Inga produktionslicenser från Nazityskland

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inga produktionslicenser från Nazityskland

Inlägg av York » 19 nov 2015 04:49

Varför var Tyskland så motvilligt till att låta sina allierade själva tillverka (tysk) krigsmateriel? Istället tillverkade (som jag förstått det) tyskarna allt själva och skickade/sålde till sina allierade.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 19 nov 2015 12:27

Fast stämmer det verkligen?

Ungern tillverkade t ex runt 300st av både Me 210 och Me 109. Vet inte om Rumänien tillverkade 109:or också?

Jag undrar om det inte var mer en fråga om att kapabiliten inte riktigt fanns? Ungern och Rumänien tillverkade visserligen en del mer eller mindre egenutvecklade stridsvagnar, men jag är lite tveksam om de hade kunnandet och kapaciteten för att tillverka t ex Panzer IV.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 19 nov 2015 20:03

Horrocks skrev:Fast stämmer det verkligen?

Ungern tillverkade t ex runt 300st av både Me 210 och Me 109. Vet inte om Rumänien tillverkade 109:or också?

Jag undrar om det inte var mer en fråga om att kapabiliten inte riktigt fanns? Ungern och Rumänien tillverkade visserligen en del mer eller mindre egenutvecklade stridsvagnar, men jag är lite tveksam om de hade kunnandet och kapaciteten för att tillverka t ex Panzer IV.
Intressant med flygplanstillverkningen, tackar för informationen. Var dessa för egen bruk eller sålde man en del till tyskarna?

Jag är inte så kunnig på området utan det är mer en uppfattning jag fått att tyskarna var ovilliga att låta allierade tillverka tyskdesignad krigsmateriel. Kanske var det specifikt mot Italien man hade den inställningen?

Att det som du säger var kanske främst rent praktiska skäl (kapacitet/kompetens/materialtillgång) som gjorde att tyskarna tillverkade pansar (och sedan fördelade till sina allierade) låter rimligt. Det borde vara en relativt komplicerad process att bygga panzers.
Det leder oss dock in på lättare vapen så som pansarvärn och handeldvapen som borde vara lättare att tillverka. I vilken omfattning tillät man sin allerade att själva producera kulsprutor (MG34, MG42), k-pistar och gevär (mauser och sturmgewehr), samt antipansarvapnen pansarnäven och pansarskräcken.
Tillverade allierade artilleri, luftvärn- och pansarvärnspjäser av tysk design?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Re: Inga produktionslicenser från Nazityskland

Inlägg av Horrocks » 20 nov 2015 09:55

Jag har inte hela bilden men angående Me 210 byggde licensavtalet på att 2 utav 3 tillverkade plan skulle levereras till Luftwaffe (m a o ungefär samma upplägg som Tyskland försökte tvinga på Sverige m a p produktionslicens av DB605-motorn som vi använde i Saab J21 och B18B). I praktiken blev det inte så - enligt Wikipedia fick Luftwaffe bara drygt 100st från Ungern, men det berodde sannolikt mest på att de dåliga flygegenskaperna hade gjort Me 210 impopulär och att man föredrog de gamla Bf 110:orna i väntan på att Me 410 fanns tillgänglig. Ungrarna var dock nöjda.

Ang Me 109 så har jag fått intrycket att ungrarna behöll samtliga själva och att de dessutom köpte tysktillverkade 109:or innan deras egen produktion hade fått fart, eventuellt också parallellt med egen produktion.

Angående handeldvapen bör Ungern varit någorlunda självförsörjande - man exporterade t o m en modifierad verison av sitt standardgevär, FEG 35M, till Tyskland. Man hade också egenutvecklad k-pist, Danuvia 39M och 43M. Jag tror också att man tillverkade en kopia på Bazooka, och ev också licenstillverkade Panserschrek, men är osäker.

Jag har inte stött på några uppgifter att tyska stridsvagnar, kulsprutor och artilleri/pansarvärn skulle ha licenstillverkats. Behovet bör ha varit stort, men jag misstänker att det rör sig om att man inte hade kapabilitet och att tyskarnas kapacitet räckte enbart till det egna behovet (man sålde några dussin Stug III till Finland, en handfull Panthers till Ungern osv, men rel försumbara mängder i sammanhanget).
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 20 nov 2015 17:02

Jag har för mig att Ungern även licenstillverkade StG44.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 nov 2015 08:31

En pikant detalj är att Tjeckoslovakien tillverkade några Me109 av överblivna reservdelar (!) efter kriget och sålde några av dem till Israel, som använde dem mot bl.a. Egypten 1948. Tyska plan med davidsstjärna alltså.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 12 dec 2015 14:39

Man får inte glömma att det allierade land som Tyskland hade mest militärteknologiskt utbyte med under kriget var Japan där båda parter kom över olika produktionslicenser från varandra.

Tyskarna fick redan innan kriget licenser för japansk teknologi gällande hangarfartyg för att kunna använda på de planerade tyska hangarfartygen av Graf Zeppelin-klass, men här stöp det ju som bekant på att projektet senare lades i malpåse.
Under kriget var det till stor del Japan som fick tillgång till tysk teknologi, där viss utrustning mer eller mindre kunde kopieras och tillverkas rakt av efter det tyska originalet men där majoriteten fick anpassas efter japanska förutsättningar.

I den förstnämnda kategorin hittar vi bl.a. Messerschmitt Me 163 som på andra sidan jorden gick under namnet Mitsubishi J8M Shūsui - utseendemässigt identisk med sin tyska förebild:
J8M_Shusui_Sword_Stroke_Komet_J8M-10.jpg
I andra fall kan man se vissa likheter med de tyska förebilderna, här t.ex. halvbandvagnen Ho-Ha som baserades på Sd.Kfz. 251:
ho-ha.JPG
ho-ha.JPG (9.89 KiB) Visad 1426 gånger

Skriv svar