Ryskt gasanfall under vinterkriget

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Ryskt gasanfall under vinterkriget

Inlägg av Trismegistus » 14 jun 2015 20:52

Då jag snöat in lite på den kemiska krigföringen under andra världskriget och de många incidenter där gas av olika anledningar kom att användas av trupperna vid fronten så blev jag förvånad av att även hitta ett stycke om Finland under vinterkriget 1939-40.

Detta är en sida ur ett tyskt dokument från 1940 där man gick igenom det aktuella läget i olika länder gällande kemisk krigföring. Finland nämns i den mån att ryssarna under de inledande krigshandlingarna under vinterkriget ska ha satt in gasgranater i området norr om Ladoga - enligt de finska pressen. Undersökningen ska ha visat att 11 st finska artillerister ska ha skadats av klorpikrin eller triklornitrometan - ett kemiskt stridsmedel som både fungerar som tårgas samt framkallar kräkningar. Klorpikrin användes under första världskriget mest som ett "uppmjukningsvapen" då man direkt efteråt satte in dödligare gas för att ta kål på fiendesoldaterna som ryckt av sig gasmaskerna för att kräkas.

Detta ska vara enda incidenten då finländarna utsattes för kemiska stridsmedel av ryssen - oavsiktligt eller inte. Är det någon som vet mer om denna händelse? Jag googlade lite lätt men hittade absolut ingenting.
Gas_Finland_1939_wm.jpg

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Ryskt gasanfall under vinterkriget

Inlägg av York » 20 jun 2015 02:33

Jag har aldrig hört att gas användes under vinterkriget innan jag läste tråden. Jag har alltid utgått från att det skulle varit för kallt (gasen kan inte gå över i gasform) för att effektivt kunna använda gas oavsett om viljan fanns där eller ej.
Jag har också kollat runt lite och de misstänkta fallen som finns verkar ha varit isolerade och i liten skala samt skett i samband med omfattande artilleribeskjutning.

Gas fanns tillgänglig vid/nära fronten hos ryssarna utifall behov skulle uppstå (så som att finnarna använde det först). Att någon (lägre) befäl eller artillerist agerar på eget initiativ eller slarv/missförstånd leder till att det avfyras gasgranater utan direktiv från högre ort låter inte helt otänkbart. Speciellt om det är en omfattande (konventionell) artilleribeskjutning
Att gasanvändandet är i så liten skala och isolerat styrker den teorin. Hade gas satts in mer organiserat borde det varit i större omfattning. Dock saknar jag kunskap om röda arméns artillerirutiner under andra världskriget.

Sedan behöver ju inte heller en rapporterad gasattack vara korrekt. Diverse faktorer kan säkerligen ge offren den (felaktiga) uppfattningen.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Ryskt gasanfall under vinterkriget

Inlägg av Trismegistus » 20 jun 2015 13:35

Jag hittade lite ryska dokument gällande kemisk krigföring från 1941 (i tysk översättning), och gällande artilleriet så verkar användandet av klorpikrin / grünkreuz ha använts (i.a.f. teoretiskt) för att tvinga ner fienden i skyddsrum samt för att låta dom få arbeta med påsatt gasmask - inte för att bekämpa målen i fråga. Gällande användandet står det:
Auf 1 qkm müssen im Laufe von 2 Stunden verschossen werden: bei kaliber 122 mm 5000-6000 Geschosse, dazu erforderlich: 12 Batterien, oder bei 152 mm 3000-3500 Geschosse, 10 Batterien.
För att nå något resultat så skulle man alltså under 2 timmar använda 12 st batterier för att avlossa 5000-6000 122 mm granater på en yta av 1 km². Eller 10 st batterier som avlossade 3000-3500 152mm granater. Denna beskjutning ansågs speciellt lämpad för insats i skogsområden.

Så det mest troliga scenariot är att OM det nu verkligen var stridsgas som finländarna råkade på så rörde det sig förmodligen om en isolerad händelse där man med stor sannolikhet fyrade av ett antal granater av misstag. Under juni-september 1941 rapporterade t.ex. Heeresgruppe Mitte in 5 st händelser där tyska förband ansågs sig ha utsatts för sovjetiska kemvapen, men där man i inget av fallen kunde hitta bevis för att så var fallet. De tyska utredarna kom här fram till att OM det verkligen rörde sig om kemiska vapen så var det förmodligen övningsgas-granater som fortfarande innehöll rester av gas vilka av missta hade avfyrats.

Skriv svar