WW2 på TV
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
- Trismegistus
- Hedersmedlem
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Kontakt:
Re: WW2 på TV
På tyska heter den Die Todfeinde von Omaha Beach - Die Geschichte einer ungewöhnlichen Freundschaft.
Information om filmen finns på Spiegel Onlines hemsida
Ytterligare information i form av ett pdf-dokument kan hittas HÄR, under rubriken Die Bestie von Omaha Beach (Besten från Omaha Beach)
Filmen kan även köpas på DVD från amazon.de
Information om filmen finns på Spiegel Onlines hemsida
Ytterligare information i form av ett pdf-dokument kan hittas HÄR, under rubriken Die Bestie von Omaha Beach (Besten från Omaha Beach)
Filmen kan även köpas på DVD från amazon.de
- McCoy
- General
- Kön: Man
- Från: Västerbotten
- Militär Grundutb: Frisedel
- Intresse: Modellbygge
- Kontakt:
- Tine
- Regementsförvaltare
- Från: Stockholm
- Intresse: Andra världskriget
- Kontakt:
Nu i veckan som gick visades en film som hette "Harts war". Det handlar om allierade som blir tillfånga tagna och internerade i ett tyskt fångläger.
I filmen så bor de amerikanska officerarna i en egen barack och de meniga i en annan, och de verkar ha det ganska bekvämt.
Nu till själva frågan: Gjorde tyskarna skillnad på befäl och menig och behandlades de så humant som i filmen?
I filmen så bor de amerikanska officerarna i en egen barack och de meniga i en annan, och de verkar ha det ganska bekvämt.
Nu till själva frågan: Gjorde tyskarna skillnad på befäl och menig och behandlades de så humant som i filmen?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.
- Setä
- Pensionerad
- Från: Finland
- Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
- Kontakt:
Länge sedan jag sett filmen men i princip höll man befäl och manskap i skilda läger, Offizierslager (OffLag) och Stammlager (StaLag) respektive. Västmakternas fångar behandlades dock i lag mycket bättre än s.k. "undermänniskor" från öst.Tine skrev:Nu till själva frågan: Gjorde tyskarna skillnad på befäl och menig och behandlades de så humant som i filmen?
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?
- Tine
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
Der Untergang
I kväll klockan 22:30 på tv 2 kommer då Der Untergang som visades på biograferna 2004.
För alla er som inte har sett den rekommenderar jag att se den.
För alla er som inte har sett den rekommenderar jag att se den.
Senast redigerad av 1 McCoy, redigerad totalt 22 gånger.
Anledning: Tråd ihopslagen med befintlig tråd i ämnet.
Anledning: Tråd ihopslagen med befintlig tråd i ämnet.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.
-
- 1:e Sergeant
- Från: Uppsala
- Intresse: Annat
Nu på torsdag den 10/9 kl: 21.00 på tv6 är det Windtalkers
Amerikansk actionfilm från 2002. Under andra världskriget sökte den amerikanska underrättelsetjänsten desperat efter en krypteringskod som japanerna omöjligen kunde dechiffrera. Lösningen fann de i navajoindianernas urgamla språk, varpå flera hundra navajoindianer rekryterades till marinkåren för att använda sitt språk som hemlig militär kod. Snart ger den amerikanska militären direktiv om att navajoindianerna under inga omständigheter får tillfångatas levande av fienden, och ytterligare marinkårssoldater tillsätts med uppgift att säkerställa att detta direktiv följs. Producerat år 2002. Regissör: John Woo, Skådespelare: Nicolas Cage, Adam Beach, Peter Stormare, Mark Ruffalo, Christian Slater.
- Admin
- Överbefälhavare
- Militär Grundutb: Annat
- Intresse: Jugoslaviska krigen
- Kontakt:
- Rasputin
- Överstelöjtnant
- Kontakt:
Det började en fransk serie på TV1 2010.01.04 om andra världskriget vid namn Världens undergång. Den går i sex avsnitt och innehåller restaurerat material. Om med det menades den färgläggning av de svartvita journalfilmer som gjorts så blev jag inte jätteimponerad. Färgerna var bleka och det såg stundtals ut som kolorerade vykort från 1920-talet. Själva historien som berättades innehöll i första avsnittet inga nya sensationer även om det franska perspektivet kändes lite nytt och annorlunda. Värd att ses i vilket fall.
-
Såg också första avsnittet igår! Jätte bra dokumentärserie tycker jag.Rasputin skrev:Det började en fransk serie på TV1 2010.01.04 om andra världskriget vid namn Världens undergång. Den går i sex avsnitt och innehåller restaurerat material. Om med det menades den färgläggning av de svartvita journalfilmer som gjorts så blev jag inte jätteimponerad. Färgerna var bleka och det såg stundtals ut som kolorerade vykort från 1920-talet. Själva historien som berättades innehöll i första avsnittet inga nya sensationer även om det franska perspektivet kändes lite nytt och annorlunda. Värd att ses i vilket fall.
Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag

http://svt.se/2.119104/1.1746649/kommande kan man se tiderna
Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum
- Kilroy was Here!
- Kapten
- Från: Västra Götaland
- Militär Grundutb: Ej mönstrat än
- Intresse: Modern krigföring
- Kontakt:
Nedklippta dock, så jag anser att det ändå är värt att köpa DVD-boxen, om inte annat för dokumentären Ron Livingstone gjorde som finns i extramaterialet. Skrattretande rolig!Alex934 skrev:Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...
-
- Kilroy was Here!
- Kapten
- Kontakt:
- Hitman
- Regementsförvaltare
- Från: Skåne
- Militär Grundutb: Annat
- Kontakt:
Kilroy was Here! skrev:Nedklippta dock, så jag anser att det ändå är värt att köpa DVD-boxen, om inte annat för dokumentären Ron Livingstone gjorde som finns i extramaterialet. Skrattretande rolig!Alex934 skrev:Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag
Jag skickade ne fråga til svt om den är nedklippt. Jag fick detta svar.
Hej Hans,
och tack för mejl.
Först och främst - jag ska erkänna rakt av att det nu var ett par år sedan jag själv tittade på Band of Brothers koncentrerat, liksom det material som vi fick för sändning. En halv, eller hel, orsak till att den rullar nu är att jag in i det längsta väntade för att s.a.s. få upp den mot The pacific. Nu löper till slut vår licens ut, och The pacific kommer att dyka upp kring jul på svt om inget inträffar.
Hur som helst - utan att ännu ha kollat med egna ögon, och med ett grumligt närminne, är jag rimligt säker på att vi har en schysst version som överensstämmer med originalsändning och t.ex DVD-version. Har för mig att det finns ngn extended episod 2 ute på nätet, men jag antar att det inte är denna som du tänker på. De epar vi nu sänder varierar på HBO-miniserievis kraftigt och ligger mellan 50-nåt och en bra bit över timmen.
Innan jag dubbelkollar - vilken version är det du s.a.s. saknar och tänker på när du anser att vi sänder den nedklippt?
mvh
Göran
Bättre att ha parkinson och skaka ut halva groggen än att ha alzheimers och inte komma ihåg vart man ställde den.
- Kilroy was Here!
- Kapten
- Kontakt:
-
Härligt att de ska sända The Pacific 

Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum