Överskottsmateriel

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Överskottsmateriel

Inlägg av Horrocks » 15 mar 2017 12:08

Jag försökt söka info om vad som hände med huvudparten av överskottsmaterielen, främst från de västallierade, efter 2VK. Tyvärr så här långt har jag bara fått tag fragmentarisk info.

En hel del kom givetvis till fortsatt användning, inte minst infanteriutrustning och dyl. Men stora mängder stridsvagnar, flygplan, artilleri blev överflödiga. En del såldes/skänktes till vänligt sinnande nationer (bl a utrustades väl stor del av franska armén med amerikanskt överskott), Sverige köpte en del Jeepar, P51-Mustanger, Spitfires, Mosquitos, osv, Israel la vantarna på en del, diverse NATO-länder fick/köpte en hel del, osv. Men det verkar finnas ett stor svart hål om man ser till hur stort överskottet var vs de mängder som köptes upp. Skrotade man helt enkelt ut det som inte gick att sälja?

Tacksam för info eller om tips om källor där man kan hitta mer detaljer.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

John S
1:e Sergeant
Kön: Man
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Re: Överskottsmateriel

Inlägg av John S » 15 mar 2017 16:45

Jag har tyvärr ingen länk eller mer information, men jag kommer ihåg att jag för länge sedan såg en dokumentär om en man som efter kriget tjänade stora pengar på att åka runt och samla in kvarlämnade vapen på slagfälten, framförallt infanterivapen, som han sedan sålde. Någon kanske vet mer om det?

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 15 mar 2017 19:42

Jag är också intresserad av ämnet så man får slå sina kloka skallar i hop och snoka lite. :) Tänker nu också på att det skrotades en jäkla massa jeepar i Sverige när försvaret slutade med dom. Min morbror berättade om en skrothandlare som hade hela gården full med dessa jeepar. Då var det sopor och nu är dom värda multum.

Jag hittade nått här som kanske kan vara till nytta? Jag har inte läst igenom det själv. Ännu. På engelska.

http://library.cqpress.com/cqresearcher ... 1943113000

Google-resultat: https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... ter+WWII&*

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 mar 2017 09:36

Tack för länkarna. Ska kolla dessa.

Ett av de fragment som jag har noterat är överskottsflygplanen från USAAF, USN och USMC. Den snabba tekniska utvecklingen gjorde att ganska få stridsflygplan hade fortsatt militär nytta, även några fortsatte i tjänst, t ex P-51 Mustang. Transportplanen var också till nytta, även om det fanns stort överskott. Utrangeringen skedde genom Reconstruction Finance Corporation, ett statligt bolag som ursprungligen hade startats under depressionen för hantera finansiellt stöd till företag, banker, etc. Senare fick det en helt annan roll och efter 2VK blev de bl a ansvariga för överskottsmateriel. Jag har inte klart för mig om det fanns flera organisationer eller enbart RFC, men de var i a f ansvariga för flygplanen. De hade 6 stycken överskottscenter, Kirtland Air Force Base, New Mexico; Altus Air Force Base, Oklahoma; Kingman Air Force Base, Arizona; Ontario Air Force Base, California; Walnut Ridge Air Force Base, Arkansas samt Clinton, Oklahoma. Den sistnämnda för USN och USMC.

Enligt Wikipedia uppskattades att det fanns 117 000 plan som betraktades som överskott efter USAAF, USN och USMC bestämt hur många de skulle behålla. Ungefär hälften, 61 600st, hanterades av RFC, varav 34 700 såldes till privata marknaden och resten (främst stridsflygplanen) såldes som skrot.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 mar 2017 12:23

Ett exempel på mer kuriöst överskottsmaterial är Purple Hearts-medaljerna http://historynewsnetwork.org/article/1801. 1 500 000 stycken tillverkades under 2VK. Knappt 500 000 fanns kvar efter 2VK och trots att många har delats ut under Korea, Vietnam, etc, så finns fortfarande 120 000 kvar i lagret av de ursprungliga tillverkade.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 19 mar 2017 14:51

Lite bilder från ögruppen Aleuterna i Alaska där man efter striderna hade gott om överblivet krigsmaterial ute i naturen. Allt från fordon till flygplan, bensinfat, kopparlina och lyftkranar. Jag misstänker att man så småningom städade upp och skickade allt till mer regelrätt skrotning - inte bara att man tippade det över kanten ner i vattnet som synes på vissa av bilderna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 24 mar 2017 08:46

En liknande plats är Million Dollar Pit utanför Espirito Santo i Nya Hebriderna https://www.thevintagenews.com/2016/05/ ... e-pacific/, en av de viktiga försörjningsbaserna för kriget i Stilla Havet. När basen avvecklades försökte USA sälja materielen till den franska-engelska administrationen. De försökte dock vara sluga och räknade kallt med att amerikanarna helt enkelt skulle överge materielen så att de kunde få den gratis, men i stället dumpades allt i havet. Idag ett populärt mål för dykare.

Sonderling
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 25 mar 2017 17:30

Horrocks skrev:
24 mar 2017 08:46
En liknande plats är Million Dollar Pit utanför Espirito Santo i Nya Hebriderna https://www.thevintagenews.com/2016/05/ ... e-pacific/, en av de viktiga försörjningsbaserna för kriget i Stilla Havet. När basen avvecklades försökte USA sälja materielen till den franska-engelska administrationen. De försökte dock vara sluga och räknade kallt med att amerikanarna helt enkelt skulle överge materielen så att de kunde få den gratis, men i stället dumpades allt i havet. Idag ett populärt mål för dykare.
Otroligt, det borde ju vara nått för de där metallletarna som plundrar VK2 vrak? :chock:

Annars har jag också sett flygbild från Papa Nya guniea där B-17 m.m. bara lämnats kvar och där djungeln återtagit det.

Läste för övrigt en artikel ang Irak-kriget för ett par år sedan och att detta med logistiken när man ska avveckla baser. Kostnaden överstiger nyttan med att ta hem allt och man försöker helst sälja av allt i närområdet.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 27 mar 2017 08:51

Platsen ligger nära land - amerikanarna byggde en ramp från stranden och tippade det mesta från denna. Det går mao inte att vrakplundra utan stor upptäcksrisk, annars hade det nog plundrats friskt.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 30 mar 2017 11:12

Otroligt, det Annars har jag också sett flygbild från Papa Nya guniea där B-17 m.m. bara lämnats kvar och där djungeln återtagit det.

Sonderling
Har du någon länk? :)

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 07 maj 2017 13:35

I Normandie efter krigslutet samlandes massvis med utslaget militärmaterial på olika fält och såldes för noll och ingenting till lokala skrotsamlare. Finns massvis med bilder på just sånt material sök gärna på junkyard Normandie 1945 ( tyvärr tillåter min arbetsdator ej länk )
Ett bra exempel är Tiger1 i Vimoutiers ( Normandie) som en lokal skrotgubbe försökte stycka upp men misslyckades ( tack för det) denna Tiger ska nu restaureras och åter få ny färg etc....
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

usmc
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av usmc » 21 jun 2017 16:43

Horrocks skrev:
15 mar 2017 12:08
Jag försökt söka info om vad som hände med huvudparten av överskottsmaterielen, främst från de västallierade, efter 2VK. Tyvärr så här långt har jag bara fått tag fragmentarisk info.

En hel del kom givetvis till fortsatt användning, inte minst infanteriutrustning och dyl. Men stora mängder stridsvagnar, flygplan, artilleri blev överflödiga. En del såldes/skänktes till vänligt sinnande nationer (bl a utrustades väl stor del av franska armén med amerikanskt överskott), Sverige köpte en del Jeepar, P51-Mustanger, Spitfires, Mosquitos, osv, Israel la vantarna på en del, diverse NATO-länder fick/köpte en hel del, osv. Men det verkar finnas ett stor svart hål om man ser till hur stort överskottet var vs de mängder som köptes upp. Skrotade man helt enkelt ut det som inte gick att sälja?

Tacksam för info eller om tips om källor där man kan hitta mer detaljer.
Jag har en god vän som äger ett hotell på Mallorca och vi åkte en gång runt på ön och träffade framför allt dem som samlat på traktorer och båtmotorer. Hos en samlare fann vi även kanoner samt ryska och amerikanska fordon. Om jag kommer ihåg rätt var det tyska kanoner. Kan man lägga in bilder här,hur gör man i så fall

Skriv svar