Den svenska insatsen i Afganistan

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 14 mar 2013 22:08

Jimmy skrev:Är inte så insatt i det här, men ni som diskuterar i denna tråd vill alltså att afghaner som jobbat åt sin regering (indirekt) som hjälp utlandsstyrkor att få uppehållstillstånd i Sverige?
Till att börja med så har de inte jobbat åt sin regering, utan varit anställda av den svenska försvarsmakten och varit en förutsättning för att man överhuvudtaget ska klara av sin uppgift.
Så när vi utrett denna fråga, så är svaret från min sida ett rungade ja. Den svenska staten har nyttjat sig av deras tjänster, och då är det förstås rimligt att anta att det också är den svenska statens ansvar att dessa personer inte drabbas av några efterräkningar för detta.
En åsikt jag - fördomsfullt baserat på dina ordval - utgår från inte delar.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 14 mar 2013 23:26

Hur skulle du patrick reagera om Sverige var i afganistans plats? personer som afghanerna är hjältar i mina ögon, dom gör vad dom anser är vad som är bäst för sitt land. Skit i din regering, du slåss för ditt land din familj, ditt land, all heder åt afghanerna som slåss. Hedern ligger inte att få hjälp utifrån, hedern ligger i att du med risk för ditt eller din familj gör vad som är rätt

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 15 mar 2013 01:07

Jimmy skrev:Hur skulle du patrick reagera om Sverige var i afganistans plats? personer som afghanerna är hjältar i mina ögon, dom gör vad dom anser är vad som är bäst för sitt land. Skit i din regering, du slåss för ditt land din familj, ditt land, all heder åt afghanerna som slåss. Hedern ligger inte att få hjälp utifrån, hedern ligger i att du med risk för ditt eller din familj gör vad som är rätt
Med all respekt, men det här nog bland det mest dumma jag läst/hört på väldigt länge, det är så fel på så många plan att det nästan inte är värt att kommentera. Jag ska ändå försöka, och eventuella nedlåtande kommentarer är helt medvetna.
Om jag var en afghansk man plats så skulle jag önska att det rådde fred i landet, och att jag slapp oroa mig för jag tvingades ta värvning för regeringen, talibanerna eller den lokala krigsherren. Vore jag afghansk kvinna så skulle jag förmodligen önska att jag slapp giftas bort med en överårig släkting, kunna få gå i skola, undvika att bli stenad om jag skulle bli våldtagen och slippa gå runt iklädd ett lakan så fort jag måste lämna husets fyra väggar. Vore jag afghansk bonde så skulle jag förmodligen önska mig att jag slapp oroa mig för att trampa på någon nedgrävd/bortglömd mina. Vore jag homosexuell så skulle jag nog förmodligen önska att jag slapp oroa mig för att bli arresterad, torterad och troligtvis dömd till döden pga av min sexuella läggning o.s.v. Är det svar nog...
Givetvis är frågan om vem som är "hjälte" väldigt subjektivt, i min värld är dock inte personer som företräder grupper som förordrar förtryck av personer med avvikande sexuell läggning, kön, etnicitet o.s.v. inga hjältar. Men av ditt svammel utgår jag således ifrån att hjältarna i din värld är även nazister, röda khemer, nordkoreaner, den kristna högern i USA, islamister och alla andra företrädare för ideologier som anser sig ha rätt att förtrycka andra. Jag utgår dessutom av ditt svar att tyskar som bistod de amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska styrkorna efter att nazisterna krossat var överlöpare.

Sen är det rätt roande att du talar om nationell heder som någon form av universellt, speciellt i ett land där klanen och/eller etniciteten är det primära, inte någon abstrakt nation. Vad som gjort att dessa personer valt att agera tolkar åt den svenska krigsmakten vet du lika lite som jag, kanske har de varit utsatta för förföljelse av talibanerna eller den lokala krigsherren, kanske tillhör de en minoritet som förtryckts eller personer som saknar andra möjligheter att försörja sig. Av det jag hört från folk som varit där och läst/sett, så verkar många afghaner vara mer rädda för de afghanska soldaterna än för de utländska soldaterna.
Men tillbaka till huvudfrågan, som du inte besvarade. Du anser alltså att det är helt i sin ordning att Sverige nu lämnar dessa människor i sticket, och att de i stora drag har sig att skylla och att den svenska staten inte har något som helst ansvar för deras vidare öden?
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Den svenska insatsen i Afganistan

Inlägg av York » 15 mar 2013 02:49

Exempel på hur andra länder gör. Intressanta påpekanden i danska artikeln gällande skillnaden mellan lokala och icke lokala tolkar. En person som inte kommer från området där han verkat är ju kanske i teorin säker i sina hemtrakter. Vem vet.

Den brittiska inställningen
är att man prövar varje enskilt fall och man verkar vara mer restriktiv jämfört med Irakkriget.

Is the UK abandoning its Afghan interpreters? (från 11/2/13)
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-21406826
[...]
Most Nato countries have already set up special programmes to allow their interpreters to apply for asylum. But Britain has not.

In a statement the Ministry of Defence insisted it will not abandon its interpreters and that measures had been taken to reduce the risks they face. But the government says claims for asylum will be considered on merit on a case-by-case basis.

In answer to a recent parliamentary question the government stated: "We believe that a case-by-case assessment is a more reasonable and proportionate response than that adopted by the previous government's mass resettlement of over 900 locally employed staff in Iraq."

[...]

Den kanadensiska inställningen:
More Afghan interpreters settle in Canada
About 800 in total given immigration approval
http://www.cbc.ca/news/canada/story/201 ... anada.html

Den franska inställningen:
France to take in Afghans in danger for working with troops
http://dawn.com/2012/12/28/france-to-ta ... th-troops/

Den norska inställningen:
Afghan interpreters granted asylum
http://www.newsinenglish.no/2013/02/27/ ... ed-asylum/

Den danska inställningen:
Hækkerup: No asylum for interpreters
11. mar. 2013 13.38 English
TV2 News reported yesterday evening that local interpreters have worked for Danish soldiers in Afghanistan in seven specific cases, directly contradicting previous statements by the Minister for Defence, Nick Hækkerup.

Nonetheless, the local interpreters will not have the option of gaining asylum in Denmark.
"The government's position right now is that interpreters are not in need of asylum," said Hækkerup to DR News.

However, Hækkerup promised the interpreters that Denmark will take responsibility for ensuring the interpreters' safety.

"We will not, under any circumstances, neglect those who have worked with Denmark, so we are now working hard to find the right solution," said Hækkerup.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 16 mar 2013 13:35

patrick05 skrev:
2Sharp skrev:"Tolkfrågan" fanns ju redan under Bosnien missionerna*, men varför diskussionen inte blev större eller tydligare då minns jag inte. Det kanske inte var lika intressant för media då?
Fast den jämförelsen haltar väl något, eller rättare sagt rätt rejält. Det här handlar i grund och botten om personer som bistått en ockupationsmakt i ett krig mot sina landsmän, vilket det inte gjorde i Bosnien/Kosovo. Och även om synen på vart gränsen för vad som räknas som kollaborering i Afghanistan verkar lite flytande, så finns det andra sociala barriärer som inte får korsas.
Att uppgiften som löses i resp. land är olika är ju helt rätt, men min tanke var hotbilden för tolkarna, den fanns utan tvekan även på Balkan. Skall man, som du skriver, avgöra från fall till fall så borde ju hotbilden mot inidividen vara viktigast, inte vilken typ av operation som bedrivs i insatsområdet.
patrick05 skrev:Precis som Lansen skriver så har förmodligen vissa av tolkarnas agerande lett till att människor dödats, sårats eller gripits,
Vilket ju även hände på Balkan, utöver de "tydliga" etniska motsättningarna så tror jag knappast att Sverige/KFOR's arbete uppskattades fullt ut av div. anledningar och inte heller att de som samarbetade med Sverige/KFOR sågs med blida ögon.

patrick05 skrev:
2Sharp skrev:Vart tycker ni att man skall dra gränsen? Är det endast tolkar eller är det även övriga Afghaner/locals som jobbat för Svenskarna under många år?
Som alltid får det avgöras från fall till, men i tolkarnas fall är det tämligen uppenbart att dessa försatt sig i en sits som mycket väl kan ses som direkt livshotade. Det är visserligen ett högst personligt beslut, men också ett som bidragit till att säkerställa de svenska soldaternas möjlighet att vara verksamma i området och upprätta ett kontaktnät i landet.
Finns det då ingen förhoppning att detta nu faktiskt utreds och att det sätts någon form av rutin/standard på frågan? Pinsamt sent eftersom vi sysslat med utlandsverksamhet såpass länge. Men iallafall...

Frågan om samarbete med "ockupationsmakt" kan ju även föras över på ANA/ANP som i stor utsträckning har samarbetat med ISAF, om det blir motsv. talibanstyre i Afghanistan igen tror jag inte dessa kommer att ligga bra till...

Oavsett den traditionella synen på utländsk trupp i Afghanistan så finns det ju uppenbart en vilja att inte återgå till det gamla, jag tror inte alla som samarbetar med ISAF gör det med baktankar.

Men att vända kappan efter vinden är ju vanligt i Afghanistan, någon typ av facit kommer de nog att ta lång tid innan vi har.

Intressant med länkarna till övriga länders inställning! Diskussionen mellan lokala/icke-lokala tolkar är bekant, även från Balkan.
Motivationen för enskild tolk att ta anställning är nog hopplös att sia om, men i ekvationen med hot, tvång och enda valet bör också pengar, fri vilja och positiv inställning till ISAF's arbete räknas in.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 19 mar 2013 07:25

Artikel om regeringens vilse-ledning.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reger ... 987442.svd

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 21 mar 2013 19:12

2Sharp skrev:Att uppgiften som löses i resp. land är olika är ju helt rätt, men min tanke var hotbilden för tolkarna, den fanns utan tvekan även på Balkan. Skall man, som du skriver, avgöra från fall till fall så borde ju hotbilden mot inidividen vara viktigast, inte vilken typ av operation som bedrivs i insatsområdet.
Det är mycket möjligt, men med tanke på att uppdraget i Afghanistan väsentligt skiljer sig från det uppdrag de svenska styrkorna hade i Balkan, så är liknelsen ointressant. Det är mycket möjligt att även dessa skulle kunna fått möjligheten att - om de så önskat - fått uppehållstillstånd i Sverige, men nu handlar debatten inte om dem, utan om de afghanska tolkarna.
2Sharp skrev:Frågan om samarbete med "ockupationsmakt" kan ju även föras över på ANA/ANP som i stor utsträckning har samarbetat med ISAF, om det blir motsv. talibanstyre i Afghanistan igen tror jag inte dessa kommer att ligga bra till...
Eftersom ANA/ANP inte är anställda av den svenska staten så är den frågan i sig totalt ovidkommande i detta avseende.
Senast redigerad av 1 patrick05, redigerad totalt 22 gånger.
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 21 mar 2013 23:54

Ja fan, bra poänger :)

Jag hoppas oavsett vad, att frågan får den behandling den förtjänar.

Skriv svar