Är vi i krig?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Är vi i krig?

Inlägg av Admin » 19 maj 2016 21:02

Dagens alla haverier får experterna att ställa sig frågan.
Sabotage mot sändarmaster, kollaps hos SOS Alarm och senast i dag ett radarhaveri som lamslår flygtrafiken.
Nu säger både regering och opposition att de mystiska händelserna måste utredas för att undersöka om det finns ett samband.
– Scenariot stämmer överens med en bild av så kallad hybridkrigföring som har vuxit fram sedan Krim-operationen 2014, säger Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys.
Vad tror ni? Ryssen eller bara en slump?
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Är vi i krig?

Inlägg av Sonderling » 21 maj 2016 13:14

Nä det är nog bara en slump. Plus att man nu ser sig om och upptäcker en massa saker och drar lite förhastade slutsatser.
Tyckte jag hörde på radio att det där med flygtrafiken var telia själva som klantat till det.

Men masten har man väl konstaterat att det var sabotage och där tror jag att det är nån grön foliehat som är i farten. Jag kan tänka mig att det nån som bor i närheten som har stört sig på masten och dess farliga strålning. (Jag vet inte varför men jag ser någon som UNA-bombaren framför mig.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Är vi i krig?

Inlägg av Horrocks » 26 maj 2016 20:26

Mastsabotagen är ju lite speciella och det blir intressant att se vad som ligger bakom dem, men övriga händelser är väl mest exempel på hur sårbart vårt moderna samhälle är för systemhaverier. Det är lätt att ropa sabotage när det inträffar - jag minns det massiva strömavbrottet i New York/Nordöstra USA 2003 https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast ... ut_of_2003 som först befarades vara ett terroristattentat (med 9/11 i färskt minne), men som var orsakat av bug i styrsystemet hos nätägaren. Sånt lär vi får se mer av.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Skriv svar