Wagoners' Memorial Sledmere (East Riding of Yorkshire, GB)

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Wagoners' Memorial Sledmere (East Riding of Yorkshire, GB)

Inlägg av York » 05 mar 2018 01:44

001.jpg
I byn Sledmere, i länet East Riding of Yorkshire finns Wagoners' Memorial, ett minnesmärke för kuskar från området som tjänstgjorde i det första världskriget. Minnesmärket sticker ut mot de flesta andra monument jag sett då det ger en (intressant) illustrerad redogörelse för kuskarnas äventyr i Frankrike. Jag tror det var 2013 jag besökte och tog korten för övrigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Sykes
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagoners%27_Memorial

Wagoners Special Reserve var ett enhet inom Territorial Army som Sir Mark Sykes, 6th Baronet (baronet är en hederstitel, dock ej adelstitel, som ärvs. Den ska inte heller förväxlas med baron) fick tillstånd att upprätta 1912. Minnesmärket är designat av Sykes själv och ligger i närheten av familjehuset.

Sykes var en berest mångsysslare, vars meriter inkluderade bl a deltagande i andra Boerkriget, diplomatuppdrag samt ledamot i underhuset. Sykes-Picot-avtalet som var ett utkast till en uppdelning av det Osmanska riket efter kriget bär hans namn. Titel baronet tog han över från sin far när denne dog 1913. Sykes var närvarande vid fredskonferensen Paris 1919 men avled i februari 1919 i spanska sjukan
Mark_Sykes.jpg
Mark_Sykes.jpg (18.95 KiB) Visad 751 gånger
Wagoners Special Reserve bestod av kuskar som Sykes rekryterade bland arrendebönder och jordbruksarbetare omkring Yorkshire Wolds.
När kriget bröt ut kallades kuskarna in för tjänstgöring i Army Service Corps och the Royal Engineers. De flesta tjänstgjorde på Västfronten där de tjänstgjorde inom logistiken och transporterade mat, ammunition, och utrustning. Men en del tjänstgjorde i Italien, på makedonska fronten, och i Mellanöstern.

På momentet står följande att läsa:
https://historicengland.org.uk/listing/ ... ry/1161354
'LT. COL: SIR MARK SYKES. BART: M.P. DESIGNED THIS MONUMENT AND SET IT UP AS A REMEMBRANCE OF THE GALLANT SERVICES RENDERED IN THE GREAT WAR 1914-1919 / BY THE WAGGONER'S RESERVE A CORPS OF 1000 DRIVERS RAISED BY HIM ON THE YORKSHIRE WOLD FARMS IN THE YEAR 1912 / THOMAS SCOTT FOREMAN. CARLO MAGNONI SCULPTOR. ALFRED BARR MASON'.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Wagoners' Memorial Sledmere (East Riding of Yorkshire, GB)

Inlägg av York » 05 mar 2018 01:55

Foton av monumentet:
002.jpg
003.jpg
004.jpg
008.jpg
006.jpg
007.jpg
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Wagoners' Memorial Sledmere (East Riding of Yorkshire, GB)

Inlägg av Trismegistus » 05 mar 2018 09:02

Spännande, hembygdshistoria när den är som bäst. Känns som om de tagit inspiration av Trajanus- och Marcus Aurelius-kolonnerna i Rom.

Skriv svar