Besök i Nürnberg, juli 2017

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Besök i Nürnberg, juli 2017

Inlägg av Admin » 06 aug 2017 11:37

Hej vänner!

Hoppas ni haft en toppensommar så här långt. Själv kom jag nyligen hem från en bilsemester som tog oss till Nürnberg och som var riktigt lyckad! Jag kan inte säga exakt varför det blev just Nürnberg av alla ställen man kan åka till, men det kändes som ett lagom avstånd den här gången och de historiska aspekterna av staden lockade naturligtvis också.

Nürnberg är verkligen en Bayersk stad kan jag intyga för er som aldrig varit där. Som ni säkert redan vet blev stadskärnan i princip totalt söderbombad under andra världskriget, men har återuppbyggts till sin gamla prakt. Att promenera runt i Nürnberg tar en verkligen tillbaka i tiden och det mesta verkar handla om korv, surkål och öl :skratt:

Jag hade bestämt i förväg att vad som än händer vill jag absolut inte missa Zeppelinfeld och stå på samma plats där Hitler en gång stod under de årliga rikspartidagarna och känna historiens vingslag (ska inte tolkas som någon våt nazidröm :nono:)

Vi bodde mitt i centrala Nürnberg alldeles bredvid centralstationen och det var väldigt enkelt att ta sig runt i staden. Den inre ringmuren med borgarna och kyrkorna var bara ett stenkast ifrån och är naturligtvis den vackraste och mest intressanta delen av staden. Att ta sig till rikspartiområdet var busenkelt, bara att spårvagn nummer 9 till slutstation Dokumentationszentrum. Kostar nästan ingenting heller och resan tar inte mer än kanske 10 min.

Det första man möts av är kongresshallen vars bygge designades av Albert Speer med inspiration hämtad från Colosseum, vilket kanske är rätt uppenbart. Det är en mäktig byggnad utifrån, men när man tar sig in ser det mer ut som ett nedgånget skrotuppslag i dag.
20170728_112610.jpg
Untitled-1.jpg
20170728_113052.jpg
Untitled-2.jpg
20170728_115445.jpg
Efter en snabb sväng runt kongresshallen begav vi oss mot Zeppelinfeld som låg på andra sidan sjön.
20170728_115618.jpg
20170728_115720.jpg
20170728_120156.jpg
Medan vi stod och väntade på vår tur att fota oss vid Hitlers talarplats hörde jag en kvinnlig svensk turist viska till sin man då han var på väg upp för att fota sig - "gör nu för fan inga dumma tecken eller nåt Bosse" :skratt:

Det var helt klart en väldigt märklig känsla att stå där och försöka föreställa sig det som pågick på platsen under nazismens glansdagar. Denna plats representerar kanske både Hitlers och nazismens största stund och totala nederlag.

Lite besviken var man kanske över att man låtit hela platsen förfalla så fullständigt (platsen är nu mer en racingbana), men man förstår ju naturligtvis att det är ett enormt stort blödande sår än i dag.

Det enorma hakkors som stod på toppen av byggnaden sprängde amerikanska trupper då de nådde platsen.

Det sista vi gjorde innan vi begav oss tillbaka till hotellet var att besöka museumet "Dokumentationscentralen" som mer eller mindre är ett måste. Jag vill minnas att vi betalade 9 Euro för en familj på 4 personer så det var inte dyrt och väl värt pengarna. Vandringen tar en igenom nazismens uppgång och fall och fokuserar naturligtvis mycket på just den här platsen, den så kallade Reichsparteitagsgelände.
20170728_125734.jpg
Untitled-1.jpg
20170728_130331.jpg
20170728_131724.jpg
20170728_132055.jpg
Det var tänkt att vi skulle besöka rättegångssalen också, men barnen ville hellre bada och göra annat skoj så vi hoppade över det. Allt som allt var det en mycket lyckad resa och en bra kombo. Om ni har några frågor är det bara att skriva i tråden :)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Waldo
Löjtnant
Löjtnant
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget

Re: Besök i Nürnberg, juli 2017

Inlägg av Waldo » 06 aug 2017 12:30

Tack för att du delar med dig. :)

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 06 aug 2017 20:01

Waldo skrev:
06 aug 2017 12:30
Tack för att du delar med dig. :)
Kul att det uppskattas :)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 11 aug 2017 07:51

Japp, alltid kul att se bilder från andras resor och läsa om deras upplevelser. Önskar att fler delade med sig eftersom det många gånger är genom andras resor man får nya idéer.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Skriv svar