Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Inlägg av Horrocks » 30 nov 2017 10:57

Hela modellen klarlackas med blank klarlack. Syftet är dels att skydda ytan innan vädring och dels att få en bra yta att fästa dekalerna på. Det funkar normalt inte så bra att lägga på dekalerna direkt på matt yta – det blir ofta en silverrand runt dekalerna som gör att det tydligt syns att det just är dekaler.
file-22.jpeg
När dekalerna väl är på förseglas de med ett lager klarlack till.
file-31.jpeg
Först lite pinwash. Jag kör med enamelbaserad wash som man kan späda med lacknafta. Det finns också vattenbaserad men jag har aldrig lyckats få sådan att funka bra. Tack vare klarlacken koncentreras washen i spår och gropar där den bildar skuggeffekt och förstärker detaljerna så att de sticker ut lite, i det här fallet syns det ganska tydligt i svetsarna på tornet. Det går också lätt att torka bort överflödig wash från klarlacken, ev med lite tops fuktad med lacknafta.
file-32.jpeg
file-33.jpeg
Därefter lite chipping med mörkbrun färg som duttas på med en bit tvättsvamp för att efterlikna avskavd färg.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 30 nov 2017 22:05

Så snyggt!

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 30 nov 2017 23:17

Ja, det är imponerande!

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 08 dec 2017 09:43

file-39.jpeg
file-40.jpeg
Fortsätter lite med vädring och har lagt streaking- regnmärken eller rinningar, eller vad det kan tänkas kallas på svenska. Använder omväxlande mörkgrått, brunt och lite rostbrun oljewash.
file-41.jpeg
file-42.jpeg
Börjar också montera bogservajrar, verktyg, etc och dammar ner vagnen med lite pigment, framför allt på larvbanden. Vajrarna är målad i mörkbrun, sedan drybrushade med gun metal (i det här fallet AK internactives True metal) för att få fram metallkänslan och sedan lite brun och rostbrun wash

Nu får den stå lite medan jag funderar på om det behövs lite mer eller mindre smuts någonstans.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 12 dec 2017 11:53

Jag tänkte att Tigern ska få befinna sig i passande miljö, så en vignette med italienskt tema är under uppbyggnad. En grusväg, en stenmur och en väg får rama in. Använder vanligt snickerispackel för marken som jämnas ut med blöt pensel. Innan spacklet torkar helt pressar jag lite larvbandsspår med modellen. Använder lite gladpack under så jag slipper kladda ner modellen.
dio 1.jpeg
dio 4.jpeg
Stenmuren målas med olika nyanser av grått för att få lite variation. Därefter mörkgrå wash för att få färgerna att smälta ihop och förstärka detaljerna. Slutligen drybrushing med ljusgrått för att det ska se ut som sten.
dio 6.jpeg
file-3-1.jpeg
file1-2 (2).jpeg
Tillverkning av grindstolpar och grind. Grinden är gjord av balsalister med lite tjock aluminiumfolie som gångjärn. Själva grinden betsas med lite hemmagjord bets för att bli gråaktig. Lite grov metalltråd tillbockad och intryckt i grindstolparna för att få till gångjärn till grinden. Gångjärnen målas i Tamiya Dark Iron följt av rödbrunt och orange för att få till lite passande rost.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 21 dec 2017 09:38

dio 5 (2).jpeg
Trädstammen är ett rent hemmabygge av skalad elkabel (typen med tunna ledare) som tvinnats ihop för att göra successivt tunnare grenar. Därefter lim och lera för att forma stammen och sedan spackel som är stöpplat för att skapa lite knottrig, barkliknande yta. Målad i gråbrunt följt av drybrushing i ljusgråbeige.
Fil 2017-12-21 09 36 06.jpeg
Lite terapiarbete – ca 200st löv ska limmas på plats ett efter ett. Löven är gjorda av riktiga lönnlöv som är konserverade i glycerin och stansade med lövstans.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 21 dec 2017 19:47

Trädstammen ser ju riktigt verklig ut med bulor och allt! Häftigt med gångjärnen på grinden också. Det är ju noga med att rosten och allt som är nött ser verkligt ut. Och det gör det ju också.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 06 jan 2018 14:36

file-3.jpeg
file2.jpeg
Trädet klart till slut. Blev rätt OK för att vara första hembyggda trädet, men det tar nog ett tag innan jag bygger ett igen. Underskattade arbetsinsatsen rejält och har nog lagt ner nästan 20h effektiv tid, fast nästa gång går det nog lite snabbare.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 08 jan 2018 12:02

Besättningsmän har anskaffats och målats. Befälhavaren och laddaren är resinfigurer av okänd härkomst (no name från Aliexpress, men för en gång skull av helt OK kvalitet). Föraren får bli halvfigur eftersom bara huvudet kommer vara synligt och det finns inte riktigt plats för helfigur i förarutrymmet.
Figurer.jpeg
Jag är rätt dålig på att måla figurer och använder mig delvis av en fuskmetod, men jag börjar med att måla hela figuren i svart, därefter ett par lager med mörkgrått resp mellangrått ovanifrån för att skapa lite skuggeffekt på uniformen. Därefter målar jag lite ljusgrå highlights med pensel. Bälten, skor, ansikte, målas därefter. Ansiktet målas i normal hudfärg, följt av ljus hudfärg som highlight (näsa, öron, panna, mm) därefter rödbrun wash som smälter ihop färgerna lite och bildar skuggeffekter på lämpliga ställen. Till slut duttas lite vitt för ögonen och svart för pupillen.
Vill man måla riktigt snygga figurer krävs mer skicklighet med pensel och större tålamod än vad jag har.
Figurer4 (2).jpeg
Figurer monterade på sina platser.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 13 jan 2018 11:08

file-7.jpeg
file2.jpeg
file1-3.jpeg
För att det inte ska vara för fridfullt så har jag lagt till några indiska tigerjägare i buskarna för skapa lite dramatik i dioramat. Figurerna är baserade på Masterbox ”Scotland the brave”, med huvudena ersatta med Sikh heads från Hornet. Hade lite tur och råkade ha korrekta Lee Enfield no 1 MkIII i reservdelslådorna (Indiska armén bytte aldrig till den nyare No 4 Mk I). Lådan för PIAT-granaterna som kan skymtas tillverkad av gjutstammar och lite Tamiya-tape.
file-8.jpeg
file-3.jpeg
file1.jpeg
Klart till sist!

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 21 jan 2018 21:49

Snyggt som sagt! Kul att den kom till användning så som det var tänkt! :)

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 22 jan 2018 20:49

Snyggt! Jag gillar det där med de indiska soldaterna som smyger sig i skydd. Har haft liknade tankar på ett diorama. Alltså upplägget stridsvagn som dundrar förbi några soldater som antingen ligger i försåt eller bara gömmer sig för övermakten.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 24 jan 2018 10:17

Tack, ett kul bygge även om trädet var bland det överjävligt pilligaste jag gjort.

Sparkade igång ett nytt bygge i dagarna. Råkade få tag i några figurer av Major Herbert "Blondie" Hassler och Bill Sparks med tillhörande kajak. Ett liten vignette är under uppbyggnad inspirerad av https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frankton.
473E330200000578-5170917-Other_photos_show_Corporal_Bill_Sparks_casually_sticking_his_hea-a-4_1513083047333.jpg
Blondie1.jpg
Tanken är att ha en bygga en sektion av ett lastfartyg med Hassler och Sparks paddlandes mot detta. En enkel struktur byggd av foamboard som bas.
IMG_1821.JPG
Fartygssidan under tillverkning. Jag hade ingen plasticard hemma för tillfället så jag fick ta lite kartong och klippa till plåtar för skrovet. Nitarna är vanliga knappnålar. Ringarna för spygatterna är från en kasserad arkivmapp och ett sugrör som reling.
IMG_1829.JPG

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 25 jan 2018 10:15

IMG_1830.JPG
IMG_1837.JPG
Den blivande fartygssidan målad. Först i brunsvart färg, därefter klarlack följt av Chipping fluid och till sist grått med röd bottenfärg. Tanken är skapa slitageeffekt och rostfläckar genom att pensla lite vatten ovanpå färgen. Chipping fluid (funkar med vanlig hårspray) reagerar med vattnet och gör att färgen börjar lossna i små flagor. Beroende på hur mycket vatten och hur intensivt man borstar med penslen fås varierande grad av avskavning/rostfläckar.

Skriv svar