Kiosklitteraturen "Der lanser"

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Kiosklitteraturen "Der lanser"

Inlägg av York » 14 maj 2013 01:28

Utgåva ett av kiosklitteraturen "Der Landser" (med undertiteln "Winter battle in the East: Annals of true World War II experiences") för Kindle var gratis att ladda ner så jag tänkte att den kunde vara värd en testläsning. Har endast lästa några sidor så jag har väl inte direkt kunna bilda mig någon större uppfattning om dess kvalitéer ännu. Läser man vad som står på Wikipedia så står det i alla fall klart att böckerna saknar reellt värde som historiska dokument. Däremot kanske de är underhållande fiction? Någon som läst eller är mer insatt i ämnet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Der_Landser
Der Landser (private, common soldier) is a German pulp magazine published by Pabel-Moewig and featuring mostly stories in World War II settings. The magazine was founded in 1957 by the former Luftwaffe officer and writer Bertold K. Jochim, who went on to work as its longtime editor in chief until his death in 2002.

The magazine claims that its war novels are true stories and that their underlying message is one of peace. In fact many of their stories come with disclaimer reminding the reader of the horrors of war. Critics however dismissed such claims as pure lip service to avoid getting indexed by the Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien which started to index several of their editions in the 50s.[1] Since its founding the magazine has been criticized constantly for glorifying war and delivering a distorted image of the Wehrmacht and Nazi Germany during World War II. The content of novels is accurate regarding minor technical details, but its descriptions are often not authentic and withhold important context information from the reader. No Information on antisemitism, German war crimes, the repressive nature of the German government or the causes of the war is given. Germany's leading news magazine Der Spiegel has called Der Landser the expert journal for the whitewashing of the Wehrmacht ("Fachorgan für die Verklärung der Wehrmacht")
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Kiosklitteraturen "Der lanser"

Inlägg av Svensson » 14 maj 2013 09:57

Tack för detta. Det var mycket inspirerande.

Jag har inte läst "Der Landser". Men boy, de vet hur man ska skriva fiction i detta ämne, som sagt:
The content of novels is accurate regarding minor technical details, but its descriptions are often not authentic and withhold important context information from the reader. No Information on antisemitism, German war crimes, the repressive nature of the German government or the causes of the war is given.
Just denna kritiska beskrivning är ju ett modus operandi för vilken krigsförfattare som helst, i ämnet Tyskland och AVK.

Och man frågar sig osökt hur det kan vara suspekt att "inte" ha med vissa saker i en text. Att skapa något består som bekant i att utelämna. Man kan inte ha med "allt som hände under aktuell epok". Det är ju absurt.

Det vore intressant att se hur en svenskpublicerad text av detta slag skulle tas emot: "Du berättar om slaget vid Kursk. Men du berättar inget om Gestapos förtryck!"

En sådan bok borde helt enkelt skrivas. För att testa gränserna. Se om man blir anmäld på kuppen. För som Horace Engdahl sa: "Den bästa boken har en smak av polisanmälan."
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 15 maj 2013 04:47

Ibland blir jag rent fnissig över alla PK-gubbars och -gummors försök att lyfta in sina agendor i allt och pådyvla sina åsikter på alla.

Svensson har ju fullständigt rätt. Man kan inte begära att något alster, speciellt inte underhållningslitteratur, skall lösa världens alla problem eller ens peka på den ena eller andra oförrätten.

Vem anklagar Läckberg för att hon inte skriver om polisbrutalitet? Eller Mannerström för att hans receptböcker inte diskuterar djurhållning?

Själv läste jag med stor förtjusning Victory-böckerna i min barndom. Har inget minne av att de diskuterade atombomber eller så.

Utan att ha läst der Landser tror jag nog de bara är en tysk version av Victory, och jag ger mig tusan på att japanerna har eller har haft något liknande.

Vad skall vi förresten säga om Fänrik Ståls sägner?
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 03 sep 2018 21:03

Jag har faktiskt under sommaren börjat intressera mig för "Der Landser"-häftena och köpt på mig en del från Tyskland.
Det intressanta är att det inte bara finns en Landser-serie utan ett halvdussin olika som varierar lite i innehåll. Den blåa "storbands"-utgåvan innehåller bl.a. intressanta bildbilagor och alla nummer är inte fiktion skrivna av författare under pseudonym. Sitter nu med ett nummer där man ger ett tekniskt och historiskt porträtt över Me 109, författad av den kända tyska militärhistoriska författaren Heinz J. Nowarra.

Dock kan man konstatera att detta måste ha varit en kassako av gigantiska mått för förlaget. Bara den enkla och tunnare kleinband-serien gavs ut i 2897 nummer under perioden 1957-2013.

Skriv svar