WW2 på TV

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: WW2 på TV

Inlägg av Trismegistus » 22 mar 2008 12:35

På tyska heter den Die Todfeinde von Omaha Beach - Die Geschichte einer ungewöhnlichen Freundschaft.

Information om filmen finns på Spiegel Onlines hemsida

Ytterligare information i form av ett pdf-dokument kan hittas HÄR, under rubriken Die Bestie von Omaha Beach (Besten från Omaha Beach)

Filmen kan även köpas på DVD från amazon.de

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 13 apr 2008 14:31

I kväll klockan 20:00 så sänder SVT2 en dokumentär om "Natthäxorna" tillhörande 588:e nattbombplansregimentet.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Tine » 16 nov 2008 09:52

Nu i veckan som gick visades en film som hette "Harts war". Det handlar om allierade som blir tillfånga tagna och internerade i ett tyskt fångläger.
I filmen så bor de amerikanska officerarna i en egen barack och de meniga i en annan, och de verkar ha det ganska bekvämt.
Nu till själva frågan: Gjorde tyskarna skillnad på befäl och menig och behandlades de så humant som i filmen?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Setä » 17 nov 2008 03:54

Tine skrev:Nu till själva frågan: Gjorde tyskarna skillnad på befäl och menig och behandlades de så humant som i filmen?
Länge sedan jag sett filmen men i princip höll man befäl och manskap i skilda läger, Offizierslager (OffLag) och Stammlager (StaLag) respektive. Västmakternas fångar behandlades dock i lag mycket bättre än s.k. "undermänniskor" från öst.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Der Untergang

Inlägg av Tine » 22 jan 2009 15:45

I kväll klockan 22:30 på tv 2 kommer då Der Untergang som visades på biograferna 2004.
För alla er som inte har sett den rekommenderar jag att se den.
Senast redigerad av 1 McCoy, redigerad totalt 22 gånger.
Anledning: Tråd ihopslagen med befintlig tråd i ämnet.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Alex934
1:e Sergeant
Från: Uppsala
Intresse: Annat

Inlägg av Alex934 » 06 sep 2009 21:38

Nu på torsdag den 10/9 kl: 21.00 på tv6 är det Windtalkers
Amerikansk actionfilm från 2002. Under andra världskriget sökte den amerikanska underrättelsetjänsten desperat efter en krypteringskod som japanerna omöjligen kunde dechiffrera. Lösningen fann de i navajoindianernas urgamla språk, varpå flera hundra navajoindianer rekryterades till marinkåren för att använda sitt språk som hemlig militär kod. Snart ger den amerikanska militären direktiv om att navajoindianerna under inga omständigheter får tillfångatas levande av fienden, och ytterligare marinkårssoldater tillsätts med uppgift att säkerställa att detta direktiv följs. Producerat år 2002. Regissör: John Woo, Skådespelare: Nicolas Cage, Adam Beach, Peter Stormare, Mark Ruffalo, Christian Slater.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 29 sep 2009 20:12

Dokumentär på Kunskapskanalen just nu om kroatiska fascister under andra världskriget.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 05 jan 2010 13:04

Det började en fransk serie på TV1 2010.01.04 om andra världskriget vid namn Världens undergång. Den går i sex avsnitt och innehåller restaurerat material. Om med det menades den färgläggning av de svartvita journalfilmer som gjorts så blev jag inte jätteimponerad. Färgerna var bleka och det såg stundtals ut som kolorerade vykort från 1920-talet. Själva historien som berättades innehöll i första avsnittet inga nya sensationer även om det franska perspektivet kändes lite nytt och annorlunda. Värd att ses i vilket fall.

Alex934

Inlägg av Alex934 » 05 jan 2010 14:16

Rasputin skrev:Det började en fransk serie på TV1 2010.01.04 om andra världskriget vid namn Världens undergång. Den går i sex avsnitt och innehåller restaurerat material. Om med det menades den färgläggning av de svartvita journalfilmer som gjorts så blev jag inte jätteimponerad. Färgerna var bleka och det såg stundtals ut som kolorerade vykort från 1920-talet. Själva historien som berättades innehöll i första avsnittet inga nya sensationer även om det franska perspektivet kändes lite nytt och annorlunda. Värd att ses i vilket fall.
Såg också första avsnittet igår! Jätte bra dokumentärserie tycker jag.

Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag :D
http://svt.se/2.119104/1.1746649/kommande kan man se tiderna
Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 06 jan 2010 16:07

Alex934 skrev:Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag :D
Nedklippta dock, så jag anser att det ändå är värt att köpa DVD-boxen, om inte annat för dokumentären Ron Livingstone gjorde som finns i extramaterialet. Skrattretande rolig!
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Alex934

Inlägg av Alex934 » 06 jan 2010 16:33

Nerklippta? Jag såg inte första delen från början kom in när de förflyttades till England, vad var det dem hade klippt bort?
Jo DVD-boxen var riktigt bra med extramaterialet :D

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 06 jan 2010 21:46

Kan inte riktigt sätta fingret på allt, men en bortklippning som jag kommer ihåg säkert är att en konversation mellan Lewis och Livingstone försvann spårlöst.

Användarvisningsbild
Hitman
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Hitman » 07 jan 2010 16:02

Kilroy was Here! skrev:
Alex934 skrev:Sen kan jag passa på och berätta att SVT2 även sänder Band of Brothers på olika tider varje lördag :D
Nedklippta dock, så jag anser att det ändå är värt att köpa DVD-boxen, om inte annat för dokumentären Ron Livingstone gjorde som finns i extramaterialet. Skrattretande rolig!

Jag skickade ne fråga til svt om den är nedklippt. Jag fick detta svar.

Hej Hans,

och tack för mejl.

Först och främst - jag ska erkänna rakt av att det nu var ett par år sedan jag själv tittade på Band of Brothers koncentrerat, liksom det material som vi fick för sändning. En halv, eller hel, orsak till att den rullar nu är att jag in i det längsta väntade för att s.a.s. få upp den mot The pacific. Nu löper till slut vår licens ut, och The pacific kommer att dyka upp kring jul på svt om inget inträffar.

Hur som helst - utan att ännu ha kollat med egna ögon, och med ett grumligt närminne, är jag rimligt säker på att vi har en schysst version som överensstämmer med originalsändning och t.ex DVD-version. Har för mig att det finns ngn extended episod 2 ute på nätet, men jag antar att det inte är denna som du tänker på. De epar vi nu sänder varierar på HBO-miniserievis kraftigt och ligger mellan 50-nåt och en bra bit över timmen.

Innan jag dubbelkollar - vilken version är det du s.a.s. saknar och tänker på när du anser att vi sänder den nedklippt?

mvh
Göran
Bättre att ha parkinson och skaka ut halva groggen än att ha alzheimers och inte komma ihåg vart man ställde den.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 07 jan 2010 22:28

Kanske är så att det var för länge sedan jag kollade på serien och följakteligen inte kom ihåg rätt (Yes! En anledning att kolla på hela serien utan avbrott på första bästa lediga dag igen :cool: )

Alex934

Inlägg av Alex934 » 08 jan 2010 14:44

Härligt att de ska sända The Pacific :D
Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum

Skriv svar