Vilken Historisk person skulle du vilja slänga på soptippen?

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Användarvisningsbild
Spågan
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Spågan » 21 maj 2007 19:58

Enligt mig har religion sällan varit till godo. Framförallt inte när den blir för dominant i människors liv.
Citat " Ta inte ut varken seger eller problem i förskott, de kommer tids nog ändå"

Användarvisningsbild
Sköld
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frivilligorg
Kontakt:

Inlägg av Sköld » 21 maj 2007 20:24

Nu måste jag försvara reliognen.

Utan Kristendomens och andra religioners budskap hur skulle våran etik se ut idag? och hur skulle Sverige och andra civiliserade länder se ut i dag?

För det finns faktist människor som tänker " Du skall behandal din nästa, så som du vill bli behandlad själv"

Sen en fråga som dök upp i huvudet, ta mig inte för att vara en höger/vänster extremist nu.

Hur skulle världen se ut ifall inte första och andra världskriget skulle skett? skulle KF finnas? Knappast. Skulle internet finnas? Knappast. Skulle ett mer civiliserat samhälle finnas? Kanske.

Utifrån det här kan man ju tänka att allt skit kanske för med sig något bra...

aja nu kanske jag har börjat kliva in i det mytomspunna OT landet

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

svar

Inlägg av lasseman69 » 21 maj 2007 20:47

Det är egentlig omöjligt att svara på hur det eller det skulle ha sett ut eller ha varit.
Men det är roligt att spekulera :japp:
Ang Martin Luther jag kunde ha tagit vem som helst egentligen.
Men personligen kan jag inte förstå hur en upplyst modern människa kan tro på på en viss religon osv.
Jag dömmer ingen för det och ingen dömmer mig för att vara ateist.
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 21 maj 2007 20:47

Sköld skrev:Nu måste jag försvara reliognen.

Utan Kristendomens och andra religioners budskap hur skulle våran etik se ut idag? och hur skulle Sverige och andra civiliserade länder se ut i dag?

För det finns faktist människor som tänker " Du skall behandal din nästa, så som du vill bli behandlad själv"
´

Instämmer. Utan religion hade visserligen många konflikter kunnat undvikas men nu pratar vi om en person i fråga och inte ett specifika ämnen och sådant. Jag är dock fortfarande nyfiken på vad lasseman verkligen menade
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 21 maj 2007 21:19

Utan Jesus och muhammed kanske moralen hos människan fortfarande sätt ut som den gjorde hos vikingarna...
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 22 maj 2007 07:03

General Pilsudski skrev:Utan Jesus och muhammed kanske moralen hos människan fortfarande sätt ut som den gjorde hos vikingarna...
Jo men holmgång var fina grejer, skämt och sido. Man kan sitta och radera olika historiska människor i evighet för man hittar hela tiden nya trådar. Om jag tagit bort han så hade inte han, den, det hänt 200 år senare etc.
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 22 maj 2007 16:29

Jamen är det inte ganska självklart att kristendomen har ändrat moralen hos västerländska personer. Fanns det tankar som älska din nästa och att döda någon alltid är ett oerhört brott i Europa innan kristendomens intåg?
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 23 maj 2007 02:27

General Pilsudski skrev:Utan Jesus och muhammed kanske moralen hos människan fortfarande sätt ut som den gjorde hos vikingarna...
Och på vilket sätt skiljer sig moralen hos vikingarna från en medeltid kristen riddare?
De tio budorden, vilka egentligen är tämligen allmänna och knappast något unikt för judendomen eller kristendomen, är tämligen självklara regler för att ett samhälle ska fungera. Stöld i norden under 800-talet var minst lika fult som stöld i Franrike under 1000-talet.
Vad gäller kärleksbudskapet kan vi bara konstatera att dess inverkan nog mer fördes på en teoretisk nivå än en rent praktisk.

Det var inte kristendomens införande som utrotade företelser som holmgångar (vilka i princip fortsatte som tourneringar eller dueller), vad som däremot utrotade dem var stärkandet av centralmakten. Våldkulturen i samhället har, även om den minskats i takt med att centralmakten tagit monopol på denna, försvunnit. Den har dessutom, ofta tämligen glatt, används av religiösa förespråkare för att motivera sina handlingar.

Snarare är det så att Kristendomens och Islams stora förtjänst är att de skapat en tillhörighet mellan en rad olika kulturer/folkslag och fått dessa att känna samhörighet (och i andra fall fientlighet).
Tanken på ett enat Europa, eller storarbiskt rike, skulle troligen - på gott och ont - aldrig fötts utan dessa två religioners spridning.

Svaret på frågan vem man skulle vilja kasta på den historiska sophögen finns förstås inte. Alla historiska personer, oavsett om de haft positiv eller negativ inverkan, har skapat den värld vi idag befinner oss i. Det skulle vara helt omöjligt att säga att världen blivit en bättre eller sämre värld utan Muhammed eller Jesus, vem vet vilka idéer som istället slagit rot?
Däremot kan väl sträcka mig till att konstatera att jag gärna avstått från artister som Basehunter, Markolio, Britanny Spears, Paris Hilton o.s.v..
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
lejonmod
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av lejonmod » 23 maj 2007 14:18

patrick05 skrev:[ Det skulle vara helt omöjligt att säga att världen blivit en bättre eller sämre värld utan Muhammed eller Jesus, vem vet vilka idéer som istället slagit rot?.
Men utan 54orna, Tom Turesson och ”Lill-Hinken” Holmberg, Peter Gerhardsson skulle väll ändå världen vara tråkiga
Ungdomen vet inte vad Hertzöga och motgång är.

Användarvisningsbild
Spågan
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Spågan » 23 maj 2007 20:36

Håller helt med dig patrick05. Kristendom mm är orsak till minst lika många onda saker som något annat. Och jag anser inte heller att vi i stora delar av västvärlden är vad man kallar kristna. Visst vi tillhör kristemdomen, men en stor del av befolkningen är inte direkt troende.
Precis som att Islam i vissa tolkningar kommer att minska. Bla stening, förtrycket över kvinnor samt att gifta bort sina döttrar vid 9 års ålder, ser inte jag hur det passar in i ett riktigt demokratiskt och modernt samhälle. De har bara lyckats hålla kvar sin tro längre än oss.
Citat " Ta inte ut varken seger eller problem i förskott, de kommer tids nog ändå"

FAZ
Avstängd
Avstängd
Från: Västra Götaland

Inlägg av FAZ » 24 jun 2007 13:08

Jag tycker att religioner lett till mycket ont titta på korstågen där mycket folk dödades på grund av sin religion!

Användarvisningsbild
Sporre
Pensionerad
Pensionerad
Militär Grundutb: Vapenvägrare
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Sporre » 10 jul 2007 15:48

Karl Marx, Lenin å Stalin... Även Mao

Användarvisningsbild
harreX
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av harreX » 09 dec 2007 11:55

Sporre varför nämner du enbart kommunistiska ledare? Tycker du inte Hitler Mousolini (stavning?) med flera också passar in?

Men om man säger att religion har legat till grunden till måna krig, kan man inte då säga att pengar också har gjort det?
De flesta krig har ju en ekonomisk baktanke och jag tror att få krig enbart har haft religion som syfte.
Jag fattar ju själv att pengar är nödvändiga för ett samhälle att fungera men var inte kyrkan också det från 1100-talet och framåt?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av matte_a » 09 dec 2007 12:24

Sköld skrev:Nu skiljer jag mig lite ur mängden och drar till med Gavrilio Princip och Svarta handens andra medlemmar, jag menar ju då att inte bara hans mord på Kronprins Frans Ferdinand ledde till ett världskrig utan två. Utan kaosen i Weimar republiken skulle Hitler aldrig fått makten.

Självklart håller jag med om Hitler och Stalin och diverse andra idioter.
Tanken är god men de flesta historiker är överens om att ett europeiskt storkrig hade brutit ut med eller utan mordet på Franz Ferdinand. Så även om detta krig hade börjat 1916 eller 1919 så hade det förmodligen resulterat i samma kaos som Det stora kriget nu lämnade efter sig.

Och ontopic så håller jag nog med de flesta när jag menar att Hitler, Stalin, Pol Pot och liknande illgärningsmän hade världen klarat sig bra utan.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 09 dec 2007 21:46

harreX skrev:Men om man säger att religion har legat till grunden till måna krig, kan man inte då säga att pengar också har gjort det?
De flesta krig har ju en ekonomisk baktanke och jag tror att få krig enbart har haft religion som syfte.
Jag fattar ju själv att pengar är nödvändiga för ett samhälle att fungera men var inte kyrkan också det från 1100-talet och framåt?
Men nu är pengar/religion inte en person, så tyvärr så är det ett icke-godkänt val. ;)
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Skriv svar