Afghanistan, ett förlorat krig?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av 2Sharp » 29 jan 2013 20:17

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Jag diskuterade situationen idag med en kollega som nyligen kommit hem från Afghanistan och även hans uppfattning är att det är annorlunda nu än för bara något år sedan. Nyckelpersoner har gripits eller dödats
Deltar svenskar i dessa dödanden?
Att Svensk trupp deltagit i strid där motståndaren dödats är ju inga hemligheter.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Lansen » 31 jan 2013 10:27

2Sharp skrev:Att Svensk trupp deltagit i strid där motståndaren dödats är ju inga hemligheter.
Precis. Men det är också fråga om vilken sorts "strid" det är. USA har ju påbörjat en sorts taktik som går ut på att likvidera motståndarens "ledare". Jag skulle tro att man lär ut samma sak till sina afganska allierade.

Dock skall man komma ihåg att likvidera ledare är bara något som kan tänkas vara tillåtet när det gäller militära kombattanter. Likviderar man exempelvis en misstänkt terroristledare så är det en civil man tar livet av. Och i det fallet är det fråga om en brottslig handling.

Jag hoppas det svenska försvaret är medveten om detta. Om man deltar i operationer som går ut på att undanröja misstänkta terrorister så är det fullt möjligt att man begår brott mot krigets lagar och folkrätt. Det är en väldig skillnad om fienden är "militär" eller "civil". Om det är oklart bör man utgå från att det är en brottsling man skall gripa. Då kan man helt enkelt inte gå in och bara skjuta ned vederbörande.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 02 feb 2013 13:32

Ja såklart, det är inga konstigheter där eller ens tveksamheter.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Afghanistan, ett förlorat krig?

Inlägg av Lansen » 02 feb 2013 23:56

Det är jag inte alls övertygad om. Jag kommer att lyfta denna fråga i Svenska Freds och några andra liknande organisationer som jag är medlem av, så vi får lite mer fokus på dessa frågor. Jag tror att det finns en allt för stor entusiasm bland våra väpnade styrkor för att delta i "kriget mot terrorismen", vilket kanske leder till att man överger en grundläggande syn på folkrätt och mänskliga rättigheter.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 03 feb 2013 20:45

För att förtydliga så har jag som person inga tveksamheter om det du nämner och den utb. som ges innan/under insats är extremt tydlig på dessa punkter och helt i linje med det som du nämnt.

Det är inte så att det är fri åkning på plats av enskilda Svenska soldater eller befäl.

Nu har jag inte mycket, kanske inget, till övers för Svenska freds och dylikt, men att organisationer som dessa ifrågasätter militär verksamhet tycker jag är positivt. Även om de flesta jag har mött från organisationerna är sopor.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

USA drar hem halva sin styrka i år

Inlägg av Lansen » 12 feb 2013 20:47

Obama väntas tillkännage att USA på börjar sitt återtåg ifrån Afganistan snart.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-a ... a-halveras

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 31 maj 2014 18:57

En amerikansk soldat som hållits fången av talibanerna sedan 2009 har släppts fri.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fri-ef ... libanerna/
Fri efter fem år hos talibanerna
Den amerikanske soldaten Bowe Bergdahl, 28, som hållits fängslad av afghanska talibaner i nästan fem år är nu befriad, meddelade USA:s president Barack Obama på lördagen.
[...]
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 04 jun 2014 16:28

Fångutväxlingen har fått kritik i USA, både från demokrater och republikaner, då priset anses varit för högt då fem höga talibanledare har frigetts i utbyte mot Bergdahl. Bergdahl har också anklagats för att vara desertör.

Kritik mot fångutväxling växer i USA
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kritik ... xer-i-usa/

Frisläppandet av Bergdahl väcker högljudd debatt
http://www.dn.se/nyheter/varlden/frisla ... dd-debatt/

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 05 jun 2014 09:30

de verkar ha ställt in firandet och mottagandet i hans hemstad med anledning av desertör ryktena. Skulle han verkligen få komma hem så snart, desertör eller inte? Det är nog en å annan procedur först gällande underrättelse samt sjukvård och rehabiliterings sidan

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 26 okt 2014 13:35

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-oc ... nar-baser/
Afghanistan
USA och Storbritannien lämnar baser

De sista amerikanska marinkårssoldaterna och de sista brittiska stridande förbanden har avslutat sina operationer i Afghanistan och packar ihop för att lämna landet.

De sista amerikanska marinkårssoldaterna och de sista brittiska stridande förbanden har avslutat sina operationer i Afghanistan och packar ihop för att lämna landet.

USA:s och Storbritanniens flaggor halades på söndagen för sista gången vid den amerikanska basen Camp Leatherneck och brittiska Camp Bastion i Helmand i söder – och lämnades över till afghanerna.

Överlämningen sker 13 år efter att en USA-ledd koalition störtade det dåvarande talibanstyret, efter attackerna mot USA:s östkust den 11 september 2001. I december samma år godkände FN en Natoledd styrka kallad Isaf (International Security Assistance Force), med bland annat svenskt deltagande, som funnits i landet sedan dess. Isafstyrkan ska ha dragits tillbaka helt vid årsskiftet.

När Afghanistans nye president Ashraf Ghani tillträdde i slutet av september skrev han dock under ett avtal med USA enligt vilket 9.800 USA-soldater ska stanna i landet efter årsskiftet. Tillsammans med 2.700 Nato-soldater från bland annat Tyskland och Italien bildar de styrkan Resolute Support som ska träna och stödja landets armé och polis.

TT-Reuters

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 29 okt 2014 22:06

Det är väl tyvärr tämligen troligt att den sittande regimen i Kabul inte kommer överleva speciellt länge, och att vi snart kommer få se rubriker om hur Afghanistan faller samman i ett liknande scenario vi ser i Syrien och Irak. Tyvärr så får man väl bara konstatera att Västvärldens försök, om än behjärtansvärt, att införa demokrati i Afghanistan varit hjalvhjärtat och fullständigt misslyckat. Tretton år av konflikt har på intet sätt fört Afghanistan närmare fred och demokrati än det var efter invasionen 2001, och grunden till detta är förstås att centralmakten fortfarande är alldeles för svag och allt för mycket makt ligger hos de lokala krigsherrarna/klanledarna. För även om man onekligen sått ett frö bland afghanerna, så är jag rätt tveksam till om det kommer få några bestående effekter. Risken är tämligen överhängande att de senaste åren enbart kommer ses som en parantes, och att läget kommer återgå till hur det såg ut innan talibanerna tog över.
Nu kommer visserligen såväl USA som Nato att bibehålla trupper i landet, men dessa är förstås alldeles för få för att på allvar göra någon egentlig skillnad. Det är inte heller deras avsikt, utan dessa är främst menade att användas för att utbilda den afghanska polisen/militären. Även om det givetvis finns skillnader, så kan man bara konstatera att samma taktik inte visade sig nämnvärt framgångsrik i Irak och att den irakiska militären - trots att man hade såväl ett numerärt övertag som bättre utrustning - inte kunde stoppa IS/ISIS:s framryckning och kollapsade.

Det kanske mest oroande, är dock det faktum att västvärldens uttåg ur Afghanistan, kommer ses som en enorm militär framgång för talibanrörelsen och islamister runt om i världen. Med tanke på det avtryck som Sovjetunionens reträtt från Afghanistan fick, så ska denna aspekt på intet sätt underskattas. Det är således tämligen troligt att det här kommer ses som ytterligare en "vinst" för islam på västs bekostnad, och ytterligare stärka de islamistiska rörelserna i deras övertygelse.
För USA:s (och till viss del även övriga västvärlden) del, så blir reträtten från Afghanistan ytterligare en av dessa försök att göra sig av med arvet från George W. Bushs små äventyr i regionen. Tyvärr så får man väl bara konstatera att dessa inte bara haft en djup påverkan inrikespolitiskt, utan också lämnat djupa spår i mellersta östern. Även om det är troligt att Saddam Husseins framtida frånfälle förmodligen skapat ett maktvakuum i regionen, så går det inte att blunda för att Bushregimens krig kraftigt destabliserat hela mellersta östern och dess omgivning.
Fram tills de senaste åren har denna utveckling kanske varit mest uppenbar i Pakistan, där det i vissa regioner pågår/pågått ett lågintensivt inbördeskrig under lång tid. Vad värre är, så har de senaste årens händelser radikaliserat Pakistan. Ansvaret för detta faller dock inte enbart på George W. Bush, utan här får även den sittande presidenten Obama ta på sig ett visst ansvar. Jakten på talibanledare som flytt över gränsen och sökt skydd i de områden som den pakistanska centralregeringen har liten, eller ingen, kontroll över, har lett till stora slitningar mellan de båda länderna. Att misstron och misstänksamheten mellan de båda forna allierade, numera är tämligen stor, är uppenbar. Riktigt hur detta, om det överhuvudtaget är möjligt, ska gå att åtgärda, är också en fråga.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 30 okt 2014 10:32

Jag är övertygad om att Bin Laden sitter och ler i himlen. Han fick USA att invadera och därmed bevis för hans konspirationsteorier om att Väst med USA i spetsen för ett kortståg mot Islam. USA blir den andra supermakten inom en generation att lämna landet, en supermakt som alltjämt är en supermakt men som antagligen måste slicka såren och hämta andan. Låt oss hoppas att USA:s äventyr inte leder till att USA:s position som supermakt försvagas alltför mycket. Jag ser helt enkelt inga andra bra alternativ.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 02 nov 2014 20:18

Som jag ser det finns det ofta ett feltänk i det här med att "USA förlorar" Afghanistan, då inte USA eller väst för den delen varit ute efter att erövra Afghanistan på något sätt.
Däremot så har man ju inte helt krossat Taliban rörelsen, skulle det bli så att de tar över landet igen så möjligtvis. Men jag undrar om man kommer låta det gå så långt.
Sedan är det ju att bara detta att man "tror" att man "vunnit" över USA inom Islamist kretsar (och svensk rödvins vänster) är illavarslande tycker jag, för det var ju trots allt denna hybris att man ansåg sig han vunnit mot Sovjet och därmed orsakat dess fall som gjorde att man ansåg att man kunde ge sig på USA. Så jag undrar vem man ger isg på nästa gång? EU? Fast idag så attackerade Talibanerna en gräns övergång mellan Pakistan och Indien så man kanske blickar åt det hållet. Hur som helst så är det dåligt för Afghanistans folk.

Bin Laden log nog redan när han levde, hans mål var ju att dra in USA i ett kostsamt krig och göra landet bankrutt, delvis får man ju se det som han lyckats med detta, sedan kan man ju undra vad alternativet gällande Afghansitan skulle varit. Har svårt att se det polisiära alternativet som många av USA:s belackare tycks mena varit bättre.

Sonderling

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 04 nov 2014 00:11

Sonderling skrev:Som jag ser det finns det ofta ett feltänk i det här med att "USA förlorar" Afghanistan, då inte USA eller väst för den delen varit ute efter att erövra Afghanistan på något sätt.
Inte om man applicerar den propaganda som Al QaIda och andra våldsbejakande islamistiska rörelser använder sig av, i vilken det framställs som om Väst bedriver ett korståg mot islam. Ser man konflikten i Afghanistan och Irak i ljuset av detta, så är det tämligen uppenbart hur Västs uttåg ur dessa länder kommer tolkas i dessa kretsar. Hur pass väl spridd denna bild av verkligheten är, låter jag vara osagt, men det går inte att utesluta att den - i varierande grad - är en tämligen allmän bild av konflikterna i regionerna och bland många muslimer.

Så ja, det en illavarslande utveckling, speciellt som det verkar som det bidragit starkt till att inte enbart radikalisera regionen, utan även i resten av världen. För hur vi än försöker rationalisera uttåget ur Afghanistan, så kommer de inte tolkas på något annat sätt än som en seger för islamisterna.
Givetvis är det alltid lätt att vara efterklok, och en av de stora farorna med att debattera det förgångna, där vi sitter på kunskapen om vad effekterna blev. Samtidigt kan jag inte annat än konstatera att George W Bushs val att invadera och ockupera Irak, var ett gigantiskt misstag, som fick stora konsekvenser för utvecklingen i Afghanistan. Inte nog med att det fick militära konsekvenser, när USA drogs in i den malström som ockupationen av Irak blev, det skapade också en massa politiska slitningar i Europa och USA. Hade George W Bush nöjt sig med insatsen i Afghanistan, hade kanske händelseutvecklingen gått i en helt annan riktning, och vi sluppit haft den här diskussionen. Nu gjorde han inte det, och effekterna av det beslutet kommer vi, tyvärr, få leva med under en väldigt, väldigt lång tid.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 05 nov 2014 22:00

Nej, ja håller med och vad värre är att även många i väst delar felanalysen.

Fick en aha upplevelse för ett tag sedan, tror det var från Harald Welzers bok Gärningsmän (eller om det var den andra boken "soldaten"). Och nu kanske jag inte återge den korrekta akademiska tugget. Men ungefär: alla agerar utifrån sin kontext eller verklighet, Nazisterna ansåg att de var utsatta för en judisk konspiration för att krossa dem, därför var det för dem helt självklart att utrota judarna och att motivera detta med självförsvar.

Så jo eftersom islamisterna anser att de vunnit så kommer de agera därefter och ja det oroar mig. Och ja det betyder ju att kriget som al-Qaida startade kommer att fortsätta i många år till.....

Ja Irak var ett misstag, jag var emot en invasion med den enda motiveringen att man inte riktigt var klar med Afghanistan, nån annan bra anledning kunde jag inte komma på.
(Men när de endå var där så...)

Sonderling

Skriv svar