Bush vs Kerry

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tigerarmy
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Bush vs Kerry

Inlägg av Tigerarmy » 02 sep 2004 22:28

Vem hoppas du vinner det amerikanska valet mellan Bush och Kerry? Själv hoppas jag Bush flyger ut med huvudet före. Negativa effekter av hans satans usla politik har nåt oss ändå upp i Norrland. :fundersam:

Användarvisningsbild
Twisted
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Medeltida krigföring
Kontakt:

Inlägg av Twisted » 02 sep 2004 22:28

Hoppas också på Kerry.
\Andreas

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 02 sep 2004 22:36

Kerry
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 02 sep 2004 22:44

Jag hoppas på Bush. Han har anser jag, framgångsrikt lett terroristerna på rymmen. Om USA hade haft en mesigare president under dessa fyra år hade de fått ta en ännu tyngre smäll för det senare. Någon var tvungen att ta hand om extrimisterna. Visst kanske de exploaterar Irak för oljan och skit på köpet men vaddå, hellre dom än oss.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 02 sep 2004 23:01

Hrm, vi vet ännu inte om han framgångsrikt lett terroristerna på rymmen. Vad vi kan lära oss av historia är att det har hittils aldrig gått att mota bort terrorism med våld, men vem vet? Det kanske går den här gången? :roll:

Utrikespoltiskt för USAs del är han en katastrof. Således också för den inhemska ekonomin. (har ni sett deras statskuld? den är eeenormous! Till och med de mest hårdluttrade republikanska ekonomerna börjar få kalla fötter)

Men hans administration för en hård kamp, det medges. Men jag kan faktiskt inte tänka mig en annan President som inte hade agerat med järnhand mot terrorism efter 9/11.

Jag är däremot rädd för att deras hårda linje snarare håller på att skapa ett sådant USA & västförakt i arabvärlden att det kommer föda fler terrorister än det hindrar.

Däremot är jag inte så säker på att Kerry kommer vinna valet. Trodde det alldeles tills nyligen då jag började läsa amerikanska dagstidningar igen och nu verkar det vara tveksamt. Men den som lever får se..

Armchair warrior
Överste
Överste
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 03 sep 2004 07:07

Vill gärna att Kerry ska få en chans, Bush har visat vad han går för..
dyslectics have more fnu...

Max Immelmann
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Max Immelmann » 03 sep 2004 10:27

Frontsoldaten skrev:Jag hoppas på Bush. Han har anser jag, framgångsrikt lett terroristerna på rymmen. Om USA hade haft en mesigare president under dessa fyra år hade de fått ta en ännu tyngre smäll för det senare. Någon var tvungen att ta hand om extrimisterna. Visst kanske de exploaterar Irak för oljan och skit på köpet men vaddå, hellre dom än oss.
Al-quaida har "Allt time high" i anta medlemmar. Say no more.

Användarvisningsbild
Zelda
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Zelda » 03 sep 2004 10:34

cihset skrev: Utrikespoltiskt för USAs del är han en katastrof. Således också för den inhemska ekonomin. (har ni sett deras statskuld? den är eeenormous! Till och med de mest hårdluttrade republikanska ekonomerna börjar få kalla fötter)
Kan vara lämpligt att se statskulden i förhållande till landets BNP.

Sveriges drygt 1300 Miljarder minus i kassan, är inte heller något att skryta om.....[/b]

Max Immelmann
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Max Immelmann » 03 sep 2004 11:09

Zelda skrev:
cihset skrev: Utrikespoltiskt för USAs del är han en katastrof. Således också för den inhemska ekonomin. (har ni sett deras statskuld? den är eeenormous! Till och med de mest hårdluttrade republikanska ekonomerna börjar få kalla fötter)

Sveriges drygt 1300 Miljarder minus i kassan, är inte heller något att skryta om.....[/b]
Nu är du nog i fel tråd. :snurrig:

Användarvisningsbild
Zelda
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Zelda » 03 sep 2004 11:31

Max Immelmann skrev:
Zelda skrev:

Nu är du nog i fel tråd. :snurrig:
Nej det passar in här också :hail: .

USA:s statsskuld är ca 25 000 Miljarder med drygt 280 miljoner invånare.
Sveriges statsskuld är drygt 1300 Miljarder med drygt 9 miljoner invånare. USA har en stark ekonomi med en högre BNP/invånare än Sverige......

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 03 sep 2004 12:30

Snarare så har USA närmare det dubbla i statsskuld, ca 55 000 miljarder kr (04-09-01)

Det som jag tycker är intressant är att traditionellt så står Republikaner för small government och Democrater för large government. Men aldrig har statsskulden vart så stor som under Bushadministrationen.

Förvisso är USA världens starkaste ekonomi och de har råd att spendera, men frågan är om inte de måste vända trenden snart. För en stor del av den statsskulden läggs just nu på försvarsinvesteringar och spenderingarna verkar inte alls chocka igång ekonomin som förväntat.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 03 sep 2004 15:03

Tillbaka till ämnet, statskulder diskuteras i en annan tråd.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 04 sep 2004 11:14

Bush vs Kerry? Pest eller kolera?

Kaleid
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Kaleid » 06 sep 2004 18:17

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 sep 2004 22:33

Det är rätt trist att ett val som påverkar hela världen handlar om vem som har och vem som inte har tjänstgjort i armén. Man skulle ju kunna tycka att det är viktigare att diskutera nuvarande händelser såsom Irak, Mellanöstern och den usla amerikanska ekonomin.

Men det är väl så det går när valet handlar mer om en mans karraktär än hans politiska idéer.

Skriv svar