Sovjetiskt kamouflage

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Sovjetiskt kamouflage

Inlägg av Trismegistus » 21 jun 2015 20:40

Bland tyskt underrättelsematerial från 1941 snubblade jag under dagen över ett blad med ena sidan på ryska föreställande olika möjligheter för kamouflering vid spaning - vissa betydligt mer ambitiösa än andra.

Min fundering här är om någon har sett ett riktigt foto på något av dessa kamouflage eller om de endast existerade i teorin. För egen del har jag endast sett en bild av nr 61 tidigare - och då rörde det sig om ett amerikanskt häfte där man analyserade just det här tyska häftet... :)

Bild nr 55, 56 (kamouflagerockarna) och 60 (höskullen) ser ju ganska ordinära ut men bild nr 57 (graven); 60 (stubben) och nr 62 (trädstammen) ser väldigt överambitiösa ut att få till. (Grävde man t.ex. fram en gång till träden och gröpte ur stammen/stubben underifrån, eller satte man helt enkelt en stubbe/trädstam på ett färdigpreparerat hål?) . Även jordhögen (nr 58) samt stenen (nr 59) är ganska avancerade skapelser. Jag tvivlar inte på att de flesta av dom faktiskt användes i praktiken - jag saknar dock bara fotobevis som konfirmerar detta.

Sparar ni ner dessa bilder på er dator så kan ni få dom i högre upplösning än om ni bara trycker på dom här under:
sovjetiskt_kamouflage_1941_1_wm.jpg
sovjetiskt_kamouflage_1941_2_wm.jpg

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Sovjetiskt kamouflage

Inlägg av Waldo » 22 jun 2015 08:16

Jag har sett nån tysk film där dom visar upp för soldaterna hur ryssarna kamolerar sig med stubbar o. dyl. Undrar om inte den kan finnas här på forumet...

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Sovjetiskt kamouflage

Inlägg av Waldo » 14 aug 2015 20:35

https://youtu.be/VEjwxXD0q_A