Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2731
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Trismegistus » 17 okt 2018 21:49

Tänkte dela med mig av en liten trevlig fotoserie från USS Natoma Bay (CVE-62), ett eskorthangarfartyg ur Casablanca-klassen och hennes tjänstgöring i Stilla havet mellan 1943 och 1945. Fotografierna är ej i någon exakt kronologisk ordning men omfattar tiden från dess att hon går i aktiv tjänst i oktober 1943 fram till krigsslutet 1945. Har skrivit med bildtexterna från baksidorna på fotografierna samt lagt till egna kommentarer [inom klammrar].

Bild


"Barrier Crash":
Bild


"View of Island":
Bild


"Formation of TBM's over Ship, 15 January 1944":
Bild


"Captain H.L. MEADOW reading his orders at Commissioning, 14 October 1943":
Bild


"Leaving San Francisco - Golden Gate Bridge, 17 November 1943":
Bild


"First Plane to Take off CVE-62 - Lieut. Comdr. SEARCY VC-63, 25 november 1943":
Bild


"In formation with CVE's 61 [USS Manila Bay], 57 [USS Anzio] and 58 [USS Corregidor], 13 January 1944:"
Bild


"Escorting Convoy":
Bild


"Escorting Convoy":
Bild


"Transferring Pilot - rescued by DD-349 [jagaren USS Dewey] after water crash, 26 January 1944":
Bild


"FM-1 hitting water after crashing into island. Lt (jg) BECKER VC-63, 7 February 1944":
Bild


"TBMs from CVE-62 over WOTJE (in Jap hands) [atoll i Marshallöarna], 9 February 1944":
Bild


"Recreation Party - Esperitu Santo [största ön i Vanuatu], 14 March 1944":
Bild


"Green Island - AIT.1500' , 2 April 1944":
Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2731
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Trismegistus » 17 okt 2018 22:03

fortsättning:

"Anchored in Tulagi Harbor [Salomonöarna], 8 April 1944":
Bild


"Captain H.L. MEADOW being releaved by Captain A.K. MOREHOUSE, 1 August 1944":
Bild


"Pollywog Initiation, 4 October 1944":
Bild


"T.B.M. Making one-wheel landing, 26 October 1944:"
Bild


"Refueling DE-442 [jagaren USS Ulvert M. Moore] - Franklin D. ROOSEWELT Jr. Skipper":
Bild


"Rear Admiral Felix B. STUMP, 3 February 1945":
Bild


"Change of Command. Captain A-K. MOREHOUSE and Captain B.B. NICHOL, 1 March 1945":
Bild


"Anchored in Kerama Retto off Okinawa, 1 April 1945":
Bild


"Quarters for Muster, 18 April 1945":
Bild


"Lieut. R.C. VON ROSENBURG receiving Letter of Commendation from Capt. B.B. NICHOL, 23 April 1945":
Bild


"Appendicitis Operation, 23 April 1945":
Bild


"U.S.M.C. Band - Guam, 24 April 1945":
Bild


"Leaving Apra Harbor, Guam, 4 May 1945":
Bild


"Rear Admiral HENDERSON, 6 May 1945":
Bild


"Silhouette of D.E. (Longhull) AIT. 1000' , 9 May 1945":
Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2731
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Trismegistus » 17 okt 2018 22:11

fortsättning....

"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"CVE-62 hit by Kamikaze off Sakishima (picture by SARGENT BAY (CVE-83) ), 7 June 1945:
Bild


"FM-2 on fire - caused by Jap Suicide Plane, June 7 , Sakishima":
Bild


"Damage to anchor windlass caused by Kamikaze, 7 June 1945":
Bild


"Damage to anchor windlass caused by Kamikaze - off Sakishima, 7 June 1945":
Bild

"First Flight after Repairs on Flight Deck - Damage was caused by Kamikaze, June 7 1945 - off Sakishima":
Bild


"Cut water":
Bild


"Fueling at Sea":
Bild


"Target Practice - 20 mm":
Bild


"Target Practice - 40 mm":
Bild


"Mechs at work":
Bild


"Oblique from 900' , 9 May 1945":
Bild


---------- SLUT ------------------

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Hans S » 18 okt 2018 13:27

Wow, häftiga bilder - några är nog helt underbara i färg. Några lösa tankar/frågor:

1. Tydligen är det inte helt ovanligt att linbanetransportera folk mellan båtar - men det måste heta något, någon?

2. Att ett (eskort) hangarfartyg tankade sin eskort var för mig något nytt, var det vanligt förekommande?

3. CVE 62 fick en (1) kamikazeträff och överlevde. Fotografen sparade nog inte på filmen

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Inlägg: 1536
Blev medlem: 25 okt 2004 15:44
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av AndersB » 26 okt 2018 17:49

Jag blir helt fascinerad av sådana här "vardags-"bilder. Stort tack!

Men här har vi alltså en Casablanca-typ. Den längsta serie som någonsin byggts. Var det 28 enheter? I praktisk drift bara säg 30 månader. Battlestart hit och dit -- en googling rekommenderas.

Det som dock verkar märkligt är att ombord på detta cirka 150 meter långa (korta?) fartyg fanns över 900 man. Hur fan fick de plats? Jag sommarjobbade som jungman på svenska lastbåtar av liknande längd och tyckte 25-30 var trångt (idag körs de säkert med tio man).

Apropos vardag har Englunds senaste om WW1 kommit. Rekommenderas.

Om frågorna. Nej, att skicka folk mellan fartyg i fart gjordes enbart när det var synnerligen nödvändigt. Utrustning mindre ovanligt. Trots dämpare med mera var detta ett mästerprov på att föra fartyg som få besättningar (brygga - maskin - rorsman) klarade. Tredimensionell rörelse. Oerhörda krafter. Meterprecision.

Men det gjorde sig tydligen bra på foto.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Inlägg: 3341
Blev medlem: 07 aug 2006 06:41
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Lansen » 04 nov 2018 11:09

Vad var skillnaden mellan eskort-hangarfartyg och "vanliga"?

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 jan 2018 09:32
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Hans S » 04 nov 2018 12:11

Storleken.

Typ 150m mot kanske 250m för en vanlig - med efterföljande påverkan av antal plan, bränsle, o.s.v.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Inlägg: 1481
Blev medlem: 03 sep 2006 19:11
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Waldo » 06 nov 2018 21:59

Tack. Alltid intressant med denna typ av bilder.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Inlägg: 1086
Blev medlem: 08 apr 2004 06:13
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Eskorthangarfartyget USS Natoma Bay (CVE-62)

Inlägg av Battler » 27 jan 2019 12:38

USA's industriella övertag när det gällde produktion av hangarfartyg.
Amerikanarna byggde under kriget 24 st tunga hangarfartyg av Essex - klassen, varav 7 st togs i tjänst först efter kriget ( inget Essex - klassfartyg sänktes). 3 st tunga av Midway - klassen togs i tjänst mellan sept 45 - okt 47. Lätta hangarfartyg byggdes 9 st av Independence - klass (1 fartyg sänkt) samt 2 st av Saipan - klass.

Eskorthangarfartyg byggdes i stora mängder, 50 st av Casablanca - klass (5 fartyg sänkta), 19 st av Commencement Bay - klass ( 0 sänkt), 7 st färdiga först efter kriget samt 2 st som aldrig togs i tjänst. 11 st Bogue - klass (1 fartyg sänkt)samt 4 st av Sangamon - klass, totalt 84 st eskorthangarfartyg.

Tackar Trismegistus för den fina bildserien.
____________
MVH

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst