stalin

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Cantinna
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

stalin

Inlägg av Cantinna » 22 maj 2012 14:00

Någon som verkligen kan förklara lite bättre för mig om gulag under stalins tid? alltså syftet, vilka typer av läger det fanns där under den tiden, den billiga arbetskraften osv?

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: stalin

Inlägg av Battler » 22 maj 2012 14:54

Jo, Anne Applebaum:

Bild

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 maj 2012 15:45

:) inga genvägar här inte

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 22 maj 2012 18:07

Cantinna skrev:Någon som verkligen kan förklara lite bättre för mig om gulag under stalins tid? alltså syftet, vilka typer av läger det fanns där under den tiden, den billiga arbetskraften osv?
Huga vilken jättefråga. Men kort - Syftet: att terrorisera befolkningen genom att hota obekväma (och andra) med gulag det vill säga skrämma dem till lydnad/tystnad, att undanhålla/undanröja obekväma personer på ett sätt så att ingen information kan komma ut från dem, att tillhandahålla slavarbetskraft för att bemöta de (ofta orealistiska) planekonomiska produktionssiffrorna inom industri, jordbruk och infrastruktur.

Du behöver dock bryta ner det hela i mindre frågor för att kunna få bra svar (om några) och gärna komma med lite egna funderingar. Det uppskattas av medlemmarna på KF.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 22 maj 2012 18:50

För en snabb överblick tycker jag att Wikipedia i detta fall har en hyfsad artikel som sammanfattar bakgrunden, utvecklingen över tiden, de olika lägren, antal offer, osv.http://sv.wikipedia.org/wiki/Gulag. Förutom Anne Applebaums Gulag som redan nämnts rekommenderas även Robert Conquests Den stora terrorn för djupdykning.

Cantinna
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Cantinna » 23 maj 2012 13:59

Tusen tack! Jag vill bara veta hur det hela med gulag var. Jag har ingen aning, och tycker detta är det bästa forumet för att få svar på det man undrar. Med typ av läger menar jag vilka läger det fanns, alltså om de fanns arbetsläger, koncentrationsläger osv.
Sedan om det kanske fanns någon misstänksamhet under den tiden med gulag, sedan den billiga arbetskraften om någon kan förklara det för mig samt följderna inom inrikespolitiskt och utrikespolitiskt. jag ska läsa detta när jag läser historia b nästa år, vore kul att ha lite förkunskap!

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Battler » 23 maj 2012 15:02

Cantinna skrev:jag ska läsa detta när jag läser historia b nästa år, vore kul att ha lite förkunskap!
Perfekt för några böcker i hängmattan under sommaren :D

Fjällhög
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av Fjällhög » 31 jul 2012 05:35

Billig arbetskraft är ett skojigt begrepp i förhållande till marxism=))
Ska du skriva akademiskt så börja med referenslitteratur. Finns så mycket strunt skrivet att det är en bekvämlighetssak vad man ska referera till. Slaktning av färdiga avhandlingar är det lättaste.
Behållningen för egen del vad gäller Stalin, skulle kunna vara "ändamålen tjänar medlen"
Officiella förklaringen på gulags var politisk omskolning för att stödja proletariatet i klasskampen. Det är en omskrivning för vad många anger till 50 miljoner arbetade och idiotstyrda in i grym död.
Ingen industriell avrättning, bara svällt, utmattning och frost.
Hur menar du misstänksamhet med gulags? Hela världen visste.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 08 mar 2019 19:14

Man hade alltid ett syfte att få nytta av lägren. De ingick som delar av den planekonomi som styrde hela Sovjetunionen. Viktiga råvaror från skog och gruvor erhölls och man anlade infrastruktur, såsom kanaler, järnväg och vägar.

Skriv svar