Undermålig källitteratur

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 04 jun 2005 19:05

Other losses av James Bacque ska man nog ta med en nypa salt visar den här diskussionen:

viewtopic.php?p=57097#57097

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 09 jun 2005 16:35

Alan Wykes - Hitler (aldus serien)
Usel biografi som lägger fram bevis för att Hitlers antisemitism och beteende berodde på syfilis.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Foxtrot Lima
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Foxtrot Lima » 15 feb 2006 23:18

Jag vill inte förstöra tråden genom att öka på mängden av semi-relevanta inlägg, men det jag har hört från en författare är att de flesta böcker faktagranskas innan de går i tryck. Detta står utgivaren för och det kan också vara värt att påpeka att faktagranskningens effekt påverkas av att den som granskar kanske inte har tillgång till alla källor som författaren använt.

Vad kan man dra för slutsatser utifrån detta faktum? Möjligtvis att olika förlag lägger ned olika mycket möda på att granska litteraturen de publicerar.

Sedan vet jag inte om jag kan hålla med angående t ex Herman Lindqvist och hans verk. Är man bara kritisk och medveten om att nästan all form av historieskrivning är subjektiv till sin natur, tycker jag att man mycket väl kan läsa både Lindqvist och David irving med för den delen. Den senare författarens slutsatser är inget man behöver ta till sig, men det går faktiskt att hämta anekdoter m m i hans verk.

// Foxtrot Lima :)

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Undermålig källitteratur

Inlägg av BRPedersen » 17 aug 2007 10:00

En kort artikel från DN.se som visar att Wikipedia kan vara en källa som man inte fullt ut kan lita på. Wikipedias styrka, att alla kan gå in och ändra uppgifter, är även dess största svaghet.
CIA och Vatikanen ändrar i Wikipedia
Vatikanen och CIA håller ögonen på internetuppslagsboken Wikipedia. Och har ändrat i uppslagsboken. Det visar Wikipedias egna kontroller av vilka som är inne och skriver.

Wikipedia har snabbt blivit ett av internets populäraste verktyg. Uppslagsboken skrivs av den som vill och tycker sig ha kunskap.

När uppslagsbokens egna redaktörer började kontrollera vilka som var inne och lade till eller ändrade information visade det sig att såväl den amerikanska underrättelseorganisationen CIA som Vatikanen har gjort det, skriver BBC.

CIA har ändrat i texten om Irans president Mahmoud Ahmadinejad, den förre CIA-chefen Porter Goss samt tevekändisen Oprah Winfrey. Vatikanen å sin sida har tagit bort en del text om ledaren för det irländska republikanska partiet Sinn Fein, Gerry Adams.

Medan den CIA-anställde som på sin arbetstid gått in och ändrat texten om Irans president har inskränkt förändringen till att skriva "Wahhhhhhh!" så har Vatikanens Wikipediaskribent sett till så att en länk om Gerry Adams koppling till ett dubbelmord 1971 har försvunnit.

Men det finns fler som har intresse av att ändra i upslagsboken. Wikipedia har också kunnat se hur kommersiella företag tagit bort för dem negativ information.

I oktober 2005 plockade en anställd på företaget Diebold, som tillverkar elektroniska röstmaskiner, bort ett stycke om företagets chef Walden O'Dell.

O'Dell hade då avslöjats som en av de stora bidragsgivarna till den nuvarande presidenten George W Bushs kampanj. En månad senare tog någon på företaget också bort länkar till artiklar om att valet år 2000 kunde ha varit uppgjort.

Clas Svahn
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=681624
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 17 aug 2007 17:36

Enligt dagens nyhetssändningar tar Wikipedia bort möjligheten att redigera inlägg. Som skäl anges att flera bolag och institutioner gjort det. Exempelvis Astra-Zenica, som plockade bort invändningar mot något av deras preparat, och FBI, som tog bort satellitbilder på Guantanamo. Då undrar man: utan korrigering, får vem som helst obemött skriva vad som helst?
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 17 aug 2007 17:53

Jag har hela tiden varit skeptisk till wikipedia-idéen. Visst låter det fint och demokratisk, dessutom väldigt fritt, att var och en får gå in och redigera. Men ju mer känd och använd sidan blir desto mer viktigt blir det för diverse intressenter att det står rätt sak om dem på wikipedia. Så ju mer framgångsrik sidan blir desto mer, desto mer korrupt torde den bli.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 05 jul 2008 09:44

Håller på att läser i Charles Whiting Hitlers krigare
(SS sista strid)
Vill varna för den!.
Massor av fakta fel...
Exempel
Josef Dietrich benäms som Papa att det skulle vara hans smeknamn.
Vilket han aldrig kallades för det var Hausser som kallades för det.
Däremot kallades han för Sepp.
Det näms vidare att SS hade 29 div 1 miljon man.
Det ska var 38 div.
då har jag bara hunnit till sidan 40 av boken.
undrar hur många fel man hittar.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

PK
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av PK » 05 jul 2008 12:31

Varning för allt som Chris Bishop, Rubert Butler och Chris Mann har skrivit!!

/PK

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 05 jul 2008 16:49

lasseman69 skrev:Håller på att läser i Charles Whiting Hitlers krigare
(SS sista strid)
Vill varna för den!.
Massor av fakta fel...
Exempel
Josef Dietrich benäms som Papa att det skulle vara hans smeknamn.
Vilket han aldrig kallades för det var Hausser som kallades för det.
Däremot kallades han för Sepp.
Det näms vidare att SS hade 29 div 1 miljon man.
Det ska var 38 div.
då har jag bara hunnit till sidan 40 av boken.
undrar hur många fel man hittar.
Som jag skrev i en annan tråd.
McCoy skrev:Jag känner personligen att det är svårt att ta Charles Whiting på allvar med tanke på att han även har skrivit under psedonymerna Duncan Harding och Leo Kessler (bland annat). Gott om faktafel av det grövre slaget i de böckerna och det gör att jag personligen har fått den känslan.
PK skrev:Varning för allt som Chris Bishop, Rubert Butler och Chris Mann har skrivit!!

/PK
PK, du får gärna lämna en motivering till varför dessa bör undvikas.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 jul 2008 20:59

När det gäller de tre ovan nämnda författarna så får man konstatera att flertalet av deras verk kan summras med orden:
[*] Slavfel
[*] Faktafel

Huruvida detta beror på att författarna är lata, eller att de helt enkelt inte bryr sig, låter jag vara osagt. Hur som helst så håller ingen av de ovan nämnda ur min synvinkel speciellt hög klass. Det är tyvärr trist att bl.a. SMB marknadsför deras verk...
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 06 jul 2008 07:22

McCoy skrev:Jag känner personligen att det är svårt att ta Charles Whiting på allvar med tanke på att han även har skrivit under psedonymerna Duncan Harding och Leo Kessler (bland annat). Gott om faktafel av det grövre slaget i de böckerna och det gör att jag personligen har fått den känslan.
[/quote][/quote]

He he he he Leo Kessler=Charles Whitning det förklarar ganska mycket.

Ang boken har faktiskt inte brytt mig att kolla för det är en sådan där bok som bara ligger och skräpar och skulle läsas nån dag.
Men nu fick den nytt ljus thanks McCoy
mmmmm minns Leo Kessler svarta gardet/dödskalledivisionen/Operation Citadell osv
Vilka referens verk jajamen vilka referens verk ha ha ha ha ha ha ha......
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

vem-vet-vad
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av vem-vet-vad » 14 apr 2009 10:00

Får bara säga att Ni vet inte mycket om Uno Röndahl och hans historia forskning. Antagligen vill Ni inte aceptera historian som varit eller så har Ni svår att aceptera den. Inte lätt antagligen för Er recencenter att vara objektiva och inse vad som hänt i vår historia. Du som skrivit denna recention har nog aldrig förstått vad källforskning är för något utan tror antagligen fortfarande på att allt som kommer från huvudstads myndigheten alltid varit rätt oavsett tidpunkt eller år.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 14 apr 2009 11:22

vem-vet-vad skrev:Får bara säga att Ni vet inte mycket om Uno Röndahl och hans historia forskning. Antagligen vill Ni inte aceptera historian som varit eller så har Ni svår att aceptera den. Inte lätt antagligen för Er recencenter att vara objektiva och inse vad som hänt i vår historia. Du som skrivit denna recention har nog aldrig förstått vad källforskning är för något utan tror antagligen fortfarande på att allt som kommer från huvudstads myndigheten alltid varit rätt oavsett tidpunkt eller år.
Du får gärna presentera uppgifter som styrker ovanstående så att vi andra kan få möjlighet att okritiskt revidera ovanstående samt tidigare kända uppgifter angående Uno Röndahl.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Författare man bör undvika

Inlägg av PZG12 » 25 jan 2010 10:46

Under åren har vi diskuterat flera böcker med olika författare och berättat hur missnöjda vid är med dem. Det har varit allt ifrån mytet till dåliga källor och allt mellan himmel och jord. Vilka författare är enligt är de man bör undvika? Förklara även ingåande just varför så man förstår :)

Knopp?
Schön?
Whiting?

Bosse Schön kan jag själv kommentera eftersom jag läst en av hans böcker. Han kommer med påståande som han inte kan backa upp och rena lögner. Han påstår tex i boken Svenskarna som stred för Hitler att en svensk ska ha varit med i Führer bunkern och allt möjligt. Jag tror att ni kan komma med ännu fler exempel.

Jag läste själv en bok om fallskärmsjägare som Charles Whiting skrivit. Vissa delar av innehållet var intressant och bra men han infliker med myter och påståande emellanåt som han inte har belägg för. Detta för att allt matrial till slut tappar trovärdighet i mitt tycke. Vad tycker ni?

Låt höra :)
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Författare man bör undvika

Inlägg av Svensson » 25 jan 2010 10:59

Han heter WHITING, inte Witting.

För övrigt tycker jag man inte behöver vara så kategorisk. Schön och Whiting skriver lite svajigt ibland men man får läsa deras böcker därefter, dvs ta dem med en nypa salt.

Att helt slakta Schön och säga att han är en mytoman (som vissa hävdar) är att ta i. Han är en journalist som saknar vissa kunskaper om det han skriver om, han saknar forskningsmässig cred. Men hans böcker om WSS-frivilliga har trots det sitt värde anser jag. Svartmålningen av Schön på detta och andra forum har gått för långt.

Jag känner inte mannen. Och nu senast retar jag mig på hans utgåva av Gösta Borgs bok (vänsterhelgonet Schön presenterar hemsk bok för en andlös menighet), men trots det behöver man inte göra korstecknet varje gång man hör namnet "Bosse Schön".
Senast redigerad av 1 Svensson, redigerad totalt 25 gånger.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Skriv svar