Trotylstorm i öster (2018)

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Trotylstorm i öster (2018)

Inlägg av Svensson » 05 apr 2018 11:14

Jag är Lennart Svensson, forummedlem sedan 2008. Nu har jag gett ut en bok betitlad Trotylstorm i öster -- östfronten 1941-45. Förlaget är Logik. Länken nedan går till min blogg som beskriver boken utförligare. Där finns också länkar till försäljningsställen.

https://lennart-svensson.blogspot.se/20 ... onten.html

Ämnet för boken är alltså östfronten under andra världskriget. Detta behandlas i boken vad gäller krigsförlopp, organisering av tyska och finländska förband samt speglingar i memoarer och fiktion.

- - -

Östfronten var som alla vet ett anfall på Ryssland av Tyskland 1941. Men varför ens kriga i öster? -- Svaret är: för att bli immun mot flottblockad à la VK1.

Vidare, varför måste Tyskland sätta upp pansardivisioner? -- För att kunna inringa motståndaren och skapa ett Cannae i jätteformat. Och detta lyckades i stort sett sommaren 1941. Men sedan hade Ryssland fler reserver än man trott och så kom en vändpunkt och ett bakslag för Tyskland.

Detta är vad östfronten handlade om. Och i aktuell bok återger jag detta. Samt berättelser av Linna, Hassel, von Luck, Jünger, Borg med flera. In alles vill jag kalla östfronten en myt rik på innebörder. Det är en sann myt, ett komplex av berättelser som styr vårt varande i den moderna världen.

Kort sagt, Trotylstorm i öster -- östfronten 1941-45 är en central text för taktiskt intresserad ungdom. Det är en östfrontsbok som går rakt på sak, som inte tjafsar och kommer med förbehåll. Detta är östfronten direkt.

https://lennart-svensson.blogspot.se/20 ... onten.html
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Trotylstorm i öster (2018)

Inlägg av Lansen » 27 apr 2018 17:51

Låter som en intressant bok.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 28 apr 2018 05:29

Lansen skrev:
27 apr 2018 17:51
Låter som en intressant bok.
Tack.

Och för att i sammanhanget ge en forum-relaterad reflektion: jag var tidigare i kontakt med en boksäljande forummedlem. Han sa att det enda som säljer (vad gäller VK2) är böcker om tyska elitförband. Jag har rättat mig efter det och har vinklat min bok åt den tyska sidan (tyska och finska; den ryska sidan har mindre fokus på sig).

Böcker om tyskar under VK2 är, med andra ord, en odödlig genre. Och i denna bok delger jag vad jag kan om detta ämne. Med en del nya och ovanliga vinklar (som Gösta Borg, Alexander Kluges "Slaget", Sven Hassels litterära egenart).

Man kan säga: detta är den östfrontsbok jag skulle ha velat ha när jag som 15-årig försökte läsa Alan Clarks "Operation Barbarossa" och inte förstod mycket av alla divisioner hit och arméer dit.

Man måste förklara vad man menar så att även icke-experten hänger med. Nåväl, jag går i min bok inte in på sådana elementära detaljer som tekniska data för Opel Blitz eller MP 40. För det hänvisar jag till SMB:s böcker. Men jag berättar till exempel hur tyska förband var uppbyggda, från grupp och uppåt till armé och armékår.

Detta plus texter om taktik och strategi, Clausewitz och Evola, Södergran och Boye plus allt som nämnts ovan, gör att jag med varm hand kan rekommendera "Trotylstorm i öster".

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 28 jun 2018 07:57

För 27 år sedan satte jag för första gången min fot på det tyska statsterritoriet.

Det var 22/6 1991.

Jag kom närmast med färjan från Travemünde. Sedan liftade jag vidare till Bremen. Därifrån tog jag tåget till Berlin.
Dagen jag anlände till Tyskland, 22/6 1991, hade man just beslutat att Berlin skulle bli den nya förbundshuvudstaden.

Då var det också 50 år sedan Operation Barbarossa började. Anfallet mot Ryssland. I Berlin hade man en utställning om den som jag besåg.

Och i min senaste bok, "Trotylstorm i öster", berättar jag om denna operation och resten av fälttåget i öster, 1941-45.
Jag skildrar krigsförloppet, jag tar upp enskilda levnadsöden (von Luck, Voss, Kuby), jag skildrar krigsfilmer och -romaner i sammanhanget. Plus lite mer.

Jag har studerat östfronten "i hela mitt liv". Detta är resultatet.

https://www.amazon.com/Trotylstorm-öste ... bc?ie=UTF8

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 29 jun 2018 11:07

Tack måste köpa den.
mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 29 jun 2018 13:16

lasseman69 skrev:
29 jun 2018 11:07
Tack måste köpa den.
mvh
Det gläder mig att höra. Från en sådan forumlegend. Jag lyfter på hatten...!

Jag gick ju själv med i detta forum 2008 och var rätt aktiv då. Och minns legendarer som lasseman, trismegistus, setä mm. mm. Och jag postade själv om "allt" i krigsväg. Plus östfronten. Bland annat om Gösta Borg. Se här:

viewtopic.php?f=19&t=10431&p=165328&hil ... rg#p165329

Länken går till ett enstaka inlägg av mig. Och av de övriga inläggen i tråden framgår att mina meningsmotståndare ifrågasatte Borg som källa.

OK. Det kan ha funnits soldater med längre fronterfarenhet än han. Men som "gestalt", som "östfrontslegend", en som (1) bevisligen var där och (2) sedan skrev om det, kommer jag alltid att hålla Gösta Borg högt.

Nåväl. Om Borg och hans "Det röda massanfallet" berättar jag i kapitel 12 av aktuell bok, "Trotylstorm i öster".

- - -

Man talar om legendariska krig -- trojanska kriget, puniska krigen, trettioåriga kriget, stora nordiska kriget, napoleonkrigen osv.

Då kan man lätt glömma att det mest drabbande, mest intensiva, mest långvariga fälttåget av dem alla -- östfronten under VK2 -- utspelades i vår närhet för bara drygt 70 år sedan. Och att svenskar deltog i det.

Svenskarna i kriget behandlas i kapitel 12. Och de övriga tjugo kapitlen berättar om allt annat -- som organisation, taktik och strategi, förlopp, speglingar i litteratur och film med mera. Och det finska perspektivet är i sammanhanget väl representerat; Finlands östliga krigande 1941-44.

Man kan säga: jag är stolt över att ha haft möjligheten att kunna skriva denna bok och presentera den för dagens bokläsare. Här på forumet och allmänt.

Skriv svar