Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
McCoy
Adjutant
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 02 apr 2016 10:57

Snyggt!

Sonderling
Korpral
Korpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget

Re: Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Inlägg av Sonderling » 02 apr 2016 19:48

Ja verkligen snyggt! Du har fått mig att börja intressera mig mer för Brittiskt pansar också. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse

Inlägg av Horrocks » 12 apr 2016 10:23

Tack,

Alltid kul om fler fastnar i brittiska stridsvagnsträsket. Det dyker upp allt fler roliga modeller att bygga och rätt mycket bra böcker, även om det finns en del brister när det gäller ren referenslitteratur.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek

Inlägg av lasseman69 » 13 apr 2016 11:54

NI proffsbyggare.
Kan ni rekommendera några bra enkla modeller att starta med, har försökt några få ggr men lagt av.
Tror det skulle vara en skön avkoppling.
Tips?

Användarvisningsbild
McCoy
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 13 apr 2016 12:03

Absolut kan vi det. Vi behöver bara veta dina preferenser först! Vilken genre, vilken skala, vilken nationalitet, vilken tidsperiod med mera. Ju mer du kan tala om desto bättre råd kan vi ge dig.

Användarvisningsbild
Waldo
Löjtnant
Löjtnant
Från: Uppsala

Inlägg av Waldo » 03 maj 2016 19:34

Jag har köpte mig en tigertank i julklapp som ligger i kartongen ännu....

Måste ta mig i kragen.

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare

Inlägg av Horrocks » 15 jun 2016 10:43

Trots att Comet var en uttalad interimslösning medan man väntade på Centurion, så var den ovanligt lyckad och den bästa stridsvagn som britterna lyckades få fram under 2VK. Men i vanlig brittisk ordning kom den ett år för sent för att göra ett avtryck i historien. Välbalanserad m a p beväpning, framkomlighet, tillförlitlighet och skydd, om än inte överlägsen i något enskilt avseende. Kanonen var en utveckling av 17-punder kallad HV 77 som gick att klämma in i relativt litet torn, men hade svagare ammunition och något sämre PV-egenskaper (om än väsentligt bättre än Cromwells OQF 75mm). Chassit var en vidarutveckling från Cromwell och pansarskyddet var samma som de senare, svetsade, versionerna av denna. Den starka och tillförlitliga Meteor-motorn hängde med, vilket gjorde den tämligen snabb trots något högre vikt än Cromwell. Totalt sett var det den stridsvagn britterna önskade de haft inför D-dagen.
12BPIK9tyya4BFBNe7gl-GVb_-P8SrUKNs8XR-DxdJk.jpg
Skogskamouflerad Comet
Comet tanks of 23rd Hussars, 11th Armoured Division, advancing through the Weser bridgehead at Petershagen, 7 April 1945..jpg
En tilltufsad Comet mot slutet av kriget
Det är lite svårt att få fram exakta uppgifter om vilka förband som hann få den under 2VK, men säkert är att 3 RTR, 23rd Hussars och 2nd Fife & Forfar, samtliga i 11th Armoured Division, använde dem i strid från början av 1945 och framåt. De första förbanden började utbildas på dem innan Ardenneroffensiven men de verkar inte ha använts i strid förrän efter årsskiftet 1944/1945. 7th Armoured Division hann bara få en knapp handfull (4 st) Comets innan krigsslutet, sannolikt i rent utbildningssyfte. Det påstås ibland att de användes i Korea, men inga bevis finns för detta utan det mesta tyder på att enbart Cromwell (spaningsförband och artilleriobservation) , Churchill (Crocodiles som infanteriunderstöd) och Centurion (MBT) sattes in där. Däremot användes de av förbanden inom BAOR (British Army of the Rhine) innan Centurion fasades in successivt, liksom av 3RTR i Hong Kong och Malaysia samt av förbanden stationerade i Libyen, Jordanien och Egypten i början av 1950-talet.
1458507269574-191678808.jpg
Comet på vinterövning efter kriget
Totalt tillverkades nästan 1200st, merparten tjänstgjorde i brittiska armén t o m 1958, men ett 40-tal köptes av Finland som använde dem in på 1970-talet. Även irländska armén köpte ett fåtal.
2016-06-15 11.06.23.jpg
Comet i vinterlandskap
Mitt ex, Ironduke IV, är en av de få vagnarna som 7th Armoured fick. Tyckte det passade att bygga ett svalkande vintertema under pågående försommarvärme, så basplattan fick lite snö och is för att efterlikna en kall vinterdag 1945. Den nödiga gubben liksom den frusne stackaren vid brasan är ett hopplock av diverse olika figurer, medan övriga är en blandning av MiniArt British Tank Crew och Masterbox Commonwealth AFV Crew. Det är ganska lätt att välja byggsats – Comet finns enbart från Bronco. Som tur var en hyfsat bra byggsats med undantag för ett par delar med halvdan passform och lite sjunkmärken.
2016-06-15 11.07.26.jpg
Dags för te
2016-06-15 11.06.51.jpg
Brew up
2016-06-15 11.07.44.jpg
Framifrån
Jag kompletterade kamouflagenätet med lite hemmasnickrade grankvistar så som man ofta kan se på bilder på brittiska stridsvagnar från senvintern och våren 1945.
2016-06-15 11.08.24.jpg
Hey Joe, will you bring some paper, mate!
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
McCoy
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 jun 2016 11:51

Ser bra ut!
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare

Inlägg av Horrocks » 24 dec 2016 13:37

Det senaste halvårets projekt börjar närma sig slutet. Jag har gjort ett försök till fransk stadsmiljö med en Cromwell från 7th Armoured som har fastnat bakom en Humber Scout car. Skapade en hel del merarbete åt mig själv när jag bestämde mig för att inreda huset invändigt, men det var kul att försöka snickra ihop lite möbler, tapeter, golv, etc även om jag fick stå ut med lite gliringar från min bättre hälft om hur gulligt det är att jag börjat bygga dockskåp istället för pansarmodeller.

Vattnet skapade en del problem. Jag valde att använda klarlack i flera lager men när sista lagret skulle torka över natten (efter att pillat samtliga näckrosor på plats) visade det sig att en fluga bestämt sig för att bada i klarlacken och slutligen fastnat för gott och därmed sabbat den annars nästan perfekta glasklara ytan. Bara att börja om.

Bild

En av mina favoriter bland brittiska stridsvagnar är den halvt misslyckade Cromwellvagnen som blev lite av en besvikelse när den kom ut på förband i slutet av 1943. Rutinerade tankies konstaterade med en snabb blick att den inte skulle ha någon större chans i strid mot de tyngre tyska stridsvagnarna. I allt väsentligt var den jämförbar med Sherman m a p pansarskydd och beväpning, men snabbare tack vare den starka Meteor-motorn och hade bättre terrängframkomlighet tack vare Christieupphängningen. Den var så snabb att man senare införde spärr för att minska risken för att entusiastisk besättning skulle köra sönder upphängningen. De första versionerna hade den beprövade 6-poundern som fortfarande hade acceptabel PV-kapabilitet. En omsvängning i doktrin gjorde dock att man att prioriterade kraftig HE-granat före PV-kapabilitet. Detta innebar att en uppborrad version av 6-poundern togs fram (diametern ökades från 57mm till 75mm) som kunde ta samma ammunition som Sherman, men samtidigt sjönk mynningshastigheten med den manövern vilket gjorde att PV-kapabiliteten försämrades. Förtroendet för Cromwell var därför inte särskilt stort och det finns flera rapporter om besättningar som evakuerade sina stridsvagnar i strid med tyska Panther eller Tiger-stridsvagnar även innan de blivit träffade. Den var också lite gammaldags med vertikalt frontpansar som initialt även var för tunt även om det senare utökades.

Bild

I Normandie var det enbart 7th Armoured som hade Cromwell som sin primära stridsvagn (varje pluton bestod av 3st Cromwells och en Sherman Firefly). I övriga pansardivisoner var det i stort sett bara spaningsbataljonerna använde Cromwells.
Humber Scout car togs fram som komplement till den populära Daimler Dingo när Daimler inte hade tillräckligt med kapacitet för att täcka behoven. Humber fick då ta fram en egen scout car utifrån samma spec och startade produktion 1942. Med tunnare pansar än Dingon och helt obepansrat golv var den sämre skyddad, tillförlitligheten ansågs också vara sämre och den blev aldrig lika populär som Dingon. Den var normalt utrustad med en eller två Bren guns alternativt dubbla Vickers K guns. Den var något större än Dingon och kunde rymma tre män även om besättningen normalt bestod av två. För att åstadkomma någon form av standardisering för underhållet valde man att främst tilldela Daimler Dingo till infanteridivisionerna och Humber till pansardivisionerna, åtminstone i teorin. I praktiken verkar det dock som om både infanteri- och pansardivisionerna hade en blandning av båda fordonen.

Bild
Bild
Modellen är en väl detaljerad byggsats från Bronco. Jag gillar när även detaljer som normalt inte syns följer med såsom radion inuti förarutrymmet och att man har kostat på delar till hyfsat detaljerat motorutrymme. Tyvärr var passformen mellan överdelen och resten av karossen dålig, nästan 1mm fel på en sida, så det gick åt mycket tid, spackel och ett par remsor med plastlist för att få ihop den. För att göra bygget mer utmanande så saknades vissa moment helt i byggbeskrivningen – jag var först övertygad om det saknades en hel sida, men istället har vissa moment helt hoppats över och andra har hamnat i konstig ordningsföljd. Dragons byggbeskrivningar framstår som rena föredömet i pedagogisk utformning i jämförelse.

Bild

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare

Inlägg av Horrocks » 12 feb 2017 13:03

Churchill, som kom att bli den sista i raden av Infantry tanks, dvs en stridsvagn som specifikt var framtagen för att understödja infanteri, började utvecklas strax innan krigsutbrottet. Första projektet i form av A20 lades ner men efterföljande A22 drevs i mål, trots återkommande kritik från olika håll. Projektet lades ut på Vauxhall, dvs General Motors personbilsfabrik i Storbritannien. Ursprungligen framtagen specifikt för skyttegravskrigets villkor, dvs att i maklig fart ta sig över leriga, sönderskjutna fält och skyttegravar, var den egentligen helt omodern när den var klar.

Den var stor, tung och framför allt lång (för att lättare kunna korsa skyttegravar). Väl skyddad med pansar, i nivå med Tiger I. Trots sin tyngd och storlek hade den god framkomlighet – marktrycket var lågt tack vare breda larvband och många små bärhjul. Den kunde ta sig fram på platser där Shermans gick bet och tillsammans med det tjocka pansaret blev den populär, speciellt i Italien.
Bild
Det klumpiga utseendet till trots var den relativt smidig att köra. Den nya innovativa Merrit-Brown växellådan gjorde det möjligt att vända på en femöring (bokstavligt talat – den kunde rotera på stället). Tyskarna använde f.ö. ett liknande system i Tigern. En rad barnsjukdomar, kombinerat med insikten att behovet av långsamma Infantry tanks var borta, medförde att projektet var nära att läggas ner.
Dieppe.jpg
Dieppe
Dieppe.jpg (15.2 KiB) Visad 244 gånger
Debuten i samband med fiaskot vid Dieppe bidrog också till kritiken, trots att den var felaktig – de berömda bilderna av utslagna Churchills på stranden är egentligen missvissande. I verkligen lyckades de flesta stridsvagnarna ta sig fram över småstenarna, men kom inte över de kraftiga betonghindren längre upp på väg upp till staden. De tvingades därför retirera tillbaks till stranden och övergavs när de inte kunde evakueras. Tyskarna hade stora problem med att slå ut Churchills och lyckades i princip endast få stopp på dem genom att skjuta sönder larvbanden.
6ed2b1c889c2e0fe2f434b65c5b93778.jpg
Nordafrika
6ed2b1c889c2e0fe2f434b65c5b93778.jpg (66.59 KiB) Visad 244 gånger
Framgångsrik användning vid El Alamein och vidare under resten av kriget i Nordafrika räddade dock Churchill och inför Normandie kom de till användning som både understöd till infanteriet och som de specialbyggda AVRE:s . I slutändan kom den att tillverkas i relativt stort antal och tjänstgjorde vid samtliga krigsskådeplatser där britterna slogs med tämligen god framgång. Eldkastarvagnen Crocodile användes även under Koreakriget, men därefter avvecklades den med undantag av ARV-versionerna som behölls ända in på 1970-talet.

Vid sidan om att vara långsam hade den egentligen bara en stor svaghet – den var liksom övriga brittiska stridsvagnar hopplöst svår att uppgradera med kraftigare beväpning. Konstruktionen gjorde det svårt att förstora tornet och därmed ont om plats för 17-pounder även om tappra försök gjordes i form Black Prince, men med ytterligare 10 ton vid sidan om de 40 ton som den vägde i grundutförande blev den ohållbart långsam. Närmare än så till en fungerande motsvarighet till Tiger kom man inte.

Jag har byggt ihop Tamiyas gamla Churchill Mk VII, dvs versionen med tjockare pansar (uppemot 15cm) och QF 75mm–kanonen som användes i Normandie och framåt. Åldern har tagit ut sin rätt – detaljerna är tämligen grovhuggna på sina ställen, men det som saknas i detaljrikedom tas igen i byggvänlighet och passform. Fick också möjlighet att testa ett par nya leksaker, bl a stans från Greenstuffworld för att tillverka höstlöv och buskage av seafoam. Testade också metoden att skapa illusionen av rinnande vatten mha toapapper, vitlim, målning och klarlack. Inte helt lyckat (ser hyfsat ut från ca 1m, men inte helt övertygande från 50cm och närmare).
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Waldo
Löjtnant
Löjtnant
Från: Uppsala

Inlägg av Waldo » 12 feb 2017 21:57

Ser bra ut på bilderna iaf. :) Jag har alltid tyckt att vattenillusioner i dioramor är häftiga.

Sonderling
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Annat

Inlägg av Sonderling » 13 feb 2017 18:19

Waldo skrev:Ser bra ut på bilderna iaf. :) Jag har alltid tyckt att vattenillusioner i dioramor är häftiga.
Ja verkligen, Jag gillar också detaljen med näckrosorna, hur fick du till dem? Och löven bakom churchill vagnen, är det sådana där utstansade löv?
(Sörfade en kväll och såg att det såldes speciella manicker som stansar ut smålöv ur riktiga löv.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare

Inlägg av Horrocks » 13 feb 2017 23:12

Tack,

Näckrosorna är av grönt papper som är målat i olika nyanser av ljusare och mörkare grönt för att få lite färgskiftning. Därefter utstansade med vanligt hålslag (råkar bli skalenligt). Sedan skar jag ut en tårtbit ur varje för att få rätt form på bladet. Det finns en bra snutt av Kathy Millat på Youtube som visar hur man gör.

Löven bakom Churchill är just gjorda med en sådan stans. Plockade lite löv i höstas som jag konserverade med glycerin och sedan stansade.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande

Inlägg av Trismegistus » 17 feb 2017 22:33

Riktigt snyggt!
Här varken citeras Wikipedia eller delas youtube-klipp. Endast primärkällor gäller.

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare

Inlägg av Horrocks » 13 apr 2017 14:18

En intensiv period av byggande inför IPMS 08-open börjar närma sig sitt slut. Resultatet var som amatörbyggare ungefär som förväntat bland alla proffsbyggen- sist eller näst sist. Men ett litet tröstpris blev det i "Airfix New tool" för ett minidiorama med en Cromwell i 1/76. F.ö. en trevlig liten modell för den som vill prova på eller återuppta modellbygge.
IMG_0561.JPG
Kossor på vift 1
IMG_0562.JPG
Kossor på vift 2
Annars hade jag knåpat ett tag med ett diorama som fick följa med också. Fick inspiration från en bild ur sergeanten Jake Wardrops postumt utgivna dagbok. En brittisk Sherman III (M4A2) i Italien döpt till Em-An-Vee efter M&V (Meat and Vegetables), en av brittiska arméns vanligaste konserver. Bilden är sannolikt tagen några dagar efter landstigningen någongstans mellan Salerno och Neapel.

M4A2 var den enda dieseldrivna Sherman-varianten under 2VK (med undantag för en handfull M4A6 och ev någon försöksvariant) med två stycken sammanbyggda GM-dieslar. Användes såvitt jag förstått inte av US Army i fält, men däremot av USMC i Stilla Havet. Huvuddelen skickades som lend-lease till Storbritannien och Sovjet. Beroende på hur man räknar så var det den mest tillverkade Sherman-varianten ( alternativt näst mest tillverkade, beroende på hur man ser på M4A3-varianterna).

Som övriga Dragon Shermans jag byggt så är den snyggt detaljerad, men har några irriterande svordomsgenererande problem. Kompletterade med en liten oxkärra med tillhörande italiensk bonde och placerade det hela i en gammal trälåda och lyckades få tag i en reproduktion av M&V-etikett.
MB29Jan08_021.jpg
Em an Vee original
MB29Jan08_021.jpg (92.77 KiB) Visad 199 gånger
20170413_141139.jpg
Em an Vee
20170413_141049.jpg
Em an Vee 2

Skriv svar