Historiska resor 2018

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Historiska resor 2018

Inlägg av Leningrad » 08 jul 2018 19:44

Då var man tillbaka i tristessen och vardagen igen efter två och en halv intensiva veckor i Ryssland och fotbolls VM. Den här gången blev jag tvungen att anpassa historien utifrån spelorterna där Sverige spelade sina matcher men det föll väl ut ändå och någon brist på historia hann det aldrig bli. Ryssland visade sig också från sin bästa sida och allt rullade (nästan i alla fall) på som planerat. Men låt oss ta saker och ting i kronologisk ordning.

Prokhorovka: En plats jag sneglat på länge men som aldrig blivit av men den här gången gjorde jag slag i saken. Flög från Moskva och stannade två nätter i Belgorod och tillbringade nästan en heldag bland museer och minnesparker i och omkring Prokhorovka och ett fascinerande diorama museum i Belgorod.

Moskva - Stalins bunker: En liten luring i Moskvas utkanter som måste anmälas i förväg. Ligger intill en gigantisk stor marknad där man kan "fynda" allt möjligt och lite till och ww2 utbuden står som spön i backen.

Moskva - Röda torget: What´s not to like? Ett historiskt maktcentrum som är Moskvas mittpunkt och största turistmagnet. Att promenera längs Kremlmuren med dess gravar och toppa det med Lenins mausoleum gör det hela till en fulländad upplevelse.

Lenino-Snegiri: Strax utanför Moskva ligger detta museum som i.o.f.s. skulle kunna vara intressant att besöka men det faktum att det står en Tiger I i fordonsparken gjorde att det fanns på radarn redan från början. Jag är svag för tigrar, vet inte riktigt varför, men så är det i alla fall. Vet att det finns en i Kubinka också men den kräver sin planering att besöka. Får ta den någon annan gång.

Sochi: Sovjetunionens riviera vid Svarta havets östkust. Där tillbringade Stalin sina semestrar vid sin Datja som numera (delvis i.a.f.) är ett museum.

Ekaterinburg: Precis på andra sidan Uralbergen och i det asiatiska Ryssland där dynastin Romanov mötte sitt öde för nästan exakt 100 år sedan. Har även ett intressant och påkostat museum över stadens stora son, Boris Yeltsin.

Bifogar länkar och bilder från min hemsida för den som läsa mer.

http://historicalsites.se/ort_ekaterinburg.html
http://historicalsites.se/ort_snegiri.html
http://historicalsites.se/ort_izmailovo.html
http://historicalsites.se/ort_rodatorget.html
http://historicalsites.se/ort_prokhorovka.html
http://historicalsites.se/ort_sochi.html
8.jpg
Prokhorovka museum
4.jpg
Lenino-Snegiri, Moskva
1.jpg
Church of all Saints, Ekaterinburg
7.jpg
Prokhorovka minnespark
6.jpg
Lenins masusoleum, Moskva
9.jpg
Stalins dacha, Sochi
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 09 jul 2018 15:10

Intressant, tack för att du delar med dig.

För mig blir det budgetvarianten med bror (just 60) och en polare.

Resa till Paris den 13/7.
Parad den 14/7 och efteråt Les Invalides.
15/7 museum Le Bourget och resa till Saumur.
16/7 museum Saumur
17/7 hemresa till Utrikes.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 jul 2018 18:42

Hans S skrev:
09 jul 2018 15:10
16/7 museum Saumur
Saumur kommer nog inte att göra dig besviken.

Besökte även dessa tre museum när jag var i Moskva.

Great Patriotic War Museum: Det mäktigaste och största av alla ryska/sovjetiska WW2 museum där patriotismen, nationalismen och heroismen löper som en klarröd tråd genom hela museet. Fantastiska dioramor, utställningar och minnessalar.

Cetral Armed Forces Museum: Ännu ett sånt där militärmuseum som får vilken romantiker som helst att bli knäsvag. Stor utställning utomhus med diverse militära fordon som far fram på vatten, land och i luften. Klassikern är den där urtypiska sovjetiska helikoptern med hängande rotorblad som alltid skurkarna har i krigsfilmer när de anfaller både hjältar och oskyldiga.

Moscow Defence Museum: Ett bortglömt museum som handlar om försvaret av Moskva 1941.

Hade tänkt mig att lägga upp lite bilder men jag har problem med uppladdningen, bilderna liksom försvinner lite slumpvis när jag förhandsgranskar eller laddar upp sidan.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 27 jul 2018 18:36

Väldigt avundsjuk på dig Leningrad .
Har nedpriorerat historieresor ett tag .
Familj och andra intresse har haft förtur, men ser ljuset i tunneln snart är sista utsparkad .. 😂
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 27 jul 2018 19:12

lasseman69 skrev:
27 jul 2018 18:36
Väldigt avundsjuk på dig Leningrad .
Har nedpriorerat historieresor ett tag .
Familj och andra intresse har haft förtur, men ser ljuset i tunneln snart är sista utsparkad .. 😂
Är det bara frugan som återstår att sparka ut nu? :skratt:
Sista hindret innan man kan inreda hela huset till sin egen man-cave och åka på resor som varken barn eller tanter vill veta av... :)

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 27 jul 2018 20:53

Tja ni får gissa ...
😂
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 aug 2018 08:25

Då var ännu en resa avklarad och den här gången bar det iväg med en likasinnad till Thessaloniki och Skopje. Två städer som kanske inte riktigt nått ut till den svenska allmänheten och två länder som inte alltid drar jämt med varandra. Jag har sneglat länge på båda städer eftersom de har en intressant WW2 historia, men de har legat lite avsides då de egentligen inte ligger nära något annat och därför fallit bort. Men eftersom de inte ligger mer än drygt 20 mil från varandra så går de alldeles utmärkt att kombinera. Vi flög ut till/från Thessaloniki och tillbringade en heldag i denna intensiva stad, lätt att ta sig runt och trevlig på alla sätt och vis och ett bra prisläge. Förutom Holocaust så kryllar det av romartiden som gör att historien aldrig är längre än en gata bort.

Tog sedan bussen till Skopje i Makedonien som var en riktigt höjdare. Fantastisk trevlig stad med mycket att se och göra under de 1,5 dagar vi var där med ett extremt bra prisläge för oss skandinaver. Känns som att Skopje börjat om och jag har aldrig sett så många flodiga statyer och skulpturer på en sådan liten yta. Allting ligger också centralt beläget och man kan med fördel vandra runt bland allt och alla. Skopje har en mix av Orienten, Balkan och Västeuropa som tillsammans skapar något häftigt. Incitamentet till att Skopje hamnade på radarn är de ca 7000 judar som Bulgarien lämnade ut till tyskarna i mars 1943 och som deporterades från Skopje till Treblinka. Finns även ett Holocaust museum, men det var oturligt nog stängt för ombyggnad. Känner ej till orsakerna men man kan tycka att det vore bättre att vänta med detta till efter högsäsongen.

Sammantaget var det en intressant resa med mycket intryck även utanför WW2. Min kompis har bra koll på Romarriket så det blev en del sådant också vilket är bra för en sån som mig som inte självmant förmår att lämna WW2 bubblan. Om Thessaloniki motsvarade förväntningarna så överträffade Skopje förväntningarna med råge. Makedonien var för övrigt en ny upplevelse för mig. Något annat som också är en stor del av historiska resor är när man går på restaurang på kvällen och beställer in den där första ölen och tar de första klunkarna. Klunkar som ger den känslan av belåtenhet och som försätter en i en form av historisk tillfredsställelse som bara kan infinna sig på plats. Hallelujah!

http://historicalsites.se/ort_thessaloniki.html
http://historicalsites.se/ort_skopje.html

Jag försöker också ladda upp 5-6 bilder på ca 75 kib/styck men det funkar inte. Har haft detta problem ända sedan sidan bytte utseende.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 09 aug 2018 09:36

Kul med reportage från lite ovanligare resmål. Inspirerande (och väcker lite avundsjuka).

Hur hittar du platser som tobaksfabriken i Skopje och gamla järnvägstationen i Thessaloniki?
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 aug 2018 16:36

Horrocks skrev:
09 aug 2018 09:36
Hur hittar du platser som tobaksfabriken i Skopje och gamla järnvägstationen i Thessaloniki?
Research, en del utav charmen med resorna är att ta reda på om de händelser/platser man läst om finns kvar och hur det har bevarats. Inte alltid så enkelt men det gör mig bara ännu mer motiverad. Det förberedande arbetet kan många gånger vara lika intressant och spännande som själva resan. Historien finns där, den trilskas bara lite ibland och försöker spela det ett spratt eller två. Jag har märkt att tillgängligheten av det jag vill se inte alltid går att fastställa på förhand, inte ens med Googles eller lokala turistbyråers hjälp, det är bara på plats man finner svaret.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 19 aug 2018 15:59

Varit iväg på en liten tur till fjälls i trakterna kring Idre där vi bjöds på riktigt bra väder och intressanta vandringar i fjäll och skog. Tillsammans med tanten, några vänner från Polen och våran staffetjej så bilade vi till Grövelsjön där vi hade hyrt en avlägsen stuga med självhushåll. Underbart att vakna upp och gå ut på altanen med en kopp kaffe och lyssna på tystnaden innan övriga i sällskapet vaknat. Det som är så bra med Grövelsjön är ju att några av vandringslederna bjuder på WW2. Vid strandkanten i sjön Grövelsjön, och på den norska sidan av sjön, finns vraket (delar utav det) av en tysk Heinkel 111 som nödlandade på sjön i juni 1940. Vraket som ligger vid strandkanten ses bäst från vattnet. Vid en fjällgård, Valdalsbygget, kan man i farstun på ett av husen se flera meddelande på väggarna som lämnats av gränspatruller som tjänstgjorde under kriget. Betydligt mer intressant än vad det kanske låter. På den norska sidan kan man vandra över till den svenska sidan och besöka en rekonstruerad koja som användes av underrättelsegrupper som rörde sig mellan Sverige och Norge. Perfekt för min del att det gick att "baka in" WW2 i vandringen utan att det påverkade relationen.

http://historicalsites.se/ort_grovelsjon.html
http://historicalsites.se/ort_valdalsbygget.html
http://historicalsites.se/ort_ravhalet.html

Jättesynd att jag inte kan bifoga bilder men det krånglar så fort det är mer än bild jag försöker infoga. Bilderna är inte större än ca 200 kib och det har aldrig varit några problem med det tidigare men nu är det som förgjort.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 22 aug 2018 20:16

Tack för inlägget! :) Alltid kul att läsa.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 08 sep 2018 07:41

AH, det visste jag inte om Grövelsjön. :) Får kolla upp lite om det blir fler resor dit.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 29 sep 2018 15:13

Jag och tanten har fått till en trevlig tradition med att de senaste fyra åren har vi förlängt sommaren med att resa till den grekiska övärlden och den här gången hamnade vi på Korfu i det Joniska havet. Vi fick en fantastisk trevlig vecka med en blandning av det mesta, inklusive en dagstur till Albanien (Saranda) som bara ligger en dryg halvtimme med båt från Korfu. Vi tänkte att det här blir väl den enda möjligheten och tillfället att få resa till Albanien så det var lika bra att passa på. Kanske inte så mycket att se och göra i själva Saranda men helt ok att tillbringa en halv dag i, men inte mer. Korfu har då desto mer att erbjuda och hyr man bil så blir det inga problem med att fylla dagarna. Blev även en del agent 007 eftersom delar av Bondfilmen Ur dödlig synvinkel (1981) spelades in på ön. Jag tillhör generationen som växte upp med Roger Moore som Bond och tillsammans med Älskade spion (1977) så är detta min favorit bland Bondfilmerna. Självklart fick jag även till lite WW2 och det är ju ingen slump att jag med tantens tysta medgivande styr resorna mot öar med WW2 historia. Från Korfu deporterades ca 1800 judar till Östeuropa och ön ockuperades ju först av italienarna och sedan tyskarna och detta finns det lite spår och monument av att ta fasta på. Mer om detta kan ni läsa i länkarna nedan. Men som sagt, fantastisk trevlig resa, fortfarande väldigt varmt, lagom med folk och jag helt enkelt älskar att efter en fullmatad dag få sätta sig på en taverna, ta i en öl och sedan beställa något från havet. Vad det blir nästa år återstår att se, har en på radarn men vi får se vad det blir.

http://historicalsites.se/ort_korfu.html
http://historicalsites.se/ort_achilleion.html

Kan bara konstatera att problemet med att bifoga bilder kvarstår, jättesynd. Försökte bl.a. bifoga två bilder, resultatet på förhandsgranska blev 4 dubbletter av en och samma bild och när jag försöker ta bort bilderna så ligger en kvar lik förbaskat så jag blir tvungen att kopiera all text och börja om.

Skriv svar