En fråga om baracker

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
åldring
Aspirant
Aspirant
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

En fråga om baracker

Inlägg av åldring » 30 maj 2018 21:54

Jag är ny här så ni kanske har besvarat detta för längesedan?

Men jag fick en fundering över alla militära baracker som fanns förut. Jag har försökt söka info på internet, men det blev ett klent resultat. Speciellt med tanke på hur många baracker det har funnits.

Jag gjorde värnplikten 1963 - 64. Redan då fanns ju massvis med baracker. Sedan kom det ju repmöten och man fick se ännu flera baracker. Ännu senare hade jag ett sådant jobb att jag kom att se ännu flera. Det måste ha byggts tusentals? I dag är jag pensionär, men kom av en händelse att fundera på dessa baracker.

Var det inte så att dom var byggda i någon sorts monteringsfärdigt modulsystem? Bestämda bredd och höjdmått, men längden tycks ha varit valfri efter behov och användning? Och är dom en "uppfinning" från beredskapstiden (WW2) på 40-talet? Att ordet barack är gammalt fick jag fram på internet, men inte hur gamla Svenska Försvarets baracker är. Är dom kanske äldre än beredskapstiden?

Naturligtvis har det funnits alla möjliga byggnader som har inhyst militär personal och motsvarande verksamhet, med benämningen barack. Men jag tänker i första hand på dom Faluröda, stående lockpanel, enplans träbyggnader, kanske 7 - 8 meter på bredden och längden varierande. Vanligtvis med en entrédörr på gaveln. Men den kan ju ha varit på långsidan också.

Någon som vet, berätta mera här. Och skriv gärna på Wikipedia om det.

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Kön: Man
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Re: En fråga om baracker

Inlägg av Profossen » 31 maj 2018 07:13

Den du beskriver här, påminner mycket om den barack som brukade kallas ”Åseda-barack”.
Om jag inte minns helt fel så var den byggd av moduler.
Dessutom så fanns det andra typer av byggnader, vilka vi ofta kallade för barack.
Bifogar några bilder på olika militära byggnader. De är hämtade från en plansch
utgiven av ”Fort & Bunker” 2003. https://www.bunker.nu/
Den första bilden liknar den jag kallar ”Åseda-barack”.
1.jpg
1.jpg (34.88 KiB) Visad 538 gånger
2.jpg
2.jpg (52.96 KiB) Visad 538 gånger
3.jpg
3.jpg (36.9 KiB) Visad 538 gånger
4.jpg
4.jpg (48.65 KiB) Visad 538 gånger
5.jpg
5.jpg (45.98 KiB) Visad 538 gånger

åldring
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av åldring » 31 maj 2018 07:54

Tack för detta! Det för mina funderingar lite framåt. Fler än jag uppfattar det som någon form av monteringsfärdiga modulbyggen.
En liten kuriositet. Åseda-barack. Jag bor i Uppvidinge Kommun. Centralorten där heter Åseda. Det finns ett företag som tillverkar monteringsfärdiga hus här i Åseda. Ekfors, någonting? Kan dom ha startat med att leverera baracker till försvaret?
Jag tror det ingår i Anebyhus numera?
Det blir mer trådar och frågor. Fyll på med mera info.

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av Profossen » 31 maj 2018 13:15

åldring skrev:
31 maj 2018 07:54
Det finns ett företag som tillverkar monteringsfärdiga hus här i Åseda. Ekfors, någonting? Kan dom ha startat med att leverera baracker till försvaret?

Det låter troligt. Eftersom Du tydligen bor nära år det ju enkelt att åka över och fråga.
Huruvida övriga byggnader utöver den på första bilden är moduler vet jag inte.
Planschen som jag scannade in innehller ytterligae militära byggnader. Fick inte in hela i scannern.
Kolla med "Fort & Bunker", om han har fler till salu. Länken finns i förra inlägget.

åldring
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av åldring » 12 jun 2018 14:58

Ekfors Hus i Åseda grundades 1962 så dom har inte varit inblandade. Ingen på Ekfors kände till något annat om någon Åsedabaracken. Så jag får leta vidare. Men vi låter tråden stå öppen, det finns ju fler som läser. Någon kanske vet något?

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av Profossen » 12 jun 2018 17:34

Jag sa bara att "Det låter troligt". , men så var det alltså inte.
Lycka till med det fortsatta detektivarbetet.

åldring
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av åldring » 13 jun 2018 23:01

Nu har jag fått fram lite mer. Det finns en annan trä- och husindustri i Åseda. Åsedahus heter dom. Jag fick just en PDF från en hembygdsförening och i deras "årsbok" (kommer ut ungefär vart 5-te år) finns det en lite längre beskrivning om Åsedahus och dess verksamhet. Dom berättar bl.a att Åsedahus redan före beredskapsåren byggde monteringsfärdiga hus. Men just miltärbaracker beskrivs bara i en mening: "Under krigsåren tillverkades dock en del baracker för försvaret".
Detta är allt som står om försvarets baracker. Och eftersom man kan uppskatta att det har byggts flera tusen baracker, så måste det ha funnits flera leverantörer i landet. Men nu vet vi i alla fall att vissa av dom kommer från Åsedahus.
Boken heter: Åsedabygden 1967. Och kapitlet heter Åsedahus och finns i sin helhet att läsa på sidorna 71 - 74. Men militärbaracker berörs alltså bara med en (1) mening. Kapitlet är skrivet av John Svegfors, en av firmans chefer.

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av Profossen » 14 jun 2018 07:25

Detektivarbetet lönade sig. Ett steg närmare målet, GRATTIS.
Lägg gärna in PDF-en du fick.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 14 jun 2018 08:34

Hembygdsföreningar kan vara guld värda. För några år sedan snöade jag in på en liten svensk flygplanstillverkare, Sparmann, som endast sparsamt omnämns i diverse flygböcker. Men tack vare min lokala hembygsförening kunde jag få tillgång till en hel del intressant material.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

åldring
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av åldring » 15 jun 2018 08:58

Här kommer artikeln som PDF. Och det är alltså ur Åseda Hembygdsförenings årsbok Åsedabygden 1976. Och John Svegfors har skrivit.
http://www.aseda.net/pdf/AB%20%C3%85SEDAHUS.pdf

Och en liten kommentar till Horrocks: Jag håller med dig om hembygdsböcker. Det löjliga är bara att dom ofta saknar ISBN-nummer. Jag har inte kollat alla hembygdsböcker, men dom fåtal jag har läst, något tiotal böcker, saknar ISBN-nummer. Jag tänker så här: Om någon forskar, kanske i lite mer seriösa sammanhang, och söker en uppgift eller text, så måste det ju vara 1000 gånger lättare för vederbörande att t.ex hitta rätt material på ett bibliotek eller motsvarande. Speciellt om det är någon icke svenskspråkig som söker en uppgift ur någon hembygdsbok här i Sverige.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 02 jul 2018 18:15

Har hittat en hel del hembygdsböcker, utgivna för ett antal år sedan, på olika loppisar i trakten. Förstår att de saknar ISBN, många är enkelt häftade, men innehållet ofta guld värt. Man har åkt runt och intervjuat bygdens gamling och på så sätt fått många unika uppgifter som varit på väg att försvinna.

Skriv svar