Undermålig källitteratur

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Undermålig källitteratur

Inlägg av cihset » 05 maj 2005 11:13

Undermåliga källor eller helt enkelt bara dåliga böcker.

I tråden Sveriges stormaktid gav mig Jimmy idén att starta den här tråden. Det är nämligen så att jag läser allt färre böcker nu på sistone om historiska händelser då jag 'bränt' mig med riktigt usla verk. Vad sägs om att vi i den här tråden listar alla dåliga verk som ni kommit över och vill varna andra användare här på forumet om?

Till exempel skulle det kunna se ut såhär.

Andra Världskriget:

Hitlers Svenska Soldater, av Bosse Schön
Författarens källkritik är bortom all rim och reson, intervjuar mytomaner och använder hörsägen som fakta.

David Irving Erkänd revisionist och förintelseförnekare.

Robert Faurisson Fransk Professor, revisionist och förintelseförnekare.

Svensk Stormaktstid :

Verk av Uno Röndahl i allmänhet.
Författaren är oerhört partisk vad gäller Skåne i synnerhet och verkar vara något av vad man i folkmun kallar en 'tok'. Exempelvis : http://www.scania.org/ssf/history/1220urhd.htm
http://www.skanelandsframtid.se/tidning ... mocksa.htm
Senast redigerad av 2 cihset, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 maj 2005 18:30

Historiska verk av Herman Lindqvist bör undvikas då han är otroligt slarvig med sina källor, som exempel kan nämnas att han använder Röndahl som källa utan att ifrågasätta honom det minsta.

Hur det är med Lindqvists biografier vet jag inte men det känns som de är aning bättre.

(Sedan är jag den förste att hålla med om att han startade en våg av historieintresse men det hjälper inte när han inte använder sina källor på ett lämpligt sätt.)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 maj 2005 19:04

En självklar aspirant är givetvis David Irving, även om hans verk visserligen återfinns i de flesta verks källförteckning, är hans böcker befläckade med hans ställningstagande vad gäller förintelsen.
Att han dessutom är förbiser - eller helt ignorerar - källor som motsäger hans teser gör inte hans sak bättre. Hans två kanske främsta verks - om Dresden och "Hitlers war" - slutsatser måste till synes och sist anses totalt värdelösa i och med nyare forskning (i fallet med hans bok om Dresden) eller fullständigt felaktigt (vad gäller Hitlers war).
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 05 maj 2005 20:27

matte skrev:som exempel kan nämnas att han använder Röndahl som källa utan att ifrågasätta honom det minsta.
Hur fungerar det när en författare vill publicera sin bok,frågar bokförlagen något om källor och trovärdighet?Eller publicerar man bara för att den har en bra "story".

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 05 maj 2005 20:31

Jag har klistrad denna tråd nu. Undvik gärna diskussioner i tråden och använd den endast till att ange vilka böcker och författare ni vill svartlista eller varna för.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 maj 2005 20:38

Jimmy skrev:Hur fungerar det när en författare vill publicera sin bok,frågar bokförlagen något om källor och trovärdighet?Eller publicerar man bara för att den har en bra "story".
Utan att ha en skrivit en bok så skulle jag nog vilja påstå att bokförlagen trycker böcker av tre - primära - skäl.

1) Säljande koncept, dvs boken eller författaren anses kunna sälja boken.

2) Bokens koncept/slutsats överensstämmer med förlagets syn på världen.

3) Boken fyller en plats i förlagets inrikting (även om detta säkerligen faller samman med orsak två) vad gäller bokutgivning.

Givetvis så det inte så att det är någon rangordning av orsakerna, och det är inte heller orimligt att anta att alla dessa tre (plus säkerligen minst tio andra) orsaker spelar roll.
Sen kan man väl också säga somså, det är iaf min åsikt, att vissa förlag har högre kvalité på sin utgivning än andra, t.ex. Oxford University Press o.s.v. än andra
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 maj 2005 20:40

Jimmy skrev:
matte skrev:som exempel kan nämnas att han använder Röndahl som källa utan att ifrågasätta honom det minsta.
Hur fungerar det när en författare vill publicera sin bok,frågar bokförlagen något om källor och trovärdighet?Eller publicerar man bara för att den har en bra "story".
(Med risk att bryta Daniels förbud mot diskussioner i denna tråd, du får ta bort inlägget om du tycker att det är just en diskussion.)

När det gäller populärhistoria typ Lindqvist eller Röndahl så ställs det inga krav alls på källor då det primära för utgivaren är att få boken såld.

När det gälller vetenskapliga verk så kontrolleras de ju oftast av den institution som bekostar verket. Samma gäller om det är en avhandling eller en uppsats så där kan man oftast lita på att det är ordentligt utfört.

Sedan finns det ju en tredje typ och det är verk av populärhistorisk art men som är skrivna av seriösa forskare och historiker, till exempel Harrison och Englund. Där får man helt enkelt anta att de är måna om att publicera bra material, vilket de oftast gör.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 05 maj 2005 21:06

Jag gör som så att när ni kommer med fler böcker till tråden, så lägger jag till dem i mitt första inlägg genom att editera den (i mån av tid). Påsåvis kan man titta på det första inlägget direkt utan att behöva gå igenom tråden, och behovet av att specialmoderera den här tråden blir inte lika stort.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 05 maj 2005 21:22

Det låter som ett bra initiativ Christofer! :-)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 06 maj 2005 01:17

SS-Totenkopf: The History of the "Death's Head" Division 1940-1945
Av: Chris Mann

Boken tar inte upp något som man inte visste sedan tidigare, alltså väldigt tunt utbud!
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Användarvisningsbild
Wagner
Fänrik
Fänrik
Intresse: Organisationer
Kontakt:

Inlägg av Wagner » 06 maj 2005 02:21

Tio dagar till Dagen D - David Stafford. Rena rama History Channelsmörjan. Tråkig att läsa helt enkelt men andra kanske har en annan åsikt. Känns mer som skönlitteratur än en bok man lär sig något från.
Tommy Wagner

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 06 maj 2005 02:33

SpoHo skrev:Boken tar inte upp något som man inte visste sedan tidigare, alltså väldigt tunt utbud!
Beror väl på vad man vet innan? Jag menar, Beevors Berlin ger en nog inte heller så mycket om man dessförinnan läst varenda verk om slaget som existerar. :hmm:

/Johan

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 06 maj 2005 10:39

Precis, man kan inte svartlista en bok bara för att man råkar kunna innehållet från tidigare läsning.

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 06 maj 2005 11:12

Mer eller mindre samtliga böcker om andra världskriget av Robert Faurisson, vid sidan av Irving kanske den mest "respekterade" förintelseförnekaren i världen.
Whatever happens, we have got
The Maxim gun, and they have not

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 08 maj 2005 22:24

Okej, var inte riktigt så jag menade! Men vill man veta något om denna division ska man inte lägga pengarna på denna bok! :soldat:
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Skriv svar