Världen med Trump

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Världen med Trump

Inlägg av Leningrad » 04 feb 2018 14:10

lasseman69 skrev:
04 feb 2018 12:40
Men ok du får ha din åsikt och jag min .
På vilket sätt skulle min fråga om länken (eller andra inlägg i tråden) vara ett uttryck för åsikt? Och var är det i så fall för åsikt jag ger uttryck för?
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 04 feb 2018 16:53

Då misstolkade jag dig .
Som sagt facit med Trump kommer om några år , dömmer inte ut honom i förväg som svensk media o pk folk gjort .
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 04 feb 2018 17:05

lasseman69 skrev:
,....läste här i sist hur en av våra ” stora” tidningar Expressen eller Aftonbladet hade ett reportage......
Att en tidning är stor är inte detsamma som att den är trovärdig och ingen av tidningarna har väl knappast något rykte om sig att vara det. Det finns all anledning att vara källkritisk till mycket av det som står i kvällstidningarna och till de som argumenterar utifrån dessa.
lasseman69 skrev:
Själv föredrar jag hitta sanning själv i media från utlandet exempelvis
Kan du ge något exempel? Förklara gärna varför du anser att deras sanning är mer korrekt än andras? Tycker annars man ska vara på sin vakt mot de som hävdar att de sitter inne med sanningen oavsett vilka de är.
lasseman69 skrev:
04 feb 2018 16:53
Då misstolkade jag dig.....dömmer inte ut honom i förväg som svensk media o pk folk gjort .
Du kan va lugn Lasseman, kommer inte ta det som svensk media och pk folk lyfter fram som sant reservationslöst, med det sagt kommer jag heller inte att avfärda allt som trams och fake news bara för att.
lasseman69 skrev:
03 feb 2018 19:33
I Sverige gnälls det ständigt om Trump , det är bara pinsamt och skamligt av våra politiker Pk-folket och media .
https://www.expressen.se/nyheter/donald ... iven-2017/.
Skulle fortfarande vara intressant att höra vad det är som är så pinsamt, skamligt och gnälligt i artikeln du länkar till. Den innehåller uppgifter om hur ofta Trump förekommit i tidningar under 2017. På vilket sätt framställs Trump på ett negativt sätt eller blir det fake news per automatik bara för att uppgifterna publiceras i en kvällstidning? Förklara gärna, ditt förra svar var mer ett raljerande om journalistiska agendor vars syfte är att svartmåla Trump i en riktning så att det passar det smygkommunistiska Sverige.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 05 feb 2018 13:30

"Aftonbladet hade ett reportage om hur fru Trump vägrade hålla handen , wow vilken journalistik nyhet . "

Nu var det visserligen en kvällstidning men jag ser det också som ett tecken på den "Kremnologi" som börjat växa upp kring Trump. I och med att han är ganska hemlig med personlig information samt har en egen propaganda apparat med alternativa fakta. Iallafall som jag ser det. :fundersam:

Sedan tycker ju jag att det behövs ingen hemlig agenda för att svartmåla Trump, han är pinsam och icke president mässig, så han fixar det bra själv. Jag skäms och mitt lands vägnar varje gång jag ser honom. :oops:

De andra två du nämner har ju fått sin beskärda del av kritik (som jag inte håller med om) Obama för att han trappade upp drönar-kriget och Hillary ja mest för hon tillhör etablissemanget.

sedan finns det ju kränkthet så det räcker och blir över nuförtiden, en del för att de inte får säga "negerboll" och andra för att en del säger "negerboll". Alltså jag tror inte det är partibundet.. :hmm:

Sonderling

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 06 feb 2018 15:09

Ha ha ha ja vi ser väl helt enkelt annorlunda på Mr Trump jag gillar honom och hans stil, lite underdog och ingen klass, men med sunt bondförnuft enligt mig .
Facit kommer om några år , så egentligt meningslöst säga bu eller bä , men blir väldigt glad när Pk media mfl går i taket för allt han gör , för då kan man inte ha fel ! speciellt här i Sverige där Trump namnges i press tv mest i hela världen förutom USA så skämmigt
Go Mr President go ... make America great again .

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 08 feb 2018 07:19

Leningrad skrev:
04 feb 2018 17:05
lasseman69 skrev:
Själv föredrar jag hitta sanning själv i media från utlandet exempelvis
Kan du ge något exempel? Förklara gärna varför du anser att deras sanning är mer korrekt än andras? Tycker annars man ska vara på sin vakt mot de som hävdar att de sitter inne med sanningen oavsett vilka de är.
Eftersom du går hårt fram mot media i Sverige skulle det vara intressant att få veta vilken utländsk media du föredrar och varför. Som läsare är det lika intressant att få veta vilka medier du föredrar på samma sätt som du klart och tydligt visar vilken media du inte föredrar. Det skulle ge lite mer tyngd i dina resonemang om du kunde vara lika konsekvent åt båda håll.
Leningrad skrev:
04 feb 2018 17:05
lasseman69 skrev:
04 feb 2018 16:53
I Sverige gnälls det ständigt om Trump , det är bara pinsamt och skamligt av våra politiker Pk-folket och media .
https://www.expressen.se/nyheter/donald ... iven-2017/.
Skulle fortfarande vara intressant att höra vad det är som är så pinsamt, skamligt och gnälligt i artikeln du länkar till. Den innehåller uppgifter om hur ofta Trump förekommit i tidningar under 2017. På vilket sätt framställs Trump på ett negativt sätt eller blir det fake news per automatik bara för att uppgifterna publiceras i en kvällstidning? Förklara gärna, ditt förra svar var mer ett raljerande om journalistiska agendor vars syfte är att svartmåla Trump i en riktning så att det passar det smygkommunistiska Sverige.
Vad är det i den här artikeln som är så gnälligt? Uppenbarligen ser du något som jag inte ser och jag undrar vad det är.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 feb 2018 12:34

Den media jag referera till är media som i Sverige framställs som ej Pk och höger inriktad . Finns ingen anledning att referera dom .
Alla väljer själv att tro på vad dom läser och tolkar sitt eget svar . Jag personlig har låtit viss icke Pk media i Sverige styra mycket av mina tolkningar . Såkallad gammelmedia har ljugit så ofta för oss genom åren att det är meningslöst diskutera vidare.
Måste jag länka vad dom ljugit om så finns det inte utrymme på KF att göra det . Alla som hänger med i samhällsdebatten borde göra samma tolkning. Det är svaret jag ger dig Leningrad .
Varför är folk så rädda för Trump och dömer honom i förväg varför ?
Det är icke demokratiskt och jag personligen tror han då är rätt man lite Don Qjot och väderkvarnar.
Ge gubbe en chans för f-n han har 4 år och ev 4 år till på att styra upp jorden ! Nu pratar vi inte om en äldre kommunchef med personalansvar utan om Världens mäktigaste man . Så give him time and respect //

😂👍

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 feb 2018 15:18

lasseman69 skrev:
09 feb 2018 12:34
Den media jag referera till är media som i Sverige framställs som ej Pk och höger inriktad . Finns ingen anledning att referera dom...........Det är svaret jag ger dig Leningrad .
OK! Synd att du inte vill namnge dem så att även vi andra kan få ta del utav dem, det är ju lite det som ett forum mångt och mycket går ut på, att diskutera informationskällor. Att den i "Sverige" framställs som pk och högerinriktad behöver ju inte nödvändigtvis innebära att den är det, om det inte är så att den är uttalad högerinriktad. För det är väl inte så att du ser KF och vi som deltar i diskussionen som okritiska lakejer till pk Sverige och därför inte vill uppge vilka medier du finner trovärdiga.
lasseman69 skrev:
09 feb 2018 12:34
Ge gubbe en chans för f-n han har 4 år och ev 4 år till på att styra upp jorden
Klart gubben ska få chansen, har aldrig påstått något annat, mina frågor och funderingar handlar inte om huruvida gubben ska få chansen eller inte. Försöker bara få dig att diskutera medier och källor, men det går sisådär :-)

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 11 feb 2018 14:08

Hur långt ut mot höger respektive vänster måste man egentligen gå för att det ska anses vara icke politiskt korrekt? Känslan är att man måste ganska långt ut på respektive kant innan det börjar brännas. Eller ska vi låta all media, vänster, höger, religiös, eller vad det nu må vara få fritt utrymme utan någon som helst granskning?
Nån som har nåt exempel på media som inte är rumsren? Media som inte är rumsren men borde vara det? Media som är rumsren men borde inte vara det? Oavsett inriktning och vad vi själva tycker om innehållet.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 08 aug 2018 18:25

Vad menar Trump egentligen med Make America Great Again? Alltså, vilket Amerika syftar han till som var Great och vad var det som gjorde det så Great. Får inget riktigt grepp på karln, vad vill han och vad vill han inte?

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 09 aug 2018 12:13

Det är en väldigt bra fråga. När var Amerika "Great"? 1950- eller 1960-talet, från andra världskrigets slut till Vietnamkriget, kanske? Och vad är greatness - militär styrka, ekonomiskt styrka, moralisk styrka? Det förstnämnda lär man bibehålla under överskådlig framtid, men knappast de övriga. Oavsett vilket är det omöjligt att återskapa en historisk storhetstid.

Personligen tror jag att vi just nu upplever en stormakts nedgång och fall. Det bli knappast en kollaps, men USA kommer aldrig återfå positionen som fria världens ledare. Motståndarsidan är inte lika tydlig som den var under kalla kriget - är det Ryssland, Kina eller islamism som är egentligt hot mot USA:s framtid. Eller amerikanerna själva?

Jag är ingen expert på USA, men har jobbat nästan hela mitt yrkesverksamma liv åt olika amerikanska företag, med verksamhet både i mellanvästern och väst- resp östkusten. Jag tillbringar större delen av mina arbetsdagar med amerikanska kollegor och det är slående hur mycket mer splittrat landet är mellan de som är höger/alt-right och vänster(nåväl...)liberala jämfört med 20 år sedan. Den kanske alltid har funnits där, men jag har i a f aldrig upplevt den så tydlig som nu.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 aug 2018 18:17

Trump är svår att förutse, man vet inte från dag till dag vad som komma skall. Men känslan är att Trump har skaffat sig betydligt fler ovänner än vänner på alla håll och kanter och hur man på så vis ska uppnå positionen som den fria världens väktare får jag inte riktigt ihop. Eller är det kanske en återgång till isolationism som Trump menar med Make America Great Again, tullarna är väl ett exempel på det.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 13 aug 2018 18:34

Med Trump så har man ett ledarskap som mer liknar de nya globala konkurrenterna. Kanske är traditionellt västerländskt ledarskap något som inte fungerar så bra i en globaliserad värld.

Skriv svar