Undermålig källitteratur

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 31 mar 2010 11:49

Ja det där med "Treblinka-svensken" fick mig att tänk: "DET VAR SOM FAN, EN SVENSK LÄGERVAKT!!!" Sen visar det sig att: Ojdå det var visst en mytoman som hittat på hela storyn.... Inte bra om någon ser ett sådant program (det var på TV jag såg det) och sen tror på det. För oftast så tror man ju att det som sägs på tv är sant. Lite så resonerade jag tidigare iaf... Tills man lärde sig. :) Och det lärde jag mig här på KF, men alla som är smått och minder intresserade av AVK är inte här och kollar trådar och söker fakta själva utan litar blint på media istället. Och som tidigare nämts, vet man inte vad som Schön säger är sant eller ej innan man läser hans "verk" så blir det ju bara pankaka av alltihopa. Jag har en bok hemma om SS-svenskar vilken han skrivit men jag törs fan inte öppna den då jag inte är så beläst att jag kan se vad som är rätt och fel däri. Sälja eländet vill jag inte heller då jag inte vill sprida vidare en bok som antagligen har en hel del faktafel i sig..

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 08 apr 2010 17:21

Hej hittade denna på blocket, antar att det inte blir många här inne som tar tillfället :)

http://www.blocket.se/stockholm/__Bocke ... w=3&last=1

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 08 apr 2010 17:28

Hahaha, skulle inte tro det faktiskt. Stackarn verkar ju vara desperat...

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Skåne
Kontakt:

Re:

Inlägg av Element_Five » 08 apr 2010 20:43

Studierektorn skrev:Hej hittade denna på blocket, antar att det inte blir många här inne som tar tillfället :)

http://www.blocket.se/stockholm/__Bocke ... w=3&last=1
Valde ett signerat ex av Björn Hellberg istället, bättre verklighetsförankring! :zzz:
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

dandersson98
Korpral
Korpral
Från: Gävleborg
Militär Grundutb: Träng
Kontakt:

Inlägg av dandersson98 » 11 apr 2010 23:18

Jag har läst att det har varit mycket kritik mot Guido Knopp. Kan någon förklara vad kritiken gått ut på. Beror det på dåliga källor eller är det fler saker han kritiseras för.

Personligen tycker jag att hans böcker är väldigt lättlästa och har varit ganska så intressanta men det vore bra och veta om det går att lita på det han skriver.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lasse » 13 apr 2010 22:14

dandersson98 skrev:Jag har läst att det har varit mycket kritik mot Guido Knopp. Kan någon förklara vad kritiken gått ut på. Beror det på dåliga källor eller är det fler saker han kritiseras för.

Personligen tycker jag att hans böcker är väldigt lättlästa och har varit ganska så intressanta men det vore bra och veta om det går att lita på det han skriver.
Denna recension beskriver ganska så väl kritiken emot honom: http://recensioner.skalman.nu/index.php?id=31
/Lasse.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Undermålig källitteratur

Inlägg av Lansen » 14 apr 2010 12:06

Den där recentionen är i-och-för-sig skriven av en person som har mycket stor detaljkunskap i ämnet. Att populärhistoriska verk innehåller ett och annat sakfel tycker jag inte är någon katastrof. De skall ju mer tjäna som en inkörsport i ämnet eller vara ren nöjesläsning.

dandersson98
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av dandersson98 » 14 apr 2010 18:31

Lasse: tack för tipset, det var en verkligt detaljerad recension.

Jag håller dock med Lansen att vissa mindre sakfel kanske inte är hela världen och de fel som räknas upp får jag nog räkna som mindre men får nog ha i åtanke att det kan finnas vissa fel när jag läser Knopps böcker.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 15 apr 2010 11:08

Det är alltid önskvärt, om än inte alltid möjligt, att hitta flera av varandra oberoende källor så att man kan skaffa sig en egen åsikt. På så sätt kommer man även förbi diverse mindre sakfel. Detta är dock lättare sagt än gjort.

Lasse: Recensionen var bra och jag skall se till att läsa böckerna han rekommenderar, så tack för länken.

dandersson98
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av dandersson98 » 25 jun 2010 15:18

Jag har börjat läsa boken "Konspiration" av Robert Harris som handlar om Cicero (romartiden), visseligen en skönlitterär bok men erfareetsmässigt tycker jag att Harris verkar ganska så historisk kunnig. Även Conn Iggulden har skrivit om denna tid i sina böcker om Romarriket. Även Iggulden verkar ganska så historiskt bevandrad. Dock ger de helt olika bilder av tex Casear. Någon som vet hur korrerkta böckerna är gällande tex historiska händelser, miljö, personbeskrivningar mm. Iggulden erkänner visserligen att han har flyttat runt historiska händelser, förkortat vissa andra mm.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 30 jun 2010 19:57

Jag har inte läst Robert Harris, men när det gäller Iggulden vill jag nog påstå att hans böcker om Romarriket är ren skönlitteratur med litet eller inget historisk stöd för både de händelser och personbeskrivningar som finns med. Jag tror dock inte att han gör några anspråk på att de ska vara något annat än ren skönlitteratur.

Tom Hollands bok "Rubicon" som handlar om samma era är mer historiskt korrekt (baseras både på samtida källor såsom just Cicero och även Suetonius samt på nutida historikers forskning).

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Majoren » 14 sep 2010 20:44

dandersson98 skrev:Jag har läst att det har varit mycket kritik mot Guido Knopp. Kan någon förklara vad kritiken gått ut på. Beror det på dåliga källor eller är det fler saker han kritiseras för.

Jag vet inte vem recencenten Månsson är, men hans nedsabling av Knopp ger litet dålig smak i munnen. Hans recention är åt det besserwisseraktiga hållet, dock utan att han själv styrker sina påståenden. Han gnäller på den svenska översättningen, men svensk översättning av facklitteratur av detta slag är genomgående usel (och kan knappast belasta författaren).
Guido Knopp är en akademiker och forskare. Hans verk tillkommer ofta i samarbete med andra akademiker, vilket i min värld borgar för kvalitet. Men inte heller forskare är fria från vad som kallas tendens. Personligen kan jag dock leva med den tendens som är förhärskande inom tysk akademi, dvs att man är emot nazismen och alla dess yttringar.
Dessutom tycker jag att Guido Knopp är en skicklig stilist och god berättare, så vad mer kan man önska.

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 14 sep 2010 21:30

Månsson är med största sannolikhet Martin Månsson, den kanske bästa författaren inom andra världskriget vi har idag i Sverige. Hans kunskap om SS och polisen är extremt omfattande och han har skrivit en hel del böcker i ämnet. Alla dessa fel Knopp har i sina böcker kan knappast vara på grund av översättningsfel.....

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 15 sep 2010 18:41

Som sagt, vet inte vem Månsson är, har aldrig läst honom spontant eller sett honom bland kurslitteraturen. Vad jag läst av Knopp har hittills varit väl underbyggt med metodriktig empiri, källkritik och inte minst en omfattande notapparat.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re: Undermålig källitteratur

Inlägg av Lasse » 18 sep 2010 10:45

Nåväl, det är allmänt känt att de som är seriöst kunniga faktiskt undviker Guido Knopps böcker, men det är väl upp till var och en. I jmf. med Månsson så ser jag det på följande vis; Det är bättre att få känner till hur kunnig man är, än att många känner till hur okunnig man är.

Mvh,
Lars
/Lasse.

Skriv svar