Wikileaks, sanningen svider

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Wikileaks, sanningen svider

Inlägg av BRPedersen » 31 jan 2012 15:46

Nu när Pfc Bradley Mannings sak varit uppe i rätten så har akterna blivit offentliga och därmed har kunnigt folk kunnat gå igenom dem för att finna stöd för Manning. En del saker har man hittat.

1. Manning skall ha loggat in på sitt datorkonto en dag efter det att han blivit arresterad.
2. Manning skall ha gått in och tittat på hemlig information i över ett år, när han bara varit i Irak sex månader.
3. Inga av datorerna var lösenordsskyddade, och vittnen har angivit att en av datorerna som används som bevis mot Manning var en som han normalt inte använde.
http://www.globalresearch.ca/index.php? ... &aid=28937

Det finns ett par till på samma sida, och jag skulle tro att det man kommer att hitta fler brister i åtalet.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 01 feb 2012 10:23

Till skillnad från andra håll i världen, OCH till skillnad från vad hans anhängare hävdat, får Pfc Manning en rättslig prövning av sitt fall. Där kan bevisen redovoisas och värderas av domstolen under av lag - inte individer/makthavare - reglerade former. Så´n tur för honom.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 01 feb 2012 13:33

Majoren skrev:Till skillnad från andra håll i världen, OCH till skillnad från vad hans anhängare hävdat, får Pfc Manning en rättslig prövning av sitt fall. Där kan bevisen redovoisas och värderas av domstolen under av lag - inte individer/makthavare - reglerade former. Så´n tur för honom.
Pfc Bradley Manning har suttit arresterad och i huvudsak isolerad sedan den 27 Maj 2010. Den 26 December 2011 hölls den så kallade 'section 32' hörningen, där man skall bestämma om målet ens ska gå till rättegång. Det vill säga i över ett och ett halv år satt Manning inspärrad utan att ens få reda på anklagelsepunkterna mot honom, för dessa och alla bevis har varit hemligstämplade. En stor del av bevisen är fortfarande hemliga för de som skall bygga upp hans försvar. Under tiden som Manning suttit fängslad har han utsatts för vad som i många fall kan kallas för tortyr. Han har väckts så ofta som en gång varje halvtimma hela natten igenom (faktiskt dygnet runt), han har inte fått sova med ansiktet vänt så att fångvaktarna inte såg det (det vill säga med ansiktet vänt från dörren), han har tvingats att sova i en bjärt upplyst cell (ingen mood light där inte) och han har tvingats till långa tider av (ofrivillig) nakenhet. Den FN-tjänsteman som skickats till Manning för att se hur han mår har inte fått träffa honom oövervakat. Allt detta kritiseras USA för av FN, men USA anser inte ha gjort några fel, för man har bara utsatt honom för så kallad 'stressbehandling' (på samma sätt som man gjorde mot fångarna på Guantanamo), och hävdade att man var tvungen att övervaka honom ständigt på grund av att han skulle vara självmordsbenägen, något som det finns noll belägg för.

Märk väl att man ännu inte bestämt sig för om och för vad Manning skall åtalas för. Så skall det inte gå till i en demokrati.

Visst vilken tur han har, han måste sitta och jubla i sin cell att han var amerikansk medborgare, då slapp han i alla fall att skickas till Syrien eller något annat land som till och med är mindre nogräknade när det kommer till tortyr än USA för att förhöras.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Fjällhög
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av Fjällhög » 11 jul 2012 16:14

Jag vet inte var sanningen ligger, men jag kan säga att de delar av Wikileaks som har att göra med NATO, EU, västvärlden och kritik därav får stort stöd och mycket tid i rysk media.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 15 jul 2012 13:22

DN.se
Fallet Manning synas igen
Spoiler:
En militärdomstol i Fort Meade i USA ska på måndagen än en gång gå igenom bevismaterialet mot Bradley Manning, den unge militär som anklagas för att ha läckt hemligstämplade dokument till Wikileaks.

Åtalspunkten om att ha hjälpt fienden måste förtydligas — allt annat vore att behandla en amerikansk soldat sämre än en terrorist, anser hans försvarare. I terrormål måste det kunna bevisas att brottet utförts "medvetet och avsiktligt", påpekar advokaten enligt The Guardian.

Bradley Manning treated more harshly than a terrorist, lawyer argues
http://www.guardian.co.uk/world/2012/ju ... terrorists
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Fjällhög
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av Fjällhög » 31 jul 2012 02:32

Det ger väsentligt mer mening att bokföra opiumodling än informatörer. Mycket klumpig hantering av info som du tydligen sätter tillit till. Betyder det att du har förtroende för övrig Wikiinfo också?
Det är inte hemligstämplat att Nato slagit ihjäl fler oskyldiga civila i jakten på fantasi massförstörelsevapen än antalet som dog i Hiroshima. Det är bara hysch-hysch att diskutera detaljer.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 23 aug 2012 02:18

Cirkus Assange rullar vidare, som alla känner till fick till slut Julian Assange asyl i Ecquador, som nu genast samlat ihop sig en rad vänsterinriktade regimer i Sydamerika för att dels stödja deras beslut, dels spy galla över USA och Europa i allmänhet, och Sverige i synnerhet. Samtidigt som denna del av farsen lever sitt egna liv, och där Assange nu i praktiken förvandlats till en liten spelbricka som används för att trumma fram bilden av Ecquador som yttrandefrihetens vita riddare, så fortgår stilleståndet i London.
Här befinner sig nu Assange på Ecquadors ambassad, utan möjlighet att ta sig någonstans, samtidigt som britterna lovar att han ska gripas och utlämnas så fort han stiger utanför ambassadens dörrar. De brittiska myndigheterna har konstaterat att de inte kommer ackreditera Assange som diplomat, något som Ecquador hotat med att göra för att ge honom diplomatisk immunitet.
Och som om denna fars inte var nog, sitter representanter för det svenska rättsväsendet i Stockholm och väntar på att Assange ska utlämnas så att han kan förhöras om två påstådda sexuella övergrepp (alt. våldtäkt) han ska ha begått under sin vistelse i Sverige.

Det är inte speciellt enkelt att hålla sig up-to-date med alla händelser i denna, näst intill obegripliga soppa som detta nu blivit. Vore det inte för att själva processen kostat skattebetalarna i såväl Storbritannien som Sverige stora summor pengar, så skulle kunna se det humoristiska i det hela. Just nu känns dock hela affären fruktansvärt tragisk, där det är uppenbart att det inte längre handlar om Wikileaks, dess grundare eller de två svenska tjejer som påstår sig blivit utsatta för sexuella övergrepp.
Hela affären ställer en mängd frågor, varför är det svenska rättsväsendet så fruktansvärt mån om att Assange ska förhöras, och att man mig veterligen inte gått till liknande processer för att få folk utlämnade. En annan fråga är förstås vad Assange tänkte med (svara inte), när han enligt sig själv är en av världens mest eftersökta män och ständigt oroad över sin säkerhet, när han hoppade i säng med två tjejer? Även om de uttalanden som gjorts om Assange av f.d. kollegor ska tas för vad de är, verkar det inte varit första gången (och troligen inte heller sista gången), han nyttjat sitt kändisskap för att få rumla om i sänghalmen.
Det ställer också frågor runt det brittiska rättsväsendet, som fick stark kritik för att 1998 inte utvisade Pinochet, som då återfanns i London för att få medicinsk vård, pysslar med. Pinochet undkom utvisning till Spanien, där han hotades med åtal för mordet på spanska medborgare under hans tid som dikator. Samtidigt kan man väl bara konstatera att britterna, oavsett hur de gjort, hamnat i en ytterst prekär situation där man i praktiken inte kan vinna. Utvisas han blir det bråk, utvisar man honom inte blir det ännu mer bråk...
Vad gäller Ecquadors beslut, så handlar det förstås inte om någon omtanke om yttrandefrihet, utan handlar enbart om att vinna politiska poäng. Misstänksamheten och motvilja till USA är - i vissa fall inte utan grund - djup i Latinamerika, och det är förstås en fjäder i hatten för Ecquador att ha gett USA:s främste hatbojekt politisk asyl. Ecquador kan nu sälla sig till den växande skara länder, som på ett eller annat sätt själva ser sig som västvärldens gissel genom att förstatliga företag eller försvåra för multinationella företag.

Men den slutliga frågan blir förstås, vad kommer nu hända med Wikileaks och dess grundare Julian Assange. Om inte annat bör trovärdigheten för sidan, om den nu någonsin kommer återuppstå i sin forna form, vara fullständigt urholkat. Assange sägs vara i praktiken ruinerad, och hans hemsidas ekonomi är körd i botten. Den utdragna rättsprocessen och kostnaderna för advokater och uppehälle har förstås kostat på, och detta har troligtvis inte bekostats med hjälp av insamlade medel från småfolket, utan av personer med stora finansiella muskler.
Frågan är således på vilket sätt detta kommer påverka det material som Wikileaks kan tänka släppas, skulle Assange ha mage att släppa material som t.ex. kritiserar Ecquador eller någon av de personer som tillåtit honom bo gratis på sina engelska herrgårdar och som gav honom förskottet för sin biografi? Man ska inte heller glömma att den förda politik inte är något beständigt, och att nya allianser kan bildas och gamla spräckas. Vilket t.ex. behandlingen av Mohammar Gaddafi är ett rätt lysande exempel på, vilken ändra fram till den "arabiska våren" sågs som en nära allierad med Västeuropa, och som var en återkommande gäst i flera västeuropeiska länder, däribland Frankrike...
Kommer Ecquador vara lika road av Assange den dagen han inte längre fyller sin funktion, och mediavärlden funnit en annan kelgris?
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 30 nov 2012 02:28

Bradley Manning takes stand at Wikileaks hearing
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-20548643

WikiLeaks suspect Bradley Manning gives evidence for first time
http://www.guardian.co.uk/world/2012/no ... s-evidence

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 30 nov 2012 14:33

Tydligen har han hållits instängd i en 2,5 kvm stor bur under lång tid. Helt vedervärdig behandling, än mer förbannad blir man när han straffas bara för att han ville avslöja krigsförbrytelser.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 21 aug 2013 23:16

Manning har fått sin dom, 35 år i fängelse. Möjlighet till benådning efter ha suttit 1/3 av tiden.

35 års fängelse för Manning
http://www.dn.se/nyheter/varlden/35-ars ... r-manning/

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 22 aug 2013 14:59

Och nu tog historien ytterligare en tvist...
I går dömdes Bradley Manning till 35 års fängelse för att ha läckt topphemlig information till Wikileaks.
Idag kommer han ut – som kvinna.
– Jag är Chelsea Manning. Jag är en kvinna, skriver Wikileaksläckan i ett brev till NBC.
Bradley Manning, som på onsdagen dömdes till 35 års fängelse, vill leva resten av sitt liv som kvinna.
Manning uppger också att han från och med nu inte vill bli kallad Bradley.
"Jag ber också att ni, från i dag, använder mitt nya namn samt använder kvinnligt pronomen (förutom i officiell korrespondens till anstalten) när ni refererar till mig. Jag ser fram emot brev från supportrar samt att få möjlighet att kunna skriva tillbaka.”
Manning undertecknar brevet “Chelsea E. Manning.”
Dömdes till 35 års fängelse - kommer ut som kvinna

Bild
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 18 jan 2017 02:17

SVT Text skrev:
Obama benådar Chelsea Manning

Visselblåsaren Chelsea Manning kommer
att släppas fri redan i maj efter ett
beslut från USA:s avgående president
Barack Obama, skriver New York Times.

Manning dömdes 2013 till 35 år i fäng-
else för att ha läckt hemliga doku-
ment till organisationen Wikileaks.

Manning, som jobbade för USA:s under-
rättelsetjänst, avslöjade bland annat
hur civila irakier sköts ihjäl från en
amerikansk stridshelikopter.

Wikileaks grundare Julian Assange har
sagt att han går med på att utlämnas
till USA om Chelsea Manning benådas

Sonderling
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 18 jan 2017 19:09

Som jag rättade SR (vilka tackade och ändrade sedan rubrik) så benådar inte Obama den spiondömde Manning utan han förkortar straffet. (Skillanden mellan Commute och Pardon.) Manning släpps ut i förtid men kommer endå betraktas som en f.d. brottsling och det får flera konsekvenser som att rätten att rösta dras in.
Nu har jag för mig att Manning har dubbelt medborgarskap och även har Brittiskt pass så min avancerade gissning är att hen lämnar landet. Och det kanske är för det bästa.

Sonderling

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38659068
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38667163

Skriv svar