Svenska frivilliga

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Martin Månsson
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Svenska frivilliga

Inlägg av Martin Månsson » 17 mar 2004 16:40

Söker uppgifter om följande SS frivilliga svenskar:

Lars Norrmén
Klas Nelin
Matias Nyberg
Lars Olsson
Rolf Rosenblad
Bror Rosenberg
Helge Rosenkvist
Johannes Rönnlund
Tom Sahlberg
Holger Sjöblom
Per-Olof Skog

Tack på förhand
Martin

Användarvisningsbild
Karro Eriksson
Aspirant
Aspirant
Kön: Kvinna
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Karro Eriksson » 04 nov 2005 00:08

Av de ca 200 svenskar som stred som frivilliga i Waffen-SS kan jag aldrig minnas att jag någonsin sett något av dessa namn nämnas. Vart har du fått dessa namn ifrån, något mer måste du antagligen veta själv.
Karolina Eriksson

Armchair warrior
Överste
Överste
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 04 nov 2005 07:58

Jag tror de var runt 350st och de flesta namn är mig veterligen kända.
Bara att man ibland vill veta mer om vissa individer.

De hemvändande blev även förföljda och kartlagda av Säpo som säkerhetsrisker här hemma sedan, så mycket information finns, inte minst pga att dessa arkiv relativt nyligen har öppnats.

Trevligt att se att du är kvar och aktiv här på KF förresten Karro! :)
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
Vertikaal
Vila i Frid
Vila i Frid
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Vertikaal » 06 nov 2005 01:12

Även jag skulle vara intresserad av att höra vart ifrån du fått dessa namn. Inga jag känner igen sedan tidigare.
Thomas Karlström

Martin Månsson
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Inlägg av Martin Månsson » 08 nov 2005 00:41

Det finns ett flertal namn som finns upptagna på diverse sammanställningar, UD listor mm mm mm, flera namn har kunnat avföras men det uppstår ett och annat frågetecken kring en del. Då och då dyker det upp helt nya och tidigare okända namn på svenskar, trots de sammanställningar som finns tillgängliga finns ett visst mörkertal. Varje namn måste undersökas.

Martin

NorseLight
Avstängd
Avstängd

Inlägg av NorseLight » 21 jan 2006 15:38

Hade svenska frivilliga i den tyska armén ett eget emblem som finnarna hade?

Multovic
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Multovic » 21 jan 2006 16:19

Nej de tror jag inte. Om man tittar på bilder på WSS-svenskar så har jag aldrig sett något annat emblem.
Pär

NorseLight
Avstängd
Avstängd

Inlägg av NorseLight » 22 jan 2006 03:39

Jag har heller aldrig sett något sådant emblem, så jag tror inte heller det. Men jag vill veta hur det ligger till.

NorseLight
Avstängd
Avstängd

Inlägg av NorseLight » 26 jan 2006 15:10

Har ännu en fråga angående svenska frivilliga som jag lika gärna kan ta upp här.

Tog de allierade trupperna, tänker främst på England, USA och Kanada, emot frivlliga? Isåfall, ställde sig flest svenskar på axelmakterna eller de allierades sida?

Fenriz
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Fenriz » 26 jan 2006 20:50

Lars Gyllenhaal & Lennart Westberg listar i sin bok Svenskar i Krig 1914-1945 antalet svenska frivilliga i västallierad tjänst till ca. 9 000. En bok som för övrigt varmt rekommenderas.
Non Vi Sed Arte - Mvh Mikael Sundholm

LG
Menig
Menig
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

ofrivilliga också

Inlägg av LG » 27 jan 2006 09:06

Hej!

Alltid trevligt när Svenskar i krig 1914-1945 nämns! :D

Tack för det!

Vill bara poängtera en sak som ofta förbigås när boken omtalas. Jo, boken handlar inte bara om frivilliga utan även om svenska medborgare som ofrivilligt hamnade i främmande makts krigstjänst.

Exempelvis kan man sannolikt klassificera de svenska medborgarna i amerikansk uniform under första världskriget som till största delen ofrivilliga soldater. Obs att jag nu inte pratar om f.d. svenska medborgare eller barn till svenska medborgare utan personer som ännu var svenska medborgare.

Vad gäller andra världskriget har föregående talare rätt i att man kan säga att det då fanns ca 9 000 svenska medborgare som tjänstgjorde på allierad sida. Men att klassificera samtliga som frivilliga är inte korrekt. De svenska medborgare som blev soldater för de allierade (flertalet för Norge) var definitivt frivilliga. De var gott och väl över 1 000 personer. Men bland de övriga 8 000 är bilden mer svårsammanfattad. Dessa 8 000 var i den amerikanska, brittiska, norska etc handelsflottan. En stor del av dem var på beväpnade fartyg, många bar uniform, fick krigsdeltagarmedaljer och räknades som medlemmar av USA:s etc väpnade styrkor, men inte alla. Och graden av frivillighet varierade mellan hundraprocentig och noll, dvs man hade av omständigheterna tvingats tjänstgöra i en allierad konvoj. MEN, samtidigt bör man inte glömma att det statistiskt sett var mycket farligare att tjänstgöra i konvojerna till Murmansk, Liverpool etc än att gå med i t ex Svenska Frivilligkåren i vinterkriget. Betydligt farligare!

F.ö. fanns det ofrivilliga svenskar även i tysk uniform. En nämns i föreliggande upplaga av Svenskar i krig och minst en till kommer att finnas i en kommande upplaga.

Vänliga hälsningar,

Lars Gyllenhaal

NorseLight
Avstängd
Avstängd

Inlägg av NorseLight » 27 jan 2006 10:07

Tackar för era svar på min fråga!

LG: Du råkar inte veta hur det ligger till med svenskarnas emblem i tysk tjänst, om de hade några?

LG
Menig
Menig
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av LG » 27 jan 2006 10:50

Hej!
NorseLight skrev:Tackar för era svar på min fråga!

LG: Du råkar inte veta hur det ligger till med svenskarnas emblem i tysk tjänst, om de hade några?
Det fanns bevisligen ett svenskt emblem i tyska armén under första världskriget: bestående av tre kronor och ett "V" i metall, för axelklaffarna. Det var medlemmarna av det tyska regementet "Königin Victoria von Schweden" som bar detta, fullt officiellt. I regementet ingick ett tjugotal svenska frivilliga. Se mer om själva regementet och några av de svenska frivilliga i det i Svenskar i krig.

Under IIVK tog SS fram en svensk armsköld - i teorin. Det finns med på en SS-karta. Men i praktiken är det osäkert om ett enda märke tillverkades och än mindre om något delades ut. Det finns några enstaka veteraner som påstår sig ha sett sådana, men inte ett enda foto eller originalmärke. Även trovärdiga veteraner kan ha fel pga att de kan blanda ihop personer mm.

Mvh,

Lars

Hallberg-Cuula
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Hallberg-Cuula » 27 jan 2006 11:57

Nu vet inte jag om denna flagga har nån verklighetsförankring, men den anges på sidan som säljer den som en svensk "frivillighets" fana.
nån som vet nåt annat om den?
Bilagor
frivillig.jpg
frivillig.jpg (31.01 KiB) Visad 3862 gånger

NorseLight
Avstängd
Avstängd

Inlägg av NorseLight » 27 jan 2006 12:07

Mjo, jag känner till den hemsidan. Men jag skulle knappast tro att det finns någon större tillförlitlighet i att det är en kopia av en riktig svensk frivilligflagga. Med det utbudet som finns på den sidan kan man inte riktigt ta det seriöst.

Om det sen inte ens finns bevis för ens ett märke för svenska frivlliga så kan man räkna bort den flaggan.

Skriv svar