För att kunna använda den nätta pjäsen krävdes 5 tåg-set bara för transporten av manskapet + kanonens olika delar. Till detta kom tre ytterligare tåg-set som användes för att montera kanonen och tillverka eldställningen. Det sistnämnda tog mest tid i anspråk då Dora krävde en tre-spårig järnväg med en längd runt kilometern.
Med tanke på arbetsinsatsen av sammanlagt nära 5000 man (inklusive två dussin ingenjörer från Krupp) så kanske det inte var så konstigt att detta monster enbart sattes in i strid en enda gång: 5 dagar i juni 1942 då Dora hamrade mot befästningarna i Sevastopol. Under dessa dagar sköt man upp samtliga 48 skott - sedan var det bara att packa ihop...
Hösten 1943 magasinerades Dora utanför Chemnitz i östra Tyskland och sprängdes av tyskarna den 14 april 1945, dagen innan amerikanska trupper intog området. Den andra järnvägskanonen i serien gick ett liknande öde till mötes den 19 april, men i Grafenwöhr, Bayern.














