Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Här diskuteras och analyseras det första världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 mar 2004 15:05
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av McCoy » 30 apr 2006 21:58

Här kan ni eftersom fylla på med kort intormation om de olika flygplanen som användes under Det Stora Kriget.

Använd mallen här under!

Namn

Tillverkare:
Typ:
Besättning:
Längd:
Vingbredd:
Höjd:
Vikt:
Motor:
Prestanda:
Aktionsradie:
Tjänstehöjd:
Beväpning:

Och några rader med fakta om flygplanet i fråga.

Observera att ni inte glömmer bort att posta minst en bild av flygplanet i fråga.

Glöm ej heller bort källanvisningar till faktan är ni snälla.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Vertikaal
Vila i Frid
Vila i Frid
Inlägg: 306
Blev medlem: 10 aug 2004 19:30
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Vertikaal » 25 mar 2007 20:07

Rumpler Taube


Den bräckliga, fågellika Rumpler Taube ("duvan), som först byggdes 1910, var redan något av en antikvitet 1914. Icke desto mindre använde tyskar och österrikare den som sitt främsta spaningsplan under de första krigsmånaderna. Ett sådant flög till och med över Paris och släppte ned bomber och flygblad. På östfronten spelade Taube en viktig roll under striderna vid Tannenberg, där den gav information om de ryska arméernas rörelser. I Galizien med dess större avstånd var den mindre effektiv då den maximala flygtiden bara var fyra timmar. Den var också sårbar för eld från marken. År 1915 degaraderades Taube till utbildningsplan för piloter.

Bemanning: 2
Längd: 9 m
Vingspann: 14.3 m
Höjd: 3.2 m
Vikt: 650 kg
Motor: 4-cylindrig Argus eller 6-cylindrig Mercedes typ E4F
Maxhastighet: 100 km/h
Räckvidd: 140 km
Vapen: Pistoler och Gevär, samt bomber som släpptes för hand.
Senast redigerad av 2 Element_Five, redigerad totalt 21 gång.
Anledning: Fixade till bildlänken
Thomas Karlström

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 19 dec 2007 23:57

Fokker Dr.I

Tillverkare: Ritad av Reinhold Platz och tillverad av Fokker-Flugzeugwerke.
Typ: Jaktplan
Besättning: 1
Längd: 5,77 m
Vingbredd: 7,20 m
Höjd: 2,95 m
Vikt: 406 kg tom och 586 kg med laddade vapen.
Motor: 1 styck Oberursel Ur.II 9-cylinders motor på 110 hästar
Prestanda: Högsta hastighet, 185 km/h
Aktionsradie: ungefär 300 km
Tjänstehöjd: Som mest 6100 m
Beväpning: 2 styck 7.92 mm LMG 08/15 kulsprutor.

Premiärflög i juli 1917 och tillverkades i 320 exemplar men har trots sitt lilla antal fått symbolisera jaktflyget under Det stora kriget. Dr. I blev snabbt en favorit bland de tyska jaktpiloterna som uppskattande dess snabbhet och förmåga att stiga och ess som till exempel Röde Baronen ansåg att det var det absolut bästa jaktplanet i världen då det var både snabbt och stabilt.

Nackdelarna med Dr. I var att vingarna lätt knäcktes samt att den var fruktansvärt svår att landa då sikten framåt vid landningen var i princip lika med noll.
Bilagor
images.jpg
images.jpg (2.42 KiB) Visad 5698 gånger
images1.jpg
images1.jpg (1.97 KiB) Visad 5699 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 00:40

Gotha G

Tillverkare: Ritad av Oskar Ursinus och Hans Burkhard, tillverkad av Gothaer Waggonfabrik AG
Typ: Tungt bombplan
Besättning: 3
Längd: 12,40 m
Vingbredd: 23,70 m
Höjd: 4,5 m
Vikt: 2740 kg tom och maxvikten låg på 3967 kg
Motor: 2 stycken Mercedes D.IVa, på 260 hästar vardera
Prestanda: Högsta hastighet 140 km/h
Aktionsradie: 840 km
Tjänstehöjd: Maxhöjd 6500 m
Beväpning: 2 eller 3 7.92 mm LMG 14 kulsprutor

Gothabombaren var det flygplan som inledde 1900-talets bombningar av civila mål när det sattes in över brittiska städer. Bland dessa utförde 18 Gothas den första bombningen av London i dagsljus, detta inträffade den 13 juni 1917. 162 personer dog och 432 skadades, det som gjorde denna räd ökänd (förutom att det var den första) var att tyskarna råkade få in ett antal direktträffar på ett dagis där 46 barn dog omedelbart. Under denna bombräd sköts inga Gothas ner men ju längre bombkampanjen pågick desto bättre blev britterna på att försvara sig och i den sista räden i maj 1918 förlorade tyskarna 7 av de 38 plan som sattes in. Efter denna massaker upphörde bombningarna av brittiska städer. Totalt utfördes 22 räder med Gothabombare och de totala förlusterna uppgick till 61 plan. Dessa siffror kan låta barnsligt låga för dem som studerat WW2 men för sin tid var Gothabombaren ett fruktat vapen.
images1.jpg
images1.jpg (1.89 KiB) Visad 5687 gånger
images.jpg
images.jpg (2.18 KiB) Visad 5687 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 13:03

Sopwith Camel

Tillverkare: Sopwith Aviation Company
Typ: Dubbeldäckat jaktplan
Besättning: 1
Längd: 5,70 m
Vingbredd: 8,53 m
Höjd: 2,59 m
Vikt: 429 kg tom och 660 kg med laddade vapen
Motor: 1 styck Clerget 9B om 130 hästkrafter
Prestanda: Maxfart 185 km/h
Aktionsradie: 485 km
Tjänstehöjd: Max 6400 m
Beväpning: 2 st .303 Vickers kulsprutor

Prototypen av Sopwith Camel flög för första gången i december 1916 och kom i tjänst under andra halvan av 1917. Det var ett mycket populärt plan bland de allierade flygarna på grund av sin stabilitet och stora manöverförmåga. Totalt tillverkades 5500 av Sopwith Camel och flygplanstypen har blivit en ikon för det brittiska jaktflyget under Det stora kriget på samma sätt som Supermarine Spritfire blev det under det andra världskriget. Under kriget registrerades Sopwith Camel för 1294 nedskjutna fiendeplan och blev i och med detta det mest framgångsrika allierade jaktplanet under kriget.
images.jpg
images.jpg (3.33 KiB) Visad 5641 gånger
images1.jpg
images1.jpg (4.45 KiB) Visad 5641 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 23:20

Nieuport 11

Land: Frankrike
Tillverkare: Nieuport
Typ: Jaktplan
Besättning: 1
Längd: 5,64 m
Vingbredd: 7,52 m
Höjd: 2,4 m
Vikt: 320 kg tom och 480 kg stridsladdad
Motor: 1 st Le Rhone om 80 hästkrafter
Prestanda: Maxfart 167 km/h
Tjänstehöjd: Max 5300 m
Beväpning: 1 st Hotchkiss- eller Lewiskulspruta

Nieuport 11 introducerades i januari 1916 och blev räddningen för de allierades flygvapen. Under större delen av 1915 hade den så kallade "Fokkerplågan" härjat västfronten när bland annat de överlägsna Fokker Eindecker skjutit ner mängder av allierade piloter. Med Nieuport 11 utjämnades kampen avsevärt och trots att Nieuport 11 bara var i tjänst fram till mars så har den gått till historien som ett av de viktigare jaktplanen under Det stora kriget.
images.jpg
images.jpg (4.07 KiB) Visad 5620 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 20 dec 2007 23:30

Nieuport 17

Land: Frankrike
Tillverkare: Nieuport
Typ: Jaktplan
Besättning: 1
Längd: 5,8 m
Vingbredd: 8,2 m
Höjd: 2,4 m
Vikt: 375 kg tom och 560 kg stridsladdad
Motor: 1 st Le Rhône 9J om 110 hästkrafter
Prestanda: Maxfart 164 km/h
Aktionsradie: 249 km
Tjänstehöjd: Maxhöjd 5300 m
Beväpning: 1 st Vickers eller Lewiskulspruta

Nieuport 17 flög för första gången i januari 1916 och var ute på förband redan i mars samma år vilket är ett bra exempel på den enorma fart det var på utvecklingen av flygplan under kriget. Den ersatte Nieuport 11 och var i tjänst under hela 1916 vilket visar vilket fantastiskt jaktplan Nieuport 17 var. Den ersattes sedan av Nieuport 24 och 27 som var vidareutvecklingar på samma koncept. Tyskarna kopierade också Nieuport 17 och i tysk tjänst hette planet Siemens-Schuckert D.I.
images.jpg
images.jpg (20.84 KiB) Visad 5615 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 06 jan 2008 01:01

Fokker E.III

Land: Tyskland
Tillverkare: Ritad av Anthony Fokker och tillverkad av Fokker
Typ: Jaktplan
Besättning: 1
Längd: 7,3 m
Vingbredd: 10 m
Höjd: 2,49 m
Vikt: 349 kg stridsladdad
Motor: 1st Oberursel U.I 9-cylinders luftkyld motor om 100 hästkrafter
Prestanda: maxfart 150 km/h
Aktionsradie: 360 km
Tjänstehöjd: 3600 m
Beväpning: 1 st 7.92 mm MG 08 kulspruta

Fokker E.III är den tredje av fem modeller som går under det gemensamma namnet Fokker Eindecker. Detta plan som lanserades i april 1915 var det första flygplanet som var byggt exklusivt som ett jaktplan. Det var stabilt, snabbt och sist men absolut inte minst så var Fokker Eindecker det första flygplanet med en synkroniserad kulspruta. Den kunde alltså skjuta genom propellerbladen utan att skjuta sönder den som man gjort tidigare. Allt detta lade grunden till vad som i nästan ett år skulle kallas för Fokkerplågan. Från april 1915 till januari 1916 härjade tyskarna i sina Fokker Eindecker vilt i de allierade flygförbanden och till slut började till och med de allierade piloterna att kalla sig själva för Fokkermat (Fokker fodder på engelska vilket är en ordvits på infanteriets Cannon fodder). Tidiga tyska ess så som Boelcke och Immelman utförde merparten av sina nedskjutningar i Eindeckers och tilldelades båda Pour Le Merité under sin tid i dessa plan. När så den franska Nieuport 11 kom i början av 1916 var Eindeckers storhetstid över och många av piloterna skulle senare under kriget nostalgiskt tänka tillbaka på den tiden då de var härskare över västfrontens luftspann.
fokker.jpg
fokker.jpg (45.73 KiB) Visad 5573 gånger
flyg1.jpg
flyg1.jpg (22.8 KiB) Visad 5573 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Inlägg: 8615
Blev medlem: 06 mar 2004 03:41
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Halland
Kontakt:

Re: Grundfakta: Flygplan under Det Stora Kriget

Inlägg av matte_a » 29 jun 2009 15:32

Zeppelin-Staaken R.VI

Tillverkare: Zeppelin-Staaken
Typ: Riesenflugzeug (tungt bombflygplan eller ett så kallat R-plan till skillnad från de mindre G-bombplanen)
Besättning: 7
Längd: 22,1 m
Vingbredd: 42,2 m
Höjd: 6,3 m
Vikt: 7921 kg tom och 11848 kg fullastad
Motor: 4 st Mercedes D.IVa om 260 hästkrafter vadera
Prestanda: 135 km/h
Aktionsradie: 800 km
Tjänstehöjd: 4320 m
Beväpning: 5 st kulsprutor av olika modell och montage samt ungefär 2000 kg bomblast

I september 1914 började planerna för de så kallade R-planen ta form och tanken var att de skulle bli större och ha kapacitet för mer last än de mindre G-planen (till exempel Gotha). Till skillnad från den tidens jaktflygplan som kunde från prototyp till fullskalig produktion på ett par månader drog utvecklingen av Zeppelin-Staaken ut på tiden och först i juni 1917 levererades de första exemplaren till frontförbanden. Eftersom endast 13 Zeppelin-Staaken leverades till stridande förband är dess operationshistoria något begränsad men den användes främst till rena terrorangrepp, i första hand mot London (11 räder) men även Paris fick sin beskärda del (4 räder). Av de 13 planen sköts 4 ner och 6 stycken förstördes i olyckor.
Bilagor
Zeppelin-Staaken_R.VI.jpg
Zeppelin-Staaken_R.VI.jpg (8.31 KiB) Visad 5424 gånger
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst