Norge tvingade tyska krigsfångar röja minor

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
oziranger
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av oziranger » 17 apr 2006 15:43

Forlåt, det var dumt av meg å ikke gi opp kilden:

Kilden var "Det norske medisinske selskap"

http://www.dnms.no/index.php?kat_id=17&art_id=115

oziranger
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av oziranger » 16 jun 2006 17:24

Unnskyld at jeg ikke har svart før.

Kilden er det Norske Medisinske selskap:

http://www.dnms.okkupasjon.

oziranger
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av oziranger » 16 jun 2006 18:25

At tyskerne skulle rydde minene de hadde lagt ut var en del av kapitulasjonsvilkårene. Det var miner tyskerne selv hadde lagt ut og tyskerne hadde kart over minefeltene som viste hvor de lå. Miner var brukt av tyskerne i stor grad som nærforsvar rundt festninger og fort. Om rydding av egne miner var i motsetning til Genevekonvensjonen kan jeg her og nå ikke svare på, men jeg merker meg at Det Internationale Røder Kors sin påpekning ikke gikk på mineryddingsarbeidet men at det måtte foreligge forsikringsordninger for de som deltok i arbeidet.

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 16 jun 2006 20:00

oziranger skrev:At tyskerne skulle rydde minene de hadde lagt ut var en del av kapitulasjonsvilkårene. Det var miner tyskerne selv hadde lagt ut og tyskerne hadde kart over minefeltene som viste hvor de lå. Miner var brukt av tyskerne i stor grad som nærforsvar rundt festninger og fort. Om rydding av egne miner var i motsetning til Genevekonvensjonen kan jeg her og nå ikke svare på, men jeg merker meg at Det Internationale Røder Kors sin påpekning ikke gikk på mineryddingsarbeidet men at det måtte foreligge forsikringsordninger for de som deltok i arbeidet.
Tackar så mycket för informationen och att du bringar lite mer klarhet i detta ämne. Norge hade inga egna minfält eller båtminor etc innan Tyslands anfall? Tänker på i rent defensift syfte då kriget och hotbilden blev större?
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

oziranger
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av oziranger » 16 jun 2006 20:20

Norges forsvarsdoktrine bygget nesten i sin helhet på sprengstoff. I seilingsleder skulle de ledene som ikke lot seg beskyte fra festninger, minelegges (Ved de store byene). Noen få minefelter var lagt ut. Det var mineleggere stasjonert i nærhet av festningene. Mangelfull ordregiving medførte at det var de aller færreste steder disse planene ble fulgt.

På landsiden bygget den norske doktrinen på sprengninger. Få eller ingen sprengninger var forberedt, slik at pionerene måtte borre og minere etterhvert. Dårlig eller mangelfult materiell, dårlig opplæring og ikke minst svært liten tid virket inn på kvaliteten av landsprengningene.

En litt mer morsom historie til slutt. Min far var i pionerkompani nr. 3 et kompani tidvis underlagt 4. brigade og tidvis underlagt øverstkommanderende på Vestlandet. Ved Myrdal lastet de noen jernbanevogner full av sten, brøt opp flere skinnelengder inne i Vatnehalsen tunell og sendte lokomotivet for full fart inn i tunellen. Dette skulle effektivt blokkere tunellen. Virkeligheten ble en annen. Lokomotivet gikk på svillene inntil det fikk kontakt med skinnene på den andre siden av bruddstedet. Man fikk da enhver jerbanefunksjonær sitt mareritt. Et løpsk lokomotiv. Det ble ringt til Voss som da var okkupert av tyskerne og gitt varsel. Toget suste avgårde inntil damptrykket ble for lite grunnet at ingen kastet inn koks i fyren

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Skåne
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 16 jun 2006 20:29

oziranger skrev:Norges forsvarsdoktrine bygget nesten i sin helhet på sprengstoff. I seilingsleder skulle de ledene som ikke lot seg beskyte fra festninger, minelegges (Ved de store byene). Noen få minefelter var lagt ut. Det var mineleggere stasjonert i nærhet av festningene. Mangelfull ordregiving medførte at det var de aller færreste steder disse planene ble fulgt.

På landsiden bygget den norske doktrinen på sprengninger. Få eller ingen sprengninger var forberedt, slik at pionerene måtte borre og minere etterhvert. Dårlig eller mangelfult materiell, dårlig opplæring og ikke minst svært liten tid virket inn på kvaliteten av landsprengningene.
Fick de Tyska krigsfångarna även röja upp efter den sporadiska Norska minläggningen eller det kanske röjdes lades om under själva ockupationen?
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

oziranger
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av oziranger » 16 jun 2006 21:17

Jeg tror at tyskerne sveipet de norske minene i forbindelse med invasjonen eller rett etter. Noen av de norske minefeltene (all i sjø) ble erstattet med mer moderne tyske miner. Etter krigen ble noen av disse sveipet av den norske marine. Noen ble beholdt en stund, for så å bli erstattet av lagre av miner som skulle settes ut ved ordre. Å sveipe miner i sjøen er en mye mindre farefull sak enn minerydding til lands. Ved minessveiping til sjøs kan man f.eks sveipe slik at kjettingene ned til ankerne ble revet av slik at minene fløt opp. Minene kunne da detoneres ved kanonild på avstand eller ved å plassere sprengladning på minene og utløse disse på avstand.

Etter krigen ble så vidt jeg husker noen båter minesprengt av miner som drev i sjøen, fremdeles blir det oppdaget miner og den norske marine har en egen Minekommando med minedykkere som tar seg av slikt.

Man kan dermed konkludere med at minene som tyskerne ryddet etter krigen, ikke var norske miner fra før krigen eller miner lagt ut i forbindelse med felttoget i Norge 1940.

Et poeng er at i mars/april 1940 gikk engelsmennene inn i norsk territorialfarvann og la miner for å tvinge tysk skipstrafikk ut i internasjonalt farvann slik at den engelske marine kunne nedkjempe skipene. Tyskerne brukte denne mineleggingen som en av unnskyldningene for angrepet på Norge: At Norge ikke var i stand til å hevde sin egen suverenitet.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Norge tvingade tyska krigsfångar röja minor

Inlägg av York » 14 jan 2016 16:30

Under Sandet/Land of Mine (2015) är en dansk film som behandlar minröjning av tyska krigsfångar längst den danska kusten. Filmen verkar intressant.

http://www.imdb.com/title/tt3841424/
In the wake of the Second World War, the Danish authorities force thousands of German prisoners of war to defuse the millions of mines buried on Danish beaches.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=boLjulS1wwU
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Skriv svar