Sven Hassel

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Sven Hassel

Inlägg av Svensson » 15 apr 2013 07:58

patrick05 skrev:Ställs inga speciellt höga litterära krav här direkt...
Får vi höra dina exempel på god kvalitet då? Leo Kessler?
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 apr 2013 08:20

Norman Mailer, Väinö Linna, Robert Graves, Ernst Jünger, Erich Maria Remarque (som Georg Gjedde lånade en hel del av när han renskrev Hassels manus för "De fördömdas legion"), m.fl. författare med dokumenterad fronterfarenhet...

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 15 apr 2013 11:14

Rasputin skrev:Sven Hassel - hjälte, myt eller mytoman? De flesta med intresse för 2:a VK har säkert läst nån bok av den anonyme dansken i straffregemente femtielva. Kanske hans snaskiga och krutdoftande litteratur rentav var vad som fick in dig på ämnet? Men vad ska man tro om mannen själv? Själv hävdar han att hälften är sant, resten sånt han hört och lagt till med författarens rätt. Att det är rätt långt från sanningen blir rätt uppenbart om man försöker sig på en kronologi, inte ens de bästa SS-divisionerna skickades med sån hastighet mellan brännpunkterna och tanken att Hassels regemente, bestående av kriminella och opålitliga, skulle varit så oumbärlig för krigsledningen faller på sin egen orimlighet. Icke desto mindre har han på ett rappt och underhållande sätt skildrat livet i det nazistiska paradiset genom huvudpersonernas färgstarka öden och äventyr. Många är det som gnäggat käken ur led över hans fantasifulla metaforer, originella svordomar och oväntade tillämpningar av den mänskliga anatomin ("De blågröna tarmarna i trädkronan hängde som girlanger i en julgran...").
Jag tar mig friheten att citera ingångsinlägget, det som startade denna en av forumets mest omfattande och seglivade tråd, författat av Rasputin för snart tio år sedan.

Jo, Hassel är ju hjälte för vissa. Mytoman för andra. Och en myt för de flesta. Karlen kanske inte ens existerade. Tydligen är han något slags kollektivt pseudonym. (Observera stavningen.) Hans regemente existerade inte, kanske inte ens hans hjältedåd.

Och då säger jag: än sen?

Jo, det är synnerligen imponerande - och underhållande - att läsa Hellqvists och Trismegistus närmast skadeglada avrättande av detalj efter detalj, men om ordet "nörderi" någonsin fått en konkretion måste det väl vara detta. Ingen vettig människa kan ju tro på historierna, men många - jag också - kan roas. Och jag håller med: språket - vem som nu än skrev - är effektivt och drivande. Historiker var kanske inte ursprungsmännen, men att de var fullkaratiga skribenter kan ingen ta ifrån dem.

Så söker du underhållning? Läs gärna Hassel. Vill du ha "kultur"? Då finns bättre (se ovan). Vill du ha historisk signifikans? Läs vad som helst men inte en roman.

(Till Hellqvist och Trismegistus: fortsätt! Ett gott fniss förlänger livet. Och alltid blir någon Hassel-fundamentalist förbannad.)
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 15 apr 2013 11:26

Svensson skrev:
patrick05 skrev:Ställs inga speciellt höga litterära krav här direkt...
Får vi höra dina exempel på god kvalitet då? Leo Kessler?
Charles Whiting spelar iofs i samma litterära gärdsgårdsserie som Sven Hassel, och vars böcker man fann roande som tonåring. Som vuxen och med en ofantligt större insikt i ämnet historia och litteratur, så kan man bara konstatera att Hassels böcker håller en ofta plågsamt usel klass (vilket inte blir bättre av att översättningen ofta är undermålig). Om det nu vore så att hans böcker, likt Whit...förlåt Kessler...marknadsfördes som fiction, skulle förmodligen inte kritiken mot vare sig Hassels påståenden eller böcker vara nämnvärt omfattande. Så är nu icke fallet, och en snabb granskning av hemsidan gör gällande att såväl Hassel som hans litterära bekanta, är verkliga personer. Så till vida dessa nu inte är i besittning av en liknande maskin som "Dr Who" som tillåter tidsresor, ställer jag mig dock gravt skeptisk till dessa påståenden.
Än mer roande - eller kanske oroande med tanke på att många verkar tro att Hassels berättelser är sanna - är alla orimliga motsägelser, vilket för oss till en av de ovan nämnda. I sin profil berättas att:

"He was wounded 8 times in total and during one of these stints he was temporarily transferred to the Abwehr (espionage) in Denmark for a few months (from December 1944 to January 1945)."

Som tidigare påpekats är detta helt omöjligt, eftersom Abwehr varit upplöst i nästan ett år efter att Hitler tröttnat på Canaris och organisationens tillkortakommande. Extra roande blir det dessutom när man i fotosektionen hittar en bild på Sven och Gamle i en stridsvagn, som påstås vara tagen i Ardennerna. (Mitt minne sviker mig, men jag har inget direkt minne av att Hassel befann sig i Ardennerna i böckerna, men någon som orkat igenom alla böcker kanske kunde bistå mig.)

Konstnärlig frihet är en sak och något som alla författare bakom fiction har rätt att gömma sig bakom, men när man framställer sin konstnärliga frihet som sanning, då har man trätt över en gräns. Som personen Hassel framställs i böckerna och på sin officiella hemsida, är det rätt uppenbart att den person förmodligen inte tjänstgjort i den tysk armén och aldrig satt sin fot i en tysk stridsvagn.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 15 apr 2013 11:50

B Hellqvist skrev:Norman Mailer, Väinö Linna, Robert Graves, Ernst Jünger
Även jag gillar Linna. http://lennart-svensson.blogspot.se/200 ... oldat.html

Och Jünger. http://lennart-svensson.blogspot.se/200 ... ormen.html Hans "I stålstormen" är verkligen hård. Plus samme författares "Feuer und Blut", "Das Wäldchen 125" och "Sturm". Och "Der Kampf als inneres Erlebnis", 1922. Ur den sistnämnda:
De gestalter av stål, som med örnblick över snurrande propellrar genomfar himlarna, som inklämda i stridsvagnar vågar sin helvetesfärd genom larmande kraterfält, som i dagar, med en säker död framför sig, i omringade stödjepunkter omgivna av högar av lik halvt försmäktade sitter hukade bakom glödande kulsprutor. De är det moderna slagfältets bästa, genomströmmade av hänsynslös kampanda, av stark vilja som urladdar sig i en hård, koncentrerad, målmedveten stöt.

- - -

När jag ser hur de ljudlöst klipper vägar i taggtrådshindren, gräver stormtrappor, jämför klockor med lysande urtavla, tar ut riktningen mot norr efterstjärnorna, då går det upp för mig: detta är den nya människan. Stormpionjärerna, Mellaneuropas elit. En helt ny ras, listig, stark, och målmedveten. Det som här i kampen uppenbarar sig som fenomen, kommer imorgon att vara den axel kring vilken livet roterar allt hastigare. Över deras stora städer skall tusenfalt brusande dån välva sig, när de går fram över asfalten, smidiga rovdjur, fulla av kraft. De kommer att bli byggmästare på världens krossade fundament.

- - -

Det var en helt ny ras, förkroppsligad energi, laddad med den högsta kraft. Smidiga, magra, seniga kroppar, skarpt tecknade ansikten, under hjälmen energiska blickar. De var övervinnare, stålnaturer inställda på striden i dess ohyggligaste form. Dess framfart över det fraktala landskapet innebar en yttersta triumf av fantastisk fasa. Bröt dessa oförvägna trupper in i demolerade ställningar, där bleka gestalter med vansinnig blick stirrade mot dem, så frigjordes oanade energier. Som dödens jonglörer, sprängämnenas och eldens mästare, som praktfulla rovdjur förflyttade de sig med fjädrande steg genom skyttegravarna. I sammandrabbningens ögonblick förkroppsligade de det mest stridbara som jorden kunde bära, det mest slagkraftiga koncentrat av kropp, intelligens, vilja och sinnen.
Det var Ernst Jünger det. Vad gäller Hassel så skrev han uselt ibland. Det medger jag. Han kunde skriva en lysande passage följt av ren dynga. Just det är charmen. Han skriver "fel", han bryter mot romankonstens alla regler eftersom han inte vet att de finns.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 15 apr 2013 16:37

AndersB skrev: Jo, det är synnerligen imponerande - och underhållande - att läsa Hellqvists och Trismegistus närmast skadeglada avrättande av detalj efter detalj, men om ordet "nörderi" någonsin fått en konkretion måste det väl vara detta. Ingen vettig människa kan ju tro på historierna, men många - jag också - kan roas. Och jag håller med: språket - vem som nu än skrev - är effektivt och drivande. Historiker var kanske inte ursprungsmännen, men att de var fullkaratiga skribenter kan ingen ta ifrån dem.

Så söker du underhållning? Läs gärna Hassel. Vill du ha "kultur"? Då finns bättre (se ovan). Vill du ha historisk signifikans? Läs vad som helst men inte en roman.

(Till Hellqvist och Trismegistus: fortsätt! Ett gott fniss förlänger livet. Och alltid blir någon Hassel-fundamentalist förbannad.)
Visst är det nördigt, fast det låter ju finare med "undersökande journalistik" eller "forskning". :)

Min egen drivkraft är som sagt att man i många fall tar sig för pannan gällande hur stor mängd människor som genuint verkar tro att Sven Hassels romaner (eller dokumentärromaner som de verkar kallas) är verklighetsbaserade samt att teckningarna och fotona verkligen föreställer Sven Hassel och hans muntra gäng då det begav sig. Ett exempel är Sven Hassels facebook-sida där en hel del inlägg får en att sucka djupt.

En ytterligare faktor som förvärrar detta är ju författarna bakom romanerna som extremt skickligt häller ytterligare bensin på elden genom att göra författaren Sven Hassels personporträtt svulstigare och bättre för varje år. Denna biografi förs sedan vidare till förlagens hemsidor vilket sannolikt gör att ännu fler personer tror på vad som skrivs.

Det senaste exemplet hittade jag häromdagen och är från norska Nova förlag vilka verkar ge ut Hassel-böckerna i e-format via iBookstore och det märks att man inför 60-års jubileumet av Hassels första roman inte sparar på krutet. Nu har man dessutom lagt till ganska fantastiska (eller verklighetsfrämmande) stycken om hur Sven Hassel hamnade inför krigsrätten (fråga mig inte hur en SS-Sturmbannführer hamnade som åklagare på en Wehrmacht-rättegång som vid den här tidpunkten sköttes på divisionsnivå):
Forfatteren Sven Hazel
Med et salg på over 53 millioner bøker i mer enn 50 land og på 25 språk er Sven Hazel unik i verdenslitteraturen. Chicago Sunday Tribune har beskrevet bøkene som ”et mesterverk”.

Sven Hazel var under den annen verdenskrig kommandert til en straffebataljon som menig soldat i den tyske krigsmakten. Få forfattere har så nærgående og med så brutal realisme skildret krigens grusomheter, nazismens ondskap og soldatenes kyniske, grovkornede humor.

Sven Hazels dokumentarromaner er basert på egne og kameraters opplevelser og er sterke anklageskrifter mot krig og diktatur.

Sven Hazel er født i 1917 i Fredensborg i Danmark, der han vokste opp i en arbeiderfamilie. Siden 1964 har han vært bosatt i Barcelona. Han avtjente militærtjeneste som vernepliktig soldat i Danmark i 1936. For å komme vekk fra depresjonen reiste arbeidsløse Sven Hazel over grensen til Tyskland i 1937 for å la seg rekruttere i Wehrmacht. Det viste seg at det ikke var så enkelt for en utlending. Først etter seks måneder fikk han tysk statsborgerskap. Han tjenestegjorde i 2. Kavaleri regiment, senere i 11. og 27. Panserregiment, og deltok som tanksfører under invasjonen av Polen i 1939. Hazel kjempet på alle fronter, med unntak av Nord-Afrika, og ble såret åtte ganger.

Året etter at Hazel vervet seg, ble han erklært som desertør. Grunnen var at han ikke vendte tilbake fra en permisjon. Han ble fengslet og opplevde forferdelige forhold i konsentrasjons- og straffeleiren Lengries, der alt var forbudt. Overtredelser ble straffet med sult, pryl og døden. Med disse ordene ble fangene ønsket velkommen til SS´og krigsmaktens konsentrasjons- og straffeleir: ”Dere er en bande infame slyngler, dere er en flokk nederdrektige svin. Dere er utskudd av menneskeslekten”.

Krigsretten var en nazistisk maktdemonstrasjon. Den ene veggen var dekket av et kjempestort maleri av Adolf Hitler, på motsatt vegg hang Fredrik den store. Retten var sammensatt av en krigsdommer med majors grad, to domsmenn, en kaptein, en kommandersersjant og en anklager med rang SS-Sturmbannführer. Et “desertørsvin“ hadde ingen rett til forsvarer.

Mens dommen ble lest opp, sto alle rett og offiserer og embetsmenn strakte armen frem til nazihilsen: ” I førerens navn. Gefreiter ved 11. husarregiment Sven Hazel idømmes 15 års tukthus for faneflukt. Han skal utstøtes av sitt regiment og fradømmes alle borgerlige og militære rettigheter på ubestemt tid. Heil Hitler!”

Sven Hazel ble ikke dømt til døden, som var vanlig for desertering i Det tredje rike. Retten hadde tatt hensyn til at han var født i utlandet og at ”ansvarsløse kvinner” hadde forledet ham til å desertere. Tukthusfange 852318 A, Sven Hazel, ble benådet og overført til et strafferegiment i den prøyssiske armé, der fangene under kadaverdisiplin skulle formes til verdens beste soldater.

Krigen endte i en russisk fangeleir for Sven Hazel. Han begynte å skrive ned sine egne og kameratenes krigsopplevelser, for å oppfylle et løfte til sine venner om å fortelle hva de hadde opplevd, og som en advarsel til nye generasjoner om hva krig fører til av tragedier.
Skicklig marknadsföring för skönlitterära böcker = svar JA.
Någon som helst verklighetsanknytning = svar NEJ.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 31 maj 2013 18:02

Månadens Hassel-look alikes, Porta och Lillebror?
Humor_86.jpg

Skriv svar