Samväldetsgravar på Arran, Skottland

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Samväldetsgravar på Arran, Skottland

Inlägg av York » 02 jun 2016 22:34

Jag var uppe i Skottland och besökte ön Arran häromveckan. Vi vandrade upp till kyrkogården nära där vi bodde på ön då en del av kyrkogården är för stupade soldater från Samväldet. Jag upptäckte att hela raden av 21 gravstenar på bilden nedan var från soldater som stupade samma dag, 10 augusti 1944.
Arran - gravar.jpg
När vi kom tillbaka tittade jag upp det och fann följande på wikipeda:

"On 10 August 1941 a RAF Consolidated B-24 Liberator LB-30A AM261 was flying from RAF Heathfield in Ayrshire to Gander International Airport in Canada. However, the B-24 crashed into the hillside of Mullach Buidhe north of Goat Fell where all 22 passengers and crew died.

Det var ytterligare några stycken krigsgravar men de hade enskilda datum. Det är lite gripande att se krigsgravar och man tänker på varför de ligger där. Än mer när det blir så många som dött vid samma tillfälle.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Samväldetsgravar på Arran, Skottland

Inlägg av Trismegistus » 16 dec 2016 18:53

Man tänker ofta inte på att en stor del av förlusterna både för USAAF och RAF Bomber Command var p.g.a olyckor både i luften och på marken. Jag har inte USAAF's siffror i huvudet men för RAF Bomber Command så var hela 15% av dödsfallen orsakade av olyckor i någon form. Resterande förluster var antingen KIA eller avlidna i krigsfångeläger + 37 st. som stupade i markstrider (0,1% av de totalt antal stupade)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 17 dec 2016 03:20

Britterna är ganska bra på att sätta upp minnesmärken i terrängen och jag har stött på några stycken när jag varit ute.
Skylten nedan stötte jag på när vi var ute och gick vid Pocklington Canal (ligger öster om York) för ett par år sedan.
A1.jpg
A2.jpg

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 dec 2016 14:57

Ett väldigt intressant initiativ från de brittiska myndigheternas sida. Efter att läst Ulf Eneroths bok "Haveriet : Flygvapnet och Kalla Krigets Offer" så skulle detta även från svenskt håll vara ett förhållandevis enkelt och inte alltför kostsamt sätt att hedra de svenska piloter som fått sätta livet till under årens lopp.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 dec 2016 17:50

Jag snubblade på en liknande märke utanför Broadway i Cotswolds när vi vandrade där. Tog tyvärr inget foto men vill minnas att det var en Wellington som störtat under övning där samtliga besättningsmän omkom.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 17 dec 2016 20:01

York skrev:Jag var uppe i Skottland och besökte ön Arran häromveckan. Vi vandrade upp till kyrkogården nära där vi bodde på ön då en del av kyrkogården är för stupade soldater från Samväldet. Jag upptäckte att hela raden av 21 gravstenar på bilden nedan var från soldater som stupade samma dag, 10 augusti 1944.

Arran - gravar.jpg

När vi kom tillbaka tittade jag upp det och fann följande på wikipeda:

"On 10 August 1941 a RAF Consolidated B-24 Liberator LB-30A AM261 was flying from RAF Heathfield in Ayrshire to Gander International Airport in Canada. However, the B-24 crashed into the hillside of Mullach Buidhe north of Goat Fell where all 22 passengers and crew died.

Det var ytterligare några stycken krigsgravar men de hade enskilda datum. Det är lite gripande att se krigsgravar och man tänker på varför de ligger där. Än mer när det blir så många som dött vid samma tillfälle.
22 pers i en B-24? Vad var det för flygning dom var ute på?

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 17 dec 2016 20:08

Trismegistus skrev:Ett väldigt intressant initiativ från de brittiska myndigheternas sida. Efter att läst Ulf Eneroths bok "Haveriet : Flygvapnet och Kalla Krigets Offer" så skulle detta även från svenskt håll vara ett förhållandevis enkelt och inte alltför kostsamt sätt att hedra de svenska piloter som fått sätta livet till under årens lopp.
Jag har också läst den boken och det är nog nu lite svårt att nu förstå hur "hårt" dessa flygare flög. Vill minnas att det stod nått om en pilot som med sin lansen kolliderat med en tall på ett hygge. Då är man rätt långt ner om man gör det. Vill också minnas att man under 50 och 60-talet sa att om man ville ha en egen lansen så var det bara att köpa en snutt mark och sen sätta sig ner och vänta. Haverierna på den tiden var rätt många.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 17 dec 2016 21:43

Waldo skrev:22 pers i en B-24? Vad var det för flygning dom var ute på?

https://www.peakdistrictaircrashes.co.u ... ch-buidhe/
The aircraft had take off from Heathfield (Ayr) to fly to Gander in eastern Canada with ferry crews onboard with the intention of those crews ferrying new aircraft back across the Atlantic. Shortly after take off the aircraft entered cloud and flew into Mullach Buidhe near the head of Coire Lan. The flight crews onboard were from Royal Air Force Ferry Command, Air Transport Auxiliary and British Overseas Airways Corperation. All 22 of the crew and passengers perished in the crash making it the worst crash on Arran. This aircraft had been used less than two weeks earlier to fly the Duke of Kent across the Atlantic, the first such time a member of the royal family had crossed the Atlantic by air.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 24 dec 2016 09:16

Tackar. :)