Sven Hassel

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Sven Hassel

Inlägg av Rasputin » 07 jun 2004 00:47

Sven Hassel - hjälte, myt eller mytoman? De flesta med intresse för 2:a VK har säkert läst nån bok av den anonyme dansken i straffregemente femtielva. Kanske hans snaskiga och krutdoftande litteratur rentav var vad som fick in dig på ämnet? Men vad ska man tro om mannen själv? Själv hävdar han att hälften är sant, resten sånt han hört och lagt till med författarens rätt. Att det är rätt långt från sanningen blir rätt uppenbart om man försöker sig på en kronologi, inte ens de bästa SS-divisionerna skickades med sån hastighet mellan brännpunkterna och tanken att Hassels regemente, bestående av kriminella och opålitliga, skulle varit så oumbärlig för krigsledningen faller på sin egen orimlighet. Icke desto mindre har han på ett rappt och underhållande sätt skildrat livet i det nazistiska paradiset genom huvudpersonernas färgstarka öden och äventyr. Många är det som gnäggat käken ur led över hans fantasifulla metaforer, originella svordomar och oväntade tillämpningar av den mänskliga anatomin ("De blågröna tarmarna i trädkronan hängde som girlanger i en julgran...").

Vad anser du själv om Sven Hassel? Vilken bok tycker du om eller avskyr du mest och varför? Har han någon trovärdighet i nåt av det han skriver eller ska han avslöjas som den bluff han är?

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 07 jun 2004 08:44

Jag har hört talas om hans böcker från arbetskamrater.. jag är ingen stor läsare i övrigt, men om jag ska ta och läsa en av dessa böcker, vilken råder du mig att läsa Rasputin?

( Ursäkta att jag inte kan kommentera böckerna själv, men jag vill gärna läsa någon av dem till att börja med.. )
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 07 jun 2004 10:14

SS-generalen, Jag såg dem dö och De fördömdas legion var rätt bra på den tid då jag läste Hassel vill jag minnas. De flesta böcker hade väl nåt som jag uppskattade i termer av krig, brutalhumor och groteskerier. Monte Cassino hade en schysst beskrivning av en amerikansk landstigning i Italien med härdade marinkårsveteraner från Stilla havet med samurajsvärd i bältena. ("... och unge Franz hann inte reagera innan ett blänkande samurajsvärd skilde huvudet från kroppen genom ett kraftigt hugg." - Citerat fritt ur minnet med reservation för ej ordagrann tolkning.) Numera har jag svårt att uppskatta hans böcker i något som helst avseende eftersom jag anser att han är totalt bogus. Hans senaste bok, Kommissarien, som jag läste häromåret, var en riktig plåga som jag fick kämpa mig igenom. Allt det jag uppkattat tidigare kändes bara krystat och falskt. Om du ska läsa en Hassel-bok är nog De fördömdas legion att rekommendera. Den är rätt återhållen i Hassel-mått mätt och känns självutlämnande även om säkert inte särskilt mycket av innehållet verkligen upplevts av Hassel själv.

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 07 jun 2004 13:05

Ok, tackar för tipset.. känner mig inte lika ivrig att remma iväg till bokhandeln längre, men kanske lika bra det.. vi får se.. blir det nån ska jag lägga "de fördömdas legion" på minnet..

Men han Hassel var väl med i nån straffbataljon i SS-wiking i verkligheten? Han kanske med största sannolikhet skarvade lite?
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 07 jun 2004 13:42

Såg precis att bokus.se har hans böker på engelska. Böker brukar enligt mig bli bätte på engelska, men vem vet i det här fallet. Annars håller jag med dig rasputin, jag har dock inte läst alla men det värkar vara en hel del påhitt i hans böcker, men dom är fortfarande grymt roliga.

Användarvisningsbild
Hitman
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Hitman » 07 jun 2004 13:46

Jag och min sambo har läst alla hans böcker.Hurvida det är sant eller inte vet nog bara han själv.
Bättre att ha parkinson och skaka ut halva groggen än att ha alzheimers och inte komma ihåg vart man ställde den.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 07 jun 2004 22:15

Jag har läst böckerna i min ungdom . Jag tyckte dom var bra. Jag underade dock ofta på hur sjutton han hann runt på alla fronterna och att alla dom runt omkring honom dog, men hans lilla kärngrupp överlevde alltid.

Som böcker var dom mycket läsvärda.

Men om det är sant? Nej. Det är en man med mycket livlig fantasi som har lyckats skriva en hög spännande böcker.

I Norge så gick dom under 80 talet ut i skolorna och informerade att han var en bluff, dom var rädda att hans sätt att försköna bilden av krig och kamratskap, skulle förstöra den Norska ungdommen.

Han var inte ens vid någon front Han sökte 1941 till SS men fick nobben.

Trots det så var han förbannat bra på att skriva böcker.

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Ha ... apitel.htm

Fenriz
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Fenriz » 08 jun 2004 07:29

Kommer med en länk till en sida där Hassel's böcker diskuteras av Hassel-fantaster. Kan kanske vara lite roligt att läsa. Bedöm själva...

Porta's Kitchen

/Fenriz
Non Vi Sed Arte - Mvh Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 04 jul 2004 01:12

Har en god vän som håller på att läsa den första boken i serien, han har lagt märket till något som jag inte tänkte på när jag läste böckerna. Nämligen att stridsvagnarna är bestyckade med eldkastare.
Då har jag en liten fråga, för jag blev lite osäker själv, är det någon som har hört talas om panter stridsvagnar med eldkastare??

Kapitänleutnant
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Kapitänleutnant » 28 sep 2005 16:05

Kan ju säga att filmen, "döden på larvfötter" ursäkta uttrycket, sög hårt. Nog var boken en plåga, men filmen.. :sorry:
// Peter Von Z

Kapitänleutnant
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Kapitänleutnant » 28 sep 2005 16:20

PansarMusen skrev:Har en god vän som håller på att läsa den första boken i serien, han har lagt märket till något som jag inte tänkte på när jag läste böckerna. Nämligen att stridsvagnarna är bestyckade med eldkastare.
Då har jag en liten fråga, för jag blev lite osäker själv, är det någon som har hört talas om panter stridsvagnar med eldkastare??
Nopp.. eventuellt nån försöksmodell..

http://www.militaryfocus.com/osprey/new-vanguard/15.htm :soldat:
// Peter Von Z

Barre
Löjtnant
Löjtnant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än

Inlägg av Barre » 28 sep 2005 16:46

Hade inte tjeckiska vagnar eldkastare?

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 28 sep 2005 17:48

Det var Sven Hassel som fick mig att bli intresserad av 2vk for 7-8 ar sedan... Det fick mig att vilja kolla upp faktan han beskrev och jamnfora med det riktiga... Man maste ta Sven Hassel med en nypa salt och lesa for komiken och strsidsbeskrivningarna och inte faktan...

Jag elskar att lesa om Porta och hans aventy sa att saga roligaste som finns... Min favoritbok aer nog SS Generalen , Den Blodiga Vaegen samt De fordomdas legion...
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 28 sep 2005 17:55

Det bästa är ju Porta's historier och matlagning samt när de blåser Wolfe. Greger's historier om han och generalen är även dem bra.

Fast som det har sagts tidigare så skall man läsa Hassel för den grova humorn och inget annat.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 28 sep 2005 18:13

Precis! Hahaha potatismos med sma fleskterningar :) Kommer ni ihag naer de hemtar vildkatten?
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Skriv svar