Seedienst Ostpreussen

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Seedienst Ostpreussen

Inlägg av Trismegistus » 28 dec 2015 20:50

Måhända ett "smalt" intresseområde men jag stötte under gårdagskvällen på ett intressant foto av ett skepp tillhörande Seedienst Ostpreussen, den färjeförbindelse som förband Ostpreussen med resten av Tyska Riket mellan 1920 och 1945.

Tre av fartygen tillhörande Seedienst Ostpreussen fick dessutom lite svensk "anknytning" under kriget då de som minfartyg tjänstgörande Preußen, Hansestadt Danzig och Tannenberg dundrade in i ett svenskt minfält utanför södra Öland och sjönk den 9 juli 1941. Det finns faktiskt t.o.m. en minnessten uppförd över denna händelse på Öland - till minne av de 20 marinsoldater som dog - varav ett antal är begravda i Össby på Öland.

Hur som helst... nedanstående skepp kan jag dock inte identifiera. Fotot är taget i maj 1945; jag tror fotot är taget i Bremerhaven och jag tror att det är Brake, ett ångfartyg tillhörande Union-Handels- & Schiffahrts GmbH i Bremen som under kriget tjänstgjorde som transportfartyg och sedan efter kriget beslagtogs av Storbritannien, men vad jag vet så finns det inga bilder av detta skepp i "krigsuniform". Någon annan läsare på detta forum som vet något mer om detta?
Brake_1_wm.jpg
Brake_2_wm.jpg

Användarvisningsbild
Oddball
Vicekorpral
Vicekorpral
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Oddball » 12 jan 2016 08:48

här är lite om S/S Brake

http://www.forum-marinearchiv.de/smf/in ... #msg190322

http://kameleon.aeston.no/Res/filatelis ... 2010-7.pdf

Hatte mit der Kriegsmarine nichts zu tun ! står det i ett inlägg

kanske därför hon inte kamouflage målades ?!

skorstensmärket förbryllar mig lite normalt hade hon ett U

Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Seedienst Ostpreussen

Inlägg av Trismegistus » 12 jan 2016 12:43

Jag tackar för detta Oddball.

Det kan mycket väl stämma att S/S Brake aldrig tjänstgjorde direkt under Kriegsmarine utan att skeppet iställer "chartrades" av myndigheterna för krigstjänstgöring. Skeppet blev aldrig heller kamouflagemålat utan seglade under kriget i sin vita originalmålning från tiden i Seedienst Ostpreussen. Det enda som tillkommit är de två luftvärnstornen på var sin sida om kommandobryggan som syns på fotografierna.

Gällande skorstensmärket så tror jag att jag har en förklaring. "U" står för "Union Handels- und Schiffahrtsgesellschaft", dvs skeppets ursprungliga rederi; så fotografiet måste därmed vara taget någon gång under mellankrigstiden. När sedan fartyget kom att tillhöra Seedienst Ostpreussen så fick hon rederiets namn på skrovet samt deras skorstensmärke, ett svart kors på vit botten.

Skriv svar