Wikileaks, sanningen svider

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 sep 2011 12:03

Majoren skrev:Det var inga små krav Du ställer... :chock: Är Vietnamkriget över? Vann vi? :skratt:
"I have a dream..."
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 05 sep 2011 12:15

Majoren skrev:Ägarförhållandena är ju ganska ointressanta,
Nej, ytterst så är det ägarna som styr, dessa tar i första hand kommersiella hänsyn och tillåter säkerligen ingen dold agenda ifrån några "kulturmarxister".
när en majoritet av journalisterna (och redaktörerna) bekänner sig åt vänster
Journalisterna, ja, men redaktörerna, knappast.
Samtidigt visar ju all empiri att folk normalt inte läser ledarsidor i någon större omfattning
Vilken "empiri" då?

I den högertidning jag själv läser så serveras en hel del debattartiklar och andra "alternativa ledarsidor" bredvid själva ledarna. Det är ibland svårt att skilja på vad som är vad.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 sep 2011 12:42

Värst vad svenska tidningar blev intressanta i WikiLeaks-tråden när det faktiskt dök upp bevis för att talibanerna inte bara är kapabla att läsa läckta dokument, utan även gör det för att terrorisera civila afghaner...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 05 sep 2011 13:59

Kilroy was Here! skrev:Värst vad svenska tidningar blev intressanta i WikiLeaks-tråden när det faktiskt dök upp bevis för att talibanerna inte bara är kapabla att läsa läckta dokument, utan även gör det för att terrorisera civila afghaner...
Bevis? Visst om du vill tro det. Bara för att bemöta ett av dina så kallade bevis.
Wikileaks Likely Has Nothing To Do With Tribal Leader Deaths
Though the powers that be would have you believe that Wikileaks and their recent document release are to blame for a recent rash of tribal leader killings in Afghanistan, on closer look it seems highly unlikely that the two have anything to do with one another. One can read in Newsweek or in The New York Post that:

the Taliban has already begun to retaliate against Afghan collaborators named in more than 90,000 secret U.S. files released by a whistleblower website

and how...

over the weekend one tribal elder, Khalifa Abdullah, who the Taliban believed had been in close contact with the Americans, was taken from his home in Monar village, in Kandahar province’s embattled Arghandab district, and executed by insurgent gunmen.

What isn't made clear, and probably for very good reason, is what the execution has to do with the Wikileaks documents. I found another article which sort of filled in the details that Newsweek and The New York Post chose to leave out.

In an article originally from Asia World News (tyvärr en död länk för tillfället) that I found on Earthtimes, some added details are given around the events. Wikileaks however is never mentioned in the article. Were the events simply lifted and blamed on Wikileaks to fit the propaganda purposes of the Pentagon? Perhaps. But there is more. It is hard to imagine how the deaths could be connected to Wikileaks for two reasons. The Wikileaks documents came out on Sunday, the 25th of July. According to the article:

70 tribal elders in Panwayi district had received death threats unless they leave the country within five days.

The tribal leader, Khalifa Abdullah, who was recently killed, and mentioned in Newsweek as being a result of Wikileaks, was killed on Friday. Assuming they did give him five days, that would mean the same day Wikileaks released their material the Taliban was in a position to scourge through it all in english and find his name and issue the letters and have them arrive the same day so that the leaders would have their five days before the killing would begin. Not satisfied? There's still more...

At the very end of the article which doesn't mention Wikileaks at all, another more logical reason is given for the murders:

NATO said earlier this month that Taliban chief Mullah Omar had sent to his followers a list of tribal leaders to kill.

A month ago? What can that possibly have to do with the Wikileaks Afghan Diary?
If you wish you can also read another article from more than a month ago which talks of the Taliban assassinations as an ongoing event in the region way before Wikileaks was even making news.
It seems obvious to me that the Pentagon and their propaganda artists in the mainstream media have done a bit of cut and paste to make this suddenly all the fault of Wikileaks. Nice smear campaign.
http://ofgoatsandmen.blogspot.com/2010/ ... -with.html

Det är en tyvärr en väldigt lång text, men den är svår att plocka ner i mindre bitar. I korthet säger den dock att mördandet av byäldre hade påbörjats innan de senaste wikileaksdokumenten släpptes, och att för att wikileaks dokumenten skulle ha drabbat just den namngivne Kalifah Abdullah, så skulle talibanerna varit tvungna att gå igenom alla dokument, identifiera de som skall dödas, utfärda ett ultimatum och få det levererat i brevform på mindre än ett dygn, om de nu skulle få en frist på 5 dagar (något som hävdas i en tyvärr död länk, men även i någon eller några av Kilroys länkar).

Artikel avslutas med att NATO skall ha sagt att talibanledaren Mullah Omar redan tidigare i månaden skall ha sänt ut en lista med stamledare som skulle mördas. Det vill säga innan wikileaksdokumeneten släpptes. Talibanerna har mördat byledare under lång tid, så varför skulle nu helt plötsligt morden vara direkt knutna till wikileaksdokument när de de klarade sig utan dem förut?
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Wikileaks, sanningen svider

Inlägg av York » 05 sep 2011 14:33

Man ser det man vill se många gånger. Har man bestämt sig för att svensk media är "vänster" så kommer man notera allt man associerar som "vänster" i media medan man inte noterar det motsatta i samma grad. Samma grundprincip som med alla förutfattade meningar där man "tror", "vet" eller "anser".

Upplevd verklighet är inte alltid det samma som sann verklighet.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 sep 2011 14:33

Allt jag kan säga är att författaren till ditt citerade stycke uppenbarligen gör sitt bästa för att misstolka artiklar som talar emot honom. Angående den nämnda byäldsten står det inte i någon artikel att han skulle ha mottagit ett dödshot innan han blev mördad. Artiklarna som nämner dödshoten är skrivna i Augusti, ett bra tag efter det att WikiLeaks släppte, och "slarvade" till det med sina första läckta dokument om Afghanistan, i den 25:e Juli. Att talibanerna har mördat folk innan WikiLeaks offentliggjorde läckta dokument betyder inte att WikiLeaks dokument omöjligen kan ha någonting att göra med mord utförda av talibanerna efter läckorna. Att dessutom talibanerna själva har uppgett att de går igenom WikiLeaks dokument borde vara den sista spiken i kistan som innehåller argumentet som går ut på att talibanerna inte har något intresse av att läsa var deras måltavlor bor och heter.

Bloggaren verkar driva en sämre och värre "smear campaign" än den han anklagar Pentagon för att driva.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 05 sep 2011 14:55

Kilroy was Here! skrev:Angående den nämnda byäldsten står det inte i någon artikel att han skulle ha mottagit ett dödshot innan han blev mördad.
Dina artiklar är inte direkt fulla av datum och detaljer heller, utan man drar stora växlar på väldig få fakta. Till exempel så har man letat reda på att byäldstens namn inte ens finns med i dokumenten (därmed inte sagt att det finns andra sätt att identifiera människor på, men det sår tvivel).
Kilroy was Here! skrev: Artiklarna som nämner dödshoten är skrivna i Augusti, ett bra tag efter det att WikiLeaks släppte, och "slarvade" till det med sina första läckta dokument om Afghanistan, i den 25:e Juli.
Då läser du slarvigt eftersom en av dem var daterad till den 16 juni, 2010. Annars kan jag alltid ta fram den här - http://www.monstersandcritics.com/news/ ... ibal-chief - från den 15 juli, 2010.
Kilroy was Here! skrev: Att dessutom talibanerna själva har uppgett att de går igenom WikiLeaks dokument borde vara den sista spiken i kistan som innehåller argumentet som går ut på att talibanerna inte har något intresse av att läsa var deras måltavlor bor och heter.
Tomas Quicks bekännelser har ju visat sig vara vattentäta, eller hur? Talibanerna (och andra terror- och brottsorganisationer) har erkänt och sagt saker som inte stämmer förut, allt för att sprida desinformation och, som det nu verkar funka riktigt bra för, att sprida misstro och missämja inom motståndarlägret.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 sep 2011 17:49

Jag har gått igenom alla artiklar jag länkade till två gånger om för att vara säker, och ingen av dem är daterad till den 16:e Juni 2010. Vad m&c:s artikel hade att göra med det hela förstår jag inte. Den handlar om hur talibanerna mördat en helt annan civil afghan vid ett annat tillfälle.

Varför skulle talibanerna, när de med några få sökord snabbt kan få fram information som i vanliga fall skulle ta veckor i gynnsamma fall, välja att avstå från det och istället ljuga om att dem ändå gör det för "att sprida misstro och missämja inom motståndarlägret"? En lögn om att dem går igenom WikiLeaks i jakt på måltavlor är inte direkt ett My Lai-moment.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 05 sep 2011 18:08

Lansen skrev:
Majoren skrev:Ägarförhållandena är ju ganska ointressanta,
Nej, ytterst så är det ägarna som styr, dessa tar i första hand kommersiella hänsyn och tillåter säkerligen ingen dold agenda ifrån några "kulturmarxister".
Jag tror det räcker att peka på hur kultursidan på DN ser ut (eller Aftonbladets, för att ta ett mer utrerat exempel) för att falsifiera utt sådant uttalande. Eller har Bonnier/Schipstedt gått och blivit radikala av ren senilitet?

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 05 sep 2011 18:26

York skrev:Man ser det man vill se många gånger. Har man bestämt sig för att svensk media är "vänster" så kommer man notera allt man associerar som "vänster" i media medan man inte noterar det motsatta i samma grad. Samma grundprincip som med alla förutfattade meningar där man "tror", "vet" eller "anser".

Upplevd verklighet är inte alltid det samma som sann verklighet.
Just nu tycks det vara just högsta postmoderna mode att just anse det upplevda som det sanna. :skratt: Jag delar inte denna fäblesse, inte heller den som säger att alla utsagor är lika sanna.

Det finns sedan 1970-talet undersökningar som dels 1) undersöker de politiska sympatierna hos journalister, dels 2) mäter hur dessa sympatier slår igenom vid nyhetsrapportering inför riksdagsvalen.
I båda fallen visar det sig att vänsteråsikter är överrepresenterade. När det gäller journalisternas sympatier är tendensen en glidning från vpk mot grön/vänster, och riksdagsvalsrapporteringen en svag glidning mot mitten (dvs jämvikt). Fortfarande vänster, således, men anpassliga.
Detta är ingen "åsikt" jag har, det är resultatet av forskningsrapporter från svenska universitet. Från en institution som fortfarande inte anser alla utsagor lika sanna, får man väl tillägga.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Battler » 05 sep 2011 18:56

Det lutar kraftigt åt vänster bland journalistkåren:
*Journalistkårens egna sympatier går inte heller att ignorera. Professor Kent Asp visade i Journalistkårens partisympatier 2006 att 67 procent sympatiserar med de rödgröna – nästan var fjärde med MP.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/heidi ... -visa.html
Journalistkårens partisympatier (2006), visade det sig att den var till stor del grön. Hela 23 procent, alltså nästan var fjärde journalist, angav Miljöpartiet som bästa parti. Det motsvarade vid mättillfället en överrepresentation på närmare 400 procent.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar ... 989981.svd

Kanske därför rapporteringen var så fokuserad på kärnkraftshaveriet vid Fukushima, när det rapporterades om jordbävningskatastrofen i Japan.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 05 sep 2011 19:03

Kilroy was Here! skrev:Jag har gått igenom alla artiklar jag länkade till två gånger om för att vara säker, och ingen av dem är daterad till den 16:e Juni 2010. Vad m&c:s artikel hade att göra med det hela förstår jag inte. Den handlar om hur talibanerna mördat en helt annan civil afghan vid ett annat tillfälle.
Ok, jag trodde du hänvisade till de artiklar jag använde, missuppfattning från min sida. Den andra artikel hör hemma där därför att den påvisar att Talibanerna inte behöver leta igenom massvis av wikileaksdokument för att mörda folk. Att det också pågick i lite större skala kan man se i detta citat från artikeln;
'Mullah Omar sent to his followers a list of Afghans he wants killed,' the NATO statement said, citing information provided by US Special Forces in the area. 'Mohammad was number three on that list. That's why he was killed.'
Kilroy was Here! skrev: Varför skulle talibanerna, när de med några få sökord snabbt kan få fram information som i vanliga fall skulle ta veckor i gynnsamma fall, välja att avstå från det och istället ljuga om att dem ändå gör det för "att sprida misstro och missämja inom motståndarlägret"? En lögn om att dem går igenom WikiLeaks i jakt på måltavlor är inte direkt ett My Lai-moment.
Om de genom att bara kontakta några journalister kan förstöra flera års PR-arbete från USA:s och deras allierades sida, och egentligen inte lyfta ett finger, så tror jag nog att de gör det. Troligtvis går de igenom dokumenten, men hittills finns det inga bevis för att de utnyttjat den till att söka upp och mörda de som samarbetat med USA och allierade. För, som jag redan sagt, det klarade de av alldeles gallant innan wikileaksdokumenten släpptes.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 05 sep 2011 19:10

Majoren skrev:Jag tror det räcker att peka på hur kultursidan på DN ser ut
Ja och hur ser den ut? Ett hem för kulturmarxister och kommunister?

Utsagorna om att större delen av vår media är vänstervriden kommer oftas från dem som anser större delen av den svenska borgeligheten är "vänster".

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 05 sep 2011 19:14

Battler skrev:Kanske därför rapporteringen var så fokuserad på kärnkraftshaveriet vid Fukushima, när det rapporterades om jordbävningskatastrofen i Japan.
Så kärnkraftshaveriet skulle vara ointressant om man inte är miljöpartist?

Vad jag har läst så har kärnkraftsolyckan varit omskrivet i i stort sett all media världen över och det beror knappast på någon konspiration ifrån miljöintresserade journalister.

Edit. Sen skulle jag vilja lägga till att kärnkraftsmotstånd har en mycket lång historia inom den svenska högern. Centerpartiet upprätthöll länge ett hårdnackat motstånd mot kärnkraften och en borgelig regering sprack till följd av detta. Det är allt för enkelt att påstå att skepsis mot kärnkraften är en vänstergrej.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Battler » 05 sep 2011 19:49

Lansen skrev:Så kärnkraftshaveriet skulle vara ointressant om man inte är miljöpartist?

Vad jag har läst så har kärnkraftsolyckan varit omskrivet i i stort sett all media världen över och det beror knappast på någon konspiration ifrån miljöintresserade journalister.
Rapporteringen från Fukushima tog överhanden, vissa dagar var rapporteringen från kärnkraftverket dominerande och jordbävningskatastrofen kom andra hand. Det dog runt 20.000 och knappt 6000 skadades i jordbävningen med efterföljande tsunami. Antal döda vid Fukushima var om jag minns rätt 2-3 stycken.

Skriv svar