Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Waldo
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget

Re: Tankies - brittiskt pansar i 1:35

Inlägg av Waldo » 13 apr 2017 18:26

Snyggt jobbat! :)

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse

Inlägg av Horrocks » 22 jun 2017 15:58

Inspirerad av en del bilder och ett klassiskt diorama av Shepard Paine så har jag gjort ett försök att göra en modell av en utslagen stridsvagn i öknen. Jag råkade ha en italiensk Semovente M40 75/18, en gammal reboxad Italieri i Zvezda-kartong, som trots en del brister gick att få ihop relativt smidigt. Medföljande gubbar visade sig praktiskt nog vara så onaturliga och stela att de passade utmärkt att ha som lik under filtar.
Semovente 75/18 var inspirerad av tyskarnas framgångar med Stug och började tas fram efter segern mot Frankrike 1940. Principen var samma som för Stug, dvs man utgick från en befintligt stridsvagn (M13/40), tog bort tornet och monterade fast överbyggnad som rymde en större kanon. Utvecklingen drog dock ut på tiden och först 1942 kom de första ut i fält och användes därefter vid Bir Hakim och striderna vid El Alamein. Den korta kanonen med låg mynningshastighet var egentligen inte särskilt lämpad för att bekämpa stridsvagnar, men kunde slå ut Grants och Shermans med HEAT-ammunition. Tekniskt var det på många sätt föråldrad med bl a pansarplåtar som var skruvade istället för nitade eller svetsade. Men den största svagheten låg annars i att italienarna med sin blygsamma industrikapacitet bara kunde bygga stridsvagnar i serier om några få hundra (i det här faller ca 250st), när de hade behövt bygga det mångdubbla.
British_M3_Grant_tank_North_Africa.jpg
M3 Grant var en utveckling av M3 Lee efter brittiska önskemål med bl a större torn för att rymma radion. Den var redan från början en nödlösning i väntan på Sherman – att ha huvudbeväpningen lång nere i skrovet isf i tornet var inte en önskad lösning, men britterna hade så stort behov av fungerande stridsvagnar att tog vad man kunde få. Den blev snabbt populär – tillförlitligheten och 75mm-kanonen med kapabiltitet at både skjuta AP och HE –granter gjorde att man för första gången hade en stridsvagn som kunde möta tyskarna på någorlunda lika villkor. Det hjälpte inte så mycket vid Gazala där man led svidande nederlag, men man kunde inte skylla på materielen längre. När Sherman blev tillgänglig i större kvantiteter fasades Grant ut och tjänstgöringstiden blev bara 1,5 år, men under den tiden betraktade britterna den som sin bästa stridsvagn, trots svagheterna. Även om den betraktades som föråldrad för fortsatt användning mot tyskarna i Europa så var den mer än tillräcklig för att användas mot de svagare beväpnande japanerna. Drygt hälften av britternas Grants, dvs ca 1700st, skeppades därför till Asien, främst till British Indian Army i Burma och till australiensarna som bägge använde den framgångsrikt fram tills krigsslutet. Andra byggdes om till bl a ARV:s och kom till fortsatt användning i Italien.

Ryssarna fick också ca 1300st, men var inte lika entusiastiska som britterna och förpassade dem snart till mindre viktiga frontavsnitt, bl a Nordkalotten.
DSC00376.JPG
DSC00375.JPG
DSC00377.JPG
DSC00379.JPG
DSC00373.JPG
DSC00378.JPG
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Waldo
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget

Inlägg av Waldo » 23 jun 2017 20:50

Alltid lika kul att se på era modeller! Jag blir imponerad av all detaljrikedom som smuts på kängorna etc. :)

Användarvisningsbild
Horrocks
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse

Inlägg av Horrocks » 27 sep 2017 09:10

Jag snubblade på en ombyggnadssats från Verlinden i min lokala hobbybutik som jag tänkt använda för att bygga om en Tamiya Sherman till Sherman Firefly IC Hybrid. Egentligen en onödigt komplicerat sätt att bygga en Firefly Hybrid eftersom det i dag finns flera bra modeller som kan byggas direkt från lådan, men priset var rätt för resinklumparna. Efter lite funderande fick jag en annan idé så det fick bli ett helt annat bygge. Inspirerad av ett fint bygge av Jonas Dahlberg med stridsvagn som gått genom isen gjorde jag en liten vignette med en Firefly som hamnat i djup vatten. Jag hade egentligen tänkt att jag skulle ha en raserad bro, men någonstans blev det fel i bygget. Bron jag byggde blev ett par cm för smal och passade inte alls med stridsvagnen, så bron har förpassats till ett annat dio. Det blev också mitt första försök att göra strömmande vatten.
file-3[1792].jpeg
file-3[1798].jpeg
file-4[1799].jpeg
Hybrid-versionen av Sherman var en idé från Chrysler där man kombinerade gjutet pansar fram såsom M4A1 med övrigt pansar svetsat som för de övriga versionerna. Kan tyckas vara ett onödigt komplicerad metod, men det fanns en tanke – gjutning sparade arbetstid och var rationellt, men det var få gjuterier som kunde göra så stora gjutningar som en komplett överbyggnad. Det fanns dock fler gjuterier som kunde göra mindre delar såsom en front. I kombination med svetsats bakparti fick man en kompomiss som sparade lite tillverkningstid.
Bilagor
file-5[1800].jpeg
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Skriv svar