foliehattar och konspirationer

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

foliehattar och konspirationer

Inlägg av lasseman69 » 20 jul 2014 11:00

Har roat mig nu under några dagar att titta på lite "dokumentärer" om att Hitler och andra nazister flydde från Berlin till Argentina.
Att det finns människor som påstår sig ha träffat Adolf Hitler i Argentina är bara befängt, men man blir ändå på nåt sätt nyfiken på dessa människor. Tänk om det vore sant.... :skratt:
Dom allierade ska ha låtit Hitler med fler fly Berlin, mot att USA fick atombomben !
Hur trovärdigt som helst :skratt:
Lite källor
http://varldenshistoria.se/2a-varldskri ... -argentina
http://www.whitetv.se/sv/historiefoerfa ... ntina.html

Låt oss nu leka med tanken att det vore sant, varför skulle man då låta Hitler få leva efter man fått alla uppgifter, och folk osv som kunde slutföra atombomben. Ett lönnmord på Hitler utfört av CIA vore väl perfekt?
Nä Både Adolf och Eva ska ha levat i stillhet ända fram till 1960 i Argentina. :japp:
(Själv tror jag givetvis på att han stupade vid fronten i Berlin ,där han ledde en trupp med svartklädda SS-män tappert he he he he he he.)
Vad tror ni? På med foliehattarna och spåna på ................
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re: foliehattar och konspirationer

Inlägg av patrick05 » 20 jul 2014 12:48

hmmm...whitetv, foliehattarnas officiella språkrör. De har alltså dammat av de gamla sovjetiska konspirationsteorierna om att de västallierade hjälpte Hitler att fly Berlin. :skratt:

Kan väl bara dessutom tillägga att artikelförfattaren verkar missat att Martin Bormanns kvarlevor identifierades i slutet av 1990-talet...
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 jul 2014 20:15

Ok, om Hitler nu hade flytt uppstår ju onekligen ett flertal frågor.

Varför skickade inte ryssarna någon till Argentina för att bevisa att han var i livet? Tror knappast att den ryska säkerhetstjänsten, underrättelsetjänsten eller vad det nu må vara hade suttit med armarna i kors om det ens hade funnits en gnutta möjlighet att Hitler hade varit i livet. För att inte tala om Israelerna, de om några hade skridit till handling.

Om Hitler hade flytt till Argentina, varför låta honom bo på ett kändishotell? Tämligen övertygad om att om så varit fallet hade det i alla fall knäppts någon bild på Hitler eller hans hustru. Det finns ju inte ens ett fotografi som påstås vara på Hitler.

Är det någon som ens överhuvudtaget har tänkt på vilka motiv Hitler skulle ha haft för att fly?

Det går säkerligen att på något vis minimera personerna i Hitlers närhet, men att hålla detta hemligt i 20 år, ja t.o.m. efter dennes död, finns inte på kartan. Om Hitler hade funnits i Argentina, eller någon annanstans, hade detta varit en omöjlighet att bevara som hemlighet. Det hade antagligen inte tagit lång tid innan snacket varit i gång.

......Och varje gång snacket var i gång tog det inte lång tid att fastställa att det var ett snack och inget annat.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 24 jul 2014 08:35

Från sovjetiskt håll handlade det förstås om att försöka misskreditera de Allierade, genom att antyda att de bistått nazisterna och deras utländska hantlangare i att fly undan det Tredje Rikets fall. Det handlade också om att försöka bekräfta den bild som målats upp innan kriget, att de Västeuropeiska länderna egentligen stöttat Hitler i kampen mot kommunismen och att man nu bara väntade på att angripa Sovjetunionen och dess nybildade sattelitstater i Östeuropa. Den sovjetiska propagandan kunde också bygga på att kunskapen om vad som egentligen hänt nere i Hitlers bunker, var väldigt vag i Västeuropa. För medan den sovjetiska underrättelsetjänsten mödosamt försökt få tag i alla som befunnit sig i bunkern under slutfasen av striderna i Berlin, och dammsugit sina fångläger efter dessa, hade de Västallierade inte samma tur. Det fanns således en viss osäkerhet precis vad som skett, och om verkligen Hitler dött, vilket var något som Sovjetunionen inledningsvis försöka utnyttja.

Men med tanke på att dessa tomtar som driver Whitetv nu är övertygade om andra konspirationsteorier om vaccinationer, chemtrails, NWO o.s.v., så är det kanske inte så underligt om de även sugit åt sig liknande tokigheter.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 07 nov 2017 19:08

Roar mig med gamla trådar ( förlåt Mccoy )
Men vad kul o läsa .
Saknar mitt gamla KF och diskutioner .
Själv vägrar jag Facebook istagram twitter !

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 07 nov 2017 19:44

Har väl inte med tråden att göra men jag skaffade fejjan för mindre än en vecka sedan. Kände mig närmast tvungen. Lumparpolare, facket, ja t.o.m arbetsgivaren la ut eller hänvisade till relevant information där. Ja barnens skola också kom jag på nu.

Är inte speciellt aktiv mer en lurkare har jag lärt mig att det heter om man är där men bara läser och inte postar. Inser att en del har för mycket fritid.

Så jag vägrade in i det längsta.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 08 nov 2017 12:50

Jag har lovat mig själv att inte sälla mig till dem som hatar sociala medier av princip. Jag tycket de fyller en funktion - det är lite kul att kunna hålla liten gnutta kontakt med gamla vänner och bekanta som man kanske inte av praktiska skäl kan träffa IRL. Och jag gillar möjligheterna att leka Stasi och kunna kolla vilka av ens vänner som befinner sig i trakten.

Däremot är de helt värdelösa som forum för att kunna föra lite mer kvalificerade diskussioner och hantera större mängd info. Snuttifieringen är tröttsam.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 09 nov 2017 21:16

Personligen har jag väl mer och mer övergett de sociala medierna och nu gått tillbaka till "hur det var innan". Visst var det kul en stund med tjuvfluktar/stasi-lekandet men med tiden blev det bara tröttsamt. Facebook-grupperna är som Horrocks nämner rent utsagt värdelösa ur ett historiskt perspektiv då diskussioner uteblir eller är helt ogenomförbara och där hela upplägget mer eller mindre går ut på att man ska dela bilder och videofilmer som alla sett 400 gånger men som folk "likar" av ren artighet. En vecka senare är de både bortglömda och begravda i flödet.

Med tanke på att t.ex. LP-skivan har gjort en oväntad nyrenässans och numera nästan säljer bättre än CD-skivor så kan man ju även hoppas att dessa old-school diskussionsforum får sig ett uppsving med tiden.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 08 jan 2018 22:46

Våga vägra
Facebook , twitter , snap , Kik , instagram o vad allt heter . Been there - Done that .
Varit utan Facebook drygt halvår , snap o Kik sen årskiftet .
Supernöjd med mitt val att stå utanför . Har fått mera tid att hitta tebaxs som man var innan.
Börjat läsa böcker igen , vara aktiv på mina favoforum.
Läst att man i snitt tar upp mobil och tittar minst 60 ggr per dag på social medier !
Stämmer säkert .
Hemskt att samhället blivit så.
Ska försöka även avprogrammera mig från för mycket tv tittande . Är ärlig och inser att jag inte kan hantera dessa medier utan det blir missbruk, sen gillar jag inte att staten och massa företag vet exakt vad jag gör på dessa medier och internet .
Tyvärr går det troligtvis inte att leva utanför helt .

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 09 jan 2018 15:36

Intressant, jag har ett falskt användarnamn på FB med fyra vänner. Grabbarna (22, 16), en kompis som begrep att det var jag med mitt "MVH Hans" och min frisör. Dottern (18) vägrade utan sanktioner från fadern. Jag är 56.

Facebook , twitter , snap , Kik , instagram

Jag vet vad FB och Twitter är (tack Muralgranskaren) - instagram har jag hört om. Kik och snap - ingen aning och bryr mig inte tillräckligt för att googla. Föredrar forum. Jag vet att jag är en dinosaurie, ungarna påminner mig ständigt.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 09 jan 2018 16:32

Apropos Facebook, datorer etc kan jag med visst fniss meddela att en medelstor kommun, som jag ligger i ett förtillfället lågintensivt krig med (offensiven planeras i samband med deras ansökan till en specialdomstol) slutat skicka offentliga handlingar som PDF-filer. Nu kommer de utskrivna per post. Trots att det tar längre tid, kostar mer och är allmänt barnsligt eftersom ju deras arkiv ligger som just PDF-filer.

Men det var länge sedan jag hörde talas om "arkivbeständigt" papper och dito bläck...

Jag tror jag håller med den där ministern som för tio tjugo år sedan menade att internet, det är bara en fluga som snart går över.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 09 jan 2018 17:00

AndersB skrev:
09 jan 2018 16:32
Apropos Facebook, datorer etc kan jag med visst fniss meddela att en medelstor kommun, som jag ligger i ett förtillfället lågintensivt krig med (offensiven planeras i samband med deras ansökan till en specialdomstol) slutat skicka offentliga handlingar som PDF-filer. Nu kommer de utskrivna per post. Trots att det tar längre tid, kostar mer och är allmänt barnsligt eftersom ju deras arkiv ligger som just PDF-filer.

Men det var länge sedan jag hörde talas om "arkivbeständigt" papper och dito bläck...

Jag tror jag håller med den där ministern som för tio tjugo år sedan menade att internet, det är bara en fluga som snart går över.

Har inte alla svenska kommuner ett "grönt tänk" som del av sin allmänna policy, vilket inkluderar hålla nere användandet av papper? Reta upp dem lite mer och fråga om detta kanske? Kanske en insändare från en "bekymrad medborgare"... ;)
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 09 jan 2018 20:14

Äsch, i det här fallet är det så enkelt som att de jävlas. Inför förra huvudförhandlingen hittade jag diverse papper (pdf) som resulterade i ett avslag på ansökan och bokstavligen tre miljoner konsultkronor i sjön. (Själv kostade jag bara en och annan inspirations-whisky.)

Så bor jag vid lantbrevbärarlinje. Utsläpp för att leverera breven med bilen? Hur tillverkar man elen för att skriva ut? Och jag för att scannra? Frågor frågor. Mycket miljö. Domstolen är mark- och miljöditon förresten.

Men papper är bra. Dom lägger man bara i en hög, och sedan hittar man dom, någonstans i högen. I datorn försvinner allt i ett tomt mörker som IT-gubbarna kallar "dokument". Man kan också använda papper för att skriva brev till kommunen, av det här mer oläsliga slaget och gärna på ett A0 så de får springa bort till Arkitektkopia för att scannra in det. Kan de vara barnsliga kan jag vara infantil.

Pärmar är förresten också bra. Dom kan man bläddra i. Och hitta i.

Jag hävdar fortfarande: datorer är för den late. Vi andra tänker -- först. För övrigt vet man att kidsen i skolan (hela vägen upp till disputation) lär sig mer om man antecknar för hand under lektion / föreläsning än pluttrar med tangenter. Det har något med motorisk påverkan av hjärnan att göra. Kognitivt någonting.

Vilket också är ett argument mot foliehattar.

Jag har förresten alltid undrat varför stridspiloter har foliehattar. De kan väl aldrig beundra utsikten som jag när jag flyger till Stockholm?

Skriver jag en insändare måste signaturen naturligtvis bli "pensionerad major". "Observer" eller "En som varit med förr" är så uttjatat.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 10 jan 2018 12:33

Trismegistus skrev:
09 nov 2017 21:16
Med tanke på att t.ex. LP-skivan har gjort en oväntad nyrenässans och numera nästan säljer bättre än CD-skivor så kan man ju även hoppas att dessa old-school diskussionsforum får sig ett uppsving med tiden.
Lite OT, men upptäckte häromdagen till min glädje att t o m den lokala Coop-butiken hade ett ställ med LP-skivor. Nostalgitrippen blev ännu starkare när jag såg att det fanns en hel drös gammal 80-talshårdrock; Whitesnake, Motley Crue och allt vad de hette. För ett ögonblick var jag 14 bast igen...
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 10 jan 2018 16:22

Horrocks skrev:
10 jan 2018 12:33
Trismegistus skrev:
09 nov 2017 21:16
Lite OT, men upptäckte häromdagen till min glädje att t o m den lokala Coop-butiken hade ett ställ med LP-skivor. Nostalgitrippen blev ännu starkare när jag såg att det fanns en hel drös gammal 80-talshårdrock; Whitesnake, Motley Crue och allt vad de hette. För ett ögonblick var jag 14 bast igen...
Jag gjorde samma upptäckt på EKO stormarknad kring jul. Döm om min förvåning när de i den lilla musikavdelningen vid sidan om DVD-filmerna hade ett jätteställ med inplastade LP-skivor med artister från 80-talet. Det enda hindret mot att jag i ren eufori köpte ett par plattor är det faktum att min gamla skivspelare saknar nål...

Skriv svar