanadensarna. Denna teori stöds också delvis av Serge Varins vittnesmål som anger att han noterat ett hål snett vänster bak på Wittmanns vagn, även om det kan vara möjligt att denna skada uppstod senare i samband med ammunitionsbranden.

Någon som sitter på ytterligare info eller har stött på andra tänkbara förklaringar?

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 19 jan 2016 20:14

Jag tänkte på Wittamns död när jag läste Militär Historia häromsistens. Eller rättare sagt jag tänkte på alla versionerjag läst om hans död.
Förekom inte en bombräd också? :fundersam: Ja av bombplan typ Lancaster eller B-17 alltså men jag kan ha blandat ihop det med Horrocks första exempel och Jabo-planen. Det skulle i såfall vart i nått anglosaxiskt magasin typ WW2, som jag läst för länge sedan. (Har nog inte kvar den för jag gav bort flera årgångar till min svåger när jag flyttade sist.)

Den där Wittman verkar vara föremål för en nästan folkloristisk mybildning. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 20 jan 2016 10:48

Det var två stora bombräder i samband med Totalize. RAF bombade flankerna med Lancasters när första vågen avancerade natten mellan 7:e och 8:e och USAF med B-17 på dagen den 8:e (det var denna räd som kanadensarna och britterna väntade på när Wittmann anföll). Jag har inte exakt tid för det andra bombanfallet men det bör ha varit mindre än en timme efter Wittmanns vagn slogs ut, dock ett par kilometer längre söderut.j

DRMorgan
Aspirant
Aspirant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Träng
Kontakt:

Re:

Inlägg av DRMorgan » 23 jul 2018 09:40

matte_a skrev:
15 mar 2004 21:26
Nån som vet om den 88:an som satt i Tigern var av samma modell som den luftvärnskanon som användes med sådan stor framgång som PV-kanon under hela kriget?
Stämmer bra, i panik så gav ett befäl order om horisontell eldgivning med ett batteri 88'or i ren desperation utanför Kiev då ryskt pansar slog ut fältbatteriet........

Skriv svar