Han som är vaken på bussen får se spitfires....

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Han som är vaken på bussen får se spitfires....

Inlägg av York » 14 aug 2015 00:53

Igår torsdag eftermiddag satt undertecknad på bussen i centrala York (är sällan nere i stan numera). Trafiken var lite halvseg och jag märker att det står folk kring floden och bron vi kör över för ta oss genom stan. Första tanken är att det sker någon form av räddningsinsats i floden (händer då och då, även om det främst är fulla individer som får för sig att ta en simtur). Ett par damer som sitter bakom mig börjar dock prata om att folk nog står och väntar på överflygningen som skulle ske kl 16.00. Klockan var något över 16.00 och jag tänkte inte så mycket mer på saken när vi rullade vidare över bron. När vi är på väg att lämna stadskärnan och bussen väntar på att trafikljusen ska slå om till grönt tittar jag ut genom fönstrer och får då se fyra spitfires flyga i formation över stan. Ren slump att jag var nere i stan vid rätt tidpunkt och att jag råkade titta upp vid rätt tillfälle.
Nästan så man blir nojig över vad man egentligen missar när man inte är i inne i stan ofta... :snurrig:

Överflygningen var tydligen planerad i förväg:

http://www.yorkpress.co.uk/news/1359626 ... over_York/
Spitfires take to the skies over York

A DOZEN Spitfires took to the skies above Yorkshire and Humberside this afternoon, to mark the anniversary of a major battle from the Second World War.

Four Spitfires from the Battle Of Britain Memorial Flight and eight privately-owned aircraft took off from Humberside Airport and split into groups to fly over villages, cities and towns across the region.

The flight marked the 75th anniversary of Unternehmen Adlerangriff - Operation Eagle Attack - which was the German attempt to destroy the Royal Air Force. The attack failed due to the efforts of the RAF, and the ensuing engagements became known as the Battle Of Britain.

People gathered outside homes and businesses around the region to watch the flypasts, with praise and pictures quickly circulating on social media.

Squadron Leader Martin Morris, from the RAF Battle Of Britain Memorial Flight, said: "We had 12 aircraft, which was fantastic.

"Judging by the Twittersphere and all the phone calls and messages I've had the reaction has been absolutely incredible. I'm quite taken aback by the level of interest. I knew in my heart of hearts it was going to be something special, but I never expected this."

Bild (stor)
http://www.yorkpress.co.uk/resources/images/4128598/
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 14 aug 2015 19:33

Mycket trevligt.

Själv så var jag på grabbens dagisinskolning i dag och när vi var ute efter 9.00 så kom en formation av 3st Klemm 35 och ett biplan flygandes rakt över skolan. Tillfredställelsen var hög då jag vid ett tidigare tillfälle endast hört dessa plan och fått uppgift av frugans kusin som sett dom, samt tagit ett kort på långt håll där man inte såg vad det var för plan. Då kontaktade jag Sff som antog att det var 3 Klemm och något för dom okänt plan på väg hem från flygdagar i Finland. Och i dag fick man ju som sagt se dom med egna ögon. Det händer ju inte var dag att det kommer 4 plan i formation flygandes på relativt låg höjd i grannskapet. (Nu har det ju iofs. gjort det. Men ändå.)

Så det gäller att se upp ibland... :)

Vad är det förresten för Spit som har 4-bladig propeller och klippta vingar?

EDIT: Supermarine Spitfire Mk. XII med Griffonmotor. Om jag googlat rätt.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 14 aug 2015 22:35

Njae, du har ett flertal Spitfires med den configurationen. I det här fallet så rör det sig om Supermarine Spitfire Mk. LF XVIe TE311 som syns på bilden här ovan i Marcus inlägg.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 15 aug 2015 11:40

Ok. :)

Snyggast med runda spetsar tycker jag. ;)

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 aug 2015 23:40

Bägge har sin charm i mitt tycke men de vackraste linjerna på en Spitfire hittar man i mitt tycke på en Mk. IIa

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 16 aug 2015 20:44

Kan du förklara för o nackdelar med runda kontra klippta spetsar?Mustangen och Me 109an har ju även dom klippta spetsar. Finns väll mig veterligen ingen av dessa som man rundat spetsarna på? Låter ju som en knäpp fråga kanske men man har ju blivit överraskad förr.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 17 aug 2015 09:20

Angående 109'an så har den runda vingspetsar från F och framåt.

Klippta vingspetsar ger bättre rollprestanda på låg höjd. Spitfire hade sex olika vingar.

A type som hade fyra .303 med 300 patroner per kulspruta.

B type med en 20mm Hispano automatkanon med 60 granater i trummagasin och två .303 med 350 patroner per kulspruta, klippta vingspetsar förekom.

C type med en eller två 20mm Hispano Mk. II automatkanoner med 120 granater i band per automatkanon (oftast bara en 20mm monterad) och två .303 kulsprutor med 350 patroner, klippta vinspetsar förekom. Landningsstället var flyttat 5cm framåt för att man skulle få säkrare egenskaper och minska risken att planet tippade framåt.

D type, obeväpnad men utrustad med en större vingtank för att öka räckvidden vid fotospaning.

E type med en 20mm Hispano automatkanon med 120 granater i den yttre positionen och en Browning M2 .50 kulspruta med 150 patroner in den inre positionen (det var möjligt att montera två Hispano i vingen istället men sällsynt), inga .303 monterades i E vingen. Vingbalk för yttre last introducerades med E vingen.

Slutligen så kom en reviderad vingtyp som introducerades med Mk.21 och som inte fick någon beteckning och bara kallades för den nya vingen. Beväpningen på den nya vingen var två 20mm Hispano Mk.II eller V med 120 granater per kanon. Landningstället på den nya vingen var flyttat 10cm utåt för bättre markegenskaper och förlängt med 11,4cm för att ge utrymme för en större propeller.

Det förekom även förlängda vingspetsar som gav bättre prestanda på hög höjd.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 17 aug 2015 13:20

Tackar för ett bra och interessant svar. Angående 109an så måste jag stirrat mig blind på att den bara ska ha klippta spetsar, för bildgooglar man så får man ju upp hur många bilder som helst med runda vingspetsar. Får väll öppna ögonen mer.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 17 aug 2015 16:35

Vassego, bara glad att kunna hjälpa till!
Semper fidelis - McCoy

Skriv svar