Sven Hassel

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 14 maj 2009 11:09

Hade gärna viljat se bevis på detta då hans historier är så otrovärda och kan knappast ha baserats på någon verklig händelse. Bara bilderna i sig är ju ytterest tveksamma för 16:pansar deltog inte i Wacht am Rhein tex och det är långt ifrån några närbilder.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Re:

Inlägg av McCoy » 14 maj 2009 11:18

goodolle skrev:det lär vara bevisat att det är sven hassel på dom flesta bilderna enligt en tysk och dansk utredning, det råder en slags krigslagar både i Danmark och Tyskland angående 2 världskriget, du kan inte publicera något om 2 världskriget utan fakta eller påstå något utan någon fakta angående foto under 2 världskriget, så något måste det ligga bakom eftersom både tysk och danskt har kollat upp fotona
Du får gärna presentera dessa bevis då det hela rör sig om en myt så det skulle vara intressant att se dessa bevis.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 14 maj 2009 11:19

Känns ytterst tveksamt, oavsett danska och tyska utredningar (vilket det vore på sin plats att kanske hänvisa till direkt), att bilderna skulle föreställa Sven och hans kompisar. Att ett straffregemente skulle utrustats med Tigrar och Pathrar gör att trovärdigheten är ung. lika med n0ll.

goodolle
Avstängd
Avstängd
Från: Skåne
Militär Grundutb: Luftvärnet

Inlägg av goodolle » 14 maj 2009 12:15

jag håller med er alla, jag jobbar i Danmark så jag har hört mycket om dessa bilder, men ni måste veta att Sven blivit anklagad för nazistsympatisör och skulle kunna leda till livstid fängelse, eller som danskarna gjorde direkt efter kriget, avrättade alla dansknassar , när han blev anklagad flyttade han först till Tyskland sen till Spanien, t,o,m Bonnier tog väck han från sin försäljning, jag har pratat med många danskar som menar att Sven tjänstgjorde i SS, men ingen vet vilket regemente, och han försöker rentvå sig ifrån detta, det fanns ingen som frivilligt åkte tillbaka till sina hemländer direkt efter kriget som tjänstgjort i Tyskland, det gällde även civila jobb som sjuksköterska, skeppsbyggare etcetera, dom flesta blev avrättade i sina hem länder, kolla Norge, många danskar även dom som anklagat han, vilket dom flesta är döda idag gillar hans böcker,vilket en äldre dansk sa till mig att vi får väl förlåta några sympatisörer men det är inte bevisat nägot, vi får väl aldrig reda på hela sanningen mer än han tjänstgjort i tyska krigsmakten, du kan googla på dk men får nästan bara upp hans böcker, än idag kan du bli anklagad för krigsförbrytelse under 2 världskriget, det är bara i Sverige som fungerar som ett dagis i världen

goodolle
Avstängd
Avstängd

Inlägg av goodolle » 14 maj 2009 15:01

jag kan berätta att än idag finns en förening i Danmark vars föräldrar eller fars mors föräldrar som avrättats av tyskar av olika anledningar, som letar efter danska nazistsympatisörer som tjänstgjort i Tyskland, tysketöser kan än idag berätta vad som hände med dom precis efter kriget, hemsk läsning, kan berätta att Sven kopierat i den bok SS generalen i det kapitel där dom vilar upp sig i en kurort, efter dom kommit tillbaka från Stalingrad, den snarlika kan läsas i Hans Helmut Kirst 0815 i fält ( tror det var den boken), mycket lik Svens skrivning, Sven kopierat, för ca 20 år sen kunde du inte låna någon bok på biblioteket som Sven skrivit på grund av nazistsympatier, men det kan du idag, skall försöka hitta material om fotona framöver som var mycket stort i Danmark och Tyskland, men jag har aldrig läst något i kommunistcensur landet Sverige "återkommer"

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 14 maj 2009 15:11

Vi väntar.
Hoppas du hittar nåt då ?.
Ser verkligen fram emot det.
Inte för att jag är särskrivningarnas och punkternas mästare.
Men försök att sätta punkt lite svårt att läsa igenom det du skriver.
Mvh

goodolle
Avstängd
Avstängd

Inlägg av goodolle » 15 maj 2009 04:41

Jag skall skärpa mig på den punkten. Med dagens foto redigerings teknik så kan du förstora ett ansikte på några mm diameter till ett perfekt ansiktes storlek, med en kniv skarp skärpa, ur ett mycket gammalt och söndrigt foto. "Jag återkommer"

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 15 maj 2009 07:13

Man kan även med dagens teknik förfalska bilder utan problem.
Hoppas du verkligen hittar "bevis" det skulle vara mycket intressant.
mvh

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 15 maj 2009 08:14

Jag är ytterst tveksam till att bilderna föreställer Sven och hans "crew", speciellt om man betänker det faktum att det finns uppgifter som gör gällande att han överhuvudtaget aldrig satte sin fot på varken Väst- eller Östfronten utan tjänstgjorde i Danmark för de tyska ockupanterna. Att Hassel med detta i åtanke inte låg högt i kurs efter kriget är kanske inte så underligt, och tämligen förståligt.

goodolle
Avstängd
Avstängd

Inlägg av goodolle » 16 maj 2009 08:24

http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... start%3D21 "länkar ni kan titta på" och tyvärr en ner släckt länk. http://home.tiscali.dk/~ehaaest/ där stod mycket om Sven Hassel och hans liv, inte bara positiva saker. Jag har försökt finna Sven Hassel på dom största dagstidningarna i DK. I B.T när jag ska skriva in Sven Hassel sä räckte det med att slå in S så kom Sven Hassel upp direkt på sökmotorn, döm om min förvåning när det inte finns en artikel om Sven Hassel på 15 år, mycket märkligt. Lika på alla stora aviser som det heter på danska. jag återkommer med mera när jag fått mer information.

Ja Patrik, jag har också hört att han var polisinformatör åt gestapo i Danmark, löjtnant till graden. Lite tvivel har jag, för den danska motstånds rörelsen kom över det danska gestapo arkiv angående danskar som tjänstgjorde i Danmark. Dom flesta blev avrättade direkt efter krigets slut, men man vet aldrig.

Detta har jag citerat från Flachback Forum "Långt senare fick jag dock reda på att Hassel el.
Pedersen som han egentligen heter är en riktig mytoman och
skitstövel, iallafall enligt en dansk journalist.

Hassel/Pedersen var med i danska försvaret men fick sparken
p.g.a stöld. När tyskarna invaderat Danmark sökte han till
waffen-ss men de ville inte ha honom, tyskarna hade tillgång till
polisens register och ratade sökande med kriminell bakgrund.
Han fick nöja sig med att vara en futtig angivare åt tyskarna."
Sånt här kunde du läsa på, http://home.tiscali.dk/~ehaaest/
Det påstås också att han är dansken Erik Haaest som slogs i vaffen ss på östfronten
Det påstås också att han har fått en krigsmedalj i Finland när han var löjtnant
Ju mer jag undersöker ju märkligare blir hans historia

En länk till att läsa. http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A379406
Många länkar om Sven år borttagna ( censur? )

Nu har jag fått reda på att Erik Haaest avskyr Sven Hassel, vilka några påstår att dom är samma författare.

Det blir bara värre och värre. Erik Haaest har skapat en hemsida där han bemöter trovärdigheten om Svens Hassels böcker. Dom om min förvåning när denna sida också är borttagen! http://home.worldonline.dk/haaest/Hasse ... 0table.htm

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Sven Hassel

Inlägg av PZG12 » 16 maj 2009 10:34

Inlägg ihopslagna, var vänlig posta ett inlägg i ett taget istället för att skriva 6 st separata meddelanden. Du kan alltid redigera ditt första meddelande och på så sätt lägga till ytterligare information.
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Sven Hassel

Inlägg av lasseman69 » 29 maj 2009 11:47

Bumpar denna goodolle hur går det?.
Är bara nyfiken och intresserad om du hittar nåt intressant?
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 29 maj 2009 13:19

Jag har hört att Hassels rätta namn var WILLY ARBING. SH var en litterär pseudonym - så om någon (till exempel) har en bild där det står att den visar Hassel vid Demjansk '44 finns det anledning att tvivla.

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 29 maj 2009 16:32

Jag tror allt bara är skitsnack och han är bara en fånig dansk som aldrig någonsin stred på någon som helst front eller ens var militär.

Användarvisningsbild
lejonmod
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av lejonmod » 10 jun 2009 08:08

http://www.svenhassel.info/
Kanske inte den mest opartiska sidan

Skriv svar